kap verde ?

lateri

Onko tuoreita kokemuksia Kap Verdestä ? Matka sinne on varattu viikolle 8 ja mielelläni kuulisin & oppisin maasta jotain jo etukäteen. Lomamatka perheen kera on kyseessä ja odotus rennosta lomasta kauniilla saarella on voimassa. Onko oikea oletus ??

24

54675

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lentäväperse

      www.google.fi jos ei heru muuten vastauksia
      ite en oo käyny

    • portugal

      Olen käynyt monilla Kap verden saarilla ja ensimmäisenä kerron että joka paikassa on köyhyyttä (vrt afrikka). Praia joka lienee pääkaunki on erittäin likainen ja kadut täynnä lasinsiruja. Kukaan ei osaa englantia, rahanvaihto lähes mahdotonta, ihmiset tavattoman uteliaita, ei uimarantoja (ainakaan kelvollisia).
      Jos etsit vehreyttä sitä et ainakaan Praiasta löydä, ainoat vihreät värit löydät korkeintaan jonkun vaatteista. Yksi saarista muistaani Mindelo on jo paljon siistimpi, joskin hyvin alkukantainen, tarkoitan että esim hotellia jolla olisi edes jonkinlainen luokitus tuskin löydät. Mutta kaikenkaikkiaan kokemuksena kyllä sellainen että varmasti matka jää mieleen.

    • riippuu

      ympäristö. Luonto vaihtelee saarien välillä tavattomasti. Vihreästä vuoristosta SAL saaren kuumaisemaan. Salilla esimerkiksi on taatusti aurinkoa, tuulta ja maisema pelkkää hiekkaa.
      Joo, ja autioita hiekkarantoja taatusti riittämiin. Muuta siellä ei sitten olekaan. Hotelleja on tasokkaista rantahotelleista bungalovkylineen kylän keskustan hostal-tasoon. alkuasukkaat tappelevat keskenään mutta turistit saavat olla rauhassa jos eivät vahingossa satu lentävän kiven eteen. Turismi ei ole vielä pilannut aitoa paikallisväriä ja siihen pitää vaan sopeutua. Jos et osaa portugalia niin espanjan taidosta on kummasti apua.
      Kiva oli piipahtaa, 2 vko, ja se riitti.

      • vain siirtotyöläisiä

        s ja b on lähestulkoon vain siirtotyöläisiä, ei ihan mutta melkein.


    • lentokala

      Hae googlella tms. hakusanalla Capo Verde. Aukeaa lukuisia hyviä linkkejä.

      Itse olin siellä laivaristeilyllä uutena vuotena ja kävimme kolmella eri saarella sekä retkillä saarten sisällä. Saaret ovat lajalla alueella Atlantin valtameressä. Etäisyydet voivat olla satoja kilometrejä. Jos olette menossa Sal.in saarelle se voi olla pettymys. Emme käyneet siellä, mutta saari on kuulema kovasti tuulinen ja lähes hiekkaerämaata.
      Sal.ilta on lähimmälle saarelle 50 km. Saarien välillä kulkee laivoja, mutta matkoihin pitää varata runsaasti aikaa. Myös pienet lentokoneet kuljettavat matkalaisia saarelta toiselle, mutta on kuulema aika kallista.
      Paras tapa tutustua kap verdeen on nk. reppumatkailu saarelta toiselle ja runsaasti aikaa.
      Muuten Kap Verde on rauhallinen, ja suhteellisen siisti paikka. Jotkut totesivatkin, että Kap Verde on kuin Kanarian saaret 50 vuotta sitten.

    • sini

      Tulimme salin saarelta 21.02.ilmat eivät suosineet ensimmäinen viikko kylmempi kuin suomen kesä seuraavalla viikolla aurinko vähän näyttäytyi,mutta jos olet surffaaja sinulle ihanteelinen paikka tuulta riittää,hiekka pällyää rannalle ei mieli tee mennä.karu saari. ei hyvä hotelli paska haisi aamusta iltaa. kurjin matkani minkä olen tehnyt, oli tilattu sri lankka mutta olosuhteiden pakosta tarjottiin kap verde 2vko liikaa.

      • kirsi

        Ei kannata koko maata tuomita yhden saaren perusteella. Kap Verde on muutakin kuin Sal. Ja ennen matkaa kannattaa ottaa selvää minne on menossa niin ei pety niin pahasti.


      • sini
        kirsi kirjoitti:

        Ei kannata koko maata tuomita yhden saaren perusteella. Kap Verde on muutakin kuin Sal. Ja ennen matkaa kannattaa ottaa selvää minne on menossa niin ei pety niin pahasti.

        ensikertalainen matkaaja on tullut kierrettyä maita ja mantuja sri lankaan olin menossa tämä vaihtoehto annettiin ei muita matkoistani kehnoin. Malediivit parhain. thaimaa aivan ihana.


    • lateri

      No nyt se on itse koettu ja hyvä muisto matkasta jäi ! Salin saari on karu, kuten monesta palautteessa jo on käynytkin ilmi, mutta karukin voi olla kaunis. Eteläosan hiekkaranta oli upea ja varsin siisti. Majoitus Belorizonte hotellissa oli kohtaisen vaatimaton, mutta asiallinen. Kolme tähteä oli paikallinen status; muualla olisi jäänyt kahteen tähteen. Kohdalle ei sattunut mitään negatiivista ja vatsakin kesti paikalliset ruoat kaikilla perheen jäsenillä, joten loman onnistuminen oli puhtaasti itsestä kiinni. Ainut negatiivinen muisto jäi kovin pitkästä menomatkasta. Se vei Espoosta Salille hotelliin lähes vuorokauden, kun Dakarissa koneeseen tuli jarruvika, mikä viivytti matkan tekoa muutamalla tunnilla. Tämä matka oli Aurinkomatkojen viimeinen tältä vuodelta ja syksyllä matka poistunee tarjonnasta.

    • Risteilijä81

      Heippa,
      itse olin kanssa risteilymatkalla Kap Verdellä tammi-helmikuussa, ja kolmella eri saarella käytiin. Kap Verden osuudesta ei jäänyt hyvä maku, sillä pääkaupungissa Praiassa keskellä päivää keskustassa missä liikkui muitakin ihmisiä meidän ryöstettiin viidakkoveitsellä uhaten, emmekä olleet edes sen reissun ainoita vaan mm. toiselta suomalaisturistilta oli tultu repimään kultaketjua kaulasta, ja eräältä laivan henkilökunnasta oli myös kamppailun jälkeen ryöstetty lompakko, kamera ja puhelin. Kap Verdellä on turismi vasta tullut ja siksipä epämääräiset ainekset huomanneet uuden helpon tienaustavan (esim. Afrikan puolella Gambiassa ja Senegalissa ei kellekään ole risteilijöistä käynyt mitään). En halua ketään pelotella mutta tämä vain varoituksen sanana sinne matkustavalle, pidä erityistä huolta tavaroistasi. Muutenkin saaret eivät tarjonneet mitään huippuelämyksiä, ainoastaan Santo Antaon saari oli todella kaunis ja käymisen arvoinen.

      • Nina

        Voi, kurja tuuri teillä käynyt! Omalla kohdallani taisi olla jotain onnenkantamoista, koska ryöstöpelkoa ei kertaakaan ollut. Eräs pariskunta ryöstettiin (väkivalloitta) tosin, kerrottiin.

        Itse kävin Kap Verdellä vuosi sitten ja kokemus kahdelta viikolta oli ihan hyvä. Sal on todellakin karua seutua (kuivaa) ja etenkin Santa Maria hyvin pieni. Muut saaret erilaisia, pääkaupunki Praia todella köyhä. Ihmiset suht ystävällisiä (jopa liian ystävällisiä välillä - vaalea, nuori nainen ei juuri pystynyt liikkumaan yksin), suurin osa turismin kanssa tekemisissä olevista ihmisistä (lähinnä matkamuistokaupustelijoista) osasi englantia ja/tai saksaa. Rahanvaihto onnistui hyvin paikallisessa pankissa, vaihtopalkkiota ei peritty.

        Santa Marian uimaranta oli ainakin upea! Valkoinen hiekka ja kirkas vesi jatkuivat silmän kantamattomiin ja kauemmas kävellessä olo oli kuin paratiisisaarella :)

        Kulttuuria ja varsinaista näkemästä Salilla on suht vähän, joten näitä ominaisuuksia etsivän kannattaisi varmaan lähteä muillekin saarille. Salilla myös tuulee todella kovasti, mikä on surffaajien kannalta varmasti hyvä, mutta muiden ei. (Nimim. hiukset suussa ja hame korvissa) Tuulessa oli kuitenkin se hyvä puoli, että se piti lämpötilan sopivana - muilla saarilla oli tukahduttavan kuuma.

        Yleisesti ottaen Kap Verde kuuluu kyllä ehdottomasti Afrikan parhaiten voiviin maihin. Erilainen kokemus, muttei mitenkään uskomaton. Enpä silti matkaa kadu, sillä erilaisiin ihmisiin tutustuminen oli hienoa. Ainoa, minkä jättäisin väliin, on ehkä Culture Cafeessa syöminen, sillä sen jälkeen saikin oksentaa seuraavan yön... Saksalainen kalaravintola sitä vastoin oli hyvä.


      • Kap Verde on kokemus
        Nina kirjoitti:

        Voi, kurja tuuri teillä käynyt! Omalla kohdallani taisi olla jotain onnenkantamoista, koska ryöstöpelkoa ei kertaakaan ollut. Eräs pariskunta ryöstettiin (väkivalloitta) tosin, kerrottiin.

        Itse kävin Kap Verdellä vuosi sitten ja kokemus kahdelta viikolta oli ihan hyvä. Sal on todellakin karua seutua (kuivaa) ja etenkin Santa Maria hyvin pieni. Muut saaret erilaisia, pääkaupunki Praia todella köyhä. Ihmiset suht ystävällisiä (jopa liian ystävällisiä välillä - vaalea, nuori nainen ei juuri pystynyt liikkumaan yksin), suurin osa turismin kanssa tekemisissä olevista ihmisistä (lähinnä matkamuistokaupustelijoista) osasi englantia ja/tai saksaa. Rahanvaihto onnistui hyvin paikallisessa pankissa, vaihtopalkkiota ei peritty.

        Santa Marian uimaranta oli ainakin upea! Valkoinen hiekka ja kirkas vesi jatkuivat silmän kantamattomiin ja kauemmas kävellessä olo oli kuin paratiisisaarella :)

        Kulttuuria ja varsinaista näkemästä Salilla on suht vähän, joten näitä ominaisuuksia etsivän kannattaisi varmaan lähteä muillekin saarille. Salilla myös tuulee todella kovasti, mikä on surffaajien kannalta varmasti hyvä, mutta muiden ei. (Nimim. hiukset suussa ja hame korvissa) Tuulessa oli kuitenkin se hyvä puoli, että se piti lämpötilan sopivana - muilla saarilla oli tukahduttavan kuuma.

        Yleisesti ottaen Kap Verde kuuluu kyllä ehdottomasti Afrikan parhaiten voiviin maihin. Erilainen kokemus, muttei mitenkään uskomaton. Enpä silti matkaa kadu, sillä erilaisiin ihmisiin tutustuminen oli hienoa. Ainoa, minkä jättäisin väliin, on ehkä Culture Cafeessa syöminen, sillä sen jälkeen saikin oksentaa seuraavan yön... Saksalainen kalaravintola sitä vastoin oli hyvä.

        Jos haluaa unelmalomaa niin ehkä esimerkiksi Thaimaan Hua Hin, vain esimerkki voi olla sitä.

        Kap Verde on Afrikkaa, ei ollenkaan köyhintä, mutta erilaista ja myös ristiriitaista, minusta kuitenkin hienoa lomaa.. Kävin risteilyllä 3 saarella, nyt maaliskuussa 2008 viikoksi Salille Santa Marialle...

        Viikko taatusti riittää minulle.

        Finnmatkojen Kap Verde hehkutus voi vain aiheuttaa petttymyksiä joillekin..


      • RKB
        Kap Verde on kokemus kirjoitti:

        Jos haluaa unelmalomaa niin ehkä esimerkiksi Thaimaan Hua Hin, vain esimerkki voi olla sitä.

        Kap Verde on Afrikkaa, ei ollenkaan köyhintä, mutta erilaista ja myös ristiriitaista, minusta kuitenkin hienoa lomaa.. Kävin risteilyllä 3 saarella, nyt maaliskuussa 2008 viikoksi Salille Santa Marialle...

        Viikko taatusti riittää minulle.

        Finnmatkojen Kap Verde hehkutus voi vain aiheuttaa petttymyksiä joillekin..

        Hei!

        Itse varasimme tuttavapariskunnan kanssa viikon matkan Salin Santa Marialle tulevalle lokakuulle. Otettiin all inclusive matka. Tarkoitus on nauttia hotellin palveluista, auringosta ja upeista rannoista. Kap Verdeen päädyttiin lähinnä siksi, että varmasti olisi lämmin ja aurinko paistaisi.

        Hei, ketkä ovat käyneet Kap Verdessä ja Salin saarella vuoden sisällä niin laittakaahan kommentteja seuraavista asioista:
        - siisteys
        - kokemukset hotelli Riu:sta
        - millaisia ruokapaikkoja löytyy kylästä
        - ilmasto
        - missä kannattaa käydä
        - hintataso

        Kiitokset etukäteen!


      • toke69
        RKB kirjoitti:

        Hei!

        Itse varasimme tuttavapariskunnan kanssa viikon matkan Salin Santa Marialle tulevalle lokakuulle. Otettiin all inclusive matka. Tarkoitus on nauttia hotellin palveluista, auringosta ja upeista rannoista. Kap Verdeen päädyttiin lähinnä siksi, että varmasti olisi lämmin ja aurinko paistaisi.

        Hei, ketkä ovat käyneet Kap Verdessä ja Salin saarella vuoden sisällä niin laittakaahan kommentteja seuraavista asioista:
        - siisteys
        - kokemukset hotelli Riu:sta
        - millaisia ruokapaikkoja löytyy kylästä
        - ilmasto
        - missä kannattaa käydä
        - hintataso

        Kiitokset etukäteen!

        Olemme myös varanneet matkan ensi helmikuulle kap verdestä riu funana hotelli. Nyt olemme jo harkinneet matkan peruutusta/vaihtoa johonkin muuhun, kun ei tunnu kenelläkään olevan mitään hyvää sanottavaa kap verdestä. Vai onko??


      • varmaan näkemisen arvoinen
        toke69 kirjoitti:

        Olemme myös varanneet matkan ensi helmikuulle kap verdestä riu funana hotelli. Nyt olemme jo harkinneet matkan peruutusta/vaihtoa johonkin muuhun, kun ei tunnu kenelläkään olevan mitään hyvää sanottavaa kap verdestä. Vai onko??

        itse olen tyttärien kanssa menossa myös helmikuussa.
        Ja olen lukenut kanssa kommentteja täältä.Alkuun mietittiin muita kohteita ja ihan sama.Aina haukutaan jokaista paikkaa.Toki jokapaikassa aina jotain on.älä lannistu.matkaan vaan.varmasti mukavaakin paikasta löytyy kunhan on asennetta.
        jos jollain menee matka huonosti ei tarvitse kaikille mollata.usein monien sattumien summa.


    • AMP

      Terve! Kävin Kap Verdessä muutama vuosi sitten. Suosittelen hotelli Morabezaa Salin saarella ja käyntiä myös muilla saarilla mikäli mahdollista. Sao Visenten saarella on mielenkiintoinen Mindelon kaupunki, missä on keväällä myös karnevaaleja.
      Ainoa vehreä saari on Sao Antao, köyhä, mutta kaunis paikka.
      Sal ja monet muut saaret ovat lähes kokonaan hiekka-aavikkoa, joten hiekkarantaa kyllä riittää. Puita tai kukkia kasvaa vain kastelluilla hotellialueilla.
      Kap Verde on kehitysmaa eli turistina kannattaa suosia paikallista ravintola ym. tarjontaa. Useimmat hotellit ovat italialaisten tai saksalaisten omistuksessa. Pääoma ei jää Kap Verdeen vaan menee eurooppalaisten ennestäänkin lihavaan lompakkoon.
      Paikallinen väestö on kreoleja jotka puhuvat portugalia ja omaa kreolikieltään..morabeza tarkoittaa sydämellistä ystävällisyttä, mikä kuvaa tavallisia kapverdeläisiä hyvin. Mukaan mahtuu myös senegalista pienillä veneillä tulleita matkamuistokauppiaita, jotka eivät ujostele turistia..
      Hyvää matkaa ja lämmintä lomaa. AM

    • helsep

      Poistakaa nyt jo nämä täysin asiattomat ja ikivanhat (2005 ?)arviot Kap Verdestä !
      Olin siellä 2010 , ja 2011 koko kuukauden ja nyt muuutan sinne kokonaan -eläkeläisenä
      Paikalliset ovat ystävällisiä ja kohteliaita ainakin Sal , jonne olen muuttamassa.
      Kovasti rakentavat ja kohentavat infrastruktuuria koko ajan mutta arvostelijoiden kannattaisi myös lukea KapVerden nettisivuja.

    • hieno paikka

      Itse Kap Verdellä käyneenä voin kertoa, että todella viehättävä paikka, ruokineen kaikkineen. Kap Verde on todellakin kokemus.

    • :)kapverde(?)

      Hei,
      Olisi tarkoitus lähteä lomailemaan. Onko kellään mitään hyvää (tai pahaa) sanottavaa Kap Verdestä, mieluiten lukisin uudempia kommentteja kuin noita vuodelta 2005. Varmasti on siitä paikka kohteena muuttunut.
      Toinen vaihtoehto voisi olla muunmuassa Kanariansaaren kohteista jokin, mutta siellä sää olisi kylmempi. Onko jollakin kokemuksia molemmista, kumpi (huomioikaa vuodenaika, ei olisi kovin kivaa olla rannalla jossain nipinnapin 20asteessa esim. Puerto Ricossa...) olisi parempi, onko siellä Kap verdessä oikeasti niin likaista ja väkivaltaista ja alkukantaista kuin väitetään?
      Etukäteen kiitos asiallisesti vastanneille.

      • 88888

        valitse ihmeessä lämpimämpi, jos se on ongelmana. En ole Kap Verdessä käynyt, mutta itse päättäisin noin. Kanariansaaret ovat kuitenkin niin turistirysä kuin vain voi olla...


    • juha ja susanne

      olmme tammikuussa salilla hotelli riu funanassa ihana paikka .saarella ei ole mitään erikoisia nähtävyyksiä vain hiekkaa. hotellissa oli hyvä palvelu ja ruoka. .hotellilla oli ojelmaa koko päivän ja jokapäivä siivottiin ei roskan roskaa missään.palveluhenkilökunta olivat ystävällisiä ihania ihmisiä . lentoalloa pelattiin 2 kertaa päivässa. lämpötila 25 ja vilvoittava atlantin tuuli illalla vähän viileä.muuten sortsikeli. hiekkarantaa kilometrikaupalla taksi santa mariaan 2-3 euroa santa marian kauppiaat vähän ärsylläviä. mutta kun ei vastannut heille now proplem.now stres kap verdeläisten sanonta. uusi matka on tilattu marraskuulle.

    • Käynyt v. 2007

      Vaikka Sal on tuulinen saari, oli siellä silti todella mukavaa. Ihmiset ystävällisiä. Rantoja oli silmän kantamattomiin, ei tarvinnut katsoa mistä lähtee uimaan. Tuo "no stress" jäi todellakin mieleen.

    • Mariannen

      Itse tulimme juuri pari päivää sitten Boavistalta (Sal rei). Yövyimme hotellissa Paque das dunas joka oli rykelmä pieniä "majoja" jotka ihan ok kunnossa, ilmastointi ei kylläkään viilentänyt huonetta. Hintataso on aikalailla sama kuin Suomessa, hotellilta piti kulkea taksilla kylälle jossa ainoat ruokakaupat (Sal rei). Pankkiautomaateista ei saa nostettua kuin paikallista rahaa joten siihen on hyvä varautua. Onneksi emme ottaneet täysihoitoa hotellistamme, oli niin puuduttava ruokalista kun kahtena iltana siellä söimme eli kävimme kylällä syömässä. Hotellin vastaanotosta voi pyytää soittamaan haluamaasi ravintolaan ilmaisen taksin, myös takaisin saimme ravintolan kustantaman taksin.
      Siinä Finnmatkojen jakamassa kohdeoppaassa on ihan hyviä ravintolavinkkejä sekä maininnat missä ravintoloissa on tämä ilmainen kuljetus. Meillä sattui hyvät säät, vaikka ainahan tuolla tuulee ja kovasti. eli 26-28C oli kokoajan. Paitsi juuri lähtiessämme lämpö laski 24 ja pilviä. Forecan sääennusteet pitivät hyvin paikkansa.

    • perjantaina palannut

      mille saarelle olette menossa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      97
      2031
    2. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      119
      1593
    3. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      116
      1111
    4. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      30
      1030
    5. Mistä tykkäät

      Erityisesti kaivattusi olemuksessa
      Ikävä
      47
      949
    6. Kaikkien Vuosien Äitien Äiti

      Huomenna aamulla MTV:ssä vaihteeksi taas linssiluteet Martina ja isällään asuva tytär Vicotria ylistämässä toisiaan . Ai
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      859
    7. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      36
      794
    8. Nainen, joskus päivällä kun tulet mieleen

      Olen puuhailemassa jotakin, yhtäkkiä ajattelen sinua, että olisit minun ja pääsisin iloitsemaan läsnäolostani, silloin k
      Ikävä
      30
      761
    9. Nainen, monta kertaa epäilin sinua

      ja koit sen syytöksinä ja ehkä jonkinlaisena vihan tai antipatian osoituksena, etten esim. sietänyt sinua tai oletin sin
      Ikävä
      51
      741
    10. Hyvää yötä

      Naiselle, joka ikävöi. 🩷
      Ikävä
      25
      653
    Aihe