Joulun jälkeinen maanantai aamu, klo 06.27. Istun autoon ja starttaan, pyörittää, muttei käynnisty, kolme samanlaista yritystä (välillä avaimet (varalta) pois lukosta ja hieman keskuskuslukkoakin kiinni/auki, myös bensatankin korkki irti/kiinni (ei paineita)), eikä lähde...Sisältä vara-avaimet vielä ja starttaamaan...pitkän starttauksen jälkeen ja hieman kaasua...niin avot p12 on käynnissä...Pääsin töihin ja uskalsin jopa sammuttaa auton ja kummallakin avaimella lähti nyt hyvin käyntiin. Missä vika? Ikää jo 10 kk, aj.18,5tkm, 1.6 bensa trav...Kyllä, hieman luottamus kärsii. Seisoi jouluna 3päivää paikallaan ja bensaa yli puoli tankkia. Nyt mielenkiinnolla testaamaan, että lähteekö käyntiin.
P12 ei lähde käyntiin
16
12003
Vastaukset
- ....on...
...se että autosi on nissan
- Tuttu juttu
Vaimon autolle kävi juuri samoin pari viikkoa sitten, tosin sitä edelsi seuraavanlainen tapahtuma.
Pesin auton viikonlopun aikana, eli peruutin "kylmän" auton tallista, siis reilun auton mitan. Pesin auton ulkona ja siirsin takaisin sisään. Maanantaina kun olisi ollut aika lähteä niin hyvin pyöritti mutta ei vain käynnistynyt. Vaimo soitti hätiin ja menin kotiin, starttailin siinä minäkin ja vastaavia kuvioita kokeilin kuin sinäkin. Lopulta alkoi pikkuisen olla toivon kipinää, moottori ikään kuin vähän "auttoi" starttimoottoria. Muutamia starttauksia vielä ja hörähti käymään aivan normaalisti. Samalla kun hörähti käyntiin, muistin että edellinen malli teki juuri saman muutaman vuoden aikaisemmin. Eli pari starttia kylmästä ilman mainittavaa ajamista. Väittäisin että syy on yksinkertaisesti moottorin /tulppien "kastuminen", ja sen havaitsi myös runsaasta bensiinin hajusta pakoputkesta. Moottorinohjausyksikkö lienee jotenkin hölmistyksissään ja syöttää olosuhteisiin nähden liikaa polttoainetta. Nyt varmasi joku ns. fiksu kertoo ettei niin voi olla, mutta kokemus on näyttänyt toista. Eli meillä kaksi kertaa Nissanin kanssa ja tuttavalla 2 litraisessa -97 Mondeossa.- A00
Tämä on ilmeisesti myös Primerassa ominaisuus kuten Almerassakin. Yhden ainoan kerran olen sen joutunut toteamaan. Auto seisoi kylmänä -6C pakkasessa tallin oven takana. Käynnistin ja ajoin sisään ja seuraavalla kerralla vaati pitkän startin. Sen jälkeen olen muistanut antaa käydä hetken ennen kuin olen ajanut sisään eikä ongelmia ole ollut. Kastelee todennäköisesti tulpat jostain syystä.
- Primula
A00 kirjoitti:
Tämä on ilmeisesti myös Primerassa ominaisuus kuten Almerassakin. Yhden ainoan kerran olen sen joutunut toteamaan. Auto seisoi kylmänä -6C pakkasessa tallin oven takana. Käynnistin ja ajoin sisään ja seuraavalla kerralla vaati pitkän startin. Sen jälkeen olen muistanut antaa käydä hetken ennen kuin olen ajanut sisään eikä ongelmia ole ollut. Kastelee todennäköisesti tulpat jostain syystä.
Minulle tulee ensimmäisenä mieleen kosteuden kondensoitumisongelma. Lämpötilan suht nopea nousu aiheuttaa kosteuden kondensoitumisen (tiivistymisen vedeksi) bensatankissa, elektronisissa piireissä yms. Jo pieni vesimäärä polttonesteen seassa aiheuttaa käynnistymisongelmia - kaikissa bensamoottoreissa.
Ruiskutusmoottoreissa ei suositella polttoaineeseen jäänestoaineita, vaan kannattaa epävakaisilla ilmoilla - tai lämpimään talliin vietäessä - pitää tankki mahdollisimman täynnä, ettei kosteutta pääse tiivistymään tankin seinämille. - on Primerassa
A00 kirjoitti:
Tämä on ilmeisesti myös Primerassa ominaisuus kuten Almerassakin. Yhden ainoan kerran olen sen joutunut toteamaan. Auto seisoi kylmänä -6C pakkasessa tallin oven takana. Käynnistin ja ajoin sisään ja seuraavalla kerralla vaati pitkän startin. Sen jälkeen olen muistanut antaa käydä hetken ennen kuin olen ajanut sisään eikä ongelmia ole ollut. Kastelee todennäköisesti tulpat jostain syystä.
Itselläni P10 2.o. Samoja ongelmia vuosien ajan, mutta toki aina lähtenyt käyntiin. Syynä on kosteus, missä lieneekin. Pesen auton pihalla, ja suihkuttelen utupyöräkoteloihin yms ja varmaan roiskii vähän moottoritilaankin. Sama ongelma ollut myös kun ilma vaihtuu nopeasti lämpöisestä kylmään tai toisinpäin ja kosteus vaihtelee. Lähtee kyllä kun pitkään starttaa ja pumppailee kaasua kuunnellen milloin yrittelee.
- temmi
Kannattaa kokeilla muutamilla aamuilla ihan vaan kylmänä (ei siis lohkolämmitintä) että starttaako. Jos tollasta enemmän ilmenee niin kannattaa ilmoittaa huoltoon.
Ei ole normaalia noin uudella autolla. - TT70
Itselläni kävi seuraava juttu kerran, siis vain kerran, sen jälkeen tätä ei ole esiintynyt enkä ole oikein huolissani. Auto P11 1.6 (-00), ei siis ehkä lähellekkään sama kuin P12 mutta kuitenkin. Auto oli ollut koko yön lohkolämmittimessä ja pakkasta oli noin 10 astetta. Käynnistyi kuten lämpinä yleensä, mutta sammui ennen kuin sain pakkia silmään, tsup.
Seuraavat starttaukset eivät tuottaneet tulosta, useita kertoja noin 10 sek yritys turhaan. Hetken kiroiltuani ja avainkikat kokeiltuani kokeilin uudestaan ja kappas taas toimii. En tiedä mikä oli, bensa tai mikään ei haissut. Olikohan vain ns. bitti poikittain?- tuttua
vielä 70 ja 80 luvun autoilla on tavallista että saavat liikaa bensaa eivätkä lähde tavallisella startilla käymään.
Nillä masiinoilla konsti on se että kaasupoljin pohjaan ja starttaa niinkauan että lähtee. Yleensä lähtee 10-20 sekunnin päästä käymään tuprauttaen liiat bensat mukanaan pakoputkesta.
- mukaan
kokeilit varalta keskuslukkoja ja otit avaimet varalta pois virtalukosta ja jopa hait sisältä toiset avaimet, no oisit vaihtanut vaikka vaatteetkin siinä samalla. tiedä vaikka ois auttanut nopeammin, voi herranjestas mitä paska puhetta. se varmaan se siru siinä avaimeessa on mennyt jotenkin jumiin kun vara avaimia haeskelit.
määki laitan tänne että primerasta löystyy vasen eturengas aina säännöllisin väliajoin , pitäskö viedä huoltoon.
älkää lähtekö tuollaisin provo-keskusteluihin mukaan, kai ymmärrätte että tyyppi yrittää "huudattaa"... - ???
Kiitoksia asiallisista kommenteista! Soitin huoltoon ja selostin saman tilanteen...Huollosta kysyivät heti, että olinko käyttänyt kylmää konetta hetken aikaa. Totta tosiaankin, olin siirtänyt autoa vähän ennen joulua...Auto oli seissyt n.4 tuntia ajon jälkeen ja pikaseltaan siirsin sitä pihalla hieman...Huollosta sanottiin, että tulppiin tulee jokin 'karsta kerros', joka aiheuttaa sitten startatessa 'runsaan bensan' kanssa tilanteen ettei lähde käyntiin...jne. Hoitona oli välttää tämmöisiä 'pikakäyntejä'. Anna sen verran lämmetä, että 'karstat' lähtee.
Ja renkaan vaihtaja voi vaihtaa vaikkapa vararengasta, jos se helpottaa tai auttaa ongelmiisi...!!!! Itse vaihdan avainta, koska en tiedä prikulleen ajoneston toimintaa, antaako esim. startata vai estääkö se myös starttauksen jos estossa jotain häikkää!- kyllä kyllä
Työntäisitkö vitun päähäsi ja puhaltaisit kunnolla,varmaan luulisi lähtevän käyntiin.
- Tuttu juttu
Hyvä, sait vahvistettua oikein virallisesti ja useammasta "suusta" että näin voi käydä.
Nissanin (ainakin tämän uuden Primeran) käynnistykseneston merkkivalo, se punainen avain vilkku, on sikäli epälooginen että se ei sammu/vilkkuu edelleen vaikka avaimet on lukossa ja luulisi että ajonesto jo silloin kytkeytyisi pois. Siksi itsekin ensin epäilin sitä.
Nää on hauskoja nää täysin idiootit jotka tänne palstoille jaksaa kirjoitella aivan omiaan, sairautta on niin monenlaista. Onnea ja pikaista paranemista heille! - A00
Käynnistyy ja sammuu saman tien jos ei löydä sirua. Ei siis estä käynnistymistä.
- Tuttu juttu
A00 kirjoitti:
Käynnistyy ja sammuu saman tien jos ei löydä sirua. Ei siis estä käynnistymistä.
Mailma ei ole tosiaankaan ole niin mustavalkoinen kun voisi kuvitella, tämä järjestelmä onkin toden totta ajonesto eikä käynnistyksenesto. Silloinhan merkkivilkku toimii ihan jees, sen ymmärtää jos tietää miten koko systeemi toimii. Omassa ajokissani on käynnistyksenesto ja sitä on turha startata ennen kuin merkkivalo on sammunut.
- rasvaa puntissa
Minä kuulin ääniä ja menin 45-vuotiaiden huoltoon.Huollossa sanoivat äänten olevan normaaleja tuossa iässä ja eivät ottaneet sisään.Laittoivat vaan jotain ainetta konepeltiin ja sanoivat nyt vilkut toimii paremmin.Minulla oli käynnistyksenesto myös aamuisin päällä.Illalla kerroin luistoneston aina reistailevan,ettei se toimi kunnolla,polvet hakkaa ainaa ovenpieliin,eikä avaimia löydy taskuista.Kengissäni abs lakkasi toimimasta jo keväällä.Myyntiarvoni vaimoni mielestä on romahtanut,huolloista huolimatta.Vaimoni valitti asiasta ja sanoi huoltomiesten tehneen huollot huonosti.Seuraavalla kerralla ottavat minut kuulemma pidemmäksi aikaa sisään ja selvittävän kunnolla kuntoni.Jakopää on vaimollani kunnossa,itseltäni se poistettiin jo vuosia sitten.Pakoputkesta tulee outoja tuoksuja,kokkareita välillä,epäilevät katalysaattoria.Näin tänään.Huomenna ehkä meillä kaikilla paremmin.
- Ex-primu
Tuosta viasta on puhuttu jo iät ja ajat! Itselläni oli vm.2004 2-litrainen Tekna.
Teki saman kuin Sinulla, huollossa viaksi ilmeni monen moista:
-se kuuluisa anturi vaihdettiin
-ECU ohjelmoitiin uudelleen
-kaasuläppä säädettiin isommalle, koska autoni sammui kesken ajon milloin mihinkin...
Olihan niitä muitakin, mutten enää jaksa niitä muistaa.
Kaiken kaikkiaan takuukorjauksia oli aivan liikaa, joten vaihdoin X-Trailiin, tehty japanissa, eikä mitään vikoja ole ollut!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!1102413- 842101
- 561667
Nyt tiedän
Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai581612- 1551560
Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I461466Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1501413- 1121190
Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla
Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!261186Paraneeko ilmapiiri nyt?
Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket261148