Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Ennakkoraivuu

Juha7t

Olen kuullut, että ennakkoraivuu säästää moton kuluja n. 30%. Verrattuna samanlaiseen metsään, mitä ei ole raivattu. Näkyykö tämä puun hinnassa jos raivaus tehdään? Entä käykö metsänomistajat raivaamassa metsäänsä, jos on tiedossa että talvella tulee hakkuita?

13

1307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • savujakoedelleenolemassa

      Eipä juuri näy puun hinnassa ellei myyjät ala sitä itse vaatimaan, mikä olisikin vähintään kohtuullista . Ennätyshalpa kuitupuu ja selluyhtiöiden jopa kaksinkertaistuneet voitot ei oikein käy yhteen muka vapaan markkinatalouden periaatteen kanssa.

    • raivauskannattaa

      Raivaan juuri, tai siis raivasin päivällä ensi talven leimikkoa. Onhan se siistimpi tehdä motolla ja jälki on sitten parempi, kun on raivattu ennen ennen harvennusta. Sen jälkeen ei juuri tarvitse raivailla, kun tekee työn huolella.
      Eipä se raivaus puunhinnassa juuri näy, mutta omia töitä raivaus helpottaa, jos lannoittaa harvennettuja metsiään itse vaikkapa maataloustraktorilla ja jollain lannoitehuiskalla. Myöhemmin metsän virkistyskäyttö on mukavampaa, mm. marjastus ja sienien keräily. Tosin marjastukseen ja sienestykseen riittää yhdelle perheelle aika pieni alue, mutta omassa metsässä nyt saa tehdä mitä haluaa.

    • topi67899

      1-2 euroa/ motti voisi olla tuo ennakkoraivauksen etu. Eli haistanpaskaa tasoa. Korostuu nimenomaan ensiharvennuksella. Toisella harvennuksella ei niin väliä.

      • tunnillejäätyö

        100 - 200E/HA - VEROT 30% ja päälle muut kulut, bensa, yms,,,,,


      • määtäs
        tunnillejäätyö kirjoitti:

        100 - 200E/HA - VEROT 30% ja päälle muut kulut, bensa, yms,,,,,

        Meinaatko ,että ensiharvennuksella hakkuukertymä 100 m3/ha
        Silloin muihin kuluihin laskettava myös hakkuun jälkeinen metsän vajaatuottoisuus ,kasvun menetys, 6-8 m3/vuosi


      • nerokkuusvallassa

        50m3/ha x 1 tai 2e / m3 = 100m3/ha?????????


      • AAistain
        nerokkuusvallassa kirjoitti:

        50m3/ha x 1 tai 2e / m3 = 100m3/ha?????????

        eiku.......
        100-200€/ha : 1-2€/m3 = 100m3


    • Anonyymi

      Mikä mahtaa olla näinä aikoina ennakkoraivauksen käypä hinta? Stora Enso mainosti antavansa raivaussahatöistä 25% alennuksen, mutta eipä maininnut, mistä hinnasta tuo alennus lasketaan.

      • Anonyymi

        Minä sain vuodelta -22 ennakkoraivuista alihankkijana keskiarvoo 300+alv/ha tänävuonna pääurakoitsija nosti hintoja niin sain 320+alv/ha

        ensolla ja myös upm tarjoaa noita "halpoja raivuita" metsänomistajille, eli kun asiakkaalta esim laskuttavat 220€/ha sis alv ja jos heidän oma kate on siitä se normaali 30% niin eipä tuo kauheen hääppönen summa ole hehtaarilta jota raivaajalle maksetaan! :/ melkein täällä suunnalla kaikki umpin raivausmiehet on ollu virolaisia :/


    • Anonyymi

      Kysyin kans kerran toimihenkilöltä, että mitä hyödyn ennakkoraivauksesta. Hinta , puun hinta on kuulemma parempi. En ole kyllä havainnu mitää parempaa hintaa. Nyt sitte sanotaan, että motokuski menee toiselle palsatalle, jos ei sun mettäs oo ennakkoraivattu.

    • Anonyymi

      Metsäliitto möi perikunnan naisille 20 ha ensiharvennukselle ennakkoraivauksen. Alueet oli kyllä jo raivattu ennen sitä 2 kertaan ja raivattavaa ei paljon ollut. Mutta hyvä myyntimies kertoi että saatte bonuksia. Raivuu maksoi hiukan vajaa 10 000 euroa. Kuidun 12-15euron mottihintaan aivan pikitien vieressä ei vaikuttanut.

    • Anonyymi

      Äskeisestä unohtui että vuosi oli 2019.

    • Anonyymi

      Tietyt firmat ei pistä motoja metsään jos ei ole raivattu. Raivaus on helppo tehdä itse jos siihen vain kykenee. Kaikki alle kuituräippä nurin, ei oo vaikeaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2247
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2073
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe