Rohkeutta ja päättäväisyyttä kysyy suomalaiselta veneenrakentajalta tehdä viimeinkin uusi ja nykyaikainen vene, vieläpä teräsvene. Suomessa muutama tekee ns. matkaveneitä edelleen jonkin seitkytluvun suunnitelman mukaan. Ei ole ulkoisesti eikä mitoiltään tätä päivää, mutta hinta uutena silti pitkälti yli satatuhatta. Toivon sydämestäni Tristanille menestystä! Jos olisi itsellä varallisuutta riittävästi tilaisen heiltä välittömästi veneen.
http://www.nettivene.com/moottorivene/tristan/623365
Kymmenen pistettä Tristanille!
43
192
Vastaukset
- 80luvun_puoliliukuvalla
Samaa mieltä, hienolta ja järkevältä näyttää konseptikuvissa. Aika iso mun makuun, mutta erittäin houkutteleva....jos olis rahaa.
Kaikki kunnia tosiaan heille, mutta se mikä on hiukan pistänyt ajattelemaan, on se, mistä rahoitus on toimintaan saatu ? Runsaasti käytettyjä veneitä myynnissä, ja hyvittävät vaihdossa kohtuullisen hinnan vaihtureista. Olisikohan taustalla isoa rahaa ?
Siitä huolimatta tosiaan kaikki kunnioitus heille sitkeydestään ja jaksamisia vaikealla alalla.- Mielenkiintoinentuttav
Kuvista ei ihan saa selvää. Saisi olla hiukan isompi ja ehdottomasti kahdella koneella. Toivottavasti kulkee paremmin aallokossa kuin aikasemmat versiot. Ne oli selvästi tarkoitettu järville.
- Tiristan
Miksi kaksi konetta? Vene on tarkoitettu uppoumanopeuksiin, vaikka muistuttaakin ulkonäöltään nopeakulkuista. Painoa yli 8 tonnia, konetehoa 220 hv.
- TuomasAH
Käsiteltävyys, toimintavarmuus.
Siinä alkuun parisyytä tuplakoneasennukseen
Vielä kun vaihtaa kone toimittajan parempaan, niin se on tekniikaltaan siinä
Rungoltaan alus on todellakin 40 vuotta vanha. kuten mainoksessa sanottiin - Turvallisuus
Tiristan kirjoitti:
Miksi kaksi konetta? Vene on tarkoitettu uppoumanopeuksiin, vaikka muistuttaakin ulkonäöltään nopeakulkuista. Painoa yli 8 tonnia, konetehoa 220 hv.
Merelle en lähde yhdellä koneella ellei sitten ole kyseessä ammattikäyttöön tehty kone. Huvigvenemoottoreita pitää olla kaksi tai sitten ainakin jokin varamoottori,
Turvallisuus kirjoitti:
Merelle en lähde yhdellä koneella ellei sitten ole kyseessä ammattikäyttöön tehty kone. Huvigvenemoottoreita pitää olla kaksi tai sitten ainakin jokin varamoottori,
Millainen moottori on ammattikäyttöön tehty ?
- EtsiTietoa2
ABF kirjoitti:
Millainen moottori on ammattikäyttöön tehty ?
Käy katsomaan vaikka Volvon sivuilta. Turha sitä on tässä käydä läpi.
- SalesManOne
EtsiTietoa2 kirjoitti:
Käy katsomaan vaikka Volvon sivuilta. Turha sitä on tässä käydä läpi.
Siis Volvo, ja rehvasteleva myyntipuhe ? Kaikilla valvistajillä ja heidän myyntiorganisaatioilla on samantyyliset myyntipuheet.
Siis kaikki moottorit käyvät ? - EiMunVikani
SalesManOne kirjoitti:
Siis Volvo, ja rehvasteleva myyntipuhe ? Kaikilla valvistajillä ja heidän myyntiorganisaatioilla on samantyyliset myyntipuheet.
Siis kaikki moottorit käyvät ?En tiedä. mikä on valvistaji, mutta yrityksillä, jotka tekevät moottooreita, on eri tuotteet ammattikäyttöön ja huvikäyttöön.
Jos se ei miellytä, niin turha siitä on täällä pillittää. Ota yhteyttä yrityksiin ja selvitä oma näkemyksesi niille. - SalesManOne
EiMunVikani kirjoitti:
En tiedä. mikä on valvistaji, mutta yrityksillä, jotka tekevät moottooreita, on eri tuotteet ammattikäyttöön ja huvikäyttöön.
Jos se ei miellytä, niin turha siitä on täällä pillittää. Ota yhteyttä yrityksiin ja selvitä oma näkemyksesi niille.Huviveneeseen ammattikäyttöön tarkoitettu moottori, jotka mm. tuohon veneeseen sopivana, kuten muihinkin Tristanin veneisiin ovat samoja kuin huvikäyttöön tarkoitetut moottorit.
Ammattikäyttöön tarkoitetut ovat huomattavasti suurempia ja tarkoitettuja aivan erilaisiin veneisiinkin kuin huviveneet yleensä ovat.
Kannattaisi ennen kun alkaa uhomaan, perehtyä edes hiukan tosiasioihin. - ÄläMulleAla
SalesManOne kirjoitti:
Huviveneeseen ammattikäyttöön tarkoitettu moottori, jotka mm. tuohon veneeseen sopivana, kuten muihinkin Tristanin veneisiin ovat samoja kuin huvikäyttöön tarkoitetut moottorit.
Ammattikäyttöön tarkoitetut ovat huomattavasti suurempia ja tarkoitettuja aivan erilaisiin veneisiinkin kuin huviveneet yleensä ovat.
Kannattaisi ennen kun alkaa uhomaan, perehtyä edes hiukan tosiasioihin.Olen sanonut, että merellä olen valmis yhden moottorin veneeseen, jos se on ammattilaisille tarkoitettu moottori. Huviveneelle tarkoitettuja moottoreita haluan kaksi.
Se ei ole uhoamista, se on se, mihin minä olen valmis. Sinä teet ihan mitä haluat, se ei kulu minulle.
On ihmisiä, jotka kunnioittavat toisia ihmisiä ja heidän näkemyksiään. Sitten on niitä, jotka eivät. Kumpi sinä olet? - KolmasPersoona
ÄläMulleAla kirjoitti:
Olen sanonut, että merellä olen valmis yhden moottorin veneeseen, jos se on ammattilaisille tarkoitettu moottori. Huviveneelle tarkoitettuja moottoreita haluan kaksi.
Se ei ole uhoamista, se on se, mihin minä olen valmis. Sinä teet ihan mitä haluat, se ei kulu minulle.
On ihmisiä, jotka kunnioittavat toisia ihmisiä ja heidän näkemyksiään. Sitten on niitä, jotka eivät. Kumpi sinä olet?Sun asenteella ja mun rahoilla joutuisin seuraamaan muiden veneilyä rannalta vielä vuosia...
Oon uskaltautunut merelle yhdelläkin moottorilla ja hyvin pärjännyt jo vuosia:) - Johdatusta
KolmasPersoona kirjoitti:
Sun asenteella ja mun rahoilla joutuisin seuraamaan muiden veneilyä rannalta vielä vuosia...
Oon uskaltautunut merelle yhdelläkin moottorilla ja hyvin pärjännyt jo vuosia:)Hyvä, että rahat on menneet sitten näin päin.
TuomasAH kirjoitti:
Käsiteltävyys, toimintavarmuus.
Siinä alkuun parisyytä tuplakoneasennukseen
Vielä kun vaihtaa kone toimittajan parempaan, niin se on tekniikaltaan siinä
Rungoltaan alus on todellakin 40 vuotta vanha. kuten mainoksessa sanottiinEn näe yksikoneasennusta huonona ratkaisuna, eritoten, kun ajattelee suunnittelun lähtökohtia. Tilava nykyaikainen uppoumarunkoinen vene, jonka hintalappu pysyy järkevänä. Vastaavan kokoinen moottorivene plaanaavana maksaa järkyttävän paljon enemmän ja hintaero tulee juuri noista koneista. Tuollainen vene saadaan helposti käsiteltäväksi ihan lisäämällä keulapotkuri, ja jos ei riitä, pannaan peräohjailupotkuri. Luotettavuuden kanssa ei ole tullut ongelmia vuosikymmenen saatossa niillä kymmenillä tuhansilla muilla uppoumarunkoisilla veneillä, mitä on tehty ja millä on ajeltu. Tuhansissa ja taas tuhansissa nauticateissa familycruisereissa, kala-kalleissa, Muovi simoloissa jne, sekä niiden kaikissa varianteissa on yksikoneasennukset ja tänäkin päivänä mooseksen aikaisia Fordeja ja Perkinsejä, jotka siellä jyllää. Minusta paketti osuu hyvään rakoon ja toivon yrittäjille menestystä konseptin kanssa. Uskon, että tuon tyyppiselle veneelle tulee olemaan kysyntää.
- TuomasAH
Rungon design on 40 kymmentä vuotta vanha liukui tai ei.
Vesirajan yläpuoleltahan paatti on ok
Minä en 2 konetta tarvitse. kerroin vain perusteet sille.
Volvon ainoat ammatti mallit ovat D5 ja D7. Suunnitteluperuste 10000hrs 80-100% teholla.
Peruskone näissä on deutz 2013
Trusterit asentakoon minunpuolesta jokainen joka niitä halajaa Eipä tuolla rungon veden alaisten osien desgnissä ole tapahtunut mitään 40 vuoteen, etenkään uppoumarunkoisten puolella, joten siinä suhteessa asiaan tuskin on muuta lisättävää.
Tuonkin veneen muuten varmaan saa tuplakoneasennuksella jos haluaa ja tietenkin ilma thurstereita, jos sekin on ehdoton vaatimus.- amattikoneella
EiMunVikani kirjoitti:
En tiedä. mikä on valvistaji, mutta yrityksillä, jotka tekevät moottooreita, on eri tuotteet ammattikäyttöön ja huvikäyttöön.
Jos se ei miellytä, niin turha siitä on täällä pillittää. Ota yhteyttä yrityksiin ja selvitä oma näkemyksesi niille.Ja mitä eroja mielestäsi luotettavuuden kannalta on ammtti- ja huvikäyttöön suunnitelluissa koneissa? Kas kun niiden ero on lähinnä suurin sallittu kuormitusaste. Yleisimmät koneen sammumiset liittyvät kuitenkin ihan eri asioihin kuten pa-järjestelmään ja sen tukoksiin.
- ghghghp
ÄläMulleAla kirjoitti:
Olen sanonut, että merellä olen valmis yhden moottorin veneeseen, jos se on ammattilaisille tarkoitettu moottori. Huviveneelle tarkoitettuja moottoreita haluan kaksi.
Se ei ole uhoamista, se on se, mihin minä olen valmis. Sinä teet ihan mitä haluat, se ei kulu minulle.
On ihmisiä, jotka kunnioittavat toisia ihmisiä ja heidän näkemyksiään. Sitten on niitä, jotka eivät. Kumpi sinä olet?Tämähän on ihan selvä juttu. Nyt vaan meitä tyhmempiä (niinkuin minua) kiinnostaisi tietää mikä on ammattikäyttöön tehty moottori. Olisi kiva jos voisit antaa esimerkin sellaisesta moottorista, kun kerran tiedät.
- Sisudiesel
ABF kirjoitti:
Millainen moottori on ammattikäyttöön tehty ?
Agco Power
- Mermaidene
Sisudiesel kirjoitti:
Agco Power
Pitänee paikkaansa. Painava, isokokoinen, matalakierroksinen ja oletettavasti suomessa tehtynä ja myytynä, jumalattoman kallis ?
- EMunVikanikaan
Mermaidene kirjoitti:
Pitänee paikkaansa. Painava, isokokoinen, matalakierroksinen ja oletettavasti suomessa tehtynä ja myytynä, jumalattoman kallis ?
Argo Power eli entinen Sisu-Diesel eli entinen Valmet. Hyvä ja kestävä perukone, ammattikäyttöön suunniteltu. Hinta kilpailukykyinen. Kiertää sen noin 3000 rpm. Tehoa saa ihan riittävästi. Painaa toki, ja litroja löytyy. Mutta se onkin ammattikäyttöön suunniteltu. On niitä muitakin. Ivecolla, Volvolla, Scanialla jne... jokaisella suurella valmistajalta löytyy sekä ammattikäyttöön että huvikäyttöön suunniteltuja. Niiden ero on siinä, että ammattikäytössä kuormitusaste voi olla suurempi pidempiä aikoja. Muuten ei eroa ole. Siis, perusluotettavuudessa ei ole huvikäytössä mitään eroa, koska ongelmat ovat yleensä muista kuin se, että kone ylikuormittuu ja hajoaa. Kone sammuu merellä ihan muista syistä ja tässä ammatti/huvi ovat samalla viivalla.
EMunVikanikaan kirjoitti:
Argo Power eli entinen Sisu-Diesel eli entinen Valmet. Hyvä ja kestävä perukone, ammattikäyttöön suunniteltu. Hinta kilpailukykyinen. Kiertää sen noin 3000 rpm. Tehoa saa ihan riittävästi. Painaa toki, ja litroja löytyy. Mutta se onkin ammattikäyttöön suunniteltu. On niitä muitakin. Ivecolla, Volvolla, Scanialla jne... jokaisella suurella valmistajalta löytyy sekä ammattikäyttöön että huvikäyttöön suunniteltuja. Niiden ero on siinä, että ammattikäytössä kuormitusaste voi olla suurempi pidempiä aikoja. Muuten ei eroa ole. Siis, perusluotettavuudessa ei ole huvikäytössä mitään eroa, koska ongelmat ovat yleensä muista kuin se, että kone ylikuormittuu ja hajoaa. Kone sammuu merellä ihan muista syistä ja tässä ammatti/huvi ovat samalla viivalla.
Juu, kyllähän tuollaiseen uppoumarunkoiseen veneeseen, jonka runkonopeuden saavuttamiseen tarvitaan 50hv, keskimääräinen ajoaika 4-6 tuntia vuorolaudessa tarvitaan ehdottomasti kuusinkertaisella ylimitoituksella oleva moottori, jotta se varmasti kestää viidenkymmenen vuoden ajot....
Ei liity asiaan mitenkään, mutta omaan uppoumarunkoiseen laskeakeltiin konetta tuossa toissa talvena. Reilu 10m pitkä 6 tonnin uppis tulee toimeen 52 hepoisella kubotalla ja kuormitusaste ei ylitä 80%. Tuossa tristanin veneessä laskettu kone menee tuon venen kanssa ihan sukkasillaan.- wetrey
vanhami kirjoitti:
Juu, kyllähän tuollaiseen uppoumarunkoiseen veneeseen, jonka runkonopeuden saavuttamiseen tarvitaan 50hv, keskimääräinen ajoaika 4-6 tuntia vuorolaudessa tarvitaan ehdottomasti kuusinkertaisella ylimitoituksella oleva moottori, jotta se varmasti kestää viidenkymmenen vuoden ajot....
Ei liity asiaan mitenkään, mutta omaan uppoumarunkoiseen laskeakeltiin konetta tuossa toissa talvena. Reilu 10m pitkä 6 tonnin uppis tulee toimeen 52 hepoisella kubotalla ja kuormitusaste ei ylitä 80%. Tuossa tristanin veneessä laskettu kone menee tuon venen kanssa ihan sukkasillaan.Meneehän se pikkukoneellakin jossain järvillä tai tyvenessä, mutta merellä tuollaiset 15 -18 metrin vastatuulet vaativat jo hiukan enemmän tehojakin tuollaiselle laatikolle. Isotilavuuksiset koneet ovat yleensä matalakierroskoneita ja huomattavasti hiljaisempia ja kestävämpiä. Onhan se hyvä olla hiukan reserviäkin.
- eirimpula
ghghghp kirjoitti:
Tämähän on ihan selvä juttu. Nyt vaan meitä tyhmempiä (niinkuin minua) kiinnostaisi tietää mikä on ammattikäyttöön tehty moottori. Olisi kiva jos voisit antaa esimerkin sellaisesta moottorista, kun kerran tiedät.
http://www.volvopenta.com/volvopenta/finland/fi-fi/marine-commercial/heavy-duty-propulsion/heavy-duty-propulsion Engines/Engine Range/Pages/d7a_ta.aspx
Tässä Volvo Pentan ammattimerenkulun diesel moottori 130 kw, joka tuhdimpaa tekoa... - MiksiIhmeessä
eirimpula kirjoitti:
http://www.volvopenta.com/volvopenta/finland/fi-fi/marine-commercial/heavy-duty-propulsion/heavy-duty-propulsion Engines/Engine Range/Pages/d7a_ta.aspx
Tässä Volvo Pentan ammattimerenkulun diesel moottori 130 kw, joka tuhdimpaa tekoa...No - mitäs tuolla "tuhtiudella" meinaisit sitten tehdä ? Heikko hyötysuhde huviveneeseen, ja hinta ??
- Ihanoikeestiko
wetrey kirjoitti:
Meneehän se pikkukoneellakin jossain järvillä tai tyvenessä, mutta merellä tuollaiset 15 -18 metrin vastatuulet vaativat jo hiukan enemmän tehojakin tuollaiselle laatikolle. Isotilavuuksiset koneet ovat yleensä matalakierroskoneita ja huomattavasti hiljaisempia ja kestävämpiä. Onhan se hyvä olla hiukan reserviäkin.
Niin ja ihan oikeesti tuon tyyppisellä veneellä mennään keliin kuin keliin ja 15-18m/s tuulessa ajellaan aina kun voidaan.
- dsaerwr
Ihanoikeestiko kirjoitti:
Niin ja ihan oikeesti tuon tyyppisellä veneellä mennään keliin kuin keliin ja 15-18m/s tuulessa ajellaan aina kun voidaan.
Eihän tuo mikään merkillinen keli merellä ole, kyllä siellä liikutaan.
- Pthyi_suolaista
dsaerwr kirjoitti:
Eihän tuo mikään merkillinen keli merellä ole, kyllä siellä liikutaan.
Välttämättä "tervehenkinen" huviveneilijä ei sinne "avomerelle" lähde noilla tuulilla. Toki siellä selviää, mutta perhe tuskin viihtyy, tosimiehet totta kai vaan nauttii ja juo kaljaa ;)
- vcxsdf
Pthyi_suolaista kirjoitti:
Välttämättä "tervehenkinen" huviveneilijä ei sinne "avomerelle" lähde noilla tuulilla. Toki siellä selviää, mutta perhe tuskin viihtyy, tosimiehet totta kai vaan nauttii ja juo kaljaa ;)
Kyllä siellä ihan perheen kanssa liikutaan, ja ilman kaljaa. Sitten on erikseen järviveneilijät.
- Guian
vcxsdf kirjoitti:
Kyllä siellä ihan perheen kanssa liikutaan, ja ilman kaljaa. Sitten on erikseen järviveneilijät.
Vain idiootti kehuu kuinka kovilla tuulilla perheenkanssa veneillään ;D
- cxzfet
Guian kirjoitti:
Vain idiootti kehuu kuinka kovilla tuulilla perheenkanssa veneillään ;D
Ei tarvitse olla idiootti, kun pitää tulla vaikkapa kotisatamaan pahan kelin yllättäessä, silloin on hyvä olla konetehoja reservissä.
Se on kylläkin melkoinen idiootti joka täällä palstoilla moista asiaa kiukuttelee. :D - Guian
cxzfet kirjoitti:
Ei tarvitse olla idiootti, kun pitää tulla vaikkapa kotisatamaan pahan kelin yllättäessä, silloin on hyvä olla konetehoja reservissä.
Se on kylläkin melkoinen idiootti joka täällä palstoilla moista asiaa kiukuttelee. :DPthyi_suolasta kirjoitti; "Välttämättä "tervehenkinen" huviveneilijä ei sinne "avomerelle" lähde noilla tuulilla. Toki siellä selviää, mutta perhe tuskin viihtyy, tosimiehet totta kai vaan nauttii ja juo kaljaa ;)"
Johon sinä ; "Kyllä siellä ihan perheen kanssa liikutaan, ja ilman kaljaa. Sitten on erikseen järviveneilijät."
Johon minä; "Vain idiootti kehuu kuinka kovilla tuulilla perheenkanssa veneillään ;D"
Kukahan se idiootti rehvastelija ???? - fdsyb
Guian kirjoitti:
Pthyi_suolasta kirjoitti; "Välttämättä "tervehenkinen" huviveneilijä ei sinne "avomerelle" lähde noilla tuulilla. Toki siellä selviää, mutta perhe tuskin viihtyy, tosimiehet totta kai vaan nauttii ja juo kaljaa ;)"
Johon sinä ; "Kyllä siellä ihan perheen kanssa liikutaan, ja ilman kaljaa. Sitten on erikseen järviveneilijät."
Johon minä; "Vain idiootti kehuu kuinka kovilla tuulilla perheenkanssa veneillään ;D"
Kukahan se idiootti rehvastelija ????Kirjoituksiesi perusteella sinähän näytät se idiootti olevan.
- eikiitosnnxxnnnnxnn
komea lipunmyyntikoju. Onkohan esikuvana ollut oheinen:
http://www.parkutblog.com/wp-content/uploads/2013/10/ticket-booth-0033-CV.jpg
san franciscossa on muuten julkiset toiletit kanssa aika ajan hengessä
http://sfdpw.org/Modules/ShowImage.aspx?imageid=704 - alumiinista
Ihmetyttää valittu materiaali teräs. Alumiini olisi ollut parempi. Koneteho 220 hv jolla teräsvene ei nouse puoliplaaniin mutta vastaavan kokoinen aluvene nousisi.
Venemateriaalina teräs on kohtuullisen edullinen ja erittäin kestävä materiaali, joskin vaativa kauniita muotoja tavoitellessa.
Tuo vene on suunniteltu uppoamarunkoiseksi, eikä siis puoliplaanariksi.- eialualuksia
Mielummin teräs, sillä alu alusten ongelmia on useita, sähkökemiallinen korroosio, aineen väsyminen, hitsaus saumojen vierestä aines ei niin vahvaa kuin muuten yms...
Oletko nähnyt millaisia anodi pilkkejä uittavat, jotta paatti ei sula laituriin, esim meripelastus alukset... - Jormapäivi
Ei alumimiinialuksessa ole ongelmia kunhan sähköasennukset ovat kunnolliset eikä ole maalattu väärällä kuparimaalilla. Väsyminen ei ole myöskään mikään juttu veneissä. Laivoissa mitoitus on täpärämpää. Huonosti suunniteltu ja rakennettu on aina ongelma. Alumiinin ongelmat ovat aina lähes suunnitteluvirheitä, joko runko tai asennuspuolella.
- alumiinilla
eialualuksia kirjoitti:
Mielummin teräs, sillä alu alusten ongelmia on useita, sähkökemiallinen korroosio, aineen väsyminen, hitsaus saumojen vierestä aines ei niin vahvaa kuin muuten yms...
Oletko nähnyt millaisia anodi pilkkejä uittavat, jotta paatti ei sula laituriin, esim meripelastus alukset...Mulla on itellä alu paatti (retkivene, puoliplaanari, omistanut 15 vuotta) ja toimin myös meripaleastuksessa (20 vuotta toiminut, on alupaatti). Sulla on vain luuloa, mulla on tietoa. Edelleen mielummin alupaatti kuin teräs. Alu on parempi kuin teräs. Kaikin puolin.
Teräsksen ainoa hyvä puoli on helpompi hitsata. Lue ei tarvitse taitoa. Aluakin saa jäävahvistettuna, mutta huvipaatissa sillä ei ole merkitystä. - SerkkuOsaaEnglantia
alumiinilla kirjoitti:
Mulla on itellä alu paatti (retkivene, puoliplaanari, omistanut 15 vuotta) ja toimin myös meripaleastuksessa (20 vuotta toiminut, on alupaatti). Sulla on vain luuloa, mulla on tietoa. Edelleen mielummin alupaatti kuin teräs. Alu on parempi kuin teräs. Kaikin puolin.
Teräsksen ainoa hyvä puoli on helpompi hitsata. Lue ei tarvitse taitoa. Aluakin saa jäävahvistettuna, mutta huvipaatissa sillä ei ole merkitystä.En menisi retostelemaan alumiiniosaamisella sen perusteella, että on ollut kahden veneen kyydissä. Minä olen ollut useammassa veneessä ja nähnyt alumiinin murtumisia.
Kaikissa rakenteissa, jotka joustavat, alumiini väsyy. Se väsyy joko nopeammin tai hitaammin. Teräs sietää oikeissa rajoissa olevaa joustamista loputtomiin koska se ei aiheuta muutoksia hilarakenteessa. - alupaatti
SerkkuOsaaEnglantia kirjoitti:
En menisi retostelemaan alumiiniosaamisella sen perusteella, että on ollut kahden veneen kyydissä. Minä olen ollut useammassa veneessä ja nähnyt alumiinin murtumisia.
Kaikissa rakenteissa, jotka joustavat, alumiini väsyy. Se väsyy joko nopeammin tai hitaammin. Teräs sietää oikeissa rajoissa olevaa joustamista loputtomiin koska se ei aiheuta muutoksia hilarakenteessa.Etkö osaa lukea. Olen OMISTANUT ja ylläpitänyt alupaatin jo 15 vuotta. 12 metrinen retkivene, kulkee 20 solmua, kone 350 hv. Paino 8700 kg. Konetunteja kaudessa noin 400. Ilman ongelmaia. Montako alumiinista retkivenettä (vastaavaa kuin tämä Tristan) olet itse päässyt oikeasti testaamaan pitkiä aikoja. olen myös alumiinin luokkahitsari ja teen työkseni alumiinista sellaisia isompia rakenteita jotka liikkuua.
> eräs sietää oikeissa rajoissa olevaa joustamista loputtomiin koska
> se ei aiheuta muutoksia hilarakenteessa.
Miksi retkiveneen jäykkä runko joustaisi? - 10-107
alupaatti kirjoitti:
Etkö osaa lukea. Olen OMISTANUT ja ylläpitänyt alupaatin jo 15 vuotta. 12 metrinen retkivene, kulkee 20 solmua, kone 350 hv. Paino 8700 kg. Konetunteja kaudessa noin 400. Ilman ongelmaia. Montako alumiinista retkivenettä (vastaavaa kuin tämä Tristan) olet itse päässyt oikeasti testaamaan pitkiä aikoja. olen myös alumiinin luokkahitsari ja teen työkseni alumiinista sellaisia isompia rakenteita jotka liikkuua.
> eräs sietää oikeissa rajoissa olevaa joustamista loputtomiin koska
> se ei aiheuta muutoksia hilarakenteessa.
Miksi retkiveneen jäykkä runko joustaisi?Runko ei ole koskaan niin jäykkä etteikö se joustaisi aallokossa. Jopa betonivene joustaa. Runkoa ei ole järkevä tehdä joustamattomaksi ja jos joku haluaisi niin tehdä, se olisi erittäin vaikeaa eikä sillä saavuteta mitään hyvää.
Se, että olet joskus hitsannut ei tee sinusta (näköjään) metalurgian asiantuntijaa. Se, että sinulla on vene ei tee sinusta myöskään (näköjään) rakenteiden asiantuntijaa.
Sori vaan, mutta hyvät joulut silti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723289
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai272343Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681879Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t311851Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161431- 281381
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61286Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja241281Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu631197Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101187