Huonokuntoisen asunnon myyminen?

Pohtivatziino

Jos omistan asunnon jonka tiedän olevan huonokuntoinen ja myyntihintakin olisi 20 000€ niin pitääkö tehdä jonkinlainen paperi jonka avulla vapaudun kaikista ilmitulleista vioista ? Ostajankin pitää tajuta että parilla kympillä saa parinkympin talon. Tarkoituksena olisi välttyä myöhemmin korvausvelvollisuuksista salaojien, mahd. homeen ja muiden vuotojen tai vikojen osalta.

7

3876

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SunBean

Kannattaa kauppasopimukseen eritellä kaikki, mistä alempi hinta koostuu niin ei pitäis olla epäselvää ostajalle. Vanhan myyt halvalla niin vanhan saat, mutta ei kaikki tajua vaan on heti vaatimassa korvauksia. Joten väännä vaan kaikki rautalangasta kauppasopimukseen.

• Näinmeostimme

Me ostettiin aikoinaan mökinrötiskö. Kauppakirjaan kirjattiin, että ostetaan purkukuntoinen kiinteistö siinä kunnossa, kun se myyntihetkellä on. En nyt ihan tarkkaa sanamuotoa muista. Se joka tapauksessa tarkoitti sitä, että myyjä vapautui kaikesta vastuusta. Tämä myös käytiin suusanallisesti läpi. Tiesimme siis, että mitä tahansa home- tai muita ongelmia rötisköstä paljastuisi, myyjä ei niitä mitenkään hyvittäisi. (Ei sitten ollut hometta ja korjaamalla ja kunnostamalla saimme kelpo mökin.)

• BauHerr

Tuo katsottaisiin oikeudessa simuloinniksi, eikä myyjä sen vuoksi vapaudu vastuusta. Purettavaksi myyty rakennus on oikeasti oltava purettava ja sen pitäisi purkaa.

Huonon rakennuksen voi myydä ottamalla piilevien vikojen varalta vakuutuksen ja "tiedossa olevien" varalta vakuutusehdoissa mainitun kuntotarkastuksen.

Toinen vaihtoehto on ilmoittaa kirjallisesti itse kaikki tietämänsä ongelmat sillä tavalla, että se kattaa kaiken mahdollisen. Riittää, että ostaja on tiennyt talon todellisen kunnon tai että potentiaalisista ongelmiata on ainakin varoitettu kirjallisesti. Sen jälkeen vastuu selonotosta siirtyy ostajalle.

Kolmas mahdollisuus on se, että rakennus on yli 50 vuotta vanha. Tällöin riittää, että ostajalle on kirjallisesti kerrottu talon teknisen käyttöiän ylittyneet kaikilta osin. Minä olen jopa jättänyt kertomatta tekemistäni putkiremonteista. Enpähän ole mistään vastuussa, mikäli ostaja on luullut "tuoreiden" putkien olevan yli 50 vuotta vanhoja.

Talon ei tarvitse kestää yli 50 vuotta, vaikka käytännössä olen tavannut yli 300 vuotta vanhoja rakennuksia, jotka ovat edelleenkin perusrakenteiltaan OK.

• hullu.juttu

Talonne olisi siis pitänyt purkaa. Tämä tieto jää arkistoihin. Nyt kun olette peittäneet kaikki alkavat homepinnat uusilla rakenteiilla, voi ongelmat näkyä vasta myöhemmin. Jos lähdette joskus myymään tätä rempattua purkutaloa, nämä tiedot on mahdollista kaivaa esiin. Eli tässä kohtaa kaikki ne eurot ja aikanne saattaa olla heitetty jo nyt hukkaan huonolla valinnallanne remontoida purettavaksi tarkoitettu talo. Näin sitä omaisuutta ei talon omistajina tehdä.

• Näinmeostimme

Emme ole tekemässä omaisuutta. Jos mökin joskus myymme, myymme sen purkutalona edelleen. Maksoimme rötisköstä maatilkkuineen niin pienen summan, että kunnostuksineen päivineen olemme "omillamme" siihen nähden, että olemme voineet viettää mukavaa kesämökkielämää pian 12 vuotta. Jos olisimme vuokranneet mökin samaksi ajaksi, kalliimmaksi olisi tullut.

• Ulosottokaari
        BauHerr kirjoitti:

Tuo katsottaisiin oikeudessa simuloinniksi, eikä myyjä sen vuoksi vapaudu vastuusta. Purettavaksi myyty rakennus on oikeasti oltava purettava ja sen pitäisi purkaa.

Huonon rakennuksen voi myydä ottamalla piilevien vikojen varalta vakuutuksen ja "tiedossa olevien" varalta vakuutusehdoissa mainitun kuntotarkastuksen.

Toinen vaihtoehto on ilmoittaa kirjallisesti itse kaikki tietämänsä ongelmat sillä tavalla, että se kattaa kaiken mahdollisen. Riittää, että ostaja on tiennyt talon todellisen kunnon tai että potentiaalisista ongelmiata on ainakin varoitettu kirjallisesti. Sen jälkeen vastuu selonotosta siirtyy ostajalle.

Kolmas mahdollisuus on se, että rakennus on yli 50 vuotta vanha. Tällöin riittää, että ostajalle on kirjallisesti kerrottu talon teknisen käyttöiän ylittyneet kaikilta osin. Minä olen jopa jättänyt kertomatta tekemistäni putkiremonteista. Enpähän ole mistään vastuussa, mikäli ostaja on luullut "tuoreiden" putkien olevan yli 50 vuotta vanhoja.

Talon ei tarvitse kestää yli 50 vuotta, vaikka käytännössä olen tavannut yli 300 vuotta vanhoja rakennuksia, jotka ovat edelleenkin perusrakenteiltaan OK.

Neljäs vaihtoehto on että myy ulosottokaareessa ;-)

• höhhelit

Ei ole mitään ongelmaa. Ostaja tyytyväinen. Poistakaa ketju!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jäätävä epävarmuus

Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko
      Ikävä
      85
      2350
    2. Ainakin hän on elossa

ehdin jo huolestua.
      Ikävä
      43
      1940
    3. Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!

Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!
      Haapavesi
      80
      1729
    4. Hyvää yötä, olen rakastunut suhun

Sanon tämän kyllä vielä sulle henkilökohtaisestikin. 😘
      Ikävä
      77
      1502
    5. Pitsaa selliiä

Onko uudet pitsat hyviä, kannatteooko käyvä vai suosiollako pittää hilipasta sotkamoon
      Kuhmo
      26
      1254
    6. Tiedätkö et olet

Ärsyttävän hyvännäköinen.
      Ikävä
      48
      1233
    7. Mitä hellittelynimiä

Sinulla on kaivatustasi?
      Ikävä
      77
      1221
    8. Nyt tiedän

Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai
      Sysmä
      46
      1197
    9. Olet vain kiltimpi

Ja rauhallisempi ja rakastavampi. Se vetoaa
      Ikävä
      48
      1108
    10. Mitä meille oikein

Tapahtuu vai tapahtuuko mitään?
      Ikävä
      59