Miten opettaa nämä koiralle?

Bortsut

Nämä haluaisin opettaa koirilleni. käytännön vinkkejä? (käytän koulutuksessa naksutinta)

-"Laatikko" (koira menee seisomaan kaikilla 4 tassulla jonkun laatikon sisään)

-"Kierrä" (koira kiertää esim. puun)

-Kunnollinen "maahan" (koirani osaavat tämän periaatteessa, mutta ne pitää "vetää" namin avulla maahan)

-"Rengas" (koira hyppää käsien välistä)

-"jalka" (koira hyppii jalkojen ylitse)

-"kumarra"

-"Kieri"

-"pyöri" (koiraa kiertää ympyrän)

-"rukoile" (koira asettaa tassut esim käsien päälle ja työntää kuononsa tassujensa alta)

-"peruuta"

-"seinä" (koira peruuttaa seinän/puun luo ja asettaa takapäänsä ja takajalt sitä vasten)

- "sivu" (koira tulee sivulle)

- "nouda"

-"onnu" (koira nostaa jommankumman etu käpälistänsä ylös ja kävelee)

"ristiin" (koira on maassa ja laittaa etutassunsa ristiin vuorotellen)

"Pupu" (istuu takajaloillaan)

"pujotttele" (pujottelee jalkojen välistä)

Sitten varmaan se haastavin....

-Backflip (koira tekee "voltin" ilmassa)

Koirani ovat siis Borderterrieri uroksia.

Kiitos jos joku vastailee!

3

1884

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Houkuttelusta yleensä (maahan jne.). Mä teen niin, että muutaman harjoituksen jälkeen olen ottavinani herkun houkuttelukäteen, mutta oikeasti se on siinä toisessa kädessä. Kosketan houkuttelukädellä makupalaa, jotta sen haju tarttuisi sormiini. Sitten houkuttelen koiran normaalisti, mutta palkka tuleekin siitä toisesta kädestä ennen kuin koira kerkiää tajuta huijauksen. Kissan kanssa taisin jopa palkata "väärästä" kädestä vaikka mulla oli houkutinnami houkutuskädessä. Tarkoitukseni on siis opettaa eläimelle, että palkka voi tulla muualtakin kuin houkutuskädestä.

Sitten vain teeskentelen ottavani namin, mutta hajustaminen jää pois. Palkka tulee edelleen toisesta kädestä. Alkuun se tulee välittömästi houkutusliikkeen lopuksi, mutta sitten voin laittaa hieman väliä. Esim. koira on autettu maahan, niin odotankin sekunnin niin, että se makaa ennen kuin annan makupalan sille. Myöhemmin en enää edes teeskentele namin ottoa, vaan houkuttelen tyhjällä kädellä. Palkka tulee aina väärästä kädestä. Sitten voinkin häivyttää houkuttelukäden kokonaan muuttamalla sen asteittain käsimerkiksi ja yhdistämällä liikkeeseen äänikäskyn. Nami jätetään pois väärästä kädestä ja se ruvetaan kaivamaan palkkapussista.

Mulla on tosin 57 cm koira, jolle on helpompaa opettaa maahanmeno houkuttelemalla kuin pikkukoiralle.

Sulla on listattuna aika monta temppua, katsotaas, osaanko minä vastata niihin jotain. Osa on munkin koiralle tuttuja.

Laatikko
      - mä sheippaisin tämän. Eli naksutin käteen, namipussi valmiiksi ja sopiva matala laatikko lattialle. Koira todennäköisesti menee sitä heti tutkimaan ja naksauta ja palkkaa heti koiran osoittaessa kiinnostusta. Katselu - kohti kävely - nuuskiminen - töniminen - tassulla koettelu - yksi tassu sisällä - kaksi tassua - kaksi tassua sisällä, liikuttaa kolmatta - kokeilee kolmatta laatikkoon - kokeilee kaikkia neljää - tajuaa, mitä halutaan.

Puunkierto
      - yhdelle opetin houkuttelemalla, nykyiselle yritän sheipata. Ei ole kovin vaikea opettaa houkuttelemalla, sen kun vie koiran vaan kädellä ympäri ensin, häivyttää houkutukset ja sitten asteittain kasvattaa matkaa.

Jalan yli hyppy
      - yhdelle koiralle olen opettanut. Koira osasi agilityhypyn ennestään. Kiilasin jalan seinää tms. vasten ja kehotin koiraa hyppäämään. Näytin kädellä suuntaa jalan yli. Varo, ettet nojaa koiran ylle, se voi kokea sen painostavana. Sit piti häivyttää se apulaite.

Käsien välistä hyppy
      - käytin jalanylihyppyä tämän opettamisessa avuksi. Eli käytin jalkaani ja mahdollisesti myös narua avuksi muodostaakseni riittävän ison renkaan
      käsieni avulla välistä ja sitten muokkasin sen taas vähin erin käsien välistä hypyksi.

Kumarra
      - opetan samalla tavalla kuin maahanmenon, mutta jätänkin houkuttelun kesken. Koiralle voi olla tosi vaikea tajuta, jos se on opetettu näin menemään maahan, koska se jatkaa makuulle. Silloin autoin tukemalla vähän mahan alta, jotta peppu jää ylös ja palkkasin oikeasta asennosta.

Pyöriminen
      - helpoin houkuttelutemppu, joka on olemassa. Vie koira houkuttelemalla ympäri, häivytä nami ja muokkaa houkutuskädestä käsimerkki. Muista pitää sama suunta. Mä opetin itselleni vieraan koiran pyörähtämään käsimerkillä viidessä minuutissa. Vaikeutta saa opettamalla koira pyörimään kumpaankin suuntaan ja erottamaan näiden käskyt luotettavasti.

• Bortsut

Kiitos näistä vinkeistä! Nämä otetaan varmastikin käyttöön.

• peruuta
      - yksi tapa on työntää nami kohti koiran rintaa ja palkata koira, kun se astuu taaksepäin saadakseen namin. Mä en itse edes muista, miten olen koiran opettanut peruuttamaan.

seinä (koira peruuttaa seinän luo ja asettaa takapäänsä ja takajalat sitä vasten)
      - mun koira osaa tämän portailla ja agilityesteillä, mutta en enää muista, miten sen opetin. Muistaakseni seuruutin koiraa ja otin peruutuksen ohjelmaan. Peruutin sitten jossain vaiheessa koiran tähän tapaan A:n luiskaa vasten.
      Opettaisin koiran ehkä peruuttamaan takajalat alustalle ja sitten korottaisin alustaa hitaasti.
      Temppu on fyysisesti vaativa, etenkin jos sitä tekee ihan pystysuoraan, joten ota se huomioon. Koiran pitää olla lämmitelty ja hyvässä lihaskunnossa ja etuosan terve.

sivulle
      - voi kuule, mene perustottelevaisuuskurssille. Sivulle on seuraamisen perusharjoitus. Ensin sinun pitää päättää, tuleeko koira sivulle kiertämällä vai pyörähtämällä. Kiertäminen on helppo opettaa, mutta pyörähdys on näyttävämpi ja samalla voi treenata takapään hallintaa ja vasemmalle käännöksiä. Kiertämisen voi opettaa houkuttelemalla.
      Pyörähdykseen yksi tapa on korokemetodi. Sheippaa koira asettamaan etujalat pienelle korokkeelle samaan tapaan kuin laatikkotempussa. Sitten joko sheippaat sen liikuttelemaan takajalkoja maassa kehällä ja mielellään vielä oikeaan suuntaan. Tai autat koiraa hieman houkuttelemalla tai kohdistamisella. Kun koira osaa pyöriä korokkeen päällä hyvin, asetu seisomaan niin, että koira pyöriessään päätyy viereesi. Sitten palkkaat. Nimimerkillä Kikopup on juutuubissa video tästä aiheesta. Se on englanniksi ja otsikossa on varmaan sana 'perch' (koroke). No, ei tee hallaa katsoa niitä muitakaan, voit saada temppuvinkkejä.
      Jossain vaiheessa asiaan pitää vielä yhdistää istuminen, eli koirasi pitäisi osata istua käskystä. Mä itse treenaan ihan vierellä istumistakin niin, että istutan koiran, menen sen viereen seisomaan ja palkkailen siinä kaikessa rauhassa. '
      niin koira tietää, että vieressäni on kiva istua.
      Opetan koiran myös hakeutumaan uudelleen viereeni, jos hieman siirryn. Alkuun siirryn selvästi, jotta koira joutuu varmasti hakemaan uuden asennon ja saatan vähän ohjata sitä, jos se ei heti hoksaa.

Nouto
      - Mä sheippaan tämän. Otan jonkun kevyen ja miellyttävän esineen purra, joka ei kuitenkaan ole lelu. Esimerkiksi vessapaperin hylsy tai vanha sukka, jonka sisällä on toinen. Naksuttelen ensin kaikesta kiinnostuksesta esinettä kohtaan. Sitten naksautan vain esineeseen koskemisesta. Jossain vaiheessa koira lopulta kokeilee, voiko esinettä koskea hampailla tai jopa vähän ottaa suuhun. Siitä tulee palkka. Pikkuhiljaa koiran pitäisi oppia tarttumaan esineeseen. Sitten pikkuhiljaa pidennän aikaa, joka sen täytyy esinettä pidellä. Sitten opetan koiran poimimaan sen maasta ja kanniskelemaan.
      Koira pitää totuttaa nostamaan eri materiaaleja. Aluksi otetaan kevyitä ja suuhun sopivia esineitä, sitten hiljalleen vaikeampia (aiempaa hieman painavampi esine, aiempaa hieman suurempi tai pienempi esine, omituiset muodot, erilainen materiaali), yksi uusi ominaisuus vain kerrallaan.
      Jos koirasi nyt ottaa jotain tavaroita sisällä, yritä rohkaista sitä tuomaan ne sinulle.

Ontuminen
      - Vaikein temppu ikinä, minkä olen opettanut ja siltikin koira linkkaa vain kaksi askelta eikä senttiäkään enempää. Se osaa antaa tassua, joten opetin sen roikottamaan sitä seistessä ilmassa. Sit kohdistamalla koitin saada sitä pitämään tassua ylhäällä samalla kun se käveli.

Ristiin
      - Pohjataitona koiran pitää osata antaa tassua. Simppelisti vaan pyysin koiran antamaan tassua ja käsi oli siinä, mihin tassun piti laskeutua. Vähän piti hakea sopivaa kohtaa, koira tarjosi muuten väärää tassua. Ja taas houkutuksen hävityspuuhaan.

"Pupu" (istuu takajaloillaan)
      - käskin koiran istua ja houkuttelin sitä ylöspäin. Tai pyysin antamaan tassua.

Jalkojen välistä pujottelu
      - houkuttelutemppu tämäkin. Idean pitäisi olla jo tuttu.

Sitten varmaan se haastavin....

-Backflip (koira tekee "voltin" ilmassa)

Mun koira ei osaa tätä eikä tule osaamaankaan, koska sillä on lonkkavika. Eikä mulla ole aavistustakaan, miten se opetetaan. Cohen-australianpaimenkoira on saattanut tehdä videon siitä, kuinka koira opetetaan ponnaamaan käsistä tai rinnasta takaisin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3073
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2735
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2345
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2006
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1949
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1586
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1547
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1390
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1361
    Aihe