Eli kun täällä helsingin pörssi sulkeutuu arkisin klo 18.30 ja esim osake jää vaikka 7,00euroon niin alkaako tämä samasta hinnasta seuraavana aamuna klo 10, eli tuosta 7,00eurosta? Vai tehdäänkö kauppaa muissa maailman pörsseissä jotka vielä auki tuon klo 18,30 jälkeen tästä osakkeesta? Tätä en ole vielä oikein käsittänyt.
Miten tämä asia menee....
6
1502
Vastaukset
- Meklarinpoika99
Osake noteerataan aina vain yhdessä pörssissä. Tällöin maailmallakin käydään esim. Suomen pörssiosakkeista kauppaa vain suomen aukioloaikana.
- AuttekeeTyhmää
Ahaa, nyt selvis tämä epätietoisuus, kiitos
- Vakuusvaje
Tulipa aika pahasti virheellistä tietoa. Osaketta voidaan noteerata useammassakin pörssissä täysin toisistaan riippumatta. Pörssissä määräytynyt hintahan koskee vain juuri sitä erää, josta tarjoukset ovat kohdanneet. Myöskään Helsingin aukioloaika ei koske muita pörssejä. Esimerkiksi Nokialla tehdään kauppaa New Yorkissa pitkälle iltaan, muistaakseni Suomen aikaa klo 23 asti.
Käytännössä hinnat eri pörsseissä eivät voi poiketa kovinkaan paljon toisistaan, sillä se avaisi mahdollisuuden arbitraasikaupalle. Olisi siis mahdollista tehdä varmaa voittoa ostamalla yhdestä pörssistä ja myymällä toiseen. Jos tällaisia tilaisuuksia tarjoutuu, hyväksikäyttäjiä löytyy nopeasti ja hinnat tasaantuvat.
Helsingin pörssissä pidetään loppuhuutokauppa klo 18.25 alkaen ja siinä kello 18.30 saavutettu hinta on päivän päätöskurssi. Seuraavana aamuna pidetään avaushuutokauppa, joka päättyy kello 10.00. Silloin kurssi määräytyy kokonaan uudelleen ja edellisestä päivästä riippumatta. Eikä se riipu myöskään muualla maailmassa edellisenä iltana tehdyistä kaupoista. Selkeimpiä esimerkkejä tästä ovat osavuosikatsauspäivät, kun aloituskurssi voi helposti poiketa 10 % edellisen päivän päätöksestä.
- Anonyymi
Jos osakkeen avaushinta on 4€ niin saako kaikki, jotka ovat tarjonneet huutokaupassa yli neljä euroa osakkeen 4€ hintaan ja vastaavasti alle 4€ tarjonneet eivät saa mitään , vai miten huutokauppa menee?
- Anonyymi
Missä huutokaupassa?
- Anonyymi
Pörssipäivän avaushuutokauppa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166040Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334137- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2552083Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441846- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569