Tällä palstalla on alempana ketju harhaopeista, siinä nähdäkseni lähinnä vain arvosteltiin adventismia ja sen eräitä erityispiirteitä.
Otetaanpa tähän avaukseeni vähän sovinnollisempi suhtautuminen teologisiin ja raamatuntulkinnallisiin asioihin.
Mitä teidän mielestänne on harhaoppi/harhaoppisuus? Onko kaikki raamatuntulkinnoissa ja oppikysymyksissä erehtyminen harhaoppia? Mistä me tiedämme kenellä meistä on se ainoa oikea oppi ja kenellä vain harhaoppi, koska kaikki kuitenkin vetoavat Raamattuun ja ovat omasta mielestään vilpittömästi ja viisautta rukoillen Sanaa tutkineet?
Eikö ole aika yksisilmäistä ja turhan suoraviivaista leimata joku kanssauskova "harhaoppiseksi" tai jopa "vääräksi kristityksi" vain siksi, että hän ymmärtää ja tulkitsee Jumalan Sanaa eri tavalla, kuin mitä itse tekee?
Minä voin olla sinun silmissäsi harhaoppinen ja sinä (kuka sitten oletkin) voit olla minun silmissäni harhaoppinen - onko tämä oikein ja perusteltua, kaikilla kristityillä on kuitenkin Raamattu ja he uskovat Isä Jumalaan ja Poikaansa Jeesukseen?
Mitä on harhaoppisuus? Erilaiset tulkinnat?
13
121
Vastaukset
Hei!
Harhoiksi ovat monet muitta mutkitta leimanneet sen mitä eivät ymmärrä itse.
On tyypillistä että kun kerran lukaiseen Raamatun läpi luulee tietävänsä enemmän kuin kaikki muut yhteensä.
Minä pitän harhan tunnusmerkkeinä jos seuraavien jakeiden arvoista hylkää yhdenkin arvon mitä jaakeet opettavat;
Ilm 14:12/12:17, Hebr 12:14, Ef 2:8-9, Joh 14 luku, Ilm 1:7-8.
> Lue nuo -niissä piilee kaikki Kristus kallion tärkeät arvot.
Tiedon ja uskon määrä on dynaaminen ja muuttuva ajan saatossa. Mielipide muuttuu, ja ihmiselle on sitten syntiä se jos hylkää sellaisia arvoja mitä itse näkee oikeana käsi sydämellä Jumalan edessä. Synti on tässä merkityksessä suhteellista ja yksilöllistä.
Kauhoilla ja lusikoilla lipataan tietoakin, ja tiedon määrä ja uskon palavuus muokkaa omaatuntoa.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijaTerve, Jari ja kiitos postauksestasi.
Niinpä se käytännössä varmaan onkin, että sitä leimataan ja tuomitaan harhana, mitä ei itse pysty ymmärtämään. Turhan kevyesti kuulee monesti heiteltävän "harhaoppinen" syytöstä.
On totta, että tiedon ja uskon määrä muuttuu ajan kuluessa ja on dynaamista. Itsellenikin käynyt, että Jumalan koulussa ja kanssauskovien yhteydessä vuorovaikuttaen oma teologiani on muuttunut.
- fdffdfd77
Harhaoppi/ harhaoppisuus ei tule sattumalta tai vahingosta. Jumala varjelee, neuvoo ja opastaa omiaan. Se että jokin on harhassa nyt en puhu sellaisesta henkilöstä jolla ei ole ollut mahdollisuus saada asioista tietoa.
Useimmiten ihminen on harhassa siitä syystä, että Jumala on häntä neuvonut ja hän on hylännyt saamansa valon ja jatkaa edelleen synnissä.Siitä voi todellakin seurata harhaoppisuuteen vajoaminen jos Jumala on ensin neuvonut Henkensä ja Sanansa kautta, mutta ihminen onkin käynyt uppiniskaiseksi, hylkää Sanan valon ja alkaa suosia synnin harjoittamista. Rakastaa maailmaa ja sitä, mitä maailmassa on enemmän kuin Jumalaa.
- Ajattele.itsekin
Adventismi on harhaoppia ensiksikin sen perusteella, koska Ellen G. White on opettanut, ettei Jeesus ole Jumala, vaan ylienkeli Mikael. Ja Ellen on adventistien suurin profeetta, joka sanelee opin.
Toinen harhaoppi adventtiliikkeessä on, ettei siellä opeteta Pyhän Hengen kastetta. Kielilläpuhuminen on siellä sanottu jopa riivaajien aiheuttamaksi. Mikä henki voi sanoa Pyhän Hengen toiminnan riivaajien teoksi?- kielistä.mittaa
Olisko helluntalainen kielipuhe raamatullinen? Ihmisestä vai Jumalasta?
Asiasta toiseen, sivullisena totean, että adventistit ovat tästä Mikaelista hieman erilailla viestineet täällä kuin sinä. - pyhpyh
Ei pidä paikkaansa. EGW sanoo suoraan, että Jeesus on Jumala niin monessa tekstissä, että puhut valhetta.
- pyhpyh
EGW ei sanele Adventtikirkon oppia. Sekin väite on valhe.
- fdffdfd77
Nimi Mikael merkitsee "Yhdenvertainen Jumalan kanssa" Kysymys kuuluu kuka muu kuin Jeesus voi olla yhdenvertainen Jumalan kanssa.
Huolellinen Raamatunlukija on huomannut, että Raamatussa useammassakin kohdassa (2.Moos.2:1-12) enkeliä kutsutaan Jumalaksi vaikka enkelit, kuten tiedämme ovat luotuja olentoja niin kuin me ihmisetkin. Minullekin tämä on vielä kysymysmerkki miksi Raamattu menettelee näin?
Mikael joka on kansansa lasten suojana lopunaikana ei ole luotu enkeliolento vaan itse Jeesus Kristus. - pyhpyh
Ei ole perusteltua. Relativismisi on jo itsessään harhaoppi.
- advariveli
Monet kertovat siitä, miten Jumala on heitä johdattanut. Onko tunne Jumalan johdatuksesta riittävä todiste oikeassa olemisesta? Miten johdatuksen ja eksytyksen voi erottaa toisistaan?
Omalla subjektiivisella tasollaan voidaan varmaankin ajatella, että tunne tai kokemus siitä, että Jumala on johdattanut tiettyyn uskonmalliin ja seurakuntayhteyteen riittää, kun ihminen on ollut vilpitön totuuden etsijä.
Mutta todellakin miten me erotamme luotettavasti johdatuksen ja eksytyksen toisistaan, kun kaikki vetoavat Raamattuun ja ovat omasta mielestään oikeassa opissa ja uskossa sekä katsovat muiden uskovien olevan enemmän tai vähemmän väärässä?
>>> Minä voin olla sinun silmissäsi harhaoppinen ja sinä (kuka sitten oletkin) voit olla minun silmissäni harhaoppinen - onko tämä oikein ja perusteltua, kaikilla kristityillä on kuitenkin Raamattu ja he uskovat Isä Jumalaan ja Poikaansa Jeesukseen? >>>
No sehän uskontojen pointti on aina ollut, että erotellaan minä ja muut, tai paremminkin me ja muut.
Me olemme sitä ja tätä ja me uskomme oikein ja nuo muut, hyi olkoon.
>>> Mutta todellakin miten me erotamme luotettavasti johdatuksen ja eksytyksen toisistaan, kun kaikki vetoavat Raamattuun ja ovat omasta mielestään oikeassa opissa ja uskossa sekä katsovat muiden uskovien olevan enemmän tai vähemmän väärässä? >>
Niin, tämä onkin visainen kysymys, kun se näytelmä päätähti, Taivaallinen Taikaukko, ei vain suostu mielipidettään kertomaan, eikä edes pikkurilliä piilopaikastaan heilauta.
Jos joku tappaa hänen nimissään, taikaukko on hiljaa.
Jos joku syyttää toista harhaoppikseksi ja teloittaa hänet, taikaukko on hiljaa.
Jos toinen lahko tappaa toisen lahkon jokaisen jäsenen ja polttaa vielä talot ja autotkin, niin taikaukko on hiljaa.
Kun Luther syytti katolista kirkkoa väärästä opista ja siirsi vain ahneelle kirkolle menneet rahat ahneille paikallisruhtinaille ja köyhä pysyi yhtä köyhänä kuin ennenkin, taikaukko oli hiljaa.
Kun protestantit ja katoliset tappoivat Irlannissa toisiaan mieltä vailla vuosikymmeniä, taikaukko oli hiljaa.
Kun ristiretkeiläiset tappoivat satoja vuosia heidän mielestään väärin uskovia sekä myös väärien uskontojen kannattajia läjäpäin, niin taikaukko oli hiljaa.
Joten minulla on pieni epäilys, että hän ei tule koskaan mielipidettään kertomaan asiasta jossain typerässä sanaharkassa, jos kerran edes järkyttävät ruumisvuoret eivät saa hänetä esiin piilostaan.
Mutta eikös se periaatteessa juuri hänelle kuuluisi kertoa, että miten asiat on, kun hänen nyt luulisi sen tietävän, että kuka on harhaoppinen ja kuka ei ja miten pitää oikeasti oikein uskoa ja oikein tulkita beduiinien höpinöitä?
Tai sitten hiljaisuus on merkki siitä, että häntä ei kiinnosta ja on täysin yhdentekevää hänelle, että kuka uskoo ja mitä uskoo ja miten uskoo ja kaikki ovat aivan yhdentekevän yhtä oikeassa omissa tulkinnoissaan ja omassa uskossaan.
Koska muuten on vaikea selittää kristikunnan suurta hajaannusta, kun jokaisen näkökulmasta toiset on eksytystä ja me ainoana ei olla.
Jumalaa ei vain kiinnosta. Ihan sama mitä uskotte, kunhan uskotte, sillä jokaisen jumalan elämän eliksiiri on usko, olipa se mitä tahansa. Kun ei kukaan enää usko, jumalakin heittää sitten veivinsä, kuten on nähty.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tulipalossa henkilövahinkoja, itsenäisyyspäivä alkoi huonosti, poliisi tiedottaa lisää
Savonlinna https://www.como.fi/uutiset/savonlinna-henkilovahinkoja-tulipalossa-poliisi-tiedottaa-lisaa/1598188Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi
Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu963974- 1123847
- 553343
Antifasismi - mitä se on?
Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint412680- 531834
Somali ei kätellyt Stubbia Linnan juhlissa
Miksei somali osaa noudattaa hyviä käytöstapoja. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/563a3dea-fa3f-41f3-b64f-406d23561737Yliajo Heinolassa
Mikä ihme ihmisiä vaivaa nykyään? Vähän ensin kähistellään nakkikioskilla ja sen jälkeen kostoksi murhataan autolla! Voi431711Kuka on menehtynyt?
https://yle.fi/a/74-20198293 Kuulemani mukaan ryyppyporukka ollut hapualla ja kuolemanenkeli (F.G) eli mies jonka seuras111611Kauhea ikävä iski
Mietin vain, mitä olet juuri nyt tekemässä. Mietin myös, välittyykö se sinulle, kun olet koko ajan mielessäni, tunnetko181448