300 Kelan päiviä täynnä

300

Olen 61v ja monien sairauksien ihminen ja nyt tulee täyteen Kelan 300 päivää. Jos en pääse työkyvyttömyyseläkkeelle, niin mitä voin tehdä? Koska pääsee takaisin Kelan 300 päiville tms? Jos koetan tehdä töitä ja sairastun, saanko kuitenkin työantajalta sairausajan palkkaa?

7

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fjhfhgdchj

      Kuntoutustuki on vaihtoehto. Kts työehtosopimuksesi. Soita Kelaan.

    • vapaalle

      Eiköhän nuo jo armahda sinut eläkkeelle,kun olet noin lähellä eläkeikää!Ei muuta kun listaatte lääkärisi kanssa sairautesi ja laitat eläkehakemuksen.Tai siis hommahan toimii niin että kun lääkäri laittaa kelaan lääkärintodistuksesi,sieltä tulee paperit jotka täytät ja palautat.Plet oikeutettu kuntoutustukeen kun sairaspäivät täyttyy,sitä voidaan maksaa vuosia,tai niin kauan kuin saat eläkepäätökset.Turha se on itteään rasittaa jos ei kerta jaksa!

    • Lyylitäti

      Olen samanikäinen ja osatyökyvyttömyyseläkkeellä ollut reilun vuoden. Mutta suurista odotuksista huolimatta, tuosta ei ollut ratkaisu ongelmiini, sillä en selviydy työstäni kevennyksistä ja vähennetystä työajasta huolimatta. Olin sinnitellyt sairaudestani (nivelrikko) liian kanssa työssä, tehden sisulla töitä, tajuamatta kuunnella kehoani. Minulla on monissa nivelissä kipuja, jäykkyyttä, vajavaista toimintaa, heikkoutta ja madaltumaa. Luupiikkejä ja kalkkia jne.
      En ole enää työkykyinen, ja kärsin tilanteesta, kivut valvottaa öisin, mutta en tiedä mitä tekisin.
      Minusta on niin vaikeaa olla sairauslomalla, sillä sairauslomani vaikeuttaa suuresti muiden elämään. Koen olevani umpikujassa ja tilanne ahdistaa suunnattomasti.
      Tiedän olevani hölmö, ja vatsanikin on jo kipeytynyt kun yritän tajuta asian joka on pakon sanelemaa, ja täysi työkyvyttömyyseläke on väistämättömästi edessä ja ettei vaan enää jaksa pinnistellä.
      Eläkkeeni määräkin jää hyvin pieneksi, sillä olin pitkään kotiäitinä, mutta kun ei ole vaihtoehtoa.
      Onko muita joita tämä masentaa kaiken epätietoisuuden lisäksi?

      Mutta sinulle joka laitoit kysymyksesi vastaisin, että sinulla on työpaikastasi huolimatta 300 pv sairauspäivärahakauden jälkeen saada ansiosidonnaista päivärahaa, mikäli kuulut liittoon, menettämättä työpaikkaasi. Mikäli sinulla on lääkärin kirjoittama sairausloma.
      Noin tiedän ystäväni kokemuksesta. Mutta eläkkeelle hakeminen olisi viisainta, sillä tuskin enää palaudut työkykyiseksi , kun sinulla on ollut noin pitkä sairausloma takana ja paljon sairauksia.

    • 300

      Kyllä minä olen myös masentunut ja lääkäri ehdotti terapiaa ja lääkitystä. Mutta en jaksa puhua jollekin vieraalle ihmiselle ja lääkitys on jo melkomoinen ilman mielialalääkettäkin. Esim. Lyrica, mitä syön kipuun, lihottaa ja olen kuin norsu kohta.
      Nyt, kun ootan eläkepäätöstä, en pysty nukkumaan kunnolla ja eikä elämisen halu ole kovin korkealla.

    • laalaks

      Itselläni kuntoutustuki parhaillaan menossa toista vuotta ja terapiaan lopulta suostuin, enkä kadu sitäkään. Kokeile edes? Ei siellä painosteta tai vatvota asioita, mitkä liian kipeitä, ellet itse sitä halua.

    • Eläkkeelle.tai.työtön

      Jos eläkelaitosten antaa kielteisen päätökseen kuntoutustuesta/eläkkeestä, saat työttömyyspäivärahaa. En jaksa linkkejä kaivaa, mutta se on laissa.

      • jaksamista_paperisotaan

        Tämä on totta. Kaivele jo valmiiksi ainakin viimeisen vuoden ajalta tulotiedot.
        Pitää ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi työkkäriin. He antavat kielteisen päätöksen mutta työttömyyskassasi maksaa silti ansiosidonnaisen. Jatkuuhan sairauslomasi vielä?
        Onhan työsuhteesi vielä olemassa? Tarvitset työantajalta lausunnon, että sillä ei ole tarjota työkykyäsi vastaavaa työtä (ilman tätä lausuntoa et saa kassalta rahoja).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2092
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe