Omaisen vastuu

Ikäihmiset

Aviomiehellä on syöpä ruokatorven ja keuhkoputken läheisyydessä. Ei voitu leikata, vaan yritettiin hoitaa sädehoidoin.
Nyt on sädetys loppunut. Ruoka ei maistu, ei edes juominen tahdo onnistua. Päiväkausiin ei ruoka mene alas, vaan vaivoin saa nieltyä muutaman suullisen. Ärtyy, sillä ei ole nälän tunnettakaan, joten pitää ruuan tarjoamista "tuputtamisena".
Yritän erilaisia ruokia, puuroja, keittoja, viiliä... Mitään pureskeltavaa ruokaa ei halua, ei edes leipää.
Kuinka kauan ihminen voi syömättä elää, ja millaiseen tilanteeseen joutuu perhe, joka yrittää saada potilasta syömään ja pysymään voimissaan.
Mitä on odotettavissa? Jonkin kerran mies on romahtanut lattiaan tajuttomana, mutta toipunut heti ja kiivastunut auttajille. Häntä vain vähän pyörryttää, ei pidä hössöttää.
Olen huolestunut, kun en tiedä mitä on odotettavissa. Mitä omaiselta odotetaan? Kukaan ei ole minua valaissut sanallakaan, miten pitäisi potilasta hoitaa tai avustaa. Ei mitenkään?

5

188

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cancer-67

Tilanteesi on vaikea, kun ei syö, paino alkaa putoamaan nopeasti sekä kunto heikenemään. Puhe ei auta jos ei ole halua sairaastavalla itsellään. Syöpää hoitavaan henkilökuntaan kannattaa olla yhteydessä, ainakin silloin ovat tietoisia ongelmasta. Tiuskimistenkin uhalla keskustelua kannattaa jatkaa, ravinnotta ilman syöpääkin kunto heikkenee pian. Voimia sinulle.

• Ikäihmiset

Tämä tilanne jatkuu yhä, vaikka hän nyt haluaa kuunnella minua ja muita ja ymmärtää, että pitää syödä. Hän ei kuitenkaan syö mitään mitä joutuu pureskelemaan. Keittoja, mehuja, viiliä- ei muuta. Ei tule ruokapöytään, jos siinä on tavallinen ateria, perunoineen ja kastikkeineen.
        Tänään teen peruna-bataattimuhennoksen ja yritän ujuttaa mukaan maalaismaksapateeta. Eilen juustokeitto, johon lisäsin kermaa. Jääkaapissa on mehukeittoa, saa nähdä, miten sen kanssa edetään.
        Mutta eihän aikuinen mies tällaisella ruualla jaksa!
        Yllättävää, että hän ei näe peilistä omaa kuihtumistaan. Ihmetteli minulle, että onko hän huonon näköinen, kun tuttavat niin huolestuvat hänen voinnistaan. Kuitenkin hän on laihtunut kuukaudessa varmaan 10 kg.

• hoit_su
        Ikäihmiset kirjoitti:

Tämä tilanne jatkuu yhä, vaikka hän nyt haluaa kuunnella minua ja muita ja ymmärtää, että pitää syödä. Hän ei kuitenkaan syö mitään mitä joutuu pureskelemaan. Keittoja, mehuja, viiliä- ei muuta. Ei tule ruokapöytään, jos siinä on tavallinen ateria, perunoineen ja kastikkeineen.
        Tänään teen peruna-bataattimuhennoksen ja yritän ujuttaa mukaan maalaismaksapateeta. Eilen juustokeitto, johon lisäsin kermaa. Jääkaapissa on mehukeittoa, saa nähdä, miten sen kanssa edetään.
        Mutta eihän aikuinen mies tällaisella ruualla jaksa!
        Yllättävää, että hän ei näe peilistä omaa kuihtumistaan. Ihmetteli minulle, että onko hän huonon näköinen, kun tuttavat niin huolestuvat hänen voinnistaan. Kuitenkin hän on laihtunut kuukaudessa varmaan 10 kg.

Hänelle on mahdollista laittaa ns. peg-letku, jonka kautta voi laittaa ravintoliuosta suoraan vatsaan. Kysy häneltä mitä mieltä olisi siitä ja puhukaa sitten lääkärin kanssa.

• Ikäihmiset
        hoit_su kirjoitti:

Hänelle on mahdollista laittaa ns. peg-letku, jonka kautta voi laittaa ravintoliuosta suoraan vatsaan. Kysy häneltä mitä mieltä olisi siitä ja puhukaa sitten lääkärin kanssa.

Takuulla ei käy!! Hän ei edes myönnä ongelmaansa, saati että ryhtyisi mihinkään toimenpiteisiin.

• Itsemääräämisoikeus
        Ikäihmiset kirjoitti:

Takuulla ei käy!! Hän ei edes myönnä ongelmaansa, saati että ryhtyisi mihinkään toimenpiteisiin.

Hakekaa holhoukseen, vaarallinen itselleen .Tai antakaa päättää elämästään itse.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      157
      6384
    2. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      50
      1826
    3. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      38
      1494
    4. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      51
      1089
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      324
      1029
    6. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      48
      951
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      13
      940
    8. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      908
    9. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      75
      885
    10. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      14
      877
    Aihe