Aihe

jarrulevyt

avesedan

Kuinka pitkään jarrupalat ja jarrulevyt ave t27 mallissa kestäneet. Mulla takajarrupalat ja levyt alkaa olla loppu levy kulunut 10mm, mittarissa hieman vajaa 120t. Tuntuu että jarruttaessa hitaassa nopeudessa takapyörät ottavat voimakkaasti.

17

309

    Vastaukset

    • jarrujen pitäisi olla etupainotteiset, jos takajarrut ottaa liian tiukasti ja kovaa kiinni, niin talvella auto pyörähtää helposti.
      Jarrujen kesto on kiinni ajajasta, niiden toimivuudesta ja olosuhteista.

    • Luultavasti kaikissa autoissa jarrupalojen vapaa liikkuvuus tulisi varmistaa kerran vuodessa tai ainakin kahdessa. Uudet jarrupalat ovat usein jo hankittaessa liian tiukat, eivätkä talvella jään ja suolan vaikutuksesta irroita jarrulevystä riittävässä määrin.

      Muuta mieltä voitte olla, mutta ainakin suuren korjaamon päällikkö ja käsistä päätellen itsekin työhön tarttuneena näin sanoi vaihtaessani jarrupaloja. Viilasin ne annetun ohjeen mukaan löysemmiksi ja laitoin kuparitahnaa liukupintoihin.

      Etelä-Afrikassa kenties jarrut toimivat rassaamatta, mutta täällä Pohjolassa asia on toisin. Jotkut huollot puhuvat jarrujen herkistämisestä, joka on edellä kuvaamani asia. Saman havaitsee joskus siitä, että jarrusatulan takana oleva jarrupala on menettänyt kitkapintansa, näkyvän puolen palan ollessa koskemattoman näköinen. Raudan hankaantumisesta rautaa vasten, saa laiskinkin kulumisen selville jarruihin katsomatta.

      • Ja ne väljäksi viilatut jarrupalat kolisevat kivetyillä teillä vielä alkuperäistä kovemmin.


      • Et ole ilmeisesti vaihtanut jarrupaloja autoihin ja kokenut niiden tiukkuutta, väittäessäsi jarrupalojen kolisevan? Ruuvimeisselillä niitä saa usein kammeta pois paikaltaan, kun niiden pitäisi liukua suht koht herkästi. Esimerkiksi Ranska ja Suomi ovat kaksi eri maata jarrujen toimivuuden kannalta.

        Herkistetyt jarrut vievät helposti jopa 0,5 litraa vähemmän satasella polttoainetta. Siitä ovat monet kirjoittaneet näillä sivuilla. Kuitenkaan et ole tiennyt jarrujesi laahaavan koko ajan päällä. Sitä ei kuule mitenkään. Vastuksena se tarkoittaa auton olevan täysin kuormattu tyhjänä, jos ei tarkkaan vertaamiseen tässä ryhdytä.


      • Minulla palat kuluvat tasatahtia, eivätkä takertele. Olisikohan valmistustoleransseilla jotain tekemistä asian kanssa? Palat ja levyt tulee tarkastettua kaksi kertaa vuodessa, renkaita vaihdettaessa. Ovatkohan ne paremmin suunniteltuja ja valmistettuja, koska ei niitä erikseen tarvitse herkistellä. Kunhan puhdistaa uusia paloja vaihdettaessa, noin 100.000km:n välein. Levyt kestävät yleensä tuplasti, ennenkuin minimipaksuus saavutetaan.

        ps. auto ei ole Toyota


      • hyvin_toimii kirjoitti:

        Minulla palat kuluvat tasatahtia, eivätkä takertele. Olisikohan valmistustoleransseilla jotain tekemistä asian kanssa? Palat ja levyt tulee tarkastettua kaksi kertaa vuodessa, renkaita vaihdettaessa. Ovatkohan ne paremmin suunniteltuja ja valmistettuja, koska ei niitä erikseen tarvitse herkistellä. Kunhan puhdistaa uusia paloja vaihdettaessa, noin 100.000km:n välein. Levyt kestävät yleensä tuplasti, ennenkuin minimipaksuus saavutetaan.

        ps. auto ei ole Toyota

        Noin ovat tehneet minunkin autoni aina. Tällä viimeisimmällä on ajettu neljässä vuodessa 160tkm. Palat vaihdettiin taakse n. 120tkm:n kohdalla. Levyjen minimiin matkaa reilu mm. Mitään herkistelyjä ei ole tarvinnut tehdä koskaan, ei tähän eikä aikaisempiinkaan.
        Ja tosiaankin, minunkaan autoni ei ole Toyota.


    • Kyllä niitä voi joutua vaihtelemaan jo ennen tuota ikää.

    • 100 tkm kohdalla >50% pintaa jarrupaloissa huoltolapun mukaan, itse en sen paremmin mittailut kuin renkaita vaihtaessa katsoin, että pintaa on. Jarrulevyt olivat ihan kunnossa.

    • Tyyppivika nois toyoissa, takapainoiset hillittimet, mut abs jarrut ei onneksi mene lukkoon!

    • Pakko kysyä: -onko huollettu huolto-ohjelman mukaisesti?

      -meinaan 10mm levystä kuullostaa TODELLA paljolta! (niin kuin jarrut olisivat olleet päällä jarruttamattakin)

      Muuten pakko sanoa tähän menneistä omista kokemuksista, että 97tkm takana, kaikki jarrut OK ja paloissa sen vähintään 50% jäljellä......

      MUTTA: - 90tkm huollossa takajarrut olivat kuulemma jo niin huonossa hapessa (=eli siinä ja siinä etteivät jumittaneet), että huolto tuli todella tarpeeseen.

      SUMMARUM: -huolto-ohjelmaan kuuluva jarrujen vuotuinen herkistely (=purku, puhdistus) on erityisesti levyillä toimivilla takajarruille tärkeää, koska Suomen oloissa ja Suomen nopeuksilla ne ei joudu käytössä riittävään rasitukseen!

      PS. Teille "Nilviäisille"! -Isän MB:n oli vaihdettu palat jo kaksi kertaa aloitajan kilometreillä. -onko syy taksiajon, automaattivaihteiston jne. -sitä voidaan miettiä..... -mutta turha tulla minulle väittämään, että premium-merkeissä eivät jarrut kulu....

      • Alkoi toi sun 10mm sen verran vielä häiritsemään, että selaisin nettiä:

        Avensis T27 takajarru:

        Vähimmäispaksuus (mm): 9

        Sisäläpimitta (mm): 155,3

        Reikälukumäärä 1: 2

        Reikien määrä: 5

        Reikäympyrä-Ø [mm]: 114,3

        Halkaisija (mm): 290

        Jarrulevyn paksuus (mm): 11

        Jarrulevytyyppi: Vakiomalli

        Asennuspuoli: Taka-akseli

        Joten mielikuvani levystä oli oikea ja sinä kirjoitit ihan omiasi, koska 11mm lähtötilasta sinulla on ihan varmasi vielä enemmän kuin 1mm jäljellä :-)


      • Kyllä takalevyt on kuluneet paksuus 10mm ja paloissa pintaa noin 4-5mm,edessä levyn paksuus 25 paloissa reilusti nämä ok. Tönäri on tuttu työväline.


      • avesedan kirjoitti:

        Kyllä takalevyt on kuluneet paksuus 10mm ja paloissa pintaa noin 4-5mm,edessä levyn paksuus 25 paloissa reilusti nämä ok. Tönäri on tuttu työväline.

        autossasi vielä hyvässä kunnossa. Kovempien nopeuksien maissa levyt vaihdetaan usein 50-80 tkm kohdalla jota Saksassa esim. pidetään täysin normaalina ajosuoritteena.


      • avesedan kirjoitti:

        Kyllä takalevyt on kuluneet paksuus 10mm ja paloissa pintaa noin 4-5mm,edessä levyn paksuus 25 paloissa reilusti nämä ok. Tönäri on tuttu työväline.

        Kirjoitit väärin ymmärrettävää tekstiä...... levyt kuluneet 10mm tarkoittaa eri asiaa, kuin levyn paksuus 10mm.....

        Jep! siis kuluneet siis 1mm ja hylkyraja on 2mm.


      • Ei ne takana paljoa kulu jos jarrutteleee rauhallisesti. Pahempi ongelma on se jumittuminen (liukukiskot tai liukutapit ja mäntä) Mulla vaihdettiin takalevyt vasta toisen kerran lukemilla 415.000 km. Kevyen jarrutuksen ja vähäisen käytön vuoksi tuppaavat (takaj.) rokahtuen ruostumaan paitsi silloin kun laittaa vaunun perään ja painelee jarrua reilunpuoleisesti.
        Edessä ne kestää 100-150 tkm eli selkeästi vähemmän (automaatti)


    • """Pahempi ongelma on se jumittuminen (liukukiskot tai liukutapit ja mäntä)"""
      Joo, pahin jumittaja on jarrupalojen päät, joiden muutenkin ahdas liikkumavara loppuu ruosteen ja lian takia, ja lisäksi vähäinen liikkuminen jarrutuksissa pahentaa asiaa.Itse viilaan uusista takapaloista 0,5mm päistä pois ja maalia päälle.

      • Laita mielummin kuparitahnaa liukupinnoille, kuin maalia, joka kuivuu ja murenee. Kuparitahna voitelee, estää ruostumista, ja kestää lämpöä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiesikö Martina miehensä taustat?

      Turkkilainen miljonääri onkin irakilainen jolla huikea rikostausta? Askarruttaa tiesikö Martina mistä on kyse vai tuliko yllätyksenä. Joka tapauksessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      411
      21966
    2. Greta Thunberg kritisoi Suomen hallitusta

      ”Tämä on epäonnistuminen”. https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006515088.html Thunberg on liittänyt mukaan perustamansa Fridays for Future -liikkeen
      Maailman menoa
      379
      14541
    3. Korona räjähtämässä käsiin 618 uutta tartuntaa 5 uutta kuolemaa

      Marin ja Kiuru karjaisivat kunnille mm. HUS-alueelle viime hetkellä, eivät ne pysty hoitamaan asioitansa vaan tarvitaan Marinin hallituksen tiukkaa oh
      Maailman menoa
      727
      14367
    4. Seiska: Sedu Koskinen vaihtaa nimensä eksoottiseksi Zedu Di Lucaksi!

      No nyt! Ja nimen takana vanha ystävä Andy McCoy... https://www.suomi24.fi/viihde/seiska-sedu-koskinen-vaihtaa-nimensa-eksoottiseksi-zedu-di-lucaksi-ni
      Kotimaiset julkkisjuorut
      101
      10269
    5. Sedu Koskinen aikoo järjestää isot juhlat

      Näihin julkkiksiin ei näköjään päde mitkään lait tai korona tartu. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007637821.html Kyllä esim. taviksen ylioppilas
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      5837