Lääkiksestä jonnekin muualle?

Medisiinari14

Nyt on eka vuosi lääkiksessä menossa ja nyt tuntuu siltä että ei tätä jaksa kuutta vuotta. Liikaa opiskeltavaa, vahva ulkopuolisuuden tunne (joka ollut aina aiemmissakin opinnoissa) ja motivaation puute: tuntuu ettei vaan osaa/jaksa opiskella tarpeeksi.

Muut opiskelijat tuntuvat olevan tyytyväisiä opintoihinsa, juttelevat iloisina toisilleen ja viettävät vapaa-aikaa keskenään. Minä taas tunnen ulkopuolisuutta ja suoraan sanottuna kateutta heitä kohtaan. Miksi en ole itse tyytyväinen ja menesty samalla tavalla opinnoissani, johtuuko se motivaation vai älykkyyden puutteesta?

Toisaalta en tiedä että mihin sitä sitten menisi tämän jälkeen opiskelemaan, kun samaa menoa se muuallakin olisi. Farmasia voisi olla helpompi opiskelun ja työelämän suhteen. Työttömyys/itsemurha käynyt myös mielessä, nämä olisi vieläkin helpompia ratkaisuja.

12

1097

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paljontyötäkaikilla

      Käsittääkseni kaikissa yliopistoissa on hyvin saatavilla mielenterveyspalveluja. Varmasti sinun kannattaa aloittaa tulevaisuutesi pohtiminen sitä kautta, eli mene juttelemaan. Ei siitä mitään haittaa ainakaan ole.

      Eikä niillä muillakaan aina herkkua ole.

    • Haeapua

      Varaa aika YTHS:lle. Olen itse lukioaikana kärsinyt masennuksesta ja ainakin itselleni psykologista oli paljon apua.
      En usko että älykkyydessäsi on mitään vikaa. Enemmän lääkis vaatii pitkäjänteisyyttä ja työntekoa kuin älykkyyttä. Se että olet päässyt sisään kertoo paljon. En usko että oloasi parantaisi yhtään lääkiksen jättäminen. Se on kuitenkin ollut varmasti yksi haaveesi joka on ollut myös kovan työn takana.

      Ihan uteliaisuudesta: Missä kaupungissa opiskelet?

    • Näin_

      No älä nyt ainakaan vapaaehtoista työttömyyttä saati itsemurhaa minkäänlaisina vaihtoehtoina mieti. Tyypillä, joka on lääkiksessä, on varmasti paljon annettavaa yhteiskunnalle. Jos et saa omin voiminesi nyt ns. otettua järkeä käteen, suosittelen ehdottamasti minäkin noita YTHS:n palveluja. Nimim. Auttoivat ainakin itseäni aikoinaan, kun vastaavanlaisista ongelmista kärsin. :)

    • Medisiinari14

      Itse olen samaa mieltä siitä, että älykkyyden puutos tuskin lienee syynä ongelmaani. Varmaan huono itsetunto ja ajoittainen motivaation puute selittävät paremmin tätä.

      Ihmisten kanssa toimiminen tuntuu vaikealta, koen olevani niin pohjattoman yksinäinen ja ulkopuolinen myös täälläkin. Pari vuotta sitten uskoin vielä naiivisti että lääkis olisi unelmien opiskelupaikka joka maagisesti ratkaisisi kaikki ongelmat, kunhan sinne ensin pääsisi. Viime keväällä pääsykokeisiin lukiessa oli kyllä realistisempi asenne kouluun: se ei ehkä noin vain korjaisi huonoa itsetuntoani ja menneisyyden haavoja, mutta ainakin tarjoaisi hyvät olosuhteet uuden elämän rakentamiseen.

      Syksy tuli ja heti ekojen viikkojen aikana tuntui yhä enemmän siltä että mitään hienoa uutta ei ole luvassa, vain stressiä, yksinäisyyttä ja ahdistuneisuutta.

      Alanvaihto tuskin ratkaisee ongelmaa, sitä paitsi haluaisin oikeasti viihtyä ja pysyä nykyisessä koulussa. Ja jaksaa sekä parempia että huonompia päiviä.

    • Haeapua

      Mistä luulet että huono itsetuntosi johtuu?
      Jotenkin tuntuu siltä että pelkäät liikaa sitä mitä ihmiset sinusta ajattelee. Varmaankin pyörittelet monenlaisia pelkoja ja negatiivisia ajatuksia itseesi liittyen. Niitä kannattaa ihan tietoisesti lähteä haastamaan. Voi olla että pelkäät olevasi tylsä, hölmö, ruma tai jotenkin riittämätön, mutta tuskin mikään niistä pitää paikkansa. Eikä sosiaalisissa tilanteissa kukaan oikeasti kyttää tarkasti mitä teet tai sanot ja tuomitse tai naura sinulle. Viime kädessä ne ihmiset jotka ovat sinun arvoisiasi arvostavat eniten sitä että olet mutkaton ja ystävällinen "oma itsesi" (kamala klisee, tiedän).

      Olen ymmärtävinäni että keskeisenä ongelmanasi on nimenomaan yksinäisyys ja huono sosiaalinen elämä. Siitä huolimatta että ihmisten kanssa toimiminen tuntuu tällä hetkellä hankalalta, ei kannata eristäytyä. Altista itseäsi sosiaalisiin tilanteisiin, vaikka se tuntuu epämukavalta. Tietysti pitää olla rehellinen itselleen eikä esim. väkisin mennä jokaisiin bileisiin, jos se tuntuu ahdistavalta. Yleensä yliopistoilta löytyy paljon kerhoja, joista osaan pitäisi olla myös matala "sosiaalinen kynnys" osallistua. Ylipäänsä kannattaa olla itse arjessa aktiivinen ja mennä vaikka juttelemaan ruokalassa tai koulun jälkeen mukavilta vaikuttaville luokkakavereille ja ehkä ehdottaa näkemistä vapaa-ajalla.

      Ja vielä kerran: Niin tylyä kuin se onkin. Älä jätä lääkistä tämänhetkisen tilanteesi takia. Kukaan ei valitse tulevaisuutensa ammattia koulukavereiden perusteella. Ja itsemurha ei ainakaan ratkaise yhtään mitään..

      Ja menethän sinne YTHS:lle. Sieltä saa paljon parempaa apua kuin keskustelupalstojen keittiöpsykologeilta ;D

    • byuyu

      Todennäköisesti lääkis ei ole sulle oikea paikka. Täytyy haluta oikeesti opiskella sitä alaa ellei niin vaihda johonkin muuhun.

      • cursus2009

        Tästä on pakko olla eri mieltä. Motivaatiosta kertoo jotain se, että on jaksanut lukea pääsykokeisiin niin paljon, että on päässyt kouluun. Masennus ja muut mielenterveysongelmat, joihin on saatavilla hoitoa, voivat ilmetä mm. yleisenä motivaation puutteena myös ennen mielekkäiksi kokemiaan asioita kohtaan. Toki ei siellä lääkiksessä pakko ole olla ellei halua, mutta se, että aloittaja kertoo että haluaisi viihtyä niin voi jo olla riittävä syy jäädä. Lääkiksen koulumaisuus voi olla jopa hyvä juttu: kurssimuotoinen opiskelu ja suuri määrä pakollista läsnäoloa luo jotain rutiineja. Toisaalta kurssimuoto saattaa ahdistaa koska kurssilta putoaminen voi olla iso kynnys, vaikka välillä voi oikeasti olla tarpeellista ottaa aikalisä. Ehdottaisin hakeutumaan opintopsykologille ja/tai lääkärille YTHS:n hoidon piiriin. Varmasti monella lääkisopiskelijalla on epävarmuuden, ahdistuksen ja ajoittaisia motivaation puutteen tunteita, vaikka olisivatkin kauan haaveilleet lääkispaikasta. Se on totta, että ei elämä automaationa muutu mistään koulupaikasta yhtäkkiä huonosta hyväksi, ja elämänmuutos voi tietysti väliaikaisesti tilannetta huonontaakin. Jos on eka syksy vasta meneillään, niin ei kannata kirvestä heittää kaivoon. Kurssikoot on isoja, ja itselle samanhenkisiä ihmisiä ei välttämättä parissa kuukaudessa löydy. Itse koen, että olen varmaankin toisen ja kolmannen lääkisvuoden aikana tutustunut niihin pysyvimpiin ja kaikista omantuntuisimpiin kavereihin. Jos tuntuu, että voimavaraa riittää, voit lähteä mukaan kaikenlaiseen toimintaan, kyllä jostain ryhmästä kaveri löytyy. Tutkimusryhmä voi myös olla tapa tutustua työkaveruuden kautta. Jos tuntuu, ettei tähän riitä paukkuja, niin kannattaa ensin keskittyä itsensä hoitoon ja hyvinvointiin ja edetä pienin askelin. Tietäisitpä vaan, kuinka yleisiä riittämättömyyden tunteet, oman älykkyyden ja mielenterveyden epäily, ulkopuolisuuden tunteet ym. voi lääkiksessä, kuten muissakin oppilaitoksissa olla. Jos ja kun tututstut uusiin ihmisiin, koita olla avoin ja puhua näistäkin fiiliksistä kamuille, he varmaankin arvostavat avoimuuttasi ja löydätte jutunjuurta tabuaiheesta joista kukaan ei uskalla huudella. Älä lannistu.


    • puhtaalta_pöydältä

      Ongelmat voivat saavat mielen kuormittumaan niin, että oppiminen ja muistaminen voi tilapäisesti vaikeutua. Olisiko mahdollista pitää pitempi tauko opiskelusta, hakea apua, hoitaa itseä ja jatkaa sitten uusin ajatuksin?

    • LapsestaAstiUlkopuolinen

      Miksi hait lääkikseen ? Oliko oma tahtosi vai vanhempiesi tahto ? Oletko ns. suorittajatyyppi, jolle koulussa menestyminen (vanhempien odotukset) ei ole seurausta kiinnostuksesta aihetta kohtaan. Ei lääkäriksi kannata opiskella ellei ole kiinnostunut työntämään kättään muiden perseisiin tai halua tutkijaksi. Kannattaa ihan itse miettiä mitä haluaa elämällään tehdä kukaan muu ei voi päättää puolestasi. Asenne ratkaisee.

    • Medisiinari14

      Kiitoksia kannustavasta viestistä cursus2009! Varmasti moni muu on kanssa epävarma opintojen suhteen, mutta koen vaikeaksi puhua tästä asiasta toisille kurssikavereille. Olen sitä mieltä että opinnot sujuu jos on motivaatiota lukea paljon.

      Oikeastaan hain lääkikseen varman työllistymisen ja lukemattomien mahdollisuuksien takia. Olisin varmasti tyytyväinen monella muullakin alalla. Tuntuisi vain kovin oudolta vaihtaa lääkiksestä jonnekin muualle, lisäksi uskon että kyseessä on vain (hetkellinen) motivaation puute, joka on johtanut nykyiseen tilanteeseen.

      Itellä tosiaan taustalla huono itsevarmuus johtuen koulukiusaamisesta, siksi toisiin ihmisiin on välillä niin vaikea luottaa, avautumisesta puhumattakaan. Pelkään että he pitää mua laiskana, tyhmänä tai outona.

      Taidan olla myös hieman suorittajatyyppiä, vaadin itseltäni ehkä liikoja. Lääkis oli ihan oma valinta kylläkin.

      Tällä hetkellä olen lääkiksessä pysymisen kannalla.

    • celsiuuus

      Menisit apua hakemaan, oisko sulla masennusta? Halusitko itse lääkikseen vai halusiko joku muu että menet sinne?

    • belvast

      Mietipäs niitä ansioita, jotka tulet saamaan, kunhan olet opintosi päättänyt. Ajattele, mitä kaikkea voit sitten tehdä! Voit matkustaa ihaniin paikkoihin joihin moni ei pääse, yöpyä Dubaissa 7 tähden hotelleissa, harrastaa ihan mitä tahansa jne. Itseäni ainakin kun välillä alkaa synkkiä ajatuksia tulemaan, niin pidän mielessä sen, mikä kroisos olen muutaman vuoden kuluttua ja minkälaisen vapauden se suo toteuttaa itseään ja nauttia elämästä.

      Tsemppiä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      187
      7436
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4322
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2135
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2059
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1889
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1696
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      35
      1681
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1629
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1613
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1428
    Aihe