Riimumagia

Pellonpää

Tota noin nii, olen lueskellut eri weppisivuilta germaanisista riimuista. Minulle jäi kuitenkin hieman hämäräksi, millaista se riimumagia oikeastaan on, voisiko joku valaista? Oisko suositella linkkejä tai kirjoja?

8

1390

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selvennys

Pysytäänpä asiassa. Riimut ovat hevosia varten.

• Shael

juu onhan ne myös hevosille olemassa riimut mut kuitenkin taidettiin puhua niistä symboleista?

• LunaNocturne

Minulla itselläni on Harri Paasion "Riimut, viikinkien oraakkeli"-kirja ja se on melko selkeä ja hyvä. Siinä siis kerrotaan eri riimujen merkityksistä. Lisäksi monissa wiccaa käsittelevissä kirjoissa on melko hyvä selostus riimumagiaa koskien...

• Erilaz
      • Wassail

Edred Thorssonin kirjat on ehdottomasti aihepiirin kannalta parhaimmat, ainakin oman kokemukseni kautta. Jos noiden Erilazin suosittelemien kirjojen jälkeen vielä sytyttää pidemmälle, niin seuraava askel voisi olla Nine Doors of Midgard...

• Messi

..tuuri kun löysin jo valmiiksi riimuja käsittelevän topicin. Erilaiset riimuja käsittelevät kirjat (kuten tuo mainittu 'Riimut - viikinkien oraakkeli') ovat jättäneet minulle yhden asian auki.. riimut nousevat minulla usein poikittain, ja olen jäänyt pohtimaan että tuleeko katsoa riimun käänteistä merkitystä, "normaalia" vai soveltaa näitä yhteen. Tyhmä mikä tyhmä olen ^__^;

• Erilaz

Eri riimukirjat saattavat antaa näitä ylös/alas/sivulle-tulkintoja riimuille. Tämä on kuitenkin epäkäytännöllistä, jos riimuja heittää kankaalle pussista, sillä useat vääjäämättä laskeutuvat sivuttain tai vaikeasti tulkittavaan asentoon. Koska futhark sisältää niin monia riimuja, jotka näyttävät samalta olivatpa ne ylöspäin tai alaspäin (esim. isa, jera, sowilo, eihwaz, dagaz), olisi luultavampaa että alunperin tarkoitus on ollut jotain muuta kuin vain mustavalkoista kyllä-ei/posiitivinen-negatiivinen/-tulkintaa. On myös syytä huomioida, ettei muinaisgermaanisilla heimoilla ollut samanlaista maaimankuvaa, kuin meillä nykyään kristinuskon yms. painolastin johdosta on.

Riimujen vastaukset ovat usein monitahoisia, enkä suosi hirveästi näitä mustavalkoisia tulkintoja. Käytä kuitenkin intuitiotasi.

Riimujen tulkintaan liittyen suosittelen anglosaksisten, norjalaisten ja islantilaisten riimurunojen opettelemista ja tulkintaa niiden avulla. Kaikki runot on oheistettu käännöksinä ainakin Edred Thorssonin kirjoihin. Kun käännyt riimurunojen puoleen, omien riimutyöskentelyjesi "vastauksistasi" tulee myös autenttista riimutraditiota läheneviä, etkä lopulta ole vain jonkun kirjailijan tulkintojen varassa, vaan riimuista tulee "omiasi".

• Wassail
        Erilaz kirjoitti:

Eri riimukirjat saattavat antaa näitä ylös/alas/sivulle-tulkintoja riimuille. Tämä on kuitenkin epäkäytännöllistä, jos riimuja heittää kankaalle pussista, sillä useat vääjäämättä laskeutuvat sivuttain tai vaikeasti tulkittavaan asentoon. Koska futhark sisältää niin monia riimuja, jotka näyttävät samalta olivatpa ne ylöspäin tai alaspäin (esim. isa, jera, sowilo, eihwaz, dagaz), olisi luultavampaa että alunperin tarkoitus on ollut jotain muuta kuin vain mustavalkoista kyllä-ei/posiitivinen-negatiivinen/-tulkintaa. On myös syytä huomioida, ettei muinaisgermaanisilla heimoilla ollut samanlaista maaimankuvaa, kuin meillä nykyään kristinuskon yms. painolastin johdosta on.

Riimujen vastaukset ovat usein monitahoisia, enkä suosi hirveästi näitä mustavalkoisia tulkintoja. Käytä kuitenkin intuitiotasi.

Riimujen tulkintaan liittyen suosittelen anglosaksisten, norjalaisten ja islantilaisten riimurunojen opettelemista ja tulkintaa niiden avulla. Kaikki runot on oheistettu käännöksinä ainakin Edred Thorssonin kirjoihin. Kun käännyt riimurunojen puoleen, omien riimutyöskentelyjesi "vastauksistasi" tulee myös autenttista riimutraditiota läheneviä, etkä lopulta ole vain jonkun kirjailijan tulkintojen varassa, vaan riimuista tulee "omiasi".

Siis juu, hyvinpä sanoit!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?

Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi
      Maailman menoa
      105
      4020
    2. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      68
      3872
    3. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      43
      2237
    4. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      56
      2214
    5. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      58
      2104
    6. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      52
      1776
    7. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      27
      1439
    8. Kehu kaivattuasi

Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.
      Ikävä
      110
      1238
    9. Vuoksesi kaiken

Tekisin vuoksesi kaiken. Enemmänkin. Kunpa tietäisi ja hyväksyisit sen. Ymmärtäisit, en voi elää ilman sinua. En halua
      Ikävä
      115
      1193
    10. Missä yleensä törmäät kaivattuusi??

Tai näet hänet!!
      Ikävä
      60
      1129
    Aihe