Kastellista koettua

Etaiopp

Tavarasta ei valittamista, mutta kasaajien työ oli vähän sinne päin ja suurpiirteistä. Eikä asioita voinut korjauttaa, koska kastellin toleranssit ovat sen verran suuret. Esim ikkunat ovat järjestään 0,5cm liian syvällä tai koholla, seinäpinnan tasalta siis. Listoituksessa huomattiin, ja valitin asiasta. Tuli vastaus että sallittu poikkeama on niin vähäinen, ettei se täytä laatuvirhettä, niillä oli joku lukemakin, olisko ollu lähempänä senttiä, ikkunoiden asennustarkkuudessa siis. No onhan se puoli senttiä toki vähän, mutta helvetin ruman näköistä kun listan ja ikkunan karmin väliin jää rako. Tuntuu että nuo ikkunat on suunnilleen paiskattu paikalleen, ilman mittauksia. Olisi pitänyt näköjään itse tehdä tuokin työ. Ei se nyt mitään rakettitiedettä ole saada ikkunaa samalle tasalle sisäseinäpinnan kanssa, mitta on keksitty. Luulen että noiden toleranssien takia kasaajat eivät edes yrittäneet saada ikkunoita tasalle, jopa ihan piruuttaan tekivät "toleranssien mukaan".

Onneksi kasaajat tekivät vain ns säältä suojaan kasauksen. Levytimme itse sisäpinnat. Levytyksen aikana huomasimme ns sisäpuolen koolauksissa useassa paikkaa jopa 5cm virheitä. Eli sen kakkoskakkosen verran oli joissain paikoissa lipsahtanut eri kohtaan. Ne korjattiin itse, kun en jaksanut ruveta valitusrumbaa enää käymään. Ei siinä nyt aikaa kauaa mennyt, mutta vituttaa silti korjata muiden jälkiä, josta on vielä maksanut. En ymmärrä kuinka se saatanan kakkoskakkonen voi lipsahtaa oman paksuutensa verran väärään kohtaan. Asia huomattiin, kun ihmeteltiin miksi kipsilevy ei istu seinään mitenkään. Nämä kohdat oli lähinnä näitä nurkkakohtia. Eli nurkassa kakkoskakkonen lipsahtanut saatanasti väärään kohtaan. Erkkerissä, noin 90cm matkalla, oli suorakulmaisuudessa virhettä 5cm, laskekaapa siitä virhekulma, puhutaan jo useammasta asteesta, se jo pisti oikein silmään. Ihan kuin joku olisi juovuksissa iskenyt kakkoskakkosia seinään, osassa vielä naula mennyt ohi ja puhkaissut reiän höyrynsulkumuoviin. Ei saatana.

Tuntuu muutenkin että koko talossa ei ole missään suoraa kulmaa. Tosin toleranssien mukaan nekin. Teimme itse perustuksen, jossa ristimitassa ei ollut heittoa kuin korkeintaan yksi millimetri. Kasaajat ihmettelivätkin, kuinka olimme saaneet niin tarkasti suorakulmaisen pohjan, vaikka emme olleet ammattilaisia. No helvetti tarpeeksi monta kertaa kun mittaa ja kohdistaa, ei se sen monimutkaisempaa ole. Kyse on lähinnä viitsimisestä. Tästä huolimatta kasaajat saivat rungon sen verran vinoon, että ristimittaan tuli usean sentin heitto. Mutta menee sekin kastellin toleransseihin. Tämä suorakulmattomuus on sitten tullut sisätöissä koko ajan vastaan, asiassa jos toisessa.

Mutta kyllä tästä lopulta asuttava talo tuli. Valittaa ei jaksettu, vaan korjattiin itse huonoa työnjälkeä. Jos valitusprosessiin oltaisiin lähdetty, olisi talo varmasti vieläkin kesken. Joskus pitää vain tehdä itse, kun muuten hommasta ei tule mitään. Jälkiviisaana olisi pitänyt tehdä koko paska täysin itse, aikaa olisi mennyt enemmän, mutta ei olisi tarvinnut korjata toisten huonoa työnjälkeä. Omista huonouksista voi aina syyttää itseään, ja oman virheen korjaaminen on palkitsevampaa kuin toisten. Toisten jälkien korjaaminen lähinnä vituttaa.

Varmasti kastellilla on hyviäkin kasaajia. Meille vain osui huono porukka.

9

182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vinkkelistäviis

      Tutulla on samanlainen kokemus.Ihan mmahdottoman kierot seinä ja ristimitassa ihan juukelisti heittoo

      • eiluottamista

        Tutulta kuulostaa. Halpuutetut urakat tekee vierasyyövoima hälläväliä meiningillä.
        Eikä kukaan valvo laatua.


    • Vira

      Rakensimme 2010 Kastellin muuttovalmiin. "Muuttovalmiissahan" ostajan tulee sen jälkeen kun rakennuspaikka on perustuksen valua vaille valmis, huolehtia kaikista maatäytöistä sisä- ja ulkopuolella, salaoja- ja sadevesiviemäröinnistä,routaeristeistä,rengasmaadoituksesta, kaikkinaisen rakennusmateriaalin vastaanottamisesta ja varastoinnista siihen asti kunnes se on taloon kiinni laitettu.Työmaan siistinä pitäminen kuuluu myös rakennuttajalle, eläkeläisenä minulla oli aikaa olla työmaalla aivan päivittäin huolehtimassa em. asioista. Meidän talomme rakentaminen alkoi lupaavasti, perustuksen tekijät tulivat ajallaan ja tekivät hyvää jälkeä. Mutta sitten, urakoitsijaa joka oli aloitteleva Kastellilla, ei alkanut näkyä ei kuulua. Soittelinkin ja lupauksia kyllä tuli mutta ei työn aloitusta. Tontti alkoi täyttyä rakennusmateriaalista jota tuli varmaankin siinä aikataulussa kun Kastelli oli arvioinut rakentamisen edistyvän, meiltä ei kukaan kysynyt työn edistymisestä eikä Kastellin työnjohtajaa näkynyt työmaalla. Rakennusmateriaalin varastoinnin kanssa alkoi todella olla työ ja tuska koska syksykin jo painoi päälle. Viimein urakoitsija laittoi y h d e n miehen aloittamaan rungon tekoa, melkoista nujuamista koska hänkin oli aloittelija, yritti kyllä parhaansa eikä hänen työnjäljestään myöhemminkään löytynyt moitetta, sitä jälkeä vain tuli k o v i n hitaasti.
      Marraskuun alkupuolella runko oli kattoristikoita vailla, sateli ensimmäisiä lumia. Olin jatkuvasti soitellut eri henkilöille Kastellille koska hermomme alkoivat olla aivan riekaleina viimein sain henkilön ylimmästä johdosta kuuntelemaan itseäni, hän sitten otti selvää rakennuksemme tilanteesta ja asiat muuttuivat, urakoitsija vaihdettiin. Nyt alkoi viimeinkin tapahtua ! Uusi urakoitsija apulaisineen oli todella vastuuntuntoinen ammattilainen, rakentaminen alkoi sujua oikeaan tahtiin ja rakennus tuki muuttovalmiiksi 2011 kesäkuun alussa. Kaikki rakennusmateriaali oli hyvälaatuista, se millaista se on valmiissa rakennuksessa, siihen vaikuttaa merkittävästi rakennuttaja itse, miten on onnistunut varastoimaan ja säilyttämään materiaalin. Ikkunoiden karmiin säätöä taidettiin joutua tekemään kolmekin eri kertaa ennenkuin ne olivat kohdallaan, aluksi jopa näkyi ikkunan ja karmin välistä valo. Paria kolmea muutakin kohtaa jouduttiin muuton jälkeen korjaamaan ne
      Kastelli hoiti mukisematta. Rakentamisen venyminen useita viikkoja kohti talvea aiheutti muhkean sähkölaskun kun rakenteilla olevaa rakennusta jouduttiin pitämään lämpimänä. Oppi oli, jos uudelleen rakentaisimme vaatisimme tarkan selvityksen tulevista työntekijöistä ja heidän ammattitaidostaan sekä sitovan rakentamisaikataulun viivästymissakkoineen.

      • MyösKastelli

        Itsekin olen teettänyt Kastellin muuttovalmiin ja periaatteessa kokemus oli positiivinen. Muutamien asioiden suhteen piti reklamoida ja Kastelli hoiti ne ihan hyvin. Silloin rakentamistapa oli pre-cut ja pystytysporukka oli todella ammattitaitoista, joten lopputulokseen olen erittäin tyytyväinen. Jos rakentaisin uuden talon niin ostaisin Kastellin ta Design-talon. Kun molemmilla on tarjolla suurelementti-ratkaisu niin uskoisin että hinta olisi lopulta ratkaiseva tekijä. Molemmilla saa muokattua pohjaratkaisun oma mielen mukaan.


      • saattaapaollasamaavaivaa

        Jäiköhän sinunkin lattian alle betonipölyt imuroimattomana muhimaan.


    • Kastelliko

      Missäpäin tämä oli?

      • Vira

        Etelä-Savossa


    • 2018uusimaa

      Eikös kastellikin tee suurelementteinä nykyään?

    • Väheneekö

      Viime aikaisia kokemuksia, talonäyttöjä kun ei juurikaan ole?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      296
      2630
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      99
      2075
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      77
      1606
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      158
      1448
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      66
      1288
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1205
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1076
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1074
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1020
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      911
    Aihe