Tietääkö joku millaisella aso numerolla nykyään saa niitä kaikkkein halutuimpia (pieni kaksio) Helsingin keskustasta (Sörkka, Hermanni, jne.)
Oma nro 46 xxx, taitaa olla vielä aika kaukana?
Millaisella numerolla aso Helsingistä?
40
2118
Vastaukset
- Hasossa
Varmaan tuolla numerolla saisit pienen kaksion kantakaupungista, mutta ongelmana on se, että ei niitä pieniä kaksioita vapaudu välttämättä yhtäkään ainoaa vuodessa noilta alueilta. Ei siis tarvitse ihmetellä, miksi niitä tarjouksia ei tule, vaikka hakemus olisi ollut jo monta kuukautta sisällä. Eri asia on uudet asumisoikeustalot, joissa voi valmistua kerralla vaikka parikymmentä pientä kaksiota.
- OdotanOdotan
Sitä olen minäkin miettinyt jo pitkään. Oletko ap laittanut hakemukset jo HASO:lle ja muihin yhtiöihin? Oletko saanut tarjouksia mistään? Sulla on ainakin hyvä numero, itselläni yli 100 000.
Voiko tosiaan olla niin, ettei edes vuoden sisällä vapautuisi yhtään pikku asuntoa suosituilta alueilta? Kyllähän ihmiset kuitenkin pariutuvat, ostavat oman asunnon tai saavat perheen lisäystä. Vai menevätkö ne pikku kämpät sitten keskinäisissä vaihdoissa?- Hasossa
Oman kokemukseni mukaan kantakaupungin alueella pienet kaksiot on yleensä saatu pienillä, useita vuosia sitten haetuilla numeroilla, joiden haltijat eivät ole niitä ihan nuorimpia. Harvoin siis enää tekevät lapsia, jonka takia vaihtaisivat suurempaan asuntoon. Meidän talossamme kantakaupungissa on vaihtunut kahden vuoden aikana yhden asunnon asukkaat ja sekin asunto on reilusti yli 60 m2. En tiedä, vapautuiko asunto suoraan vai menikö vaihdon kautta. Minulle tarjottiin seitsemän hakuvuoden aikana Hasolta kantakaupungista yhtä kaksiota ja se oli 60 m2. Sain sitten uudistalosta kantakaupungista kaksion.
- iuytiui
Hasossa kirjoitti:
Oman kokemukseni mukaan kantakaupungin alueella pienet kaksiot on yleensä saatu pienillä, useita vuosia sitten haetuilla numeroilla, joiden haltijat eivät ole niitä ihan nuorimpia. Harvoin siis enää tekevät lapsia, jonka takia vaihtaisivat suurempaan asuntoon. Meidän talossamme kantakaupungissa on vaihtunut kahden vuoden aikana yhden asunnon asukkaat ja sekin asunto on reilusti yli 60 m2. En tiedä, vapautuiko asunto suoraan vai menikö vaihdon kautta. Minulle tarjottiin seitsemän hakuvuoden aikana Hasolta kantakaupungista yhtä kaksiota ja se oli 60 m2. Sain sitten uudistalosta kantakaupungista kaksion.
HASO on Stadin yhtiöistä suosituin ja kun huomioidaan, että HASOlla on vain 8 kohdetta kantakaupungissa niin aika pieni tarvitsee numeron olla jos haluaa pienehkön kaksion HASO-kantakaupungista.
Avaimen 55neliöinen Jätkäsaaressa kustantaa 855egee/kk(muistaakseni), joten jos kantakaupunkiin haluaa niin joutuu ehkä katselemaan muiden kuin HASOn tarjontaa. Esim. Huopalahdesta tuolla 46000 numerolla jo irronnee pieni kaksio.
- murme
Hakemusta vasta väsäilen. Mietin vain kuinka kauas näistä ykköskohteistani täytyy haku rajata, jos tulee kiire asunnon saannin kanssa..
- CENTRUMMMM_
Onko pakko olla H:gin keskustassa kun joka paikassa muuallakin on kaikki palvelut kuten cityssä jne.
Espoo on todella kehittyvä ja kiinnostava paikka nyt metron valmistuttua lisää asuin taloja tulee vauhdilla ja asumisen olosuhteet paranevat kun on väljää ja maksaa vähemmän jos matkaa sinne "ainoaan keskustaan" on esim. 10- 20 min. onko aivan mahdoton aikamatka?
Vertailun vuoksi ratikka-matka H:gin Toukolan Arabianrannasta keskustaan (6 km) on n. 30 minuuttia päivisin illalla 20-25 min!
Munkkinimestä saman verran, jne.
Metrolla Itäkeskuksesta Hki cityyn n. 20 min. ja matkaa 15 km!- Hasossa
Toiset vaan viihtyvät Helsingin keskustan tunnelmassa, ei se ole välttämättä palveluista kiinni. Enkä tarkoita Arabianrantaa, vaan ihan keskustaa. Espoota on tullut kokeiltua lähes puolet elämästä, että ei kiitos enää. Kaikki eivät ole myöskään töissä Helsingissä tai Espoossa, mutta haluavat asua Helsingissä, jolloin keskustan tienoo on paikka, josta pääsee varmasti julkisilla töihin ympäri pääkaupunkiseutua, kun autoon ei halua rahojaan tuhlata. Olen huomannut, että monet jotka muuttavat Espoosta pois Helsinkiin, muuttavat juuri Etelä-Helsinkiin.
- murme
Ap:n haaveissa paluu lapsuuden ja nuoruuden kotikulmille, siksi nämä "aluehaaveet". Olen myös viimeiset vuosikymmenet asunut täällä Espoon suunnalla, mukava paikka kasvattaa lapsia. Omani ovat jo aikuisia, ja nyt leskeksi jäätyäni nykyinen asumismuoto hankala, autostakin haluaisin eroon.
Aika monet haaveilevat muuttavansa eläkkeelle jäätyään takaisin esim. keski -suomeen lapsuuden maisemiin, niin minäkin. Äitini sekä isoäitini asustelevat myös Hakaniemi-Hermanni akselilla, siinä vielä yksi syy tuohon "alue haaveeseen".
Kiitos kun olette jaksaneet vastailla.
Mielellään kuulisin lisää kokemuksia hakemisista. - Hasottaja
Espoossa ei tee mitään muuta kuin rakentaa niitä nelikaistaisia väyliä kaikki metsät täyteen. Siellä ei voi liikkua yhtään mihinkään ilman autoa, koska on niin väljää. Perhe tarvitsee autoja ainakin kaksi ja lapsien vanhetessa mielummin kolme.
Mielipiteenvapaus lienee sallittua, mutta Espoo on kyllä Länsimaisittain katsottuna täysi takapajula, jossa edelleen tehdään autokaupunkia, vaikka sellaista ei enää rakenneta oikein missään. - halpaa_asuntoa
Itse asuisin mieluusti Espoossa, mutta täällä nuo aso-asuntojen vastikkeet ovat paljon suuremmaat kuin esim HASO:lla. HASO:lla seuraava kohde tule Jätkäsaareen, joten pitää koittaa sinne. Siellä on halvimmat vastikkeet, mitä olen katsellut.
- SantahaminanTyttö
Espoon, vantaan ja Järvenpään kokeneena kaipaan minäkin takaisin synnyinkaupunkiin, ja nimen omaan kaupunkiin, en lähiöön. Maisemat, kulttuuripalvelut ja kattava edullinen julkinen liikenne. Siinä se.
- awaa
Sanon samaa kuin muutkin: tuolla numerolla saat helposti rakenteilla olevan pienen kaksion mutta vanhoja asuntoja yksinkertaisesti ei vapaudu riittävän usein. Jos Asuntosäätiön asunnot kelpaa, niin niitä nyt saa esim. Pikku-Huopalahdesta: olisin saanut tämän vuoden aikana isommalla numerolla kaksi noin 40 m2 kaksiota (kallis vastike ja sisältä aika murjuja). Sen sijaan olen saanut usean vuoden odottelun jälkeen vain yhden tarjouksen Arabianrannasta (Haso, unelmakämppä hinnaltaan ja pohjaratkaisultaan) jota en sitten kuitenkaan saanut. Numeroni on vähän yli 10 vuotta vanha.
- halpaa_asuntoa
Mikäs numero sulla oli awaa, koska mäkin olen saanut vain yhden tarjouksen tuossa olikohan elokuussa Arabianrannasta Hämeentieltä. En saanut sitä, mulla oli numero 37 xxx.
- awaa
Numeroni on 7x xxx ja pelkään ettei se nyt riitä mihinkään. Jossain kyllä mättää kun ei yli 10 vuoden odottelun jälkeen saa "vuokra-asuntoa" johon on valmis satsaamaan tuhansia tai kymmeniä tuhansia euroja ylimääräistä. Minulla ehkä rajoittavin tekijä on ollut aiemmin koko: olen hakenut ihan pientä. Nyt haen vähän laajemmalla skaalalla.
Sinä "halpaa_asuntoa" -nimimerkki saat varmasti numerollasi sen minkä haluat. Tosin edullisia hason asuntojahan on nyt ollut tarjolla muuallakin kuin sandiksessa ja ne vielä valmistuvat aiemmin. Siis jos et ihan keskustaan halua.
Arabianrantaan on mahdotonta päästä, siellä ei väki vaihdu. Esim. Kaanaankadun asunnoissa on lisäksi asumisoikeusmaksu edullinen - yksiöistä olisi tarvinnut pulittaa puolet vähemmän kuin mitä sandiksessa. - Maata_riittää_jos_vaan
awaa kirjoitti:
Numeroni on 7x xxx ja pelkään ettei se nyt riitä mihinkään. Jossain kyllä mättää kun ei yli 10 vuoden odottelun jälkeen saa "vuokra-asuntoa" johon on valmis satsaamaan tuhansia tai kymmeniä tuhansia euroja ylimääräistä. Minulla ehkä rajoittavin tekijä on ollut aiemmin koko: olen hakenut ihan pientä. Nyt haen vähän laajemmalla skaalalla.
Sinä "halpaa_asuntoa" -nimimerkki saat varmasti numerollasi sen minkä haluat. Tosin edullisia hason asuntojahan on nyt ollut tarjolla muuallakin kuin sandiksessa ja ne vielä valmistuvat aiemmin. Siis jos et ihan keskustaan halua.
Arabianrantaan on mahdotonta päästä, siellä ei väki vaihdu. Esim. Kaanaankadun asunnoissa on lisäksi asumisoikeusmaksu edullinen - yksiöistä olisi tarvinnut pulittaa puolet vähemmän kuin mitä sandiksessa.No ei se Kaanaankatukaan mikään paratiisi ole, joskin rauhallinen ja luonnonläheinen sijainti onkin.
Kyllä sieltäkin on halukkuutta jo on muuttaa muualle!
Ja tuskin on meriittiä edes uutta aso-asuntoa hakiessa että vapautuva asunto sijaitsee, joka olisi kyllä etu sinänsä, ja kohde pohj. - Arabianrannan ja siis oikeammin Vanhankaupungin rajalla Toukolassa Kaanaankadun olleessa osittain rajana näille alueille!
Satama-alueet kun on nyt kovin "muodissa" ja muutoksessa asuinalueiksi kuten Jätkäsaari/ Länsisatama, ja Sompasaari nyt (Laajasalon öljysataman alue myös), on Kaanaankadun kohdilla sijainnut juuri tuolloin perustetun uuden Helsingen eli Helsingin kaupungin laivasatama-allas!
Siis täysin veden peitossa koko "ranta-alue" ja rantaviivana nykyisen Hämeentien pituudelta Vallila/ Hermanniin saakka.
Koko Arabianranta kun on vesijättömaata ja maannousemaa sekä jäte-ja täyttömaata kuten suurin ala Jätkäsaaren nykyisestä pinta-alastakin on ym. sillä alueella.
Olemassa olevan ns. "savipatjan" ansiosta ei Arabianrantaa voitu rakentaa ihan rantaan saakka koska maa-aines tuon "savipatjan" eli ent. merenpohjan päällä on liikkuvaa ja liukuvaa sorttia!
Toisin kuin mm. Jätkäsaari joka on täyttömaata ja ainesta muulla tavalla toteuttaen!
Entistä vesijättöä ja täytemaata on kuten monet tuntee, myös ns. Kluuvin lahden alue nyk. Töölönlahdesta alas Sanomataloon päin ja ent. Postiin suuntaan, ja Ateneumista Aleksille jne. uomaa alas merelle päin!
Rautatieasemakin on samaisen täyttömaan alueella! - asdss
Onella hän esa!
- SantahaminanTyttö
Voitko, awaa, ystävällisesti avata tätä: "Sen sijaan olen saanut usean vuoden odottelun jälkeen vain yhden tarjouksen Arabianrannasta (Haso, unelmakämppä hinnaltaan ja pohjaratkaisultaan) jota en sitten kuitenkaan saanut."
Mikä se sellainen kuvio on, että hakijalle tehdään tarjous, jonka hän hyväksyy saamatta kuitenkaan ao. asuntoa? Olen ulalla... - Puolestavastaan
Vapautuvasta asunnosta lähtee tarjous useammalle sitä hakeneista. Se, jolla on pienin numero ja haluaa asunnon vastaanottaa, saa sitten sen. (Jos asumisoikeusyhtiö lähettäisi tarjouksen vain jonossa ensimmäisenä olevalle, prosessi voisi kestää tooosi pitkään, kun ensimmäisenä oleva ei juuri sillä hetkellä olisikaan asunnon tarpeessa tai asunto ei sitten miellyttäisikään ja sitten pitäisi lähettää tarjous seuraavalle jne.)
- SantahaminanTyttö
Okei, kiitos.
- awaa
Lisään omasta puolestani tuohon aiempaan vastaukseen, että jotkut yhtiöt laittavat tarjouksen kaikille kohteeseen ilmoittautuneille, jotkut 20 ensimmäiselle tai pienemmälle määrälle. Hakijoita voi olla todella paljon vaikkakin suurin osa niistä on passiivisia.
Muistan vuosia sitten hakeneeni TA-yhtiön Sörnäisten kohteisiin, joista sain harvakseltaan tarjouksia (silloin vielä sai...). Näihin en ole myöhemmin hakenut, koska asunnot ovat olleet liian isoja ja kalliita. Joka tapauksessa kun soitin yhtiöön tiedustellakseni, että onko minulla mahdollisuuksia saada hakemaani asuntoa, virkailija nauroi että "tuskinpa vain, sinun edellä on ainakin kaksikymmentä muuta". No, vuodet ovat kuluneet ja järjestysnro muuttuu sitä arvokkaammaksi mitä enemmän sillä on ikää. - SantahaminanTyttö
@awaa
Jep. Ymmärrystäni sotki tuo sana "tarjous", jonka mielsin merkitsevän sitä, että tarjoajalla on antaa se, mitä tarjoaa.
Olen asoketjuissa seikkaillessani nähnyt nimimerkkiäsi useamman kerran, mutten muista, haitko Gunillaan ja/tai Sandikseen. Minä muutan ensin mainittuun, mutta haaveilen hieman isommasta ylimmän kerroksen asunnosta samalla alueella, jahka Kruunuvuoren asuntokanta kasvaa. Saattaa olla, että haaveeksi tämä vaihtotoive jääkin. Mutta, kuten sanoit, asonumeron painoarvo kasvaa, joten ehkä vielä joskus tapaamme rantaratikassa. Onnea matkaan! - awaa
SantahaminanTyttö kirjoitti:
@awaa
Jep. Ymmärrystäni sotki tuo sana "tarjous", jonka mielsin merkitsevän sitä, että tarjoajalla on antaa se, mitä tarjoaa.
Olen asoketjuissa seikkaillessani nähnyt nimimerkkiäsi useamman kerran, mutten muista, haitko Gunillaan ja/tai Sandikseen. Minä muutan ensin mainittuun, mutta haaveilen hieman isommasta ylimmän kerroksen asunnosta samalla alueella, jahka Kruunuvuoren asuntokanta kasvaa. Saattaa olla, että haaveeksi tämä vaihtotoive jääkin. Mutta, kuten sanoit, asonumeron painoarvo kasvaa, joten ehkä vielä joskus tapaamme rantaratikassa. Onnea matkaan!Kiitos onnentoivottelusta, sitä tarvitaan! Hain Sandikseen mutta olin hetken myös Gunillaan jonottamassa. Myöhästyin siinä kohteessa ensihausta ja myöhemmin otin hakuni pois, kun sillä hetkellä oli vain isoja myymättä ja kuulin että Kalasatamaan ja Jätkäsaareen on tauon jälkeen tulossa hason taloja.
Kun halutulle alueelle pääsee, niin on helpompi vaihtaa toiseen - vaihtopörssi on täynnä kantakaupungin asukkaita, jotka suostuvat vaihtamaan vain alueensa tai lähialueen sisällä. Varsinkin muutto isompaan voi onnistua koska pienet on halutumpia. Vaikeinta on päästä kaupungin liepeeltä keskustaan, juuri sitä minäkin tässä vuosikausia olen yrittänyt.
- HyvääUuttaVuotta
Mahtavaa jaa ette sitten saanut Kaanaankadun paratiisista asuntoa? Harmi ja jopa sääli, näitä onnistuneita ja hyviä kohteita ei vaan riitä kaikille se pitää hyväksyä.
Muistatte Raamatullisen Kaanaanmaan se kaunis maa jossa Jeesus on, ihan nyt tulee mieleen kun joulu on kun joulu on... tiedättehän.
Meillä on niin ihanaa kun meitä mummojakin on täällä asumassa kivasti ja me olemme löytäneet aidon yhteisöllisyyden keskenämme ja emme missään nimessä muuta täältä jos mahdollista!
Eikä pidä paikkaansa olisimme jotenkin vaan sisäänpäin kääntyneitä näissäkään asumisen asioissa, vaikka niin viihdymme täällä.
Päinvastoin pidämme myös mielellämme huolta muista ja muiden asioista ihan kuin omistammekin, se meistä on sitä oikeaa yhteisöllisyyttä eikö totta, jollaista enää harvoin tapaa näissä asumisen ympyröissä.
Mukavaa alkavaa vuotta ja menestystä kaikille jotka vielä etsii sitä omaa onnelaansa. - Ikäeiriitä
Lohdutukseksi pienten numeroiden omistajille voin kertoa, että olin erään huoneiston haussa noin kaksikymmentä vuotta vanhalla asonumerolla noin sijalla kaksikymmentä!
- SantahaminanTyttö
No hui! Taisi olla asojen halutuin asunto. Seuraavalla haulla tärppää, toivotaan niin!
- awaa
SantahaminanTyttö: saako vielä kysyä, miten vanhalla/uudella numerolla sait Gunillasta asunnon?
- räbähäbä
awaa kirjoitti:
SantahaminanTyttö: saako vielä kysyä, miten vanhalla/uudella numerolla sait Gunillasta asunnon?
En ole sandiksentyttö, mutta vastaan kumminkin. Toisen kerroksen 2-huoneen kämppä B-talosta irtosi numerolle 16XXXX eli 2013 haetulle numerolle.
- SantahaminanTyttö
awaa kirjoitti:
Hain numeron about 10-12 vuotta sitten, 7x xxx. Luulin sillä saavani ykkösvaihtoehtoni, mutta kakkoseen piti tyytyä.
- awaa
Aikamoista hajontaa, jos toinen saa isohkolla (16xxxx) numerolla kaksion, joka kuitenkin kuuluu halutuimpaan kokoluokkaan, ja toisen pienehkö (7xxxx) numero ei riitä ihan ykkösvaihtoehtoon. Gunillastahan ei kuitenkaan myyty kaikkia ensimmäisellä kierroksella. Todistaa vain sen, että paljon on onnesta kiinni näissä valinnoissa. Toisaalta tuo iso numero antaa toivoa meille kaikille. :)
Kruunuvuoren kohteet tulevat vielä suositummaksi kunhan saavat ratkaistua sen silta-asian ja raitiovaunureitin.
Täällä puhuttiin asumisesta eläkeiässä: itselläni on eläkeikään vielä aikaa mutta silti se on mielessä kun näitä asuntoasioita ajattelee. Ensisijaisesti haluaisin että työelämän päättyessä asumisoikeus on maksettu ja että asunto on alueella johon voi ajatella jäävänsä vaikka loppuiäkseen. Pienet kulut (ei matkakuluja) ja kaikki tarpeellinen (minulle kulttuuririennot) lähellä, siinä syy miksi täältä kaupungin laitamilta pitäisi päästä pois. - Jätkäsaarelainen
awaa kirjoitti:
Aikamoista hajontaa, jos toinen saa isohkolla (16xxxx) numerolla kaksion, joka kuitenkin kuuluu halutuimpaan kokoluokkaan, ja toisen pienehkö (7xxxx) numero ei riitä ihan ykkösvaihtoehtoon. Gunillastahan ei kuitenkaan myyty kaikkia ensimmäisellä kierroksella. Todistaa vain sen, että paljon on onnesta kiinni näissä valinnoissa. Toisaalta tuo iso numero antaa toivoa meille kaikille. :)
Kruunuvuoren kohteet tulevat vielä suositummaksi kunhan saavat ratkaistua sen silta-asian ja raitiovaunureitin.
Täällä puhuttiin asumisesta eläkeiässä: itselläni on eläkeikään vielä aikaa mutta silti se on mielessä kun näitä asuntoasioita ajattelee. Ensisijaisesti haluaisin että työelämän päättyessä asumisoikeus on maksettu ja että asunto on alueella johon voi ajatella jäävänsä vaikka loppuiäkseen. Pienet kulut (ei matkakuluja) ja kaikki tarpeellinen (minulle kulttuuririennot) lähellä, siinä syy miksi täältä kaupungin laitamilta pitäisi päästä pois.Varmaan on merkitystä tuolla kerroksella, toisen kerroksen kaksio, joka on isolla numerolla saatu. Olisiko SantahaminanTyttö hakenut ylimmän kerroksen asuntoa ykkösvaihtoehtona eikä siksi sitä saanut. Meillä Jätkäsaaressakin alempien kerrosten kaksioihin ei tarvinnut niin kovin pientä numeroa.
- omastapussista
Kiinnostaa taas tällä hetkellä HASO-asunto, ei muiden aso-yhtiöiden tarjonta. Olin kerran jonossa, n. 4 v. sitten ns. vanhalla numerolla (5x xxx) ja tarjous tuli aika pian muuttaa uuteen kolmioon. Käsittääkseni olimme puolison kanssa ihan ensimmäisiä jonossa, sillä en ollut ikinä ennen käyttänyt aso-numeroa. Peruin kuitenkin toiveeni, koska laskeskelimme silloin vastikkeen pakollisen velan myötä asumisen tulevan tosi kalliiksi verrattuna ara -vuokrakämppään. Tällä hetkellä taas vanhempi aso-asunto (2-3 h s) kiinnostaisi, Hgin laitakaupunkikin käy. Mutta missä kunnossa nuo 90-luvun haso-kämpät ovat ja muuttaako niistä ikinä kukaan pois? Toisena vaihtoehtona olen miettinyt vanhan omakotitalon ostamista jostain 150-200km päästä pk-seudulta, ehtisi maksaa sen lainan pois ennen eläkkeelle jäämistä. Ja sitten ainakin olisi asumiskulut hallinnassa tulojen pienentyessä, mutta kunhan ei mitään hometaloa sattuisi ostamaan. Oikeasti minua puolisoni kanssa huolestuttaa se, että missä on vara asua Helsingissä eläkkeelle jäätyämme, nyt ainakin tuntuu vuokratkin nousevat sitä tahtia, että keskituloisellakin on vähän ihmettelemistä...
- Valkea
Minuakin mietityttää se, missä asun viiden vuoden päästä, kun olen eläkkeellä ja lainojakin on vielä maksettava....tulevaisuutta ajatellen haluaisin asua lähellä kantakaupunkia,jotta liikkuminen olisi helppoa. Asumisasiat mietityttävät joka päivä ja tuntuu, että pitäisi todella olla pieni numero, jotta saisi HASO:n tarjouksia suosituista kohteista. Vuokra-asunnot ovat kallistuneet ulottumattomiin sen jälkeen, kun vuokrasääntely purettiin. On ikävä vanhaa aravaa,joka mahdollisti omistusasunnon hankinnan köyhillekin. Itse en keskituloisena saisi edes pankista lainaa kuin korkeintaan pienen yksiön hankintaan, ja meitä on kuitenkin kolme kissa.
- NeitiMatilda
Hasollahan on niitä seniorikohteita (55 ) (ei siis mitään palvelutaloja) voisin kuvitella että pari vuotta vanhalla numerolla sellaisen saisi, riippuu tietenkin sijainnista.
- Aika_rientää_ihmiset
Tässä muutama varteen otettava osoite joita kannattaa miettiä.
http://www.helsinginseutu.fi/hki/HS/Selkosivut/Selkosivut/Apua arjessa/Asuminen/Vanhusten palveluasuminen
'''''''''
https://www.hoiva.fi/palvelut/palveluasuminen/hoivakodit''
Hoivakodeissa asutaan viihtyisästi ympärivuorokautisessa huolenpidossa
Hoivakodit tarjoavat turvallisen vaihtoehdon silloin, kun vanhus ei selviydy kotihoidon turvin kotona tai palveluasunnossa, vaan tarvitsee ympärivuorokautista hoitoa ja hoivaa. Toiminta perustuu vanhuksen toimintakykyä ylläpitävään, kuntouttavaan ja voimavaroja tukevaan hoivaan.
'''''''''''
https://www.suomi.fi/suomifi/suomi/palveluoppaat/ikaantyvan_palveluopas/asumiseni/kodin_ulkopuolisessa_hoidossa/kunnallinen_palveluasuminen/index.html
Kunnallinen palveluasuminen
Tuki- ja palveluasumista järjestävät kunnat sekä yksityiset yritykset ja järjestöt. Kunnallista palveluasumista voi olla ryhmä- tai palvelukodissa (vanhainkodissa) tai palvelutalossa, jossa asukkaalla on käytössä oma asunto. Palvelutalossa käytössäsi on asunto, jonka kustannuksista ja asumiseen liittyvistä velvollisuuksista (esimerkiksi kotivakuutuksen maksamisesta ja asumistuen hakemisesta) vastaat itse.
Asumiseen liittyy kullekin asukkaalle yksilöllisesti sovittuja palveluita, joita voivat olla kodinhoitoapu, ateriapalvelu, avustaminen arkiaskareissa, terveydenhoito ja kuntoutus sekä turvapalvelut. Tavallisissa palvelutaloissa ei aina ole henkilökuntaa öisin, joten asukkaiden pitäisi olla melko omatoimisia.
'''''''''''''
http://www.mainiovire.fi/asumispalvelut/ikaihmisten-asumispalvelut
Ikäihmisten asumispalvelut
Iän kertyessä tuen, turvan ja hoivan tarve vaihtelee elämäntilanteen mukaan. Siksi ikäihmisille suunnatuissa asumispalveluissa avun ja hoivan määrä mukautuu yksilöllisiin tarpeisiin.
Palvelukodit
''''''''''''
Tosin ilmaista ei ole mikään asumisen muoto:
http://www.hs.fi/kuluttaja/a1392615187786
HS-vertailu: Paikka palvelutalossa voi niellä tuhansia euroja kuussa
Kuluttaja 18.2.2014 2:00 Päivitetty: 18.2.2014 17:39- KiitosKiitosKiitos
Kiitos tästä leikkaa - liitä -pläjäytyksestä joka ei mitenkään liity tähän keskusteluun
- Valkea
Ikävä kyllä, nämä seniorikohteet ovat kaikkein kalleimpia, joten itse yritän pysyä näissä tavallisissa asumisoikeuskohteissa. Esim. HASO:lla ei ole seniorikohteia lähellä kantakaupunkia .
- satavarmavinkki
Valkea kirjoitti:
Ikävä kyllä, nämä seniorikohteet ovat kaikkein kalleimpia, joten itse yritän pysyä näissä tavallisissa asumisoikeuskohteissa. Esim. HASO:lla ei ole seniorikohteia lähellä kantakaupunkia .
Ei ne HASOn seniorikohteet nyt mitenkään kalliita ole, verratkaapa vaikka HASOn Kontulan kohteita niin samoissa noi hinnat pyörii.
Seniorikohde valmistunut 2012 ja keskivuokra 9,71 €
Tavallinen ASO valmistunut 2006 ja keskivuokra 10,02 €
Muilla yhtiöillä 55 kohteiden vuokrat lienevät korkeammat mutta niinhän muiden yhtiöinen tavallisten asuntojenkin vuokrat on. Ja sen lisäksi ainakin Setlementtiasuntojen jossain kohteessa 55 kohteessa oli yhteistiloja enemmän kuin normitalossa mm. ruokala.
- omastapussista
Niin, olen senioriasunnoista tietoinen. Ja myös siitä, että ovat todella kalliita vastikkeineen! Sen takia herättelin tässä keskustelua asumisen kalleudesta yleensäkin, ja siitä onko aso-asuminen mikään onnela - sitten kun tulot eläkkeellä tippuvat väistämättä 50-60%? Onkohan mitään asumistukia olemassakaan n. 10-15 vuoden päästä, jos ei omat tulot riitä asumiseen.. todellakin mietityttää.
Mutta palaisin alkuperäiseen kysymykseeni: tietääkö joku, onko vaihtuvuutta 90-luvun Haso-asunnoissa, tietääkö kukaan kunnosta? Ovatko jotain muovimatto- yms. halpistyyliin rakennettuja elementtejä? Saako Hasolla muuten itse remontoida minkä verran? - rerererer
asumisoikeus
- fdasgfafaf
aiheellinen nosto
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 753597
- 622694
- 812637
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.582418Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?
Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1922353Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2572184- 431922
- 441769
Mä en jaksa suojella sua enää
Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t151491EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!
"Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p1491418