Wiccalaisuus ja Suomenusko yhdessä?

wickedwhat

Löytyykö ketään, joka harjoittaisi sekä wiccaa, että suomenuskoa? Itselläni suomenusko on aika uusi tuttavuus, vaikka teoriassa siitä tiedänkin. Wiccaa olen harjoittanut jo jonkin aikaa, vaikka en silti varsinaisesti identifoidu wiccalaiseksi. Olen kuitenkin suomalainen ja suomalainen noituus/kansanperinne kiehtoo kovasti. Pohjoisen tunnen erityisen läheiseksi (jo siksikin että olen sieltä kotoisin) ja jumalattarista Louhi on noussut viimeaikoina mieleen... Harjoitatteko suomenuskon vanavedessä myös noituutta, oletteko jopa jotenkin yhdistäneet ne kaksi? Tai jos olet suomenuskoinen (ehkä myös noita), kuinka harjoitat sitä? Kokemuksia kaivataan.

9

269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • CSLevisNarnianHorinat

      Siis minä olen kiinnostunut ja harjoittanutkin wiccalaisuutta, mutta suomenuskoon en ole liiemmin tutustunut. Itse kaipaisin kipeästi koulutusta ja olen yrittänytkin sitä saada ilmoittamalla sähköpostiosoitteeni, mutta vielä ei ole kouluttajaa löytynyt. Itse asiassa jos haluat jutella kanssani suomenuskosta tai perehdyttää minut siihen, niin ota yhteyttä: [email protected]

      • wickedwhat

        Hyvä nettisaitti suomenuskoon on esimerkiksi Thuleian tupa- nimisellä sivulla. Google löytää. Ja Wikipedia. Lisäksi kirjoja kirjastossa varmaan on myös. Minä en tiedä niin paljon, että voisin ketään siihen kouluttaa. :) Valitettavasti, mutta onneksi on netti ja kirjat pullolaan tietoa.


      • mäyrä

    • mäyrä

      Minä taas olen tutustunut suomenuskoon mutten wiccalaisuuteen. Miellän itseni löyhästi suomenuskoisesti, sillä se maailmankuva on lähellä sydäntäni vaikka kaikkea en kirjaimellisesti otakaan. Tärkeintähän suomenuskossa on että on kiinnostunut omiin juuriinsa ja perinteiden vaalimiseen sekä yleisen sopusoinnun ylläpitämiseen itsen ja ympäristön välillä (menneisyyden, nykyisyyden ja tulevaisuuden suhteen). Tietääkseni suomenuskossa ei ole mitään syytä miksi sitä ei voisi harjoittaa toisen uskon rinnalla.

    • wickedwhat

      Kiitos vastuksesta Mäyrä. :)

      Ehkä minun tulisi ainakin aluksi erottaa nuo kaksi toisistaan, että kun harjoitan suomenuskoa niin se olisi sitten suomenuskoa ja wicca wiccaa. Lisäksi mulla on niinsanottu pääjumalatar (patron goddess; Hekate), jota olen yrittänyt nivouttaa wiccan harjoittamiseen mutta jotenkin hän ei siihen tunnu istuvan, joten jos teen loitsuja tai kommunikoin Hekaten kanssa niin teen sen taas eri tavalla.

    • sgird

      Suosittelen tutustumaan suomalaiseen shamanismiin, eli noituuteen. Esim Tampereella toimii shamanistinen rumpupiiri joka keskittyy suomalaiseen perinteeseen.

      • eih_näin

        Jokin rumpupiirikö sitten on sitä "suomalaista shamanismia"? Salli mun nauraa. Koko suomalaisen shamanismin käsite on hyvin kiistanalainen...


    • sgird

      Ei, rumpupiiri ei todellakaan ole suomalaista shamanismia. Rumpupiirejä ei ole kovin kauaa järjestetty tällaisen saa muodossa, eivätkä ole osa mitään vanhempaa perinnettä. "Suomalaisen shamanismin" rumpupiiristä puhutaan syystä että kyse on seremoniallisesta, "shamanistisesta" työskentelystä joka ottaa kuvastonsa ja aiheensa suomalaisesta mytologiasta ja kansanperinteestä. Oiva tilaisuus tutustua omiin juuriinsa.
      Ei sen kiistanalaisempi juttu kuin shamanismi yleisterminä muutenkaan.

      • eih_näin

        "Rumpupiirejä ei ole kovin kauaa järjestetty tällaisen saa muodossa, eivätkä ole osa mitään vanhempaa perinnettä."

        Niinpä. Jos nyt puhutaan itämerensuomalaisesta noita/tietäjälaitoksesta, siihen liittyvät menot ovat olleet vain harvojen ja valittujen tietoa. Rumpua ei muuten tiettävästi ole edes käytetty rituaalivälineenä tällä kulttuurialueella, ainakaan mikäli perimätietoon ja arkeologisiin löytöihin on uskomista. Omiin juuriinsa pääsee tutustumaan paremmin ihan muita teitä, esim. menemällä mukaan kansanperinneseurojen toimintaan ja tutustumalla vanhan kansan tapoihin ja uskomuksiin. :) Tarkoitukseni ei ole kettuilla kenellekään, vain täsmentää ja oikoa mahdollisia harhakäsityksiä. Olen koulutukseltani historiantutkija.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe