Miksi lasten/nuorten pitää aikuistua niin nopeasti

Emtjtn

Eli oon 14v tyttö. Olen aika villi (en aina) usein mult kysytään että onko sulla ADHD. Aina kuin vastaan että ei ole (ei oikeasti ole) ihmiset on sillei "hahahaa hauska läppä" tai " oikeesti onks tosissas?" Taikka niitten naama menee sellaseks tosi yllättyneeks. Mut kuitenkin koulussa opettajat sanovat usein mulle ja kavereilleni että "aikuistukaa jo!" Vastaan aina takaisin : " mä oon vasta 14v ei mun tartte" mut miks kaikkien pitää aikuistua? ei kukaan aikuistui yhtä-äkkiävaan. Mut oikeesti mun mielestä ei mun tartte aikuistua ainakaan vielä. Mitä mieltä te ootte? Et minkä ikäisenä pitäis sit aikuistua pikkuhiljaa? (Mielestäni siinä 16-17 V pitäis alkaa/olla jo aikuismäisempi.

13

851

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Väsyttää

      Sitä mäki oon miettiny... Ite oon 16 enkä tuu muuten aikuistuun vielä pitkään aikaan. Se näyttää vaan naurettavalta ko jokku vaahtosammuttimet yrittää olla jo niin helvetin aikusia :D

    • 14jaPaniikki

      Oon 14 ja fiilis on ku aikuisella, käyn osa-aikatöissä, koulussa, itken ittenki säännöllisesti uneen ku ei oo rahaa, opiskelupaikkaa ensvuodeks, tulevaisuudelle kunnon suunnitelmia, varaa yliopistoon, kukaa ei kannusta, ei oo varaa asuu ja näytän ihan perunalla ja kohta oon nii vanha ettei mua kukaa haluu. Tietysti kuuluu myös säönnölliset paniikit siitä etten osaa maksaa veroja, ajaa autoa tai käyttää verkkopankkia (ei oo kyl vielä tunnuksiakaa, mutsin mielestä mä en tarttee mut johonki ois iha hyvä ne palkat laittaa talteen)
      Nii ja tarviin myös sijoitusneuvontaa. Onkohan se hirvittävän kallista?

    • toimari44v

      Noo älä ole huolissasi!

      Voin neuvoa sinua kaikissa asioissa. Taidan tietää aikapaljon enemmän kuin mutsisi...

      Olen 44v toimitusjohtaja ja työllistän tällä hetkellä n.49 henkilöä. Voisin palkata sinut töihin n.2600e/kk palkalla. <<<<<

    • juunäineon

      Et oo aikuistunu vielä jos joudut itkemään turhista asioista, pitää ajatella järkevästi ja mahdollisimman vähän stressaavasti. Itkeminen on vain reaktio siitä että asia ei ole kontrollissa :)

      • AivanVairmastiNäi

        Aikuset ei itke vai..?


      • 14jaPakkosaksa

        Varmaa itekki itkisitkö jos tietäisit ettei sulla oo mitää mahiksia tulevaisuudessa.

        Tänää pon vetäny pitkää päivää, koulu, läksyt ja kokeisiin harjoittelu sekä vähän palapelejä. Pitäis vielä kuntopiiri jaksaa. Huomenna sit jos löytäisin kaupasta Indonesian alkeet-kirjan, jota oon jo kauan metsästänyt nii ois olo autuas.

        Nimim. Toimari44v mun pitäis varmaa eka päästä yliopistosta läpi. Palkkakin on reippaasti yli 100 kertainen kun vertaa mitä saan nyt :'D sillähän sais maksettua kaikki maksut mm vuokra ja käsi vielä säästötilin täytteeksi


    • Emtjtn

      Outoa on tässä se miks opettajille se on niin tärkeetä et joku oppilas jota se itse opettaja ei ees tunne kunnolla käskee aikuistua. Sillä äidinkielen opettaja sanoi mulle että ei aijo päästää mua luokalta jos en aikuistu. se sano jotain et " sä et pääse mihinkään jatko-opinnoille jos oot tollanen" jooh.. No sit en pääse! Mä en ala muuttaa iseäni jonkun toisen takia.

      • Adhjköä

        Ehkä se yrittää vaan auttaa sua :D Käyttäs kuiten jotain muuta sanaa... Kyl mä ymmärrän et jotain aikusta käsketään aikuistumaan, mut miks teinien ja lastenki pitäs olla aikusia..? Saatana lapsistukaa kaikki!


    • omat.aivot.jooko

      Hei, ei pidä aikuistua tosiaankaan liian nopeasti. Omassa tahdissa ja nauti nuoruudestasi.

      • Kati.14

        Ei tuosta tule mitään. Siinä 12-15 v pitäis olla jo täysin itsenäinen, ottaa vastuuta ja hankkia työtä. Pitäis tuostakin tehdä adressi, harmi, et oon vielä alle 18.


    • mankelipillu

      Tärkeintä on tietää milloin pitää käyttäytyä aikusimaisesti ja milloin olla parhaan kaverin kanssa retardi duo :P
      Site ne tarkottaa kaveri.

    • Petshop

      Mä oon 12v. Fyysisesti oon periaatteessa aikuistumisesta jo pitkällä, rinnat kasvanu, lantio leventynyt, kuukautiset alkanu jne. Ja oon jo 177cm pitkä. Henkisesti vielä se 5v. Keräilen Littlest Pet Shoppeja ja leikin niillä, vaikka myös keräilen niitä ja pidän niistä erittäin hyvää huolta. Ei, en leikisti syötä ja imetä pikkuporsaita vaan pidän huolen ettei ne tahriinnu tai kulu.

    • Heippa

      Olen täysin samaa mieltä aloittajan kanssa. Ei ole mikään kiire aikuistua. Edes täysi-ikäisenä ei yhtäkkiä aikuistu, vaan se on prosessi. On täysi oikeus leikkiä, olla lapsellinen, riippuvainen aikuisista ym. Sitä paitsi ihminen on "leikkivä ihminen", homo sapiens ludens , iästä riippumatta. Aikuisetkin leikkivät, miksi muuten olisi esim. kaikenlaisia peli-ja leikkiohjelmia telkkarissa.

      Hoitakaa ja vaalikaa omaa lasta joka sisällänne asuu. Antakaa sille tilaa, kohdelkaa hellästi ja hyvin. Aikuisena kyllä ehtii olla.

      Pappi Elisabet

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      141
      10346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2954
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      205
      2794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2107
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1596
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe