Jos siis toiseeen korkeakoulututkintoon ei enää tulevaisuudessa myönnetä opintotukea, kuten olen ymmärtänyt niin millä opiskelu sitten kustannetaan? Tai vaihtoehtoisesti jos opintotukikuukaudet yksinkertaisesti loppuvat. Eikö sossu kuitenkin maksa elämisen jos tuloja ei tosiaankaan tule mistään suunnasta ja tulot tässä tapauksessa jopa nousisivat?
Opintotuen päätyttyä?
3
77
Vastaukset
- tässähänämä
Sossu käskee mennä töihin. Sossusta voi saada opiskelijakin apua muutaman kuukauden opintojen viime metreillä, kun opintotuki on loppunut. Mutta koko opiskelua ei voi sossun varaan perustaa.
Perussääntö on, että toinen tutkinto rahoitetaan itse, ellei opintotukikuukausia ole jäljellä. Jotkut saavat apua vanhemmilta tai puolisolta, useimmat käyvät töissä ja joku ottaa markkinakorkoista lainaa. Siinä ne vaihtoehdot ovat. Aika moni myös luopuu ajatuksesta opiskella toinenkin tutkinto, kun tosiasiat ja elämän realiteetit aukeavat.
Toinen tutkinto on kallista lystiä! - rabuladabla
"Toisen tutkinnon suorittaminen
Pääsääntöisesti toimeentulotukea voidaan myöntää silloin, kun asiakas opiskelee ensimmäistä tutkintoaan. Toisen tutkinnon suorittamiseen on perusteltua myöntää toimeentulotukea silloin, jos työttömällä asiakkaalla on vanhentunut tutkinto ja opiskelu parantaa asiakkaan mahdollisuuksia päästä takaisin avoimille työmarkkinoille. Tällöin tulee kuitenkin ensin selvittää mahdollisuus työvoimapoliittisiin tukiin, kuten Kelan kuntoutustuki, oppisopimus tai mahdollisuus opiskella työttömyystuella"
En tilannettasi tiedä, että miten menisi sinulla, mutta kyllä aina jotain tukea saisit. Vedät vain melkoisen palopuheen siitä, miten vanhalla tutkinnolla ei töitä nykyään heru ja uusi tutkinto avaisi ovia.- Laalaalaa
HUOM tuo opintotuen rajaaminen pois toisesta korkeakoulututkinnosta peruttiin keväällä!
http://yle.fi/uutiset/opintotuen_rajaaminen_perutaan__opiskelijat_hurrasivat/7865570
Toivottavasti tätä ei aleta suunnittelemaan uudestaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222351Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062260- 522247
- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381512- 301446
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt361402- 951161
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201136- 261126