Aviomiehellä on syöpä ruokatorven ja keuhkoputken läheisyydessä. Ei voitu leikata, vaan yritettiin hoitaa sädehoidoin.
Nyt on sädetys loppunut. Ruoka ei maistu, ei edes juominen tahdo onnistua. Päiväkausiin ei ruoka mene alas, vaan vaivoin saa nieltyä muutaman suullisen. Ärtyy, sillä ei ole nälän tunnettakaan, joten pitää ruuan tarjoamista "tuputtamisena".
Yritän erilaisia ruokia, puuroja, keittoja, viiliä... Mitään pureskeltavaa ruokaa ei halua, ei edes leipää.
Kuinka kauan ihminen voi syömättä elää, ja millaiseen tilanteeseen joutuu perhe, joka yrittää saada potilasta syömään ja pysymään voimissaan.
Mitä on odotettavissa? Jonkin kerran mies on romahtanut lattiaan tajuttomana, mutta toipunut heti ja kiivastunut auttajille. Häntä vain vähän pyörryttää, ei pidä hössöttää.
Olen huolestunut, kun en tiedä mitä on odotettavissa. Mitä omaiselta odotetaan? Kukaan ei ole minua valaissut sanallakaan, miten pitäisi potilasta hoitaa tai avustaa. Ei mitenkään?
Omaisen vastuu
5
174
Vastaukset
- cancer-67
Tilanteesi on vaikea, kun ei syö, paino alkaa putoamaan nopeasti sekä kunto heikenemään. Puhe ei auta jos ei ole halua sairaastavalla itsellään. Syöpää hoitavaan henkilökuntaan kannattaa olla yhteydessä, ainakin silloin ovat tietoisia ongelmasta. Tiuskimistenkin uhalla keskustelua kannattaa jatkaa, ravinnotta ilman syöpääkin kunto heikkenee pian. Voimia sinulle.
- Ikäihmiset
Tämä tilanne jatkuu yhä, vaikka hän nyt haluaa kuunnella minua ja muita ja ymmärtää, että pitää syödä. Hän ei kuitenkaan syö mitään mitä joutuu pureskelemaan. Keittoja, mehuja, viiliä- ei muuta. Ei tule ruokapöytään, jos siinä on tavallinen ateria, perunoineen ja kastikkeineen.
Tänään teen peruna-bataattimuhennoksen ja yritän ujuttaa mukaan maalaismaksapateeta. Eilen juustokeitto, johon lisäsin kermaa. Jääkaapissa on mehukeittoa, saa nähdä, miten sen kanssa edetään.
Mutta eihän aikuinen mies tällaisella ruualla jaksa!
Yllättävää, että hän ei näe peilistä omaa kuihtumistaan. Ihmetteli minulle, että onko hän huonon näköinen, kun tuttavat niin huolestuvat hänen voinnistaan. Kuitenkin hän on laihtunut kuukaudessa varmaan 10 kg. - hoit_su
Ikäihmiset kirjoitti:
Tämä tilanne jatkuu yhä, vaikka hän nyt haluaa kuunnella minua ja muita ja ymmärtää, että pitää syödä. Hän ei kuitenkaan syö mitään mitä joutuu pureskelemaan. Keittoja, mehuja, viiliä- ei muuta. Ei tule ruokapöytään, jos siinä on tavallinen ateria, perunoineen ja kastikkeineen.
Tänään teen peruna-bataattimuhennoksen ja yritän ujuttaa mukaan maalaismaksapateeta. Eilen juustokeitto, johon lisäsin kermaa. Jääkaapissa on mehukeittoa, saa nähdä, miten sen kanssa edetään.
Mutta eihän aikuinen mies tällaisella ruualla jaksa!
Yllättävää, että hän ei näe peilistä omaa kuihtumistaan. Ihmetteli minulle, että onko hän huonon näköinen, kun tuttavat niin huolestuvat hänen voinnistaan. Kuitenkin hän on laihtunut kuukaudessa varmaan 10 kg.Hänelle on mahdollista laittaa ns. peg-letku, jonka kautta voi laittaa ravintoliuosta suoraan vatsaan. Kysy häneltä mitä mieltä olisi siitä ja puhukaa sitten lääkärin kanssa.
- Ikäihmiset
hoit_su kirjoitti:
Hänelle on mahdollista laittaa ns. peg-letku, jonka kautta voi laittaa ravintoliuosta suoraan vatsaan. Kysy häneltä mitä mieltä olisi siitä ja puhukaa sitten lääkärin kanssa.
Takuulla ei käy!! Hän ei edes myönnä ongelmaansa, saati että ryhtyisi mihinkään toimenpiteisiin.
- Itsemääräämisoikeus
Ikäihmiset kirjoitti:
Takuulla ei käy!! Hän ei edes myönnä ongelmaansa, saati että ryhtyisi mihinkään toimenpiteisiin.
Hakekaa holhoukseen, vaarallinen itselleen .Tai antakaa päättää elämästään itse.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä612079Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1661708Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701418Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2431389Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2371337Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421195- 811166
- 1281155
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3511109Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3261100