Suurkuluttaja vai alkoholisti

Rouvanpieksut

Voisiko joku Suomen tietoviisas tai joku vaan mua ihan pikkuisenkin älykkäämpi vääntää mulle rautalangasta tyhjentävän vastauksen siihen, mitä eroa on alkoholin suurkuluttajalla ja alkoholistilla? Semmoinen vastaus etten sitten jänkytä mitään enää puolesta enkä vastaan.
Enkö mä oo, olenko mä alkoholisti, kun juon kolme tai neljä kertaa viikossa kolmosta: vähintään 12 kpl, jos meen aamulla töihin tai 24 kpl illassa eikä sekään aina riitä vaan kapakkaan pitää teräville lähteä usein viikonloppuisin ja vapaapäivinä? Kankkuspäivinä en juo!

119

4031

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sama_asia

      Suurkuluttajalla ja alkoholistilla ei ole mitään eroa.
      On vain eri elämäntilanteessa eläviä alkoholiriippuvaisia yksilöitä.
      Juomisen määrä tai sen toistuvuus ei ole aina suorassa suhteessa siihen miten alkoholinkäytön haitat ilmenee.

      • rhdrhd

      • sama_asia
        rhdrhd kirjoitti:

        Tutkimus: Vain harva alkoholin suurkuluttaja on alkoholisti

        Suurin osa paljon alkoholia juovista pystyy tarvittaessa lopettamaan tai ainakin vähentämään juomistaan, todettiin tutkimuksessa.

        http://yle.fi/uutiset/tutkimus_vain_harva_alkoholin_suurkuluttaja_on_alkoholisti/7642805

        Oman kokemukseni ja havaintojeni mukaan, alkoholisti voi ajoittain olla suurkuluttaja ja päinvastoin.
        Suurkulutuksen ja alkoholismin raja on kuin veteen piirretty viiva.
        Paljon riippuu myös siitä, onko jatkuvan juomisen mahdollistavia asioita tai sitä rajoittavia tekijöitä olemassa, esim. työ, vapaa-aika, rahatilanne.ym.


      • Mies30v

        " Alkoholin suurkuluttajat ovat riskiryhmässä alkoholismin suhteen. Alkoholin suurkulutus on elämäntapa, jota ei voida vielä luokitella alkoholismiksi, ts. varsinaista riippuvuutta ei ole vielä kehittynyt. Tästä huolimatta suurkulutus on monilla tavoilla haitallista ja vaarantaa terveyden. Alkoholin suurkuluttajaksi katsotaan henkilöt, jotka juovat säännöllisesti alkoholia yli riskirajan. Miehillä tämä raja on 24 annosta ja naisilla 16 annosta viikossa."

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Alkoholismi

        tuossa myös sivu millä pystyy laskemaan promilemäärän maltisella alkoholin käytöllä;

        http://www.lintukoto.net/testit/alkoholilaskuri/

        Tosin, tiukalla harjoitelulla homma ei enää toimi mutta saa ainakin perspektiiviä mitä se likipitäen on virallisella mittarilla tarkoittaa.


      • Lopettanut

        Rouva on selvästi alkoholisti, joka kaipaisi irtiottoa alkoholista. Suurkuluttajaksi riittää usein toistuva käyttö viikottain ja pitäisin yli kolme annosta paljona. Määrä kasvaa sitä itsekään huomaamatta. Jo pelkkä itsensä kysely muilta kertoo pelosta. Turvallista rajaa ei tiedetä, joten ottaisin oluen-pari/paukku korkeintaan kerran viikossa. Jokainen valitsee, mutta ilman alkoholia on parempi/terveellisempää olla.


      • Kokeilemallatietää

        Kokeile olla kuukausi juomatta.
        Jos et onnistu, olet alkoholisti.
        Kokeile olla vuosi juomatta.
        Jos onnistut olet ollut vain suurkuluttaja.


      • Nainenalle60v

        "mies 30 v" kiitos linkeistä. Otin talteen tuon laskurin. Krapulaa ei juurikaan tule nykyisin, ehkä se ilmenee väsymyksenä. Nuorempana tuli tosi kovia pahoinvointeja.


      • alkoholistiko
        rhdrhd kirjoitti:

        Tutkimus: Vain harva alkoholin suurkuluttaja on alkoholisti

        Suurin osa paljon alkoholia juovista pystyy tarvittaessa lopettamaan tai ainakin vähentämään juomistaan, todettiin tutkimuksessa.

        http://yle.fi/uutiset/tutkimus_vain_harva_alkoholin_suurkuluttaja_on_alkoholisti/7642805

        Ei toi nyt kovin harva luku ole, jos 1/3 osoittautui alkoholisteiksi... Eikä jutussa muutenkaan käy ilmi, miten pitkä aika piti olla ilman juomista/vähemmällä määrällä -> palattiinko suurkäyttöön.
        Mielestäni voi olla suurkuluttaja olematta alkoholisti, mutta se saattaa jossain vaiheessa kääntyä alkoholismiksi, eikä juomisesta pääsekään irti. Jos pitkän aikaa päivittäin pitää alkoholia saada, on vaarassa sairastua alkoholismiin. Voit kysyä itseltäsi, jääkö sinulta jotain tekemättä juomisesi takia? Jäävätkö harrastukset väliin, ystävien tapaaminen, kodinhoito jne.?
        Toivottavasti saat vähennettyä juomistasi, kuulostaa kyllä todella suurelta määrältä! (Jos siis haluat vähentää.)


      • Kelenterhukas
        Kokeilemallatietää kirjoitti:

        Kokeile olla kuukausi juomatta.
        Jos et onnistu, olet alkoholisti.
        Kokeile olla vuosi juomatta.
        Jos onnistut olet ollut vain suurkuluttaja.

        Näppärä neuvo!


      • Jan-940123940297
        Kokeilemallatietää kirjoitti:

        Kokeile olla kuukausi juomatta.
        Jos et onnistu, olet alkoholisti.
        Kokeile olla vuosi juomatta.
        Jos onnistut olet ollut vain suurkuluttaja.

        Tähänkin kommenttiin pätee taas vanha viisaus. Älä usko kaikkea mitä luet. Moni keittiöpsykologi ja leikkilääkäri jakelee täällä neuvojaan jotka eivät perustu mihinkään tutkimukseen. Syksyä.


      • Siihenkannattaauskoa

        Ja mitähän mahtaa "Jan..." tarkoittaa? Että ei kannata olla juomatta kuukautta tai vuotta?


      • aapoo

        myös normaalin ruoan syöminen johtaa yleensä alle sadassa vuodessa kuolemaan ja jos ruoka on ollut pääsääntöisesti huonoa, niin nautinto elämästä on ollut vajaata.
        Mikäli voi nauttia elämästä myös alkoholin tuomana mielihyvänä, niin antaa palaa vaan. Työt voi silti hoitaa normaalisti. Mikäli on alkoholisti nauttii elämästä todennäköisesti nopeammin.


    • 6000-päivää
      • Kuivahumalamerkkinä

        Nimenomaan.Pullo hallitsee elämää eikä päinvastoin.Kaikki aika kun on ilman,kärsii ja miettii alkoholia,missä,milloin,miten ym.Kyse on "kuivahumalasta".Suurkuluttaja pystyy olemaan ilman,jos tarve vaatii,sen kummempia miettimättä.Tietysti kannattaa herätä,jos alkaa pakonomaisesti miettimään alkoholia ja sen ottamista.Alkoholismigeeni aktivoituu juomisen seurauksena,altistumisesta.Viina on hyvä renki,mutta huono isäntä,kuten tiedetään.


      • enluota

        No joo "lievä riippuvuus", eli pitää olla absolutisti selvitäkseen tuosta testistä.
        Kaikkiin muihin paitsi kahteen kohtaan tuli "en koskaan". En ole tippaakaan riippuvainen.


      • TetleyTee
        Kuivahumalamerkkinä kirjoitti:

        Nimenomaan.Pullo hallitsee elämää eikä päinvastoin.Kaikki aika kun on ilman,kärsii ja miettii alkoholia,missä,milloin,miten ym.Kyse on "kuivahumalasta".Suurkuluttaja pystyy olemaan ilman,jos tarve vaatii,sen kummempia miettimättä.Tietysti kannattaa herätä,jos alkaa pakonomaisesti miettimään alkoholia ja sen ottamista.Alkoholismigeeni aktivoituu juomisen seurauksena,altistumisesta.Viina on hyvä renki,mutta huono isäntä,kuten tiedetään.

        Kuin suoraan elämästäni. Suunnittelin kaiken sen mukaan, milloin pystyin avaamaan ensimmäisen pullon. Pullo hallitsi ja määräsi elämäni. Alkoholismigeeni aktivoitui erittäin voimakkaasti. Viina ja ennenkaikkea humalatila kuului olennaisesti päivään. Kaiken, aivan kaiken, perustelin "eihän tätä kestä selvinpäin". Juuri ja juuri sinnittelin esim. kummilasten syntymäpäivät, ristiäiset, tms.Kotiin tultuani heti juoma käteen. Työpäivän jälkeen varmuudella viinaa. Iltamenoja ei ollut, koska istuin yksin kotona telkkarin äärellä juomassa. Ei puhettakaan, että mökillä olisin ollut selvinpäin. Vuosia vieri, ettei selviä päiviä ollut kuin muutama, alle kymmenen päivää vuodesta. Vahva riippuvuus kaikkien testien mukaan.

        Vieroitusoireet olivat pahoja niinä yksittäisinä harvoina selvinä päivinä. Kärsin, jos en saanut alkoholia. Viikonlopun juomisen jälkeen tiistai, keskiviikko oli pahin. Karmeita raivareita, lyhytpinnaisuutta. Ja eikuin töiden jälkeen Alkon kautta kotiin.

        Niin että missä kulkee suurkulutuksen ja alkoholismin raja. Jos kyselet sitä itseltäsi, niin todennäköisesti olet huolissasi. Silloin on syytä vähentää reilusti. Osa suurkuluttajista voi kai (?) lopettaa milloin tahansa. Minä en voinut. Päätarkoitus oli tulla humalaan.

        En tiedä miten pljon muissa Euroopan maissa on alkoholismigeeniperimäisiä ihmisiä. Sen tiedän, että minä olen ollut jo kauan alkoholisti. Lopulta tilanne kriisiytyi. Siitä lähti uusi elämä minulle raittiina.


    • Rouvanpieksut

      Eiks ensin täydy kuluttaa alkoholia suuresti jonkinkin aikaa, ennen kuin voi olla alkoholisti - muuttua alkoholistiksi? Siinä tapauksessahan ne kaksi määritelmää eivät olisi yksi ja sama asia.

      • EiTänään

        Itse katson alkoholisoituneeni ensimmäisestä kerrasta 14-15 vuotiaana. Sitten pitikin kurlata kiihtyvällä tahdilla 25 vuotta...


    • Koettua

      Olet selkeästi riippuvainen alkoholista, on tietysti helpottavaa miettiä että on enemmin suurkuluttaja kuin alkoholisti, käytännössä kuitenkin sama asia. Jos kulutuksesi on hitaasti lisääntyvää lajia niin olet alkoholismin tiellä.

      • Rouvanpieksut

        Eli suurkulutus ja alkoholismiko eivät olekaan yksi ja sama asia????? Joku on vaan alkoholismin tiellä. Rautalankaa tai vaikka rautakankea.
        Olen itse sit mitä olen mutta käsitteiden eli ilmaisujen selkeys olisi gutaa!!! Ei pitänyt jänkyttää mut en vaan ymmärrä tätä "ei juu vaarinhousut" sekamelskaa!
        Tuolla yleisessä informaatiotulvassa on vaikeaa. Ihan kuin lukisi Kelan neuvoja. Umpimähkäistä ja asiat sulkevat pois toinen toisensa.


      • sama_asia

        Jos jollakulla on joku hiton pakkomielle tehdä jakoa alkoholiriippuvaisten välillä, niin tosiasia on kuitenkin se ettei alkoholi ole ns. suurkuluttajalle yhtään sen vaarattomampaa kuin alkoholistille.


    • VierestäKatsellut

      Minä näkisin niin, että alkoholismista voi puhua VIIMEISTÄÄN silloin, kun juominen alkaa häiritä muuta elämää. Poissa oloja töistä, muita hoitamattomia hommia, läheiset alkavat kärsiä... Olen seurannut vierestä, miten ensin "normaali" kulutus muuttuu suurkuluttamiseksi ja siitä alkoholismiksi. Nyt olisi varmasti helpompi tehdä muutos, kuin sitten myöhemmin. Mutta mikäpä minä olen mitään sanomaan, onhan tuo nähty.

      • Taakka

        Itse olin vuosikymmeniä suurkuluttaja kunnes masennukseen sairastuttua korkki aukesi vielä enemmän : ( Ensin uskottelin itselleni että sitä samaa kulutustaan tämä on vaikka samalla aloin itsekin olla huolissani Alkon kulutuksesta. Oletin myös etteivät muut huomaa tuota otteen lipeämistä kunnes sain kuulla tutuilta pieniä ja isompia vihjeitä. Luin jostain hyvän neuvon... jos oma juominen alkaa mietityttää niin silloin on aina vähentämisen paikka.


      • Ikää_ja_kokemusta

        Lompakon laihtuminen on hyvä kriteeri, jos haluaa lisätä aikaisempien hyvien kommenttien lisäksi. Tukevaa juomista voi/kannattaa muuttaa muuksi harrastukseksi. Harrastuksesta ei tule yleensä negatiivisia 'jäämiä', vaan siitä saa sisältöä, hyvän olon ja ystäviä täysin eri lailla.


    • Penuela

      Missä vaiheessa sulla on kankkus päivä? Mietin..Kun viikossa on 7 päivää..ööö..sorry..tuli vain mieleen..

      • Rouvanpieksut

        Joka toinen päivä juomista ja joka toinen päivä kankkusta. Suunnilleen noin se menee. Pitkällä sairaslomalla oli aikaa dokata. Nyt iltapäivisin töiden jälkeen tuntuu rentouttavalta vetää kaljaa niin paljon kun vaan voi että kuitenkin aamulla pääsen töihin. Onhan kaikenlaisia laskureita olemassa.


      • 6000-päivää

        Juu, on "kaikenlaisia laskureita" olemassa. Olitkin vain kiinnostunut tilasi nimestä mutta muuten olet tyytyväinen elämänmuotoosi. Vahinko etten tajunnut; en olisi tyrkyttänyt mielipiteitäni.


    • xxxxxxx57

      Alkoholismi on sairaus joka johtaa alkoholistiksi, joka ei taas parane millään konstilla. Vaikka olisi 10 vuotta ilman, pysyy alkoholin maku sisuksissa, ja jostain jos sen maun onnistuu saamaan niin sama ruljanssi alkaa taas.

      • ex-rapajuoppo

        Kellä alkaa kellä ei. Itse otin toissa viikonloppuna taas pitkän (n. 8kk.) tauon jälkeen, eikä juominen lähtenyt lapasesta missään vaiheessa.
        Nykyään, vanhasta alkoholiriippuvuudesta jo irti päässeenä, olen oppinut ymmärtämään, että alkoholinkäytön aloittaminen ja lopettaminen on itsestä kiinni, ns. oma valinta.
        Toki sen sisäistäminen vaatii juopottelusta muutaman vuoden totaali tauon.
        Aina se ei ole ollut ihan niin itsestään selvää.
        Vielä on hyvin muistissa pitkät juomaputket, alkoholisairaudet, useat katkaisuhoitojaksot ym. ym. raskaan ryyppäämisen aiheuttamat kärsimykset.
        Siihen tilaan on mahdotonta enää palata.


      • 6000-päivää

        Einmal ist keinmal. Palailepa, sanotaanko vuoden kuluttua, kertomaan miten kohtuukäyttö sujuu. Eikös juu?


      • ex-rapajuoppo
        6000-päivää kirjoitti:

        Einmal ist keinmal. Palailepa, sanotaanko vuoden kuluttua, kertomaan miten kohtuukäyttö sujuu. Eikös juu?

        Heh, entiselle juopolle kohtuukäyttö sananakin on täyttä hepreaa.
        Silloin harvoin kun otan en tyydy lasilliseen tai kahteen vaan otan reilusti humalan puolelle.
        Kuitenkin niin, että juominen jää siihen yhteen iltaan.
        Totta hitossa voin palata asiaan vuoden kuluttua, tai ehkä jo ensi kesän korvilla, jos ja kun otan seuraavan kerran.
        Viimeisten 4 vuoden aikana olen juonut joku 4-5 kertaa, joten ihan turha on kenenkään epäilevän tuomaksen kuvitella ettei homma ole tai pysy hallussa.


      • 6000-päivää

        Muotoilen eduskunnan eettisen ohjeen mukaisesti: tarinasi ei ole yhdenmukainen tosiasioiden kanssa.

        Toisaalta, täälläkin saa tarinoida mitä haluaa.


      • ex-rapajuoppo
        6000-päivää kirjoitti:

        Muotoilen eduskunnan eettisen ohjeen mukaisesti: tarinasi ei ole yhdenmukainen tosiasioiden kanssa.

        Toisaalta, täälläkin saa tarinoida mitä haluaa.

        Miksi valehtelisin, eihän siinä olisi mitään järkeä.
        Ketään en kehoita ottamaan mallia.
        On paljon ihmisiä jotka piehtaroivat ongelmiensa kanssa raittiinakin, eikä sellaiseen päähän parane ottaa mitään sellaista mikä voisi vielä pahentaa niitä entisestään.


      • traas
        ex-rapajuoppo kirjoitti:

        Kellä alkaa kellä ei. Itse otin toissa viikonloppuna taas pitkän (n. 8kk.) tauon jälkeen, eikä juominen lähtenyt lapasesta missään vaiheessa.
        Nykyään, vanhasta alkoholiriippuvuudesta jo irti päässeenä, olen oppinut ymmärtämään, että alkoholinkäytön aloittaminen ja lopettaminen on itsestä kiinni, ns. oma valinta.
        Toki sen sisäistäminen vaatii juopottelusta muutaman vuoden totaali tauon.
        Aina se ei ole ollut ihan niin itsestään selvää.
        Vielä on hyvin muistissa pitkät juomaputket, alkoholisairaudet, useat katkaisuhoitojaksot ym. ym. raskaan ryyppäämisen aiheuttamat kärsimykset.
        Siihen tilaan on mahdotonta enää palata.

        tutulta kuulostaa, minäkin luulin parantuneeni, kunnes olin taas juova alkoholisti,
        itseä on niin helppo pettää jos ajatus ei pysy raittiina


      • ex_rapajuoppo
        traas kirjoitti:

        tutulta kuulostaa, minäkin luulin parantuneeni, kunnes olin taas juova alkoholisti,
        itseä on niin helppo pettää jos ajatus ei pysy raittiina

        Niin luulin lukuisia kertoja itsekin. Jos onnistuin jonkun katkokeikan jälkeen olemaan 2-3 kk juomatta, niin aloin jo kuvittelemaan pystyväni käyttämään vähän hillitymmin alkoholia.
        Toisin kävi, kaikki oli sen saman vanhan paskan toistoa.
        Kuten tuolla ylempänä kerroin, pidin muutaman vuoden totaalitauon juomisesta.
        Nähtävästi siinä ajassa poistuu alkoholistista kaikki riippuvuutta ylläpitävät elementit.
        Toki alkoholiriippuvuuden voi hankkia takaisinkin, mutta sen voi jo sitten pistää oman tyhmyyden piikkiin.
        En ylistä alkoholia, humala ei ole kovin euforinen tila ja vaikka siitä yhden illan juomisesta ei kummoista krapulaa tulekaan niin kuitenkin palautuminen normaaliin olotilaan vie sen pari päivää.


      • helmikoira
        ex-rapajuoppo kirjoitti:

        Kellä alkaa kellä ei. Itse otin toissa viikonloppuna taas pitkän (n. 8kk.) tauon jälkeen, eikä juominen lähtenyt lapasesta missään vaiheessa.
        Nykyään, vanhasta alkoholiriippuvuudesta jo irti päässeenä, olen oppinut ymmärtämään, että alkoholinkäytön aloittaminen ja lopettaminen on itsestä kiinni, ns. oma valinta.
        Toki sen sisäistäminen vaatii juopottelusta muutaman vuoden totaali tauon.
        Aina se ei ole ollut ihan niin itsestään selvää.
        Vielä on hyvin muistissa pitkät juomaputket, alkoholisairaudet, useat katkaisuhoitojaksot ym. ym. raskaan ryyppäämisen aiheuttamat kärsimykset.
        Siihen tilaan on mahdotonta enää palata.

        Alkoholistista ei ikinä tule kohtuukäyttäjää, 15-vuoden kokemus takana, nyt 3-vuotta raittiutta takana, toivon mukaan kestää.


      • ex-rapajuoppo
        helmikoira kirjoitti:

        Alkoholistista ei ikinä tule kohtuukäyttäjää, 15-vuoden kokemus takana, nyt 3-vuotta raittiutta takana, toivon mukaan kestää.

        En ole missään kohtaa puhunutkaan kohtuukäytöstä, se on vanhalle juopolle ajatuksenakin täysin naurettavaa.
        Tuskin pystyisin siihen itsekään, enkä missään nimessä sellaista haluaisi edes opetella.
        No joo, 15-vuoden kokemuksella ehkä saa jonkunlaista "esimakua" siitä mitä alkoholismi voi todella olla ja minkälaiseen kurimukseen se voi viedä.


      • ex-rapajuoppo kirjoitti:

        Heh, entiselle juopolle kohtuukäyttö sananakin on täyttä hepreaa.
        Silloin harvoin kun otan en tyydy lasilliseen tai kahteen vaan otan reilusti humalan puolelle.
        Kuitenkin niin, että juominen jää siihen yhteen iltaan.
        Totta hitossa voin palata asiaan vuoden kuluttua, tai ehkä jo ensi kesän korvilla, jos ja kun otan seuraavan kerran.
        Viimeisten 4 vuoden aikana olen juonut joku 4-5 kertaa, joten ihan turha on kenenkään epäilevän tuomaksen kuvitella ettei homma ole tai pysy hallussa.

        Miten "ex-rapajuopon" kohtuukäyttö on sujunut? Hyvin varmaankin!


      • Anonyymi
        6000-päivää kirjoitti:

        Miten "ex-rapajuopon" kohtuukäyttö on sujunut? Hyvin varmaankin!

        No moro nimim. "6000-päivää".
        Ei näiden juoppopalstojen seuraamisesta pääse näköjään eroon, kirjanmerkeissä on tämä ja PL:n me lopettajat palsta.
        Kirjoittaminen tänne on jäänyt vähemmälle.
        Kiitos kysymästä, hyvin on sujunut. Mitään radikaalia muutosta suuntaan tai toiseen ei vuoden 2015 jälkeen ole tapahtunut.
        Otan vuoden aikana sen 1-2 kertaa, yksi tipaton vuosikin hujahti ohi kuin huomaamatta.
        En juo muuta kuin olutta, sitäkin vähentäen max. 6-8 kerralla. Lievä päihtyminen riittää, joku voisi sanoa sitä kohtuukäytöksi.
        Vastaus kysymykseesi ei varmasti ollut ihan sitä mitä odotit?


      • Anonyymi kirjoitti:

        No moro nimim. "6000-päivää".
        Ei näiden juoppopalstojen seuraamisesta pääse näköjään eroon, kirjanmerkeissä on tämä ja PL:n me lopettajat palsta.
        Kirjoittaminen tänne on jäänyt vähemmälle.
        Kiitos kysymästä, hyvin on sujunut. Mitään radikaalia muutosta suuntaan tai toiseen ei vuoden 2015 jälkeen ole tapahtunut.
        Otan vuoden aikana sen 1-2 kertaa, yksi tipaton vuosikin hujahti ohi kuin huomaamatta.
        En juo muuta kuin olutta, sitäkin vähentäen max. 6-8 kerralla. Lievä päihtyminen riittää, joku voisi sanoa sitä kohtuukäytöksi.
        Vastaus kysymykseesi ei varmasti ollut ihan sitä mitä odotit?

        Yllätys oli se, että joku vastasi. Olen esittänyt vuosien varrella saman kysymyksen useammalle jotka ovat väittäneet muuttaneensa itsensä kohtuukäyttäjäksi ja tämä oli ensimmäinen saamani vastaus. Vastauksen sisältöön en ota kantaa.


    • dokupentti

      Olenkohan minä alkoholisti, kun olen ollut katkolla kahdesti, kuulemma. Mitään dokumenttia näistä käynneistä ei ole, enkä itse niitä muista, mutta lääkäri väittää näin tapahtuneen. Kannattaa välillä käydä katsomassa kanta.fi:ssä, mitä ne sekopäät sinne tarinoivat.
      Sossu ilmeisesti maksaa työttömän (en ole varma, mikä luokitukseni on) katkot, joten siellä kun ei asiasta ole tietoa, olen ilmeisesti itse maksanut käynnit. Ilmeisesti olen saanut varsin mittavan arpajaisvoiton, koska kuvittelen olevani suht persaukinen hiippari.

    • Alkoholistiksi

      Voidaan sanoa ihmistä,joka tarvitsee alkoholia viikottain humaltuakseen. Eli,jos tarvitset sixpäkin joka saunailta,olet alkoholisti. Samoin jos imaiset puoli pulloa kallista viiniä ruokaillessa,olet alkoholisti. Näin se vain menee.

    • Aakeetalaakeeta

      Alkoholin suurkuluttajalla voi joskus olla hauskaa,
      Alkoholistilla ei koskaan.

    • TopiTony

      Jospa se on niin, että suurkulutuksen raja on määritelty siihen pisteeseen jolloin juomarin pitäisi itse jo herätä pohtimaan viikottaisen kulutuksensa määrää. (Aloittajan kannattaisi miettiä omaa tilannettaan, enemmänkin kuin termejä) Mutta hyvä kun hän on kiinnostunut ja sikäli tiedostava.

      Suurkulutus olisi hälyytysmerkkinä orastavalle alkoholismille. Jo suurkulutuskin aiheuttaa terveydelle haittaa ja se alkoholiriippuvuus eli alkoholismi vaaniin just nurkan takana.
      Noin viikko sitten tuli joku uutinen jossa kerrottiin että alkoholin suurkulutuksen rajoja oli muutettu (varmaan kiristetty).

    • mies40vee---

      olet melkoinen juoppo. En itse pysty juomaan 24 kaljaa illassa enkä viikossa. en juo koskaan arki-iltoina alkoholia edes, viikonloppuisin juon ehkä kahtena viikonloppuna kuukaudessa.

    • pöllönenn

      Olet alkoholisti, koska juot viikossa yli 24 ravintola-annosta alkoholia. Yksi annos on esim. yksi olutpullo. Et ole kuitenkaan rappioalkoholisti, koska täysin pohjalla oleva alkoholisti ei pysty työntekoon ja hän käyttää rahansa aina ensisijassa alkoholiin eikä hän kykene maksamaan asumisesta, vaatteista eikä välttämättä aina ruoastakaan.

      Lähinnä tietysti sinun kannaltasi kannattaisi miettiä, että vaikuttaako alkoholinkäyttösi johonkin seuraavista asioista:
      - et saa seurustelukumppania tai parisuhdetta tai suhde ei onnistu juomisen takia
      - haaveilet esim. matkustelusta, tavaroiden ostamisesta, uudesta autosta tms, mutta ne asiat eivät toteudu, koska raha menee juomiseen
      - kärsit (ainakin ajoittain) rahapulasta
      - et pysty olemaan yhtä viikonloppua/viikkoa kokonaan juomatta
      - jos olisit viikon juomatta, niin et keksi, että mitä tekisit juomisen sijasta
      - työssä jaksaminen on raskasta tai et ole töissä esim. krapulaisena parhaimmillasi
      - et ole tyytyväinen fyysiseen kuntoosi
      - et ole tyytyväinen ulkonäköösi
      - juominen on ainoa harrastuksesi ?

    • Päihdetesti

      Ihminen joka joutuu miettimään onko hän suurkuluttaja, on jo alkoholisti.

      • Anonyymi

        Alkoholisti on vain sanana termi, krapula on konkreettinen, vavisuttaa olotila. Aika coolia..


    • Sienentulevaisuus

      Aloittaja hakee selvästi lupaa ja hyväksyntää alkoholin kulutukselleen, joka on käsittämätöntä oman terveyden tärväämistä. Asiaa ei auta yhtään se, että hän kehuskelee työnsä hoitamisella, koska se raja on edessä, kun se ei enää hoidu.

      Ts. omatunto soimaa ja kolkuttelee, mutta tahdonvoimaa muuttaa elämäntapoja ei löydy.

    • Kylmäfakta

      Kyllä sinä selvästi jonkin sortin alkoholisti olet. Voit nyt lopettaa länkytyksen.

    • alkoholistinlapsi

      Alkoholisti ei pysty olla ilman juomista yleensä, alkoholisti EI MYÖNNÄ että ei pysty olla ilman, keksii muita syitä kuin riippuvuus miksi pitää juoda.suurkuluttaja mielestäni voi juoda mielettömiä määriä mutta olla myös esim. arkipäivät selvinpäin ja elää normaalia elämää ilman viinaa mutta ottaessa ottaa myös ja se näkyy!

    • lopettanut

      Haluisinpa nähdä sen ihmisen, joka tuollaisia määriä viikoittain juo ihan vaan huvikseen, vailla erityistä tarvetta olla humalassa / saada alkoholia. Jos ihan vain huvikseen juo ilman riippuvuuden aiheuttamaa tarvetta niin samantien kait sitä vois juoda vaikka limujakin. Kokeile vaikka kuukausi juoda pelkkiä limuja, jos jotain tuntuu puuttuvan, olet riippuvainen alkoholista, sen pitäisi riittää herättämään sinut jos yhtään elämääsi arvostat.
      Tuollainen semantiikka on vain ja ainoastaan itsensä huijaamista, se on ihan sama mitä sanaa asiasta käytät, ongelma on ja pysyy samana.
      Suomessa ylipäätään ihan liikaa, kun keskustellaan alkoholipolitiikasta, puhutaan vaan niistä alkoholisteista, joilla on jo geeneissään herkkyys alkoholiriippuvuudelle. Se on varmasti totta, että sellaisten alkoholinkulutukseen ei sääntelyllä voida vaikuttaa, mutta ihan yhtä suuri ja kansantaloudellisesti varmaan suurempikin ongelma ovat alkoholin suurkuluttajat, jotka jäävät koukkuun pitkäaikaisen ja runsaan alkoholin kulutuksensa takia. Ja heidän kulutusta kyllä voidaan sääntelyllä suitsia.

      • urtsukainen

        Älä hitossa juo limuja ainakaan yhtäpaljon! Kuolet jo parissa kuukaudessa jos näitä sokeripommeja juot samalla mitalla.
        Ainakin lihot pyöreäksi palloksi joööoin liikkuminen onnistuu myös vierimällä.


    • kylmätotuus

      Lopulta ei kukaan ota yhteyttä,juoppo jää yksin.

      • nähty

        Jäähän se ,kun on haudassa.


    • urtsukainen

      Ensin hieman käsitteistä:
      - suurkuluttaja = juoppo
      - alkoholisti = alkoholisti
      Lähestykäämme kysymystä kysymyksellä: Mitä eroa on juopolla ja alkoholistilla?
      Vastaus: Juopot eivät käy kokouksissa.

      • Juopon_synonyymi

        Juoppo = alkoholin suurkuluttaja tai usein juova alkoholisti.


    • näinmielestäni

      Eikö alkoholisti ole se jota alkoholi hallitsee.
      Henkilö ei pysty olemaan ilman alkoholia esim. seuraavaa puolta vuotta.

      • Raittiina

        Monet alkoholistit voivat olla vuosikausia juomatta. Mutta kun aloittavat taas, jatkuu juominen samoin ja yleensä myös pahempana kuin aiemmin.


    • pelokkaitavihaajia

      eiks juoppo ole sellainen, et haluaa huomiota joka paikassa, kun pelkäävät muita ihmisiä...

    • ripax

      Kaikki on niin kauan hyvin, kun alkoholi on vain nautintoaine. Alkoholin muuttuessa polttoaineeksi, jota pitää joka aamu tankata, että kone käynnistyy, ollaan jo alkoholismin puolella.

    • turvonnujo

      mutta, mikä siinä turvottaa,sitä minä mietin

    • Östeleyijä

      Minusta olet vain suurkuluttaja. Koska et kankkuspäivinä juo ja koska hoidat työsi.

      Alkoholistilla nuo ei onnistuis...

      • tasatahtia

        Tuolla juomistiheydellä ja määrällä aloittaja on vuoroin kankkusessa/kännissä koko viikon.


      • Kuivahumalamerkkinä

        Voi pyhää päivää..Kuinka vanhanaikainen ajatusmaailma.Ei ne puistoissa makaavat,kotona eristäytyvät tai lähiöpupeissa dokaavat ole kuin jäävuoren huippu alkoholisteista.Iso osa alkoholisteista hoitaa sen työnsä,vaikkakin krapulassa monesti,että saa rahaa,dokaamiseen.Vapaa-ajan virite on sitten miltei pelkästeen sen pullon hengen kanssa hengaamista,kaikki muu on toisarvoista.Sinnitellään työpäivä,kuivahumalassa,jotta päästään taas juomaan.


      • KierteestäEroonPäässyt

        Niin oikeassa on kirjoittaja! Kansallinen tabu. Ei maanantaiäreyttä selitä muu kuin krapula ja vieroitusoireet. Viikonloppuralli Alkossa kertoo vääristyneen juomatavan. Halpoja viinejä ostavia keski-ikäisiä naisia punoittavine naamoinen. "Kirkasta" piiloitellen kourassaan kantavia miehiä. Työhaalareita ei olla ehditty poistaa, vaan suoraan työmaalta kurvataan Alkoon. Lähikaupasta kaljan osto. Missä ruokaostokset... Perjantaipäivät kepeät jutut, hyväntuulisuus töissä, kun tietää, että kohta saa ryypätä. Känni on päätarkoitus.

        Kuinka moni osaa yhdistää paskan henkisen/fyysisen olonsa liialliseen viinanjuontiin. Harva.


      • Kuivahumalamerkkinä

        Aiheuttaako viinakset masennuksen vaiko masennus viinasten juomisen?Taitaa olla tapauskohtaista.Vaarana kuitenkin että ryöstäytyy käsistä.Sen kun pitää mielessä,kun alkon ovi heilahtaa.Vaikkei niissä ovii enää ole:)


    • holisti3

      Joopa..joo.. hiljaa hyvä tulee,kunnes huomaa kuusessa ollaan ,todetaan näinkös kävi. ja . aamen.

    • Raittiina

      Oma mielipiteeni:

      Suurkuluttaja voi lopettaa kun tulee järkisyy: rakastuu, saa duunin, sairastuu, alkaa tulla mokailuja juomisen takia. Alkoholisti ei lopeta noistakaan huolimatta.

      "alkoholisti on ihminen joka on valmis luopumaan työongelmista, rahaongelmista, parisuhdeongelmista mutta ei alkoholista jotka ne aiheuttaa".

      Itse juominen on vain sairauden oire, ei itse sairaus, toisin sanoen jäävuoren huippu.

      Terveisin: Raitis alkoholisti ja riippuvuuskouluttaja.

      • syyjaseuraus

        "Suurkuluttaja voi lopettaa kun tulee järkisyy: rakastuu, saa duunin, sairastuu, alkaa tulla mokailuja juomisen takia. Alkoholisti ei lopeta noistakaan huolimatta."

        Lopetit juomisen itsekin, kai siihen joku järkisyy oli, vai olitko sittenkin kuvailemasi suurkuluttaja?


      • olettaisin
        syyjaseuraus kirjoitti:

        "Suurkuluttaja voi lopettaa kun tulee järkisyy: rakastuu, saa duunin, sairastuu, alkaa tulla mokailuja juomisen takia. Alkoholisti ei lopeta noistakaan huolimatta."

        Lopetit juomisen itsekin, kai siihen joku järkisyy oli, vai olitko sittenkin kuvailemasi suurkuluttaja?

        Alkoholinkäyttö loppui varmaan silloin kun alkoholidementia iski, ei muistanut enää ryypätä.


    • Pitävätitseäänparempina

      Nämä on puhtaasti moralisointia nämä juoppo ja alkoholismi pohdinnat. Voit käyttää miten vähän tai paljon haluat alkoholia tai olla käyttämättä lainkaan ja silti sinua voidaan pitää alkoholistina tai jotenkin alkoholiongelmaisena. Pelkkää moralistien höpinää. Älä välitä muista vaan elä kuten lystäät.

      • Tyhjäätäynnä

        Sinun kannattaa käydä tutustumassa alkoholin suurkuluttajien elämän loppumetreihin ensin, ennen kuin annat 'hyviä' ohjeitasi julkisesti. Silti, vaikka kaikki saavat elää kuten lystää, juoda myöskin aivonsa pellolle jos huvittaa.

        Mutta mitä se kertoo korvien välisestä kapasiteetista?


    • jaska54378

      Omia kokemuksia alkoholista ja elämästä eli olen 39v mies, avovaimo ja 5v lapsi perheessä. Otan alkoholia nautintoaineena vaihtelevasti aika lailla viikoittain annosmäärien ollessa keskimäärin 1-15 välillä eli normaalina viikkona tyyliin 2-5 saunaolutta keskiviikkona illan aikana ja perjantaina esim. viinipullo illan aikana. Joskus alkoa menee ainostaan yhtenä päivänä viikossa ja joskus saattaa mennä kolmenakin päivänä, muttei koskaan enemmän kuin kolme päivää, toisaalta harvoin on täysin alkottomia viikkoa. Nuorempana opiskelijana ja sinkkuna tuli juhlittua kovallakin kädellä useita kertoja viikossa, mutta näin perheellisenä ukkomiehenä meno on rauhoittunut aika tavalla ja pystyn mielestäni hyvin kontrolloimaan alkon käyttöä. En ole kotona humalassa, en räyhää, hoidan omat työt, kotityöt, parisuhteen, raha-asiat, omat kuntoilut (n. 6-7krt /vk), lapsen hoidon ja harrastuksiin viennit moitteettomasti, joten tuossakaan mielessä alko ei perusasoihin vaikuta. Kontrolloimatonta himoa siihen ei ole vaikka onhan se mukava raskaan päivän / viikon jälkeen muutama annos rentoutumiseen ottaakin.

      Jos viikonloppuisin on juhlia tai tuttavapariskuntien luona kyläilyä, saattaa alkoa mennä enemmänkin, mutta erittäin harvoin annosmääärät nousevat yli suurkulutuksen 24 annosta. Tuo suurkulutuksen raja on mielestäni hyvin yksilöllinen ja ihmiset kestävät alkoholia eri tavalla. Omalta kohdalta täytyy sanoa, että minulla on varsin hyvä viinapää ja pystyn ottamaan suuriakin kertamääriä kerrallaan ilman sen kummempia krapulan oireita poislukien väsymystä. Ukkojen saunailtoja / mökkireissuja on muutaman kerran vuodessa, jolloin vedetään sitten kunnolla nakit silmille ja ollaan sitten seuraava päivä kohmelossa, mutta juominen ei koskaan jatku pakonomaisesti. Varmasti iso osa suomalaisista käyttää alkoa saman tyyliin eli suht kohtuudella ja silloin tällöin sitten kovemmalla kädellä, mikä mielestäni on täysin ok

      • kokemustapiisaa

        "En ole kotona humalassa, en räyhää, hoidan omat työt, kotityöt, parisuhteen, raha-asiat, omat kuntoilut (n. 6-7krt /vk), lapsen hoidon ja harrastuksiin viennit moitteettomasti, joten tuossakaan mielessä alko ei perusasoihin vaikuta."

        tämä on sitä yleisintä valhetta mihin halutaan uskoa, olisi hyvä joskus läheisen kertoa muututko juotuasi lainkaan, lapset usein aistivat ja huomaavat juomisen helposti ja menevät kuoreensa, omahyväisyys on juopon perisynti


      • sksjdkasj
        kokemustapiisaa kirjoitti:

        "En ole kotona humalassa, en räyhää, hoidan omat työt, kotityöt, parisuhteen, raha-asiat, omat kuntoilut (n. 6-7krt /vk), lapsen hoidon ja harrastuksiin viennit moitteettomasti, joten tuossakaan mielessä alko ei perusasoihin vaikuta."

        tämä on sitä yleisintä valhetta mihin halutaan uskoa, olisi hyvä joskus läheisen kertoa muututko juotuasi lainkaan, lapset usein aistivat ja huomaavat juomisen helposti ja menevät kuoreensa, omahyväisyys on juopon perisynti

        jos tuo 39v mies on esim. 85kiloinen, ei varmasti muutama olut hetkauta käyttäytymistä millään tavalla. Jos taas 50kiloinen, niin muutamakin saattaa jo mennä päähän ja muuttaa käyttäytymistä. Tosin muutos voi vain olla hyväänkin suuntaan, rentoutuu, on iloisempi jne.


    • barska

      Et ole kumpikaan koska et ota alkoholia rapulaan.

      • Simasälli

        Siinäkö se raja kulkee, ettei ota kankkusessa? Onhan sekin joku mittapuu. Mä ainakin vedän kunnon kännit ja meen nukkumaan tai ehkä sammun vasta aamuyöllä. Sit mä nukun koko seuraavan päivän kun on niin halavatun kipee joka paikasta ja kauhee olo ja viinat aina loppu. Sitten sitä seuraavana päivänä taas iloliemi maistuu... ja sitä rataa. Enkä voi asialle mitään ja pitkät *askat piittaan koko revohkasta suurkuluttajista ja muista. Mitä välii sillä on juoko paljon vai juoko vielä vähän sen päälle.


    • Kejore

      Hei ensin vanhana konkarina sanoisin ,juotko itsesi umpihumalaan vai pieneen hiprakkaan.Pikku hiprakka ei vielä ole pahasta, mutta umpihumala siis sammuminen ei ole todellakaan hyvä asia.Itse olen ryypännyt noin 45 vuotta enkä ole huomannut siitä olevan mitään haittaa.Työt olen hoitanut aina selvinpäin,nutta viikottaiset annosmäärät. siis alkoholia ovat n:30-40 annosta. Joskus viikon loppuina voi tietenkin livetä.Koskaan en ole juonut rapulaan. Nykyään olen jo eläkkeellä, mutta tahti on pysynyt samana.Kaikki mitä olen halunnut,matkat, asunnot, autot,on toteutuneet.
      Eli jos ryyppäät,yritä pidä myös järki mukana.Se ryypääminen ei saa olla pääasia. Tåtä kirjoittaessakin olen jo juonut 8 olutta. PS. Painokin vaikuttaa tietenkin promille määriin, 90 kg kestää puolta enemmän kuin 60 kg.

    • eroonsiinä

      et alkoholisti on vasta sitten kun vetää 24/7 joka päivä...

      juoppo/suurkuluttaja on joka ottaa useasti esim 3-4 kertaa tämmönen on kaukana alkoholistista ja kunnon alkoholisti on menettänyt työnsä, luottotiedot mennyt ja on velkaa esim. pikavippi yhtiöille jne...

      jos on työ niin ei voi olla "alkoholisti" ja harva on semmonen alkoholisti jolla kulissit pysyy pystyssä ja tylkin säilyy näitä ei ole monia...

      alkoholisti on tämmönen!

      "Asuin vuosia sillan alla ja rappukäytävissä" – perheenisän syöksykierre ja selviytyminen

      Helsinkiläisen Markku Timosen alamäki oli nopea ja raju. Suurlähettilään kokista ja yrittäjästä tuli alkoholisoitunut katujen kundi. Tänään hän viettää isänpäivää raittiina miehenä. Suhteet 21-vuotiaaseen poikaan ovat kunnossa. Tämä on Timosen tarina.

      http://yle.fi/uutiset/asuin_vuosia_sillan_alla_ja_rappukaytavissa__perheenisan_syoksykierre_ja_selviytyminen/8437126

      • eroonsiinä

        unohtu sanoa että ei ne kunnon alkoholistit ees missään netissä pyöri täällä on vaan wannabee alkoholistit!


    • Ikuinen_jano

      Serkku oli suurkuluttaja aloitti jo 13vuotiaana ,mutta sitten 45 vuotiaana maanpoveen kätkettiin.

    • hullueläjuo

      Henki lähtee tuolla juomisella. 2 koria kaljaa viikossa ja et näe 40 vuotispäivää.

    • Pohjaton_kaivo

      Noin 40 vuotta maistelleena, eli 1-2x /joka vko kännit 40 vuoden ajan, enkä ole mieltänyt itseäni alkoholistiksi. Katsonut lähinnä huvittuneena näitä keskusteluja, mutta nyt täytyy myöntää tämäkin asia, kun muutamasta tölkistä voi tulla ihan hirvittävä olo. Ikä painaa ja kroppa huutaa välillä hoosiannaa rintaa puristaen ja huimaten. Muutaman viikon tauko helpottaa sen verran, että voi taas sihauttaa auki ne 2-3 tölkkiä. Vasta haudassa pystyn täysin raitistumaan. Nyt kuitenkin breikki taas menossa, toivottavasti pidempi.

      Muistakaa, sen minkä nuorempana kaataa alas, kostautuu vanhempana.

      • sen minkä nuorena oppii, vanhana taitaa.


      • Tietotaitotaju

        Siis "samivini" ei ymmärtänyt mitä "pohjaton kaivo" tarkoitti. "Kostautuu"-sana lienee täysin tuntematon käsite jos pitää sitä oppimisena ja taitamisena.

        "Pohjattoman kaivon" kommenttia voidaan ajatella myös sillä lailla, että se, minkä nuorena missaa ruoka-/ravinto-, liikkumis-, nukkumis- yms. elämäntapa-asioissa, sen keski-iästä alkaen saa tuta oman kroppansa kunnossa ja terveydessä. Ja näin käy siitäkin huolimatta, että alkoholin kulutus olisi ollut kohtuullista, vähäistä tai ei laisinkaan.

        Terveyden ylläpitäminen on taitolaji, jonka harva osaa. Jostain kummallisesta syystä sen tärväämisen osaa paljon useampi eikä edes ymmärrä mitä on tekemässä.


    • alkoholistilla taidetaan tarkoittaa jonkinlaista alkoholin ongelmakäyttäjää. aivan kuin olisin joskus lukenut, jotta on jaoteltu oikein I ja II tyypin alkoholismiin. I lipittää jatkuvasti ja II on kausijuoppo tai toisinpäin. toimen hallitsemattomuutta, psyykkistä sairautta, mitä alkoholistilla voitaisiin tarkoittaa. jos se suurkuluttaja sitten juo huvikseen, eikä pakonomaista tarvetta.

    • Nainenalle60v

      Ei osaa vastata, mutta kiinnostaa kuljetko omalla autolla töihin? Millaset työajat, jos arvaat 12 olutta illalla ottaa.
      Omasta mielestä alkoholin terveyshaittoja ei tarpeeksi korosteta. Itse otan oikeestaan aina kun työt tai muuta ei esteenä, mitä juon, ei niin väliä kuin se rentouttava olo.
      Tässä vaiheessa mietityttää kalorimäärät, eli lihominen, tai muuten vaikutus ulkonäköön...turvotus?

      • Punainenterveysjuoma

        On se hyvä että osaat miettiä edes kaloreita. Etkö oikeasti tiedä muuta keinoa rentoutua kuin juominen? Vihjeenä voin vinkata, että kuivassa punaviinissä ei ole sokeria tai vain niin pieniä määriä, että sitä ei edes ilmoiteta tuoteselosteessa.


      • Nainen55vuotta

        Punaviini harvoja, joita en juo. Valkkari puolikuiva..olut...pöhöttää. Lenkkeily kävellen ei auta. Isoäiti iältään, vaan ei mieleltään, kukaan ei tarvitse.


      • Ihanvaikkakuka

        Mitä tarkoittaa "isoäiti iältään vaan ei mieleltään, kukaan ei tarvitse" ?


      • Naahum

        ....jos arvaat 12 olutta illalla ottaa....
        Mulla painoa jo 135 kg... Ei 12 kaljaa (eli 12 annosta) ole mulle paljon n. klo 17 alkaen muutamassa tunnissa ja aamulla jo 8.00 töihin.


    • Valuvikainenastiasto

      !Irrottakaa,riuhtaiskaa irti itsenne kaikista vahingollisista pakkomielteistä ja kurjimuksesta.Ehdotan vakavasti,hankkikaa elämä,isolla Eellä!Heti tänään.Loppuu vänkääminen ja haihattelu,loppuu kaikki ankea ja ahdistava.Tilalle tulee enemmän ajan kanssa hyvää ja mukavaa sisältöä,ruoka ja unikin taas maittaa,.Näkee,kuulee,haistaa ja maistaa,kaikki aistit avoinna!Se on kiitoksena irti päästämisestä,on kyse mistä tahansa koukuttavasta asiasta tai aineesta.On hintansa väärtti,takaan ja alleviivaan.

      • Valuvikasyntyessä

        Irtiotto.Kannatan!Kaikki paska siivotaan pois!Ja alkaen tänään.Ei pakkomielteille.Pullein purjein kohti uusia tuulia,käy käsky.


      • Säröillä

        Jos ihmisellä on taipumus addiktoitua,voi kohde olla mikä hyvänsä.Usein kun pääsee yhdestä jutusta esim.viinasta eroon,astuukin toinen tilalle.Työ,harrastus,lääkkeet,viina,seksi,ruoka,pelit ym.Tämän olen itse nähnyt omin silmin ja useammankin kerran.Ihmisen pitäiskin tunnistaa käytösmallinsa ja katkaista kierre tietoisilla,terveellisillä valinnoilla.Se vaatii päättäväisyyttä ja kärsivällisyyttä,mutta taatusti kannattaa.Pienillä askelilla,yhteen asiaan kerrallaan keskittyen saa elämänhallinnan takaisin.Aurinko paistaa sinne risukasaankin,jonain päivänä ja elämä maistuu taas,mukavalta ja elämisen arvoiselta.


      • Valuvikasyntyessä

        Unohdit ihmisei ja tupakan,huumeet.Niihinkin voi koukuttautua.Samat säännöt pätee,kuin muihinkin riippuvuuksiin.Irtiotto.Kirpasee muutaman viikon kunnes huomaa ajattelevansa joka päivä hitusen vähemmän "riippuvuuttaan".Ainoa keino saada elämä haltuun.Ei altista itseään.Keksii muuta,mukavampaa tekemistä.Tuottaa hyvää hedelmää ajan saatossa.Tietysti jos haluaa piehtaroida ja rypeä rippuvuuden syövereissä,niin omahan on valinta.Riippuvuuden vallassa ihminen ei huomaa hukkaan heitettyjä tilaisuuksia,menee sivu suun.Surullista.En toivo sitä,kenellekkään..


    • Kaasussa80-luku

      Joskus kiersi letkautus, jossa kysyttiin juopon jaalkoholistin eroa.
      Juopon ei tarvi allekirjoittaa kaiken maailman papereita pitkin päivää.
      Usein eka vihje on mietintä oman kulutuksen määristä.

    • Miten.termejä.käytetään

      Miksi käytetään kuten esitetään?

      Voit kysyä hyvä tuloiselta: "Oletko ahne vai viisas ihminen?"

    • seisjastop

      Harrastatko vapaa-aikanasi mitään terveellistä? Syötkö terveellisesti? Onko sinulle ihan OK, että juot joka toisen juoman vettä eli 1 tuoppi olutta > 1 tuoppi vettä > 1 tuoppi olutta jne?

      Ex-mieheni käytti alkoholia kuten sinä. Hän joi käytännössä joka toinen päivä, mutta hoiti työnsä koko ajan. Omasta mielestään hän oli erinomaista työjälkeä tekevä duunari, mutta käytännössä esim. hänen kärsivällisyytensä oli nolla ja hänen keskittymiskykynsä oli heikentynyt. Rahaa riitti dokaamiseen, roskaruokaan ja esim. rahapeleihin, mutta ei sitten oikeastaan mihinkään muuhun.

      Ex-mieheni raitistui, koska parisuhteemme alkoi kaatua ja hän tajusi ensimmäistä kertaa elämässään, että hänen rahansa ei riitäkään enää, koska juomismäärät olivat kasvaneet vähitelleen koko ajan. Eron jälkeen hänelle kun olisi tullut kaikki asumiskulut yksin maksettavaksi.

      Ex-mieheni on kertonut, että moni lähiöpubin vakiokasvoista on kuollut syöpään, infarktiin tms. noin 55-60 vuotiaana. Vain harva selviää eläkkeelle. Vaikka pelkkää olutta pidetään vaarattomana, niin esim. 24 olutta viikossa tekee jo yhden vuoden aikana 1248 olutta. Jos yksi tölkki olutta maksaa euron niin sehän tekee sitten tosiaan 1248 euroa vuodessa. Nämä määrät kun kertoo 10 vuodella, 20 vuodella tai esim. 40 vuodella, niin aika huimia litra- ja euromääriä saadaan aikaiseksi.

      Täytyy muistaa, että pelkkä "vaarattoman" oluen juominen voi aiheuttaa raskausaikana lapselle pysyvä kehityshäiriön FAS:in. Jos olut voi siis vaurioittaa sikiötä, niin kyllä se vaurioittaa ihan aikuista ihmistäkin (hitaasti mutta varmasti).

      On ihan yhdentekevää, onko aloittaja alkoholisti vai suurkuluttaja, koska kumpikin on huolestuttavia asioita.

    • tissukka

      Viinipänikkä 3 l kestää n. 3 viikkoa, joskus vain kaks ja puol.

      Kauheetako ?

      • Nainenkännissä

        Viinipänikkä kesti korkeintaan viisi päivää. Yleensä neljä. Heti loputtua uusi pänikkä. Mulla oikeesti "kauheeta". Alkoholismi seurauksena minulle.


    • lopetaheti

      jos juoppo näkis itse itsensä niin kuin ns.raittiit näkee juopon, vois se olla valaiseva kokemus..

    • 24wee

      Minä olen alkoholisti

    • IsoMutsi

      Kyllä sen rajan itse tietää. Jos epäilet, yritä olla muutama viikko ilman. Näet kaikki asiat "uusin silmin". Ei sitä muut mielestäni voi sulle valaista. Jos kaikki selväpäiset kaverit ja tutut häippäävät, olet holisti.
      Asuin 12 vuotta miehen kanssa, joka väitti, ettei ollut alkoholisti, vaikka oli. Mä väsyin ja läksin "muille maille".
      Tyttäreni, pian 50 vuotta, on myös. Ei myönnä. Muutin poikansa kanssa asumaan 2010. Poika oli silloin 12 vuotta. Toinen vaihtoehto olisi ollut lastenkoti!!! Nyt on pojalla hyvin ja mä pääsin takaisin kotiin. Mix viinaa, kaljaa tai muuta tarttee ottaa "yli äyräiden"? Viina on VIISASTEN JUOMA = kohtuudella !!!!!

    • miksisairastuttaaitsensä

      humalaan juominen on keinotekoista mielisairautta, tämä on vanha sanonta

      • Esimerkiksi

        Turruttaa kivun edes hetkellisesti.Momen syy varmastikkin.


    • Haashdhd

      On olemassa alkoholisteja jotka eivät ole suurkuluttajia. Heillä saattaa olla sellainen lääkitys etteivät pysty juomaan tai tulee huono olo tai voi jopa kuolla.

    • NäkijäSavosta

      Katsokaa ympärillenne. Liiallisesta viinanjuonnista, humalahakuisesta juomisesta, näkyy merkkejä ihmisten kasvoilla paljon. Pahin on aivotoiminnan rapautuminen. Ärtymys, hermostuneisuus. Velttous. Väsymys. Naaman punoitus. Silmien verestäminen. Ihon punoitus niskan tienoilla. Elämä pyörii monella ihmisellä jollain tapaa koko ajan alkoholin ympärillä. Alkoholin käyttö on olennainen osa elämää.

      Onneksi (kai) suurin osa hoitaa työnsä ja juo kohtuudella. Mutta se, mitä suurin osa - itsensä kohtuukäyttäjäksi lukeva, ei-alkoholistiksi-mieltävä - ei tiedä eikä käsitä, on alkoholin suuri vaarallisuus keholle. Mielelle. Tupakkavalistus on lyönyt läpi, tiedetään tarkoin tupakan olevan haitaksi terveydelle. Mutta alkoholitietämystä ei oteta vastaan! Suurin osa luulee/kuvittelee, ettei alkoholi vaikuta juuri heidän terveyteensä, vaan "niihin rappioalkoholisteihin". Että juuri minä kykenen juomaan haitatta paljon. Niin väärä luulo.

      Jos ihmiset tietäisivät ja kokisivat sen valtavan elämänlaadun paranemisen/muutoksen, kun eivät käytä alkoholia (tai todella vähän kerrallaan harvoin) niin juoppoja, alkoholisteja olisi huomattavasti vähemmän. Vähäinen (todella vähäinen, esim. yksi annos) alkoholin käyttö tai ei alkoholia ollenkaan yksiselitteisesti muuttaa elämän/elämisen hyväksi.

      Humala on se tila, jota haetaan. Känni. Nollaus. Ja mitä siitä seuraa: entistä huonompi psyykkinen ja fyysinen tila. On surullista katsoa, miten eläkeiässä olemuksesta näkyy liiallinen alkoholin käyttö. Lievät aivovauriot vuosikymmenten humalajuomisen jälkeen ovat totta. Ihmiset ihmettelevät, kun muisti rappeutuu. Ihmiset ihmettelevät, kun ajatus ei kulje. On vaivoja, väsymystä, kremppaa. Silti on juotava säännönmukaisesti ja usein itsensä humalaan.

      Edellä mainittiin tosi hyvä neuvo: jos oma alkoholin käyttö huolestuttaa, mietityttää, arveluttaa, niin silloin on heti vähennettävä.

    • Paskassakahlaavat

      Jos elämä on pelkkää sinnittelyä päivästä toiseen,huolta ja ahdistusta eri asioista,taistelua toimeentulosta ja ainaista selvittelyä ja uusien sotkujen siivoamista,niin onko väliä mitä täällä tekee?Teet kaikkes minkä voit,silti edistys yhtä kuin nolla?Yrität ja yrität,et itses vaan muiden takia?Paskaa sataa niskaan,omasta syystä tai toisten aiheuttamana,jatkuvana virtana?Pahoja paikkoja ja erittäin pahoja paikkoja,vuodesta toiseen.Elät ilotonta elämää,pakon sanelemana.On valittava vähiten vahinkoa tekeviä asioita,vaikka itse et jos saisit päättää niin ehkä tekisi.Tulee tilauksia,joita et ole todellakaan tilannut.Ahdistavia valintoja,joissa isot panokset.Sitähän se monella on,taistelua taistelun perään ja jokainen selviytyy sitten parhaansa mukaan.Sallittakoon jokaisen päättää,millä selviävät päivästä toiseen.En kiellä,etteikö alkomaholi tai päihteet ylipäätään ole huono vaihtoehto,mutta mikä minä sanomaan muille,mikä heille on parasta.

      • itsilohokla

        mitä toi alkomaholi on?


      • NäkijäSavosta

        Joo, oikeassa olet. Mikä minä sanomaan muille, mikä heille on parasta. Hyvin sanot, että sallittakoon jokaisen päättää, millä selviävät päivästä toiseen. -Kuvasin kirjoituksessa omia kokemuksiani. Sitä, mikä minulle on parasta. Se, mikä löytyi kun lakkasin käyttämästä alkoholia. Ehkä yritän sanoa, että eräs tapa vähentää elämän raskautta on alkoholin käytön tarkistaminen. On useita keinoja rentoutua, se on totta. Pidän tärkeänä, että nykyään elän iloista elämää, mahdollisesti sen vuoksi, että en enää käytä alkoholia. Tiedän, millaista on iloton elämä. Pakon sanelema, ahdistava stressi, jne. JMinulle kävi niin, että elämä kirkastui, valostui ja sinnittelyn tunne hävisi, kun jätin viinan. Mutta mutta, viinattomuus on valintani. Jokainen valitsee itse, eikä muilla ole siinä nokan koputtamista.


      • Myrkkyä
        itsilohokla kirjoitti:

        mitä toi alkomaholi on?

        Alkoholi on etanolia!


    • tuskanparahdus

      En nyt ole varma tuosta nimimerkistä, että oletko mies vai nainen. Naiselle tuo määrä on aika paljon, mutta en voi sua miehenäkään pitää jos juot vähemmän.

    • tässävastauksia

      Tästä löytyy paljon tietoa ja ilmeisesti myös vastaus otsikon kysymykseen:
      http://www.aa.fi/index.php?type=0&id=44§ion=3

      Eikä kannata närkästyä, jos löydät mainittuja oireita itsestäsi, vaan on syytä katsoa totuutta silmiin. Nimittäin koko AA:n historia perustuu alkoholistien itsensä kertomiin stooreihin eli kokemukseen.

    • Elämäsikinsokin

      No ihan oikeassa raittiit on.Ei ole niin pahaa,etteikö sitä viinalla saisi vielä pahemmaksi.On vaan jotenkin löydettävä keinot,joilla selvitä ja ennenkaikkea selvittää elämänsä sotkuja.Ei se päihteiden käyttö auta.Eikä se omalla kohdallani tunnu enää edes tehoavan yhtään mihinkään.Kroppa ja mieli vaan kärsii kahta kauheemmin ja ongelmat kasaantuu.

    • Ymmärsinkö

      Oho! En ole koskaan tajunnut, että joku voi edes juoda noin paljon yhtään mitään?
      Siis: 24 kappaletta kertaa 0,33 dl on melkein 8 litraa = Ämpärillinen?

      • Ymmärsinkö

        Sorry! Korjaus yksikköön. Tuli painovirhe! Yksi olut tölkki on tietysti 0,33 litraa ja silloin tulos on melkein 8 litraa (7,92 litraa kaljaa).


    • Anonyymi

      Minä vaan juon liikaa. Toleranssi kasvanut vuosien ja vuosien myötä. Tiedän, että se on pahaksi. Mutta teen sen silti.
      Ai niin miksi, joku kysyisi.
      Elämä potkii päähän, on potkinut jo vuoden päivät.
      En ikinä masennu kun otan alkoholia. En ikinä tunne sitä pas**a ja surua jota olen kokenut vuosien varrella, tahtomattani. On hieno tunne kun saa ohjata ajatukset muualle. Se tunne on HYVÄ.
      Myönnän tämän kaiken.

      • Anonyymi

        Hirveä määrä alkoholiannoksia kerralla. En pysty juomaan yhdellä kertaa, kuin 2 annosta alkoholia.
        Kertoja on viikon-3 viikon välein se yksi kerta, eli juon vähän.
        Eikö jo hälytyskellojen kuuluisi kilistä ja lujaa, jos juo tuommoisia määriä?
        annosmäärät on helppo laskea: baarissa pyytää kuitin joka juomasta, visusti talteen.
        Jos on muissa oloissa, pyytää vaikka juhlien isäntäväkeä kirjaamaan ylös, mitä menee. Kotona on helppo, laskea jälkikäteen monta annosta meni.
        Alkoholihan ei ole peruselintarvike. Miksi sitä on hankittava valtavia määriä? Onko sen uskomuksen ylläpidosta mitään hyötyä että juomat riittävät kuukaudeksi tai 2 kk?
        Mitä teet kun tulee haimatulehdus, tai munuaisongelmia tai maksa ei tykkää?
        Toivon tosissani, että sinä luet selvänä näitä vastauksia. Ja löydät jonkin syyn elämästä minkä vuoksi kannattaa olla juomatta.
        Se juomatta oleminen,on käsittääkseni se ensimmäinen, konkreettinen asia, ja seuraava on se, että haet apua.
        Kun olet vesiselvä, alkoholismi ei ole karannut sinusta minnekään, siihen tarvitset sekä omat jäljellä olevat, että terapiapuolen ihmisten voimavarat.
        Ja muista: tarvitset kunnollista ruokaa, että kadonneet elämää ylläpitävät jutut palautuvat. B vitamiineja, kunnollista kotiruokaa.
        Kirjoitat, kun saa ohjata ajatukset muualle? Se pitäisi käsitellä pois, jos se on trauma jostain menneestä. Halvemmaksi se tulee, kuin kehittyä vielä enemmän alkoholismin tiellä.
        Ja se antaa sinulle elämäsi, itsellesi. Ilman että pullo määrää elämänsisältösi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5319
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4745
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3016
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1767
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1581
    Aihe