Huonokuntoisen asunnon myyminen?

Pohtivatziino

Jos omistan asunnon jonka tiedän olevan huonokuntoinen ja myyntihintakin olisi 20 000€ niin pitääkö tehdä jonkinlainen paperi jonka avulla vapaudun kaikista ilmitulleista vioista ? Ostajankin pitää tajuta että parilla kympillä saa parinkympin talon. Tarkoituksena olisi välttyä myöhemmin korvausvelvollisuuksista salaojien, mahd. homeen ja muiden vuotojen tai vikojen osalta.

7

3403

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SunBean

      Kannattaa kauppasopimukseen eritellä kaikki, mistä alempi hinta koostuu niin ei pitäis olla epäselvää ostajalle. Vanhan myyt halvalla niin vanhan saat, mutta ei kaikki tajua vaan on heti vaatimassa korvauksia. Joten väännä vaan kaikki rautalangasta kauppasopimukseen.

    • Näinmeostimme

      Me ostettiin aikoinaan mökinrötiskö. Kauppakirjaan kirjattiin, että ostetaan purkukuntoinen kiinteistö siinä kunnossa, kun se myyntihetkellä on. En nyt ihan tarkkaa sanamuotoa muista. Se joka tapauksessa tarkoitti sitä, että myyjä vapautui kaikesta vastuusta. Tämä myös käytiin suusanallisesti läpi. Tiesimme siis, että mitä tahansa home- tai muita ongelmia rötisköstä paljastuisi, myyjä ei niitä mitenkään hyvittäisi. (Ei sitten ollut hometta ja korjaamalla ja kunnostamalla saimme kelpo mökin.)

      • BauHerr

        Tuo katsottaisiin oikeudessa simuloinniksi, eikä myyjä sen vuoksi vapaudu vastuusta. Purettavaksi myyty rakennus on oikeasti oltava purettava ja sen pitäisi purkaa.

        Huonon rakennuksen voi myydä ottamalla piilevien vikojen varalta vakuutuksen ja "tiedossa olevien" varalta vakuutusehdoissa mainitun kuntotarkastuksen.

        Toinen vaihtoehto on ilmoittaa kirjallisesti itse kaikki tietämänsä ongelmat sillä tavalla, että se kattaa kaiken mahdollisen. Riittää, että ostaja on tiennyt talon todellisen kunnon tai että potentiaalisista ongelmiata on ainakin varoitettu kirjallisesti. Sen jälkeen vastuu selonotosta siirtyy ostajalle.

        Kolmas mahdollisuus on se, että rakennus on yli 50 vuotta vanha. Tällöin riittää, että ostajalle on kirjallisesti kerrottu talon teknisen käyttöiän ylittyneet kaikilta osin. Minä olen jopa jättänyt kertomatta tekemistäni putkiremonteista. Enpähän ole mistään vastuussa, mikäli ostaja on luullut "tuoreiden" putkien olevan yli 50 vuotta vanhoja.

        Talon ei tarvitse kestää yli 50 vuotta, vaikka käytännössä olen tavannut yli 300 vuotta vanhoja rakennuksia, jotka ovat edelleenkin perusrakenteiltaan OK.


      • hullu.juttu

        Talonne olisi siis pitänyt purkaa. Tämä tieto jää arkistoihin. Nyt kun olette peittäneet kaikki alkavat homepinnat uusilla rakenteiilla, voi ongelmat näkyä vasta myöhemmin. Jos lähdette joskus myymään tätä rempattua purkutaloa, nämä tiedot on mahdollista kaivaa esiin. Eli tässä kohtaa kaikki ne eurot ja aikanne saattaa olla heitetty jo nyt hukkaan huonolla valinnallanne remontoida purettavaksi tarkoitettu talo. Näin sitä omaisuutta ei talon omistajina tehdä.


      • Näinmeostimme

        Emme ole tekemässä omaisuutta. Jos mökin joskus myymme, myymme sen purkutalona edelleen. Maksoimme rötisköstä maatilkkuineen niin pienen summan, että kunnostuksineen päivineen olemme "omillamme" siihen nähden, että olemme voineet viettää mukavaa kesämökkielämää pian 12 vuotta. Jos olisimme vuokranneet mökin samaksi ajaksi, kalliimmaksi olisi tullut.


      • Ulosottokaari
        BauHerr kirjoitti:

        Tuo katsottaisiin oikeudessa simuloinniksi, eikä myyjä sen vuoksi vapaudu vastuusta. Purettavaksi myyty rakennus on oikeasti oltava purettava ja sen pitäisi purkaa.

        Huonon rakennuksen voi myydä ottamalla piilevien vikojen varalta vakuutuksen ja "tiedossa olevien" varalta vakuutusehdoissa mainitun kuntotarkastuksen.

        Toinen vaihtoehto on ilmoittaa kirjallisesti itse kaikki tietämänsä ongelmat sillä tavalla, että se kattaa kaiken mahdollisen. Riittää, että ostaja on tiennyt talon todellisen kunnon tai että potentiaalisista ongelmiata on ainakin varoitettu kirjallisesti. Sen jälkeen vastuu selonotosta siirtyy ostajalle.

        Kolmas mahdollisuus on se, että rakennus on yli 50 vuotta vanha. Tällöin riittää, että ostajalle on kirjallisesti kerrottu talon teknisen käyttöiän ylittyneet kaikilta osin. Minä olen jopa jättänyt kertomatta tekemistäni putkiremonteista. Enpähän ole mistään vastuussa, mikäli ostaja on luullut "tuoreiden" putkien olevan yli 50 vuotta vanhoja.

        Talon ei tarvitse kestää yli 50 vuotta, vaikka käytännössä olen tavannut yli 300 vuotta vanhoja rakennuksia, jotka ovat edelleenkin perusrakenteiltaan OK.

        Neljäs vaihtoehto on että myy ulosottokaareessa ;-)


    • höhhelit

      Ei ole mitään ongelmaa. Ostaja tyytyväinen. Poistakaa ketju!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      314
      3886
    2. 209
      3078
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2604
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2054
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1495
    6. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      178
      1402
    7. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1357
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      25
      1344
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1287
    Aihe