Jos palkkaa ei saa 2500 €/kk . Niin ei kannata töihin mennä.
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/131869-palkka-2500-eukk-tyo-ei-kannata-tallaista-jarjestelmaa-ei-saisi-olla-olemassa?ref=suosituimmat
Nuori YH-äiti .Paras turva työttömyydelle.
4
162
Vastaukset
- Juoppoonylpeä
Äitini elättää juuri ýh loista joka juo kaikki rahansa.
- CalcuLator
Tuollainen kannustinloukku on hyvin vaikea purkaa.
Omia ajatuksia tilanteen ratkaisemiseksi (kaikki allaolevat esitykset ovat hienosäätöä, eivät tukien täydellistä poistoa tai radikaaleja alennuksia):
1. toimeentulotuessa huomioitavien lasten perusosien alentaminen, varsinkin niin että 3-10 lapsesta ei enää saisi käytännössä kuin sen verran tukea kuin on kyseisen lapsen lapsilisäkin (eli ei tulisi lisää vajetta perheen toimeentulotukilaskelmaan vaikka tekisikin lisää lapsia vaan ne tulisi elättää lapsilisillä, tämä kannustaisi tekemään vain 1-3 lasta, eikä vain lisää lapsia tekemällä voisi perhettä elättää).
2. toimeentulotuen ansiotulovähennys kiinteäksi, vaikka 200-300 euroa kuussa per palkansaaja, tämä lisäisi keikkatöiden tekemistä huomattavasti ja helpottaisi toimeentulotuen laskemista.
3. lasten päivähoitomaksujen parempi porrastaminen, ja automaattinen maksualennus/poisto koko vuodelle niille joiden verotettavat tulot ovat arvoituna kyseiselle vuodelle tietyn rajan alle, esim. alle 20 000 euron vuosituloilla ei perittäisi maksua ja 20 000-25000 se olisi vaikka x:n verran ja sitten siitä hiljalleen nousisi. Eli maksuja ja niiden alennuksia pidemälle aikaa ja niiden selkeämpää porrastamista, nythän niihin joutuu hakemaan maksuvapautusta sossun kautta pahimmillaan 2-3kk välein, riippuen paikkakunnasta. Tämä sama maksujen parempi porrastaminen koskee myös elatusmaksuja, sillä nekin tulevat maksuun kun menee töihin ja usein niistäkin muodostuu vähävaraiselle se viimeinen niitti sille ettei töihin kannata mennä, ainakaan niin että verottaja siitä saisi tietää.
4. asumistuen lapsikorotusten vähentäminen ja muuttuvien ansiotulojen parempaa sekä ennenkaikkea selkeämpää huomioimista. Nykyiselläänhän asumistuki myönnetään melkein joka kuulle erimääräisenä jos tulot vaihtelevat.
5. yhteiskunnan kokonaistukien määrään tulisi asettaa jokin katto/yläraja. Nythän on niin että esimerkiksi kolmen teini-ikäisen lapsen yksinhuoltajan sosiaalietuisuuksina saamat nettovuositulot ovat vähintään 30 000 euroa, jos perheen vuokra on 1000 euroa kuussa. Ja tämä on se minimisumma minkä saa. Yleensä se nettosumma on vieläkin suurempi kun huomioi tuon lisäksi vielä terveydenhoitokulut, sähkölaskut yms. Sosiaalietuisuuksiin pitäisi määrittää jokin perhekoon mukainen yleinen katto jossa olisi huomioitu paikkakuntakohtaiset erot, mutta kuitenkin niin ettei yhteiskunnan tuilla eläviä ihmisiä kannustettaisi asumaan pk-seudulla tai parissa muussa suurimmassa kasvukeskuksessa. - eioikeaongelma
Ei ongelma ole liian suuret tuet vaan Suomen surkea palkkataso. Palkat pitäisi nostaa joka alalla vähintään 3500€/kk.
- Variantti
Kärjistetty esimerkki, eikä kestä ajallisesti kauan. edellyttää aiempaa n. 2500€ työtä ja paria mukulaa päiväoidossa. Mutta joo, ei pitäisi olla mahdollista...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2454402Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1232859Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412612Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?861585Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1161508- 491229
- 851164
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En1921030- 45996
- 59993