Suurin purjeala lyhyellä mastolla

Pienveneilijä

Eli otsikko tiivistää kysymyksen lyhyesti:

Mikä rikityyppi antaa suurimman purjepinta-alan pienintä maston pituutta vastaan?

Eli kuinka lyhyelle mastolle saa miten suuren purjeen. Entä onko purje tasapainoinen /tehokas?

16

170

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leijatakila

Aika helppo. Vastaus on tietenkin leijatakila joka on muihin verrattuna täysin ylivoimainen antamallasi kriteelillä purjeala/maston pituus.
      Leijalautailu on yllättävän yleinen extremelaji (muihin vastaaviin verrattuna), ja sama periaate käy isompiinkin veneisiin, onhan sitä kokeiltu jopa laivoissakin.

• tyxtyty

Jos kysyjä viitsisi kertoa, että miksi haluaa mahdollisimman lyhyen maston, niin vinkkien antaminen helpottuisi...
        Jos tarkoituksena on päästä siltojen alitse, niin leijatakila on kaikkein huonoin.

• Pienveneilijä

Tarkoituksena olisi lisätä pieneen omavalmisteiseen noin 4.5 metriä x 1.4 metriä kokoiseen veneeseen masto ja purje, koska on ollut tähän asti vain soutukäytössä.

• Kahvelikutteri

Ja vielä tarvittaessa piitkällä keulapuomilla...

• wesdcx

Veikkaisin että raakapurje. Ja monta mastoa, kaikissa raakapurjeet.

Miksi moista kysyt?

• matalamasto

Jos haluaa mennä muutakin kuin sivu- tai sivumyötäisillä tuulilla niin kahvelipurje sitten.

• löklökvitlök

Tzonkkitakila olis kanssa hyvä.

• Ehkä latinalaisriki? Toki siinä puomi ulottuu korkeammalle kuin masto.

• kihvelikahveli

Mikä ero on spriipurjeella ja kahvelipurjeella?

• Jaakkovarpunen

Osta kaksi optaria ja pitkillä koolingeilla yhteen, OOH MIKÄ UPEA SKETSI.

• haihei

Heh :). Minulla on ollut mielessä ostaa halvalla vanha puu-hai. Heittäisin hai-veneen oman maston pois ja laittaisin tilalle neljä optarin mastoa purjeineen perätysten.

Siinäpä olisi Suomen ainoa purjehtiva 4-mastokuunari!

• ioioio9

2 optaria yhdessä (mastoineen) on varmaan monen vierestä katsojan mielestä sketsi. Mutta ketsi se ei ole, vaan on kuunari.

• purjealustentakilat
        ioioio9 kirjoitti:

2 optaria yhdessä (mastoineen) on varmaan monen vierestä katsojan mielestä sketsi. Mutta ketsi se ei ole, vaan on kuunari.

Selventäisikö kaavioiden katselu "sketsiä"?
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Purjealus

• iui876

• Gullervo1

Soutuveneeseen on valmiina olemassa Veikkoset niminen rakennelma jossa käytetään surfilaudan purjetta. Kiinnitys tulee etummaisiin arohankaimiin ja siinä on myös kölivanerit molemmin puolin venettä.

• Pienveneilijä

Kiitos, täytyypä tutustua lähemmin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1974
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1720
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      57
      1360
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      77
      1334
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1028
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      933
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      926
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      882
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      109
      863
    10. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      73