koiranpennun opettaminen

yuk

Minulla on siis 4 kk vanha oleva sekarotu terrieri pentu ja se tuli minun kotiin vasta 4 päivää sitten. Ongelmana on siis että pentuni pissaa ja kakkaa melkein kaikkialle vaikka olen vessaan laittanut sanomalehti papereita. Olen myös yrittänyt laittaa kaikki ulosteet ja pissat vessaan. Pessyt samantien pissat pois jos ne on ollut muualla kuin vessassa, mutta en ymmärrä miksi se vielä pissaa ja kakkaa kaikkialle... olen vienyt sitä myö 4-5 kertaa päivässä ulos lenkille eikä se pissaa ja kakkaa paitsi ehkä pari kertaa ... miten voisin opettaa sitä paremmin oppimaan tekemään niin ulkona?

7

78

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uaintgo

      Se on 16vkoa vanha pentu vielä. Vie useammin ulos ja ota aluksi tutut pissapatjat mukaan. Leikikää ja pitäkää vaikka aamupala hetki tuokio samalla (tokoilua)
      Mulla oppi vasta 9kk iässä sisäsiistiksi,kaverilla 12kk:sena

      • yuk

        Okei. Minua vain huolestuttaa, koska tämä on minun ensimmäinen koira...Se tekee tarpeitaan ulkona, jos talutan sitä tunnin verran. Olen myös yrittänyt tuoda sen pissaa ja kakkaa ulos, jotta se oppisi jotenki tekemään ne ulkona? Lisäksi se tykkää pureskella minun käsiä ja jalkoja, en tykkää siitä ku se sattuu. Sanon sille aina ei ja laitan sen maahan väkisin niskasta kiinni. Joskus se on niin villi ja menee överiks että mun pitää viedä se huoneeseeni rauhottumaan. Onkohan tämä hyvä tapa tehdä?


      • lehtiharava

        Jätä vaan se maahan painaminen ja niskasta retuuttaminen pois. Se vaan villitsee pentua ja lisää sen taistelutahtoa. Kaikki pennut pureskelevat leikillään, se jää kyllä ajan kanssa kun kerrot sille ettet tykkää sellaisesta. Esim. lopetat leikin ja lähdet pois. Tai kiljaiset karmivasti. Tokihan ei-sanakin on tarpeen opettaa, mutta villinä riehuva pentu ei juurikaan tottele ja kulutat tehottomaksi sanan jonka pitäisi myöhemmin toimia oikeasti.
        Ylikierroksilla riehuvan pennun voi viedä lyhyeksi aikaa rauhoittumaan toiseen huoneeseen tai ottaa syliin rauhoittumaan niin, ettei se pääse puremaan.


    • DoggyABC
    • Koirahöperö

      Meillä kotona ensimmäinen koira (labradorinnoutaja) oppi kuulemma säännöllisellä ja johdonmukaisella koulutuksella vasta vuoden ikäisenä sisäsiistiksi, kun taas kääpiösnautserini oli lähes sisäsiisti jo kasvattajalta tullessaan. Oppimisvauhti riippuu aivan metodeista ja koiran luonteesta ja herkkyydestä. Paras ja vaivattomin keino on kehuminen ja palkkio, kun koira tekee tarpeensa oikeaan paikkaan. Pennun kanssa homma on vähän niinkuin pikkulapsen kanssa talostelisi: kannattaa viedä pentu heti ulkosalle nurmikolle kun se alkaa vaikuttaa rauhattomalta. Tämä ei tarkoita 4-5 pitkää lenkkiä päivässä vaan lukuisia pieniä pisureissuja. Alkuun se on ramppaamista mutta koira ei opi jos sille ei suoda mahdollisuutta oppia. Kakka- ja pissapaikan hakemisen elkeet alkaa omistajakin tunnistaa koirassaan pikkuhiljaa. Pienen koiran rakko ei kestä yhtä kauan kuin aikuisen koiran, sama pätee ihmisilläkin. Jos sattuu paikalle välittömästi kun tarpeet on tehty, voi torua, mutta ei enää jälkikäteen. Ei koirakaan halua tahallaan pissiä ja kakkia omaan kotiinsa. Huolehdithan myös, että koirallasi on koko ajan pääsy kylppäriin sanomalehdille. Malttia ja rakkautta koirasi kanssa! Kovat keinot vain villitsevät ja riehaannuttavat pentuparan, joka ei tiedä mitä ajat takaa voimakeinoilla, pahimmillaan se oppii käytöksen ja puree aikuisenakin pitäen sitä vain leikkinä. Ennemmin pelkkiä kehuja hyvistä suorituksista kuin toruja kolttosista, koira ei ymmärrä jälkeenpäin eikä pentu opi näin isoa asiaa päivässä tai viikossa. Johdonmukaisuus ja sinnikkyys palkitaan. :)

    • Katso myös, millä peset ne sotkut. Koirat hakeutuvat mielellään paikkoihin, joihin ne ovat aikaisemmin tehneet asiansa. Etikka syö hajuja, ammoniakki ja kloori taas voivat houkutella koiran uudelleen asialle.

      Voit rajata pennun liikkumisvapautta kotona, jos et kerkeä vahtimaan sitä koko ajan eli niiden huoneiden ovet kiinni, joissa ei oleskella. Tilapäisesti voi käyttää myös napanuorahoitoa, eli pidät koiraa sisällä hihnassa ja heti kun se alkaa pyöriä sen näköisenä, että aikoo mennä asialle, viet sen ulos. Pidä kengät ja takki helposti saatavilla.

      Pikkupentu pitää viedä ulos tunnin parin välein, kunnes edistystä alkaa tapahtua. Tai sitten vastaavasti aina kun se herää, on leikkinyt, on syönyt, on juonut ja niin edelleen. Saatat hoksata, jos se menee aina samaan aikaan tai samassa yhteydessä tarpeilleen ja käyttää sitä tietoa hyväksi ulkoilutusajankohdan valinnassa.

      Pentu on ollut sulla vasta tosi vähän aikaa etkä kertonut, onko sitä aiemmin kukaan opettanut. Silloin pitää aloittaa kuin pikkupennun kanssa tiheillä ulkoiluilla. Jos se ei osaa tehdä paperille, niin sitten se ei osaa enkä lähtisi niiden kanssa enää konstailemaan vaan kaikki tarpeidenteko koitetaan ehdollistaa suoraan ulos ja vahingot siivotaan sanomatta mitään.

      Kun viet pennun ulos, älä tuo sitä heti sisään tarpeidenteon jälkeen, jos pentu pitää ulkoilusta. Vietä aikaa ulkona myös tarpeidenteon jälkeen, ettei pentu opi, että pissi/kakka tarkoittaa tylsää paluuta sisälle. Toisaalta jos pentu on kylmänarka, sille voi katsoa jotain lämmintä tai sateelta suojaavaa päälle, ettei se koe ulkoilua syyssateissa inhottavaksi.

      Anna sille pennulle luvallisia asioita pureksittavaksi. Leiki sen kanssa leluilla. Niin se pääsee purkamaan energiaansa luvalliseen puremiseen. Samalla saat vahvistettua yhteistyötä ja opetettua lelupalkkausta, jos haluat joskus harrastaa vaikka tokoa. Jos pentu ryysii päälle ja saat sen kiellolla lopettamaan tai sitten muulla tavalla rauhoittumaan, tarjoat heti koiralle lelun tai leikin tilalle. Muista leikkiä myös oma-aloitteisesti ilman purukehotetta. Jotkut ei edes kiellä koiraa, tuuppaavat lelun vaan koiran suuhun purtavaksi. Pentua voi väsyttää myös panemalla sen haistelemaan tai opettamalla sille tottelevaisuutta/temppuja.

    • yuk

      Tota jos se alkaa puree sen omaa sänkyy niin sanonko heti ei?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1545
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1374
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1277
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1156
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe