mönkijä verotukseen

kyllinhyvä

voikohan maastomönkijä arcticcat 450 vähentää arvonlisäveron verotuksessa?metsäpuolella.23

17

5282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ELIHARKINNANVARAISESTI

      VOI KUNHAN JÄTÄT SEN OSAN VÄHENTÄMÄTTÄ MIKÄ KUULUU YKSITYISTALOUTEEN
      KÄYTÄ ARVIOINNISSA SAMAA KAAVAA KUIN VEROTTAJA

      • Huuta_on_isolla_kirjoitu

        Älä kirjoita kaikkea ISOLLA MIKÄLI ET HALUA HUUTAA!!


      • JOPPEAPUATARTTEE

        JOPPE LOPETRAHAN NÖRTTIHI ULINAHANSRA, TAIR TUNKEHEN PUMPULIA SILMÄÄHÄNSRÄ,,,:))))))))


      • Lampolavuotaa

    • metsäpuuhastelija

      Ei.
      Mönkijän kulut vähennetään verotuksessa käyttötuntien mukaan 14€ tunti, ja polttopuiden ajo yksityiskäyttöön menee"omaan piikkiin"

      • grizzly05

        On nimenomaan helpoin ja sujuvin vaihtoehto tuo tuntiveloitus. Itse olen pelannut ko. systeemillä jo 10 vuotta eikä lisätiedusteluja ole tullut ja kaikki tunnit on nk. hyväksytty.


      • xxxxxdddd

        Traktoreissa kuulemma vain 11 €/tunti. Miksi näin?
        Moottorisahan ALV:n saa kai vähentää kuolinpesän hallinnoimilla metsätilalla, jossa metsää 13 ha. Lisäksi on toinen tila jossa metsää on noin 11 ha. Nämä ovat äidin ja isän puolelta perittyjä maita. Täytyyhän kai metsää joskus harventaakin.


    • VITUTTAAKOJOPPEE

      EI JOPEILLA O VARAA OSTAA MITÄÄ MÖNKIJÖITÄ KU EI TÖITÄKÄ TEE

      • jeeeeeeee

        Isolla kirjoitus on huutamista!


      • HYVÄÄÄÄÄJOPPE
        jeeeeeeee kirjoitti:

        Isolla kirjoitus on huutamista!

        SULLA NY HUUTAA PÄÄSSÄS 100 SELLA MUUTENKI
        EI TÄÄLLÄ JOPPEJE YAKIA VOI PUHUA MITÄÄ JÄRKEVÄÄ
        JA MISTÄÄ MAATALOUDESTA TÄÄLLÄ EI KUKAA MITÄÄ YMMÄRRÄ
        POLITIIKASTA JOKU JOPA VAIN VÄÄNTÄÄ TÄYTTÄ PASKAA VÄÄRISTELLE PIRUUTTAA KAIKKI JA SE AASINHATTU SIKOJEN RAISKAAJA MYÖNTELEE
        NIINPÄ SAATTE SAMAA PASKAA TAKAS


    • kysytarkemmin

      Voi ja ei voi. Jos haluaa saada ALV:n verran vähennystä, niin pitää osoittaa verottajalle se, että käyttää mönkijää maa- tai metsätaloustyössä. Siis tavallaan pitää täyttää päiväkirjaa. Tuli kyseltyä asiasta verottaja muuan vuosi sitten ja totesin, etten rupee pitämään mitään päiväkirjaa mönkijästä ja ajotunneista.

    • ei-saa-edes-traktoria

      Kiitos näiden mönkijöiden verokikkailun, edes traktoria ei enää saa vähentää metsäverotuksessa.

      • lantolaTopi

        Kyllä varmasti saa jos voi osoittaa, että se traktori on metsätalouteen tarkoitettu. Voi olla, että 10 hehtaarin puuhapalsta ei ole riittävä peruste, mutta jos manttaalia alkaa olla muutama sata hehtaaria niin johan menee läpi.


    • gfgfgdfg

      Taimien kuskaukseen kyllä hyvä mutta metsätyöt sitten leikkimistä kun paikatkaan kestä ja maavaraa paljon mitään.Kuormalla sitten bensaa kuluu reippaasti.

      • kokemuksia799

        Kieltämättä kuten sanoit. Itse olen leikkinyt ko. vekottimen kanssa sen verran, että joitakin havaintoja on päässyt kertymään. Eli olen ajellut mönkijällä joitakin minikauppoja (25 - 50 kiintoa) ja toiminut siten, että lastaan kaadetut ensiharvennuspöllit suoraan kärriin, johon menee 0,8 - 1,0 kiintoa. Lastausvaiheessa ei tule juuri ajanhukkaa jos vertaa traktorihommiin. Se ensikuitupölli lentää samalla liikkeellä vedon jälkeen siihen kärriin jos sitä asettelisi traktorin kouraa varten siihen ajouran (joka tuplasti leveämpi kuin mönkijällä) viereiseen kasaan.

        Harvennukselle olen siis ajellut mönkijällä ja tarpeet mukana. Ja kun se kärri on täynnä ja niin ajelen purkupaikalle. Tämä vaihe on se hidaste ja surkeus näissä mönkijähommissa. Kuorman purku käsin on pelkkää nyhväämistä ja siinä tulee sitä ajanhukkaa. Ajallisesti olen laskenut, että teen ensiharvennuspölliä 8 h:n päivässä sellaiset 5 mottia, mutta jos teen ja ajan samoin tein mönkijällä niin päiväsaanto jää 3,5 mottiin. Traktorilla ajelee kömpelökin sen 25 kiintoa/ tpv.. siis pelkkää ajohommaa. Nämä havainnot noin 300-400 metrin keskimääräisiltä ajomatkoilta, maasto helppo/ tasainen. Aurausalueille ei mönkijällä ole mitään asiaa. Mainitsemillani kuormanhakureissuilla mönkijä vie 98 oktaanista 0,3-0,45 litraa. Ja saha syöpäisee sen tankillisen.

        Ei ole mönkijästä metsäkoneen eikä edes traktorin korvikkeeksi, mutta kyllä sen kanssa jossain mitassa puuhastelee. Jossain polttopuuhommassa se on moninpaikoin näppärämpi kuin traktori. Itse keräilen talven polttopuut ajelemalla mönkijällä pitkin tiluksia ja kaatelen raippakoivut kyytiin. Traktorilla se olisi hitaampaa, joutuisi kipuamaan ja kapuamaan sinne hyttiin. Mönkijällä se vaiva on huomattavan paljon pienempi.


    • pottiputki

      Hyviä ketju , verottaja on omalla kohdallani hyväksynyt mönkkärin, traktorin, kelkan, ja metsäkämpän ns. metsätalouden tuotantotila n, 20m. Matkaa metsätiluksille n.100km. Investointeja metsätalouden kalustoon seitsemässä vuodessa n.40000e . Metsää n.220ha puuta en ole myynyt kertaakaan toiminta on siis tappiollista joka otetaan huomioon verotuksessa kokonaisuutena vähentäen muun pääomatulon verotusta.
      Hyvät perustelut kaikille hankinnoille, pidä ajopäiväkirjaa, raivauksista, käynneistä ymm..
      yllättäen voidaan kysellä.

    • eionnistud

      Risuperä mönkijää ei saa rekisteröidyksi ammatti käyttöön. Eli ei saa tuosta leikki kalusta veroja pois.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1858
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1798
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1761
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1567
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1118
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1102
    Aihe