Huonokuntoisen asunnon myyminen?

Pohtivatziino

Jos omistan asunnon jonka tiedän olevan huonokuntoinen ja myyntihintakin olisi 20 000€ niin pitääkö tehdä jonkinlainen paperi jonka avulla vapaudun kaikista ilmitulleista vioista ? Ostajankin pitää tajuta että parilla kympillä saa parinkympin talon. Tarkoituksena olisi välttyä myöhemmin korvausvelvollisuuksista salaojien, mahd. homeen ja muiden vuotojen tai vikojen osalta.

7

3741

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SunBean

Kannattaa kauppasopimukseen eritellä kaikki, mistä alempi hinta koostuu niin ei pitäis olla epäselvää ostajalle. Vanhan myyt halvalla niin vanhan saat, mutta ei kaikki tajua vaan on heti vaatimassa korvauksia. Joten väännä vaan kaikki rautalangasta kauppasopimukseen.

• Näinmeostimme

Me ostettiin aikoinaan mökinrötiskö. Kauppakirjaan kirjattiin, että ostetaan purkukuntoinen kiinteistö siinä kunnossa, kun se myyntihetkellä on. En nyt ihan tarkkaa sanamuotoa muista. Se joka tapauksessa tarkoitti sitä, että myyjä vapautui kaikesta vastuusta. Tämä myös käytiin suusanallisesti läpi. Tiesimme siis, että mitä tahansa home- tai muita ongelmia rötisköstä paljastuisi, myyjä ei niitä mitenkään hyvittäisi. (Ei sitten ollut hometta ja korjaamalla ja kunnostamalla saimme kelpo mökin.)

• BauHerr

Tuo katsottaisiin oikeudessa simuloinniksi, eikä myyjä sen vuoksi vapaudu vastuusta. Purettavaksi myyty rakennus on oikeasti oltava purettava ja sen pitäisi purkaa.

Huonon rakennuksen voi myydä ottamalla piilevien vikojen varalta vakuutuksen ja "tiedossa olevien" varalta vakuutusehdoissa mainitun kuntotarkastuksen.

Toinen vaihtoehto on ilmoittaa kirjallisesti itse kaikki tietämänsä ongelmat sillä tavalla, että se kattaa kaiken mahdollisen. Riittää, että ostaja on tiennyt talon todellisen kunnon tai että potentiaalisista ongelmiata on ainakin varoitettu kirjallisesti. Sen jälkeen vastuu selonotosta siirtyy ostajalle.

Kolmas mahdollisuus on se, että rakennus on yli 50 vuotta vanha. Tällöin riittää, että ostajalle on kirjallisesti kerrottu talon teknisen käyttöiän ylittyneet kaikilta osin. Minä olen jopa jättänyt kertomatta tekemistäni putkiremonteista. Enpähän ole mistään vastuussa, mikäli ostaja on luullut "tuoreiden" putkien olevan yli 50 vuotta vanhoja.

Talon ei tarvitse kestää yli 50 vuotta, vaikka käytännössä olen tavannut yli 300 vuotta vanhoja rakennuksia, jotka ovat edelleenkin perusrakenteiltaan OK.

• hullu.juttu

Talonne olisi siis pitänyt purkaa. Tämä tieto jää arkistoihin. Nyt kun olette peittäneet kaikki alkavat homepinnat uusilla rakenteiilla, voi ongelmat näkyä vasta myöhemmin. Jos lähdette joskus myymään tätä rempattua purkutaloa, nämä tiedot on mahdollista kaivaa esiin. Eli tässä kohtaa kaikki ne eurot ja aikanne saattaa olla heitetty jo nyt hukkaan huonolla valinnallanne remontoida purettavaksi tarkoitettu talo. Näin sitä omaisuutta ei talon omistajina tehdä.

• Näinmeostimme

Emme ole tekemässä omaisuutta. Jos mökin joskus myymme, myymme sen purkutalona edelleen. Maksoimme rötisköstä maatilkkuineen niin pienen summan, että kunnostuksineen päivineen olemme "omillamme" siihen nähden, että olemme voineet viettää mukavaa kesämökkielämää pian 12 vuotta. Jos olisimme vuokranneet mökin samaksi ajaksi, kalliimmaksi olisi tullut.

• Ulosottokaari
        BauHerr kirjoitti:

Tuo katsottaisiin oikeudessa simuloinniksi, eikä myyjä sen vuoksi vapaudu vastuusta. Purettavaksi myyty rakennus on oikeasti oltava purettava ja sen pitäisi purkaa.

Huonon rakennuksen voi myydä ottamalla piilevien vikojen varalta vakuutuksen ja "tiedossa olevien" varalta vakuutusehdoissa mainitun kuntotarkastuksen.

Toinen vaihtoehto on ilmoittaa kirjallisesti itse kaikki tietämänsä ongelmat sillä tavalla, että se kattaa kaiken mahdollisen. Riittää, että ostaja on tiennyt talon todellisen kunnon tai että potentiaalisista ongelmiata on ainakin varoitettu kirjallisesti. Sen jälkeen vastuu selonotosta siirtyy ostajalle.

Kolmas mahdollisuus on se, että rakennus on yli 50 vuotta vanha. Tällöin riittää, että ostajalle on kirjallisesti kerrottu talon teknisen käyttöiän ylittyneet kaikilta osin. Minä olen jopa jättänyt kertomatta tekemistäni putkiremonteista. Enpähän ole mistään vastuussa, mikäli ostaja on luullut "tuoreiden" putkien olevan yli 50 vuotta vanhoja.

Talon ei tarvitse kestää yli 50 vuotta, vaikka käytännössä olen tavannut yli 300 vuotta vanhoja rakennuksia, jotka ovat edelleenkin perusrakenteiltaan OK.

Neljäs vaihtoehto on että myy ulosottokaareessa ;-)

• höhhelit

Ei ole mitään ongelmaa. Ostaja tyytyväinen. Poistakaa ketju!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3840
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      78
      2027
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      546
      1626
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      85
      1298
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1097
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1018
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      898
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      873
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      808
    Aihe