Kuinka pitkään jarrupalat ja jarrulevyt ave t27 mallissa kestäneet. Mulla takajarrupalat ja levyt alkaa olla loppu levy kulunut 10mm, mittarissa hieman vajaa 120t. Tuntuu että jarruttaessa hitaassa nopeudessa takapyörät ottavat voimakkaasti.
jarrulevyt
17
3015
Vastaukset
- eiKannataArvailla
jarrujen pitäisi olla etupainotteiset, jos takajarrut ottaa liian tiukasti ja kovaa kiinni, niin talvella auto pyörähtää helposti.
Jarrujen kesto on kiinni ajajasta, niiden toimivuudesta ja olosuhteista. - Herkistellen_pitemmälle
Luultavasti kaikissa autoissa jarrupalojen vapaa liikkuvuus tulisi varmistaa kerran vuodessa tai ainakin kahdessa. Uudet jarrupalat ovat usein jo hankittaessa liian tiukat, eivätkä talvella jään ja suolan vaikutuksesta irroita jarrulevystä riittävässä määrin.
Muuta mieltä voitte olla, mutta ainakin suuren korjaamon päällikkö ja käsistä päätellen itsekin työhön tarttuneena näin sanoi vaihtaessani jarrupaloja. Viilasin ne annetun ohjeen mukaan löysemmiksi ja laitoin kuparitahnaa liukupintoihin.
Etelä-Afrikassa kenties jarrut toimivat rassaamatta, mutta täällä Pohjolassa asia on toisin. Jotkut huollot puhuvat jarrujen herkistämisestä, joka on edellä kuvaamani asia. Saman havaitsee joskus siitä, että jarrusatulan takana oleva jarrupala on menettänyt kitkapintansa, näkyvän puolen palan ollessa koskemattoman näköinen. Raudan hankaantumisesta rautaa vasten, saa laiskinkin kulumisen selville jarruihin katsomatta.- EnViilaa
Ja ne väljäksi viilatut jarrupalat kolisevat kivetyillä teillä vielä alkuperäistä kovemmin.
- Yllättääkö
Et ole ilmeisesti vaihtanut jarrupaloja autoihin ja kokenut niiden tiukkuutta, väittäessäsi jarrupalojen kolisevan? Ruuvimeisselillä niitä saa usein kammeta pois paikaltaan, kun niiden pitäisi liukua suht koht herkästi. Esimerkiksi Ranska ja Suomi ovat kaksi eri maata jarrujen toimivuuden kannalta.
Herkistetyt jarrut vievät helposti jopa 0,5 litraa vähemmän satasella polttoainetta. Siitä ovat monet kirjoittaneet näillä sivuilla. Kuitenkaan et ole tiennyt jarrujesi laahaavan koko ajan päällä. Sitä ei kuule mitenkään. Vastuksena se tarkoittaa auton olevan täysin kuormattu tyhjänä, jos ei tarkkaan vertaamiseen tässä ryhdytä. - hyvin_toimii
Minulla palat kuluvat tasatahtia, eivätkä takertele. Olisikohan valmistustoleransseilla jotain tekemistä asian kanssa? Palat ja levyt tulee tarkastettua kaksi kertaa vuodessa, renkaita vaihdettaessa. Ovatkohan ne paremmin suunniteltuja ja valmistettuja, koska ei niitä erikseen tarvitse herkistellä. Kunhan puhdistaa uusia paloja vaihdettaessa, noin 100.000km:n välein. Levyt kestävät yleensä tuplasti, ennenkuin minimipaksuus saavutetaan.
ps. auto ei ole Toyota - on_teillä_ongelmat
hyvin_toimii kirjoitti:
Minulla palat kuluvat tasatahtia, eivätkä takertele. Olisikohan valmistustoleransseilla jotain tekemistä asian kanssa? Palat ja levyt tulee tarkastettua kaksi kertaa vuodessa, renkaita vaihdettaessa. Ovatkohan ne paremmin suunniteltuja ja valmistettuja, koska ei niitä erikseen tarvitse herkistellä. Kunhan puhdistaa uusia paloja vaihdettaessa, noin 100.000km:n välein. Levyt kestävät yleensä tuplasti, ennenkuin minimipaksuus saavutetaan.
ps. auto ei ole ToyotaNoin ovat tehneet minunkin autoni aina. Tällä viimeisimmällä on ajettu neljässä vuodessa 160tkm. Palat vaihdettiin taakse n. 120tkm:n kohdalla. Levyjen minimiin matkaa reilu mm. Mitään herkistelyjä ei ole tarvinnut tehdä koskaan, ei tähän eikä aikaisempiinkaan.
Ja tosiaankin, minunkaan autoni ei ole Toyota.
- Joskuskäynäin
Kyllä niitä voi joutua vaihtelemaan jo ennen tuota ikää.
- SekalaisessaAjossa
100 tkm kohdalla >50% pintaa jarrupaloissa huoltolapun mukaan, itse en sen paremmin mittailut kuin renkaita vaihtaessa katsoin, että pintaa on. Jarrulevyt olivat ihan kunnossa.
- blondiiiiii
Tyyppivika nois toyoissa, takapainoiset hillittimet, mut abs jarrut ei onneksi mene lukkoon!
- TheKöle
Pakko kysyä: -onko huollettu huolto-ohjelman mukaisesti?
-meinaan 10mm levystä kuullostaa TODELLA paljolta! (niin kuin jarrut olisivat olleet päällä jarruttamattakin)
Muuten pakko sanoa tähän menneistä omista kokemuksista, että 97tkm takana, kaikki jarrut OK ja paloissa sen vähintään 50% jäljellä......
MUTTA: - 90tkm huollossa takajarrut olivat kuulemma jo niin huonossa hapessa (=eli siinä ja siinä etteivät jumittaneet), että huolto tuli todella tarpeeseen.
SUMMARUM: -huolto-ohjelmaan kuuluva jarrujen vuotuinen herkistely (=purku, puhdistus) on erityisesti levyillä toimivilla takajarruille tärkeää, koska Suomen oloissa ja Suomen nopeuksilla ne ei joudu käytössä riittävään rasitukseen!
PS. Teille "Nilviäisille"! -Isän MB:n oli vaihdettu palat jo kaksi kertaa aloitajan kilometreillä. -onko syy taksiajon, automaattivaihteiston jne. -sitä voidaan miettiä..... -mutta turha tulla minulle väittämään, että premium-merkeissä eivät jarrut kulu....- TheKöle
Alkoi toi sun 10mm sen verran vielä häiritsemään, että selaisin nettiä:
Avensis T27 takajarru:
Vähimmäispaksuus (mm): 9
Sisäläpimitta (mm): 155,3
Reikälukumäärä 1: 2
Reikien määrä: 5
Reikäympyrä-Ø [mm]: 114,3
Halkaisija (mm): 290
Jarrulevyn paksuus (mm): 11
Jarrulevytyyppi: Vakiomalli
Asennuspuoli: Taka-akseli
Joten mielikuvani levystä oli oikea ja sinä kirjoitit ihan omiasi, koska 11mm lähtötilasta sinulla on ihan varmasi vielä enemmän kuin 1mm jäljellä :-) - avesedan
Kyllä takalevyt on kuluneet paksuus 10mm ja paloissa pintaa noin 4-5mm,edessä levyn paksuus 25 paloissa reilusti nämä ok. Tönäri on tuttu työväline.
- Levythän_ovat
avesedan kirjoitti:
Kyllä takalevyt on kuluneet paksuus 10mm ja paloissa pintaa noin 4-5mm,edessä levyn paksuus 25 paloissa reilusti nämä ok. Tönäri on tuttu työväline.
autossasi vielä hyvässä kunnossa. Kovempien nopeuksien maissa levyt vaihdetaan usein 50-80 tkm kohdalla jota Saksassa esim. pidetään täysin normaalina ajosuoritteena.
- TheKöle
avesedan kirjoitti:
Kyllä takalevyt on kuluneet paksuus 10mm ja paloissa pintaa noin 4-5mm,edessä levyn paksuus 25 paloissa reilusti nämä ok. Tönäri on tuttu työväline.
Kirjoitit väärin ymmärrettävää tekstiä...... levyt kuluneet 10mm tarkoittaa eri asiaa, kuin levyn paksuus 10mm.....
Jep! siis kuluneet siis 1mm ja hylkyraja on 2mm. - jarrut.pelittää
Ei ne takana paljoa kulu jos jarrutteleee rauhallisesti. Pahempi ongelma on se jumittuminen (liukukiskot tai liukutapit ja mäntä) Mulla vaihdettiin takalevyt vasta toisen kerran lukemilla 415.000 km. Kevyen jarrutuksen ja vähäisen käytön vuoksi tuppaavat (takaj.) rokahtuen ruostumaan paitsi silloin kun laittaa vaunun perään ja painelee jarrua reilunpuoleisesti.
Edessä ne kestää 100-150 tkm eli selkeästi vähemmän (automaatti)
- xcdfvcg
"""Pahempi ongelma on se jumittuminen (liukukiskot tai liukutapit ja mäntä)"""
Joo, pahin jumittaja on jarrupalojen päät, joiden muutenkin ahdas liikkumavara loppuu ruosteen ja lian takia, ja lisäksi vähäinen liikkuminen jarrutuksissa pahentaa asiaa.Itse viilaan uusista takapaloista 0,5mm päistä pois ja maalia päälle.- Mitäihmettäsänoin
Laita mielummin kuparitahnaa liukupinnoille, kuin maalia, joka kuivuu ja murenee. Kuparitahna voitelee, estää ruostumista, ja kestää lämpöä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 914124
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603208- 432801
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521924- 401800
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628