Olen tänään ollut yhteydessä lukuisten ystävieni kanssa Pariisissa.
useat kuuluvat koulujensa turvallisuusneuvostoon.
keskusteluissa on käynyt ilmi, etä heihin ollaan oltu yhteydessä ympäri Eurooppaa.
Suomalaiset loistavat poissaolollaan.
Sanoin heille, että Suomessa ei ranskaa kouluissa juurikaan opiskella, koska meillä on pakkoruotsi. Hyvin närkästyneitä Pariisissa ollaan, koska suomalaiset eivät arvosta heidän kieltään. Pakkoruotsi siis aiheuttaa kielteistä Suomi kuvaa Euroopassa.
Hyvin huolestuin samalla, että onko suojelupoliisissa tarvittavaa kielitaitoa, kun tapaus ei ole heille uutisten mukaan vielä muodostunut.
Virkaruotsitutkintoon opiskelu on vienyt ajan ja energian mahdolliselta rranskan opiskelulta. Ranska on kuitenkin sotilas- ja tiedustelumahti Euroopassa.
Viranomaisessa pitåsi olla riittävä ranskan taito, onhan se EU-kieli.
Pakkoruotsista on päästävä eroon, muutoin putoamme pois EU;n ytimestä.
Suomen koululaisten kielitaito!
119
329
Vastaukset
- Taawin
Vuonna 2006 lyhyen saksan ylioppilaskokeeseen ilmoittautui 4006 opiskelijaa, kun tänä vuonna määrä oli vain 1350. Lyhyen ranskan 2327 ilmoittatunutta on romahtanut 904 ilmoittautuneeseen.Tuo ns pakkoruotsi on tekosyy yleisen oppimishaluan romahtamiseen ja laiskuuteen ja vetelehtimiseen.. Ei nykynuoret halua oikein opiskella mitään vain somettaa ja hiplata pleikkaria. Koulu olis niin paljon mukavampi kun " ei tarttis tehdä mittään".
- huusiann
Maailma on muuttunut. Englanti on ottanut yhä tärkeämpää roolia maailmassa. Kaikkialla maailmassa englannin taidot ovat parantuneet.
Englantia oppivat miljoonat ihmiset kehitysmaissakin ja kiinassa ym. maissa tulee uusia englannin taitoisia ihmisiä miljoona määrin. Enää ei riitä että osaa huonosti englantia vaan englannin osaamisvaatimus on selvästi korkeampi kuin 20 v. sitten.
Englannin kasvavan vallan takia muut kielet ovat kärsineet ja menettäneet asemaansa vaikka muidenkin kielien osaamistaso on noussut. Siksi ei resurssit tai aika riitä monien kielien opiskeluun kuten ennen.
Väite että ennen opiskeltiin enemmän kieliä ei tarkoita mitään koska kielitaidon pitää olla parempi ja lähes natiivin tasolla. Tätä ei ennen edellytetty. - Joutaviariittää
Oppilasmäärät ovat tippuneet, koska ikäpolvet ovat pienentyneet. Kiinassakin on Yli 50 eri kieltä, mutta yksi kieli on virallinen, jota kouluissa opetetaan kaikille. Meillä pitäisi olla ylpeä oman äidinkielemme asemasta eikä lähteä ajamaan Rankan indressejä kieli asiassa Euroopaan. Tekisijät voimalansa ensin Suomeen valmiiksia.
Minä kirjoitin aikoinaan pakkosuomen, pitkän englannin sekä lyhyet saksan ja ranskan. Väitätkö todella että suomenkieliset nykynuoret ovat niin lahjattomia etteivät samaan pysty........ koska pakkoruotsi.
Silloin kirjoitettiin vieläpä kaikki putkeen eikä uusimismahdollisuutta ollut. Kirjoituksia ei liioin voinut jakaa kevääseen ja syksyyn.
Sorry, ei tule säälipisteitä.- oiaikoja_
Minä kirjoitin englannin, ruotsin, saksan ja ranskan. Kaksi viimeistä piti kirjoittaa samassa kokeessa, jos halusi kirjoittaa molemmat. Se oli vaativaa, mutta läpi mentiin.
Nykyoppilaat eivät voi kuvitellakaan, mitä tuon ajan kirjoitukset vaativat. Nyt he ruikuttavat siitä, että englannin ohella pitäsi vielä opiskella muita kieliä... oiaikoja_ kirjoitti:
Minä kirjoitin englannin, ruotsin, saksan ja ranskan. Kaksi viimeistä piti kirjoittaa samassa kokeessa, jos halusi kirjoittaa molemmat. Se oli vaativaa, mutta läpi mentiin.
Nykyoppilaat eivät voi kuvitellakaan, mitä tuon ajan kirjoitukset vaativat. Nyt he ruikuttavat siitä, että englannin ohella pitäsi vielä opiskella muita kieliä...Niin juu, jäikin mainitsematta se että lyhyet kielet kirjoitettiin molemmat samana päivänä.
Samma här, saksa ja ranska kirjoitettiin samana päivänä, eli aikaa puolet vähemmän / kieli.- huusiann
Ruotsin kieli on niin tarpeeton kieli että se on määrätty pakolliseksi koska muuten sitä ei valittaisi. Ihmiset eivät ole tyhmiä ja haluavat opiskella kieltä josta on hyötyä.
Ruotsi on niin pieni kieli että vain harvat saavat siitä hyötyä. Ihmiset eivät ole tyhmiä he haluavat hyötyä opiskelemistaan asioista. Se että pieni osa suuresta joukosta hyötyy pakkoruotsista ei tarkoita että kaikki voivat.
Ruotsin kielestä hyötyvät vain harvat ja ne harvat luulevat että heidän lailla kaikki voivat hyötyä ruotsin osaamisesta. No en minä nyt ihan vain itsestäni puhunut, vaan koko järjestelmästä ennen peruskoulua.
Peruskoulun myötähän se pakkoruotsi tuli. Ennen peruskoulu-uudistusta, jolla nimenomaan haluttiin parantaa niitten oppilaitten peruskoulutustasoa jotka aiemmin olivat suorittaneet kansakoulun.
En vain minä "pystynyt" vaan kaikki muutkin jotka ylioppilastutkinnon siihen aikaan suorittivat.
Minä vertaan koulua ennen ja jälkeen peruskoulu-uudistuksen ja ihmettelen mitä on tapahtunut kun nykyään ei opita kieliä. Ei se ainakaan pakkoruotsin syytä voi olla, ruotsia on opiskeltu aina!- huusiann
Kerrot näin: Minä kirjoitin aikoinaan pakkosuomen, pitkän englannin sekä lyhyet saksan ja ranskan. Väitätkö todella että suomenkieliset nykynuoret ovat niin lahjattomia etteivät samaan pysty........ koska pakkoruotsi.
Kyllä sinä syyllistää väittää argumentointivirheellä että on jotenkin poikkeuksellista että ei halua opiskella pakkoruotsia. Väitteesi on puhdas argumentointivirhe eikä se mitenkään perustele kaikille kansasta pakkoruotsia. - sayitagainsam
huusiann kirjoitti:
Kerrot näin: Minä kirjoitin aikoinaan pakkosuomen, pitkän englannin sekä lyhyet saksan ja ranskan. Väitätkö todella että suomenkieliset nykynuoret ovat niin lahjattomia etteivät samaan pysty........ koska pakkoruotsi.
Kyllä sinä syyllistää väittää argumentointivirheellä että on jotenkin poikkeuksellista että ei halua opiskella pakkoruotsia. Väitteesi on puhdas argumentointivirhe eikä se mitenkään perustele kaikille kansasta pakkoruotsia.argumentointivirhe....kiva ku oot oppinu uuden sanan..:)
- huusiann
sayitagainsam kirjoitti:
argumentointivirhe....kiva ku oot oppinu uuden sanan..:)
En minä oppinut uutta sanaa mutta sinähän opit, vai etkö oppinut vieläkään?
Yritä nyt kuitenkin lopettaa argumentointivirheiden käyttö. huusiann kirjoitti:
Kyllä sinä syyllistää väittää argumentointivirheellä että on jotenkin poikkeuksellista että ei halua opiskella pakkoruotsia. Väitteesi on puhdas argumentointivirhe eikä se mitenkään perustele kaikille kansasta pakkoruotsia.Kukas se nyt taas argumentoikaan asian vierestä?
Ketjun aloittaja kirjoittaa pahoitelleensa pariisilaisille ystävilleen ettei Suomessa osata ranskaa. Syy aloittajan mukaan siihen ettei Suomessa osata ranskaa on pakkoruotsi.
Aloittaja: "Sanoin heille, että Suomessa ei ranskaa kouluissa juurikaan opiskella, koska meillä on pakkoruotsi. Hyvin närkästyneitä Pariisissa ollaan, koska suomalaiset eivät arvosta heidän kieltään. Pakkoruotsi siis aiheuttaa kielteistä Suomi kuvaa Euroopassa."
"Virkaruotsitutkintoon opiskelu on vienyt ajan ja energian mahdolliselta rranskan opiskelulta."
Minä kuten eräs toinenkin palstalainen toteamme aiheeseen liittyen (!) ja faktoihin pohjautuen, sekä myös omasta kokemuksestamme, että riipumatta niin ikään pakollisesta ruotsin opetuksesta ja jopa pakollisesta ruotsin yo-kokeesta, opiskeltiin ja osattiin Suomessa ennen peruskoulua, ranskaa merkittävästi enemmän ja paremmin kuin nykyään.
Aloittaja siis väittää ettei Suomessa osata / opiskella ranskaa koska pakkoruotsi.
Minä väitän että syy ei ainakaan ole pakkoruotsissa!- huusiann
Ankdam kirjoitti:
No en minä nyt ihan vain itsestäni puhunut, vaan koko järjestelmästä ennen peruskoulua.
Peruskoulun myötähän se pakkoruotsi tuli. Ennen peruskoulu-uudistusta, jolla nimenomaan haluttiin parantaa niitten oppilaitten peruskoulutustasoa jotka aiemmin olivat suorittaneet kansakoulun.
En vain minä "pystynyt" vaan kaikki muutkin jotka ylioppilastutkinnon siihen aikaan suorittivat.
Minä vertaan koulua ennen ja jälkeen peruskoulu-uudistuksen ja ihmettelen mitä on tapahtunut kun nykyään ei opita kieliä. Ei se ainakaan pakkoruotsin syytä voi olla, ruotsia on opiskeltu aina!En olisi uskonut että Ankdamn kokeneena väittelijänä olisi syyllistynyt tuomaan esille omia kokemuksiaan julki, vaikka muuten hän ei ole valmis paljastamaan identiteettiään. Hyi miten alkeellinen virhe!
Mieleen tulee vain ajatus että Ankdummy ei ole vakavasti otettava keskustelija vaan hänen missio on olla häiritsemässä keskustelua. huusiann kirjoitti:
En olisi uskonut että Ankdamn kokeneena väittelijänä olisi syyllistynyt tuomaan esille omia kokemuksiaan julki, vaikka muuten hän ei ole valmis paljastamaan identiteettiään. Hyi miten alkeellinen virhe!
Mieleen tulee vain ajatus että Ankdummy ei ole vakavasti otettava keskustelija vaan hänen missio on olla häiritsemässä keskustelua.Se on se meidän välinen kulttuuriero armas huusianna. Minä kerron, kirjoitan ja puhun siitä mitä tiedän ja osaan ja jos en tiedä kaivan esiin faktoja. Edustan täällä palstalla aina ensisijaisesti itseäni ja soveltuvin osin (ne faktat) myös Suomen muita ruotsinkielisiä.
Teillä neffeillähän sen sijaan on tapana puhua suulla suuremmalla, ja väittää edustavanne koko Suomen kansaa. Samaa tasoa ovat kirjoituksenne, väitteitä, huhuja, mutuja, vääristeltyjä faktoja, valheita.
Suosittelen lämpimästi että te neffetkin vastedes pitäydytte faktoissa, ja asioissa jotka itse tiedätte oikeiksi. Omat kokemukset ovat juuri niitä.
Ei sen puoleen olethan toki sinäkin huusianna avautunut omista murheistasi sen verran että kerroit sujuvan ruotsin kielen taitosi estävän sinua puhumasta muita kieliä. Kuulostaa tosin hyvin kummalliselta mutta pakko kai se on uskoa kun itse niin vakuutat.huusiann kirjoitti:
En olisi uskonut että Ankdamn kokeneena väittelijänä olisi syyllistynyt tuomaan esille omia kokemuksiaan julki, vaikka muuten hän ei ole valmis paljastamaan identiteettiään. Hyi miten alkeellinen virhe!
Mieleen tulee vain ajatus että Ankdummy ei ole vakavasti otettava keskustelija vaan hänen missio on olla häiritsemässä keskustelua.P.S.
"Mieleen tulee vain ajatus että Ankdummy ei ole vakavasti otettava keskustelija vaan hänen missio on olla häiritsemässä keskustelua."
Omat kokemukset ja faktatko ovat keskustelun häiritsemistä? No just. Vaikka toki kokemuksesta tiedänkin, ettei totuus ole fennoleirissä kovin korkeassa kurssissa.- Taawin
huusiann kirjoitti:
Mieleen tulee vain ajatus että Ankdummy ei ole vakavasti otettava keskustelija vaan hänen missio on olla häiritsemässä keskustelua.Nimin huusiann ei ole vieläkään pystynyt selittämään miksi nuo selvät yo kirjoitusten kielten osallistujamäärät ( etenkin ranska, saksa) tippuvat koko ajan. Ns pakkoruotsi ei selitä yhtään mitään, korrelaatio on samaa tasoa kuin jäätelösyönnillä ja hukkumiskuolemilla kesällä.. Ei lkeellisinta logiikkaa ole tuossa pakkoruotsi selityksessä.
- huusiann
Taawin kirjoitti:
Nimin huusiann ei ole vieläkään pystynyt selittämään miksi nuo selvät yo kirjoitusten kielten osallistujamäärät ( etenkin ranska, saksa) tippuvat koko ajan. Ns pakkoruotsi ei selitä yhtään mitään, korrelaatio on samaa tasoa kuin jäätelösyönnillä ja hukkumiskuolemilla kesällä.. Ei lkeellisinta logiikkaa ole tuossa pakkoruotsi selityksessä.
Kyllä olen selittänyt mutta sinä et sitä tietenkään ole ymmärtänyt.
- huusiann
Ankdam kirjoitti:
Kukas se nyt taas argumentoikaan asian vierestä?
Ketjun aloittaja kirjoittaa pahoitelleensa pariisilaisille ystävilleen ettei Suomessa osata ranskaa. Syy aloittajan mukaan siihen ettei Suomessa osata ranskaa on pakkoruotsi.
Aloittaja: "Sanoin heille, että Suomessa ei ranskaa kouluissa juurikaan opiskella, koska meillä on pakkoruotsi. Hyvin närkästyneitä Pariisissa ollaan, koska suomalaiset eivät arvosta heidän kieltään. Pakkoruotsi siis aiheuttaa kielteistä Suomi kuvaa Euroopassa."
"Virkaruotsitutkintoon opiskelu on vienyt ajan ja energian mahdolliselta rranskan opiskelulta."
Minä kuten eräs toinenkin palstalainen toteamme aiheeseen liittyen (!) ja faktoihin pohjautuen, sekä myös omasta kokemuksestamme, että riipumatta niin ikään pakollisesta ruotsin opetuksesta ja jopa pakollisesta ruotsin yo-kokeesta, opiskeltiin ja osattiin Suomessa ennen peruskoulua, ranskaa merkittävästi enemmän ja paremmin kuin nykyään.
Aloittaja siis väittää ettei Suomessa osata / opiskella ranskaa koska pakkoruotsi.
Minä väitän että syy ei ainakaan ole pakkoruotsissa!Näytä minulle tilasto jossa osoitetaan että Suomessa osattiin ennen paremmin ranskaa tai muita kieliä.
huusiann kirjoitti:
Näytä minulle tilasto jossa osoitetaan että Suomessa osattiin ennen paremmin ranskaa tai muita kieliä.
Kas tässä:
"Vuonna 1984 lyhyen kielen kirjoitti lähes 18 000 lukiolaista. Vuonna 2010 määrä oli alle 3 000.
Ylioppilaiden ei ole enää pakko kirjoittaa ruotsiakaan. Tämä ei ole lisännyt osallistumista muiden kielten kokeisiin.
Peruskoulussa alettiin 1994 tarjota vapaaehtoista A2-kieltä. Into opiskeluun kasvoi, ja 1997 yli 40 prosenttia lapsista opiskeli jo alakoulussa kahta vierasta kieltä, useimmiten englantia ja saksaa.
Moni kuitenkin keskeytti vapaaehtoisen kielen. Samalla uusien kielten aloittaminen yläkoulussa väheni. Kouluilta poistui velvollisuus tarjota yläkoulussa lisäkieliä. Valinnaisaineiden tuntimäärä väheni, mikä kavensi myös vieraiden kielten tilaa lukujärjestyksessä.
Vuoteen 1998 saakka yli 30 000 asukkaan kuntien oli tarjottava pitkänä kielenä viittä eri kieltä, englantia, saksaa, ranskaa, venäjää ja toista kotimaista. Kutakin oli oltava ainakin yhdessä koulussa.
Kun velvoite poistui, moni suurikin kunta alkoi tarjota ensimmäisenä kielenä pelkkää englantia."
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/kielitaitoinen-kansa-se-ei-ole-kohta-enaa-totta/
Suosittelen että luet koko jutun. Vähän pitkä mutta kannattaisi.- huusiann
Miksi ruotsinkielisistä yli 50% pääsee opiskelemaan yliopistoon /korkeakoulluun mutta suomenkielisistä vain 30%?
Oli syy mikä tahansa se on VÄÄRIN!
-
Suomenruotsalaiset oppilaat lukevat läksyjä keskimäärin laiskemmin kuin suomenkieliset, kertoo Hufvudstadsbladet. Lehden tieto perustuu tuoreeseen väitöskirjaan, jossa tutkittiin 15-vuotiaiden asennoitumista koulutyöhön neljässä eri maassa.
Ruotsalaistutkija Anna Dallin tekemä tutkimus osoittaa Hbl:n mukaan, että 75 prosenttia Suomen koulujen ruotsinkielisistä oppilaista käyttää läksyjen lukemiseen päivittäin alle puoli tuntia. Suomenkielisillä oppilailla vastaava osuus oli vain 37 prosenttia.
Tutkimusta varten haastateltiin yli 800 oppilasta Ruotsissa, Suomessa, Indonesiassa ja Australiassa.
Suomenruotsalaisten oppilaiden asenteet koulua kohtaan olivat Hbl:n mukaan kaikkein kielteisimpiä.
Tutkijan mukaan syynä saattaa olla se, että ruotsinkielisiä jatko-opiskelupaikkoja on suhteellisesti enemmän eikä niistä tarvitse kilpailla niin ankarasti.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288429692234.html
IL - Luonnontiede ei sujunut suomalaisnuorilta
Kielivähemmistö otti kevyemmin Keskiviikko 11.4.2012 klo 03.13
Opetushallituksen tuore arviointi osoittaa, että 15-vuotiaat peruskoululaiset hallitsivat vuonna 1998 asiat paremmin.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012041115432065_uu.shtml
YLE: Yliopistojen ovet aukeavat helpommin ruotsinkielisille
Ruotsinkieliset nuoret pääsevät helpommin opiskelemaan yliopistoihin ja korkeakouluihin kuin suomenkieliset nuoret. Ruotsinkielisten kiintiöillä ja helpotuksilla turvataan ruotsinkielisten palveluita. Tulevaisuudessakaan koulutusmahdollisuudet eivät ainakaan heikkene, kun ruotsinkielisten lääkärien, juristien ja opettajien koulutusta ollaan lisäämässä.
Tänä syksynä Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan ruotsinkielisten kiintiöön pääsi opiskelemaan kahdeksan pistettä heikommilla tuloksilla kuin suomenkieliselle puolelle. 30 opiskelijan ruotsinkielisten kiintiöstä täytettiin vain 26, loppujen koepisteet olivat liian huonoja.
http://yle.fi/uutiset/yliopistojen_ovet_aukeavat_helpommin_ruotsinkielisille/5432237
--- Vain 26 ruotsinkielistä läpäisi kokeen. Kaikkia paikkoja ei täytetty koska taso oli niin huono.
Suomenkielisellä puolella ei ikinä jää paikkoja täyttämättä koska pääsykokeen läpäisijöitä on aina ENEMMÄN kuin paikkoja.
SIINÄ ON JUURI SE MERKITTÄVÄ ERO JA OSOITUS PRIVILEGIOISTA
Suomenkielisellä puolella on aina enemmän opiskelijoita jotka pääsisivät opiskelemaan osaamisensa puolesta mutta opiskelupaikat täyttyvät jo paremmista opiskelijoista. Moni suomenkielinen jää opiskelun ulkopuolelle koska ei mahdu sisäänotettujen ryhmässä vaikka olisi mutten täyttänyt pääsyvaatimukset. Näin ei käy ruotsinkielisellä puolella, kaikki jotka hallitsevat riittävän osaamistason pääsevät sisään koska raja tulee vastaan vasta opiskelijoiden osaamistason kohdalla. - huusiann
Ankdam kirjoitti:
Kukas se nyt taas argumentoikaan asian vierestä?
Minä väitän että syy ei ainakaan ole pakkoruotsissa!Sinä!
Miksi kysyt minulta? Etkö löydä itse perustelua kumpi perustelee asian vierestä? Jos löydät niin osoita se äläkä kysele. huusiann kirjoitti:
Sinä!
Miksi kysyt minulta? Etkö löydä itse perustelua kumpi perustelee asian vierestä? Jos löydät niin osoita se äläkä kysele.No nyt sinulta näemmä loppuivat argumentit kokonaan, kun esitin sinulle faktat siitä ettei pakkoruotsi voi olla syy suomenkielisten huonoon vieraiden kielten taitoon.
Pyysit faktat ja sait ne, voisit edes kiittää. Eikä haittaisi vaikka itsekin opettelisit käyttämään Googlea, niin et jatkuvasti joutuisi kiusallisiin tilanteisiin puhuttuasi pelkkää peetä.
Nuo iänikuiset copy & peistatut spämmisikin alkavat kyllästyttää, en viitsi niitä enää edes kommentoida. Voisit edes itse kirjoittaa omat viestisi. Älyllistä laiskuutta tuollainen spämmääminen sanon minä!
Ketjun aihe oli siis aloittajan väite että suomalaiset eivät osaa ranskaa koska pakkoruotsi.
Väite ei siis pidä paikkansa koska aiemmin, ja erityisesti ennen peruskoulua on Suomessa luettu ja osattu ranskaa (ja saksaa) paljon enemmän ja paremmin kuin nykyään kun ruotsin kielen opetusta on jopa vähemmän kuin ennen vanhaan, eikä ruotsi ole edes pakollinen yo-kirjoitusten aine.
Kielitaidon taantuminen ei siis ole seurausta pakkoruotsista, pakkoruotsi on ollut aina ja sitä on luettu jopa paljon enemmän kuin nykyään!
Ainoa johtopäätös jonka ketjusta ja todisteista kenties voisi vetää on että lisäämällä ruotsin kielen opetusta saattaisi myös muiden vieraiden kielten osaaminen parantua. :-D- VesaKaitera
Ankdam kirjoitti: "Kielitaidon taantuminen ei siis ole seurausta pakkoruotsista, pakkoruotsi on ollut aina ja sitä on luettu jopa paljon enemmän kuin nykyään!"
Oppikoulussa on todellakin ollut aina pakkoruotsi, muttei ammattikoulussa. Peruskoulun mukana pakkoruotsi tunkeutua myös ammatilliselle puolelle tähtäävien keskuuteen. Peruskoulun pakkoruotsin takana oli Johannes Virolaisen valtapoliittinen lehmänkauppa RKP:n kanssa.
Ruotsin kielen pakollisuus ylioppilaskirjoituksissa on poistettu koululaisten massiivisen joukkotoiminnan säikäyttämänä, mutta ruotsi on edelleen pakollinen aine. Jos siitä tehtäisiin vaihtoehtoinen kieli, niin sen asema tosin heikkenisi, mutta suurten kielten opiskelijoiden osuus kasvaisi vastaavasti. Tässä vaihtokaupassa Suomi voittaisi. VesaKaitera kirjoitti:
Ankdam kirjoitti: "Kielitaidon taantuminen ei siis ole seurausta pakkoruotsista, pakkoruotsi on ollut aina ja sitä on luettu jopa paljon enemmän kuin nykyään!"
Oppikoulussa on todellakin ollut aina pakkoruotsi, muttei ammattikoulussa. Peruskoulun mukana pakkoruotsi tunkeutua myös ammatilliselle puolelle tähtäävien keskuuteen. Peruskoulun pakkoruotsin takana oli Johannes Virolaisen valtapoliittinen lehmänkauppa RKP:n kanssa.
Ruotsin kielen pakollisuus ylioppilaskirjoituksissa on poistettu koululaisten massiivisen joukkotoiminnan säikäyttämänä, mutta ruotsi on edelleen pakollinen aine. Jos siitä tehtäisiin vaihtoehtoinen kieli, niin sen asema tosin heikkenisi, mutta suurten kielten opiskelijoiden osuus kasvaisi vastaavasti. Tässä vaihtokaupassa Suomi voittaisi."Ruotsin kielen pakollisuus ylioppilaskirjoituksissa on poistettu koululaisten massiivisen joukkotoiminnan säikäyttämänä, mutta ruotsi on edelleen pakollinen aine."
Äläs nyt Vesa muuntele totuutta, ei "koululaisten joukkovoima" poistanut ruotsin kielen pakollisuutta. Ruotsin pakollinen yo-koe poistui yo-kirjoitusuudistuksen seurauksena jonka myötä poistuivat kaikki muutkin aiemmin pakolliset aineet paitsi äidinkieli.
Tala tykkää hokea tuota koululaisten osuutta ja sitä että he juuri poistivat ruotsin yo-kokeen. Eivät poistaneet! Uudistus oli ollut työn alla jo 10 vuotta ja koululaisten mielenosoituksella haluttiin saada muutokseen vauhtia.
Mitä taas kielitaidon parantumiseen pakon poistamisen myötä tulee niin siitä ei ole minkäänlaisia todisteita, todisteita päinvastaisesta sitä vastoin on olemassa pilvin pimein.- huusiann
Ankdam kirjoitti:
No nyt sinulta näemmä loppuivat argumentit kokonaan, kun esitin sinulle faktat siitä ettei pakkoruotsi voi olla syy suomenkielisten huonoon vieraiden kielten taitoon.
Pyysit faktat ja sait ne, voisit edes kiittää. Eikä haittaisi vaikka itsekin opettelisit käyttämään Googlea, niin et jatkuvasti joutuisi kiusallisiin tilanteisiin puhuttuasi pelkkää peetä.
Nuo iänikuiset copy & peistatut spämmisikin alkavat kyllästyttää, en viitsi niitä enää edes kommentoida. Voisit edes itse kirjoittaa omat viestisi. Älyllistä laiskuutta tuollainen spämmääminen sanon minä!
Ketjun aihe oli siis aloittajan väite että suomalaiset eivät osaa ranskaa koska pakkoruotsi.
Väite ei siis pidä paikkansa koska aiemmin, ja erityisesti ennen peruskoulua on Suomessa luettu ja osattu ranskaa (ja saksaa) paljon enemmän ja paremmin kuin nykyään kun ruotsin kielen opetusta on jopa vähemmän kuin ennen vanhaan, eikä ruotsi ole edes pakollinen yo-kirjoitusten aine.
Kielitaidon taantuminen ei siis ole seurausta pakkoruotsista, pakkoruotsi on ollut aina ja sitä on luettu jopa paljon enemmän kuin nykyään!
Ainoa johtopäätös jonka ketjusta ja todisteista kenties voisi vetää on että lisäämällä ruotsin kielen opetusta saattaisi myös muiden vieraiden kielten osaaminen parantua. :-DOn rasittavaa keskustella kanssasi kun et ymmärrä yksinkertaista asiaa.
Tilastosi lukiossa ranskaa opiskelleiden oppilaiden määrästä ei kerro ranskan kielen osaamisesta mitään. Ruotsin kieli on haitannut silloinkin aiemminkin ranskan lukijoita, ei vain nyt. Luulet että voit osoittaa että ruotsi ei haittaa (ranskan) muiden kielien opiskelua jos ruotsin opiskelun väheneminen on sattunut samaan aikaan kuin ranskan kielen opiskelun väheneminen. huusiann kirjoitti:
On rasittavaa keskustella kanssasi kun et ymmärrä yksinkertaista asiaa.
Tilastosi lukiossa ranskaa opiskelleiden oppilaiden määrästä ei kerro ranskan kielen osaamisesta mitään. Ruotsin kieli on haitannut silloinkin aiemminkin ranskan lukijoita, ei vain nyt. Luulet että voit osoittaa että ruotsi ei haittaa (ranskan) muiden kielien opiskelua jos ruotsin opiskelun väheneminen on sattunut samaan aikaan kuin ranskan kielen opiskelun väheneminen.Tack det samma!
Sinä siis väität että ruotsin opiskelu häiritsi lyhyiden kielten opiskelua yhtä paljon vuonna 1984 jolloin 18000 abiturienttia kirjoitti lyhyen kielen kuin vuonna 2010 jolloin lyhyen kielen kirjoitti enää vain 3000 abiturienttia!
Väität että pakkoruotsin ansioista ja kirjoittajien lukumäärästä riippumatta lyhyitä kieliä osattiin yhtä hyvin / huonosti vuonna 1984 kuin nykyään.
HÖPÖ HÖPÖ!!
PAKKORUOTSISTA HUOLIMATTA, VUONNA 1984 OSATTIIN LYHYITÄ KIELIÄ PALJON PAREMMIN KUIN NYKYÄÄN. MIKSI???
- vilpolaan
"Lukiolaislikka" kuulostaa enemmänkin joltain äijänkäppänältä...heh..ja sitäpaitsi jos suomalaisten kielitaitoa verrataan ranskalaisten vastaavaan, voitamme 100-7 noin suunnilleen...ranskalaisten kielitaito on yhtä tunnettua ja ihailtua maailmalla, kuin ranskalaiset rockyhtyeet....:)
- koetalopettaaLapsellisuu
Ankdam kirjoitti:
Lukiolaislikka ei osaa suomea! Mikähän hänen äidinkielensä mahtaa olla?
Vain yhden selkeän virheen löysin hänen teksistään: hän kirjoitti vahingossa "Suomi-kuvaa" erikseen. Yksi pienellä alkukirjaimella aloitettu lause kai luonnollisesti oli huomaamaton virhe, kun kerrat muut lauseet hän aloitti normaalisti isolla alkukirjaimella.
Sinun kielivirheisiisi verrattuna nuo virheet eivät ole mitään! Sinä et edes käytä pilkkuja oikein, mikä nyt kuuluisi perusasioihin suomen kielen osaamisessa! - Oikeinkirjoittaja
koetalopettaaLapsellisuu kirjoitti:
Vain yhden selkeän virheen löysin hänen teksistään: hän kirjoitti vahingossa "Suomi-kuvaa" erikseen. Yksi pienellä alkukirjaimella aloitettu lause kai luonnollisesti oli huomaamaton virhe, kun kerrat muut lauseet hän aloitti normaalisti isolla alkukirjaimella.
Sinun kielivirheisiisi verrattuna nuo virheet eivät ole mitään! Sinä et edes käytä pilkkuja oikein, mikä nyt kuuluisi perusasioihin suomen kielen osaamisessa!"hyvin huolestuin samalla"...outoa suomea...
"tapaus ei ole heille uutisten mukaan vielä muodostunut"...kummaa ilmausta...
"Viranomaisessa pitåsi olla riittävä ranskan taito"...huonoa kieltä tämäkin...:) - koetalopettaaLapsellisu
Oikeinkirjoittaja kirjoitti:
"hyvin huolestuin samalla"...outoa suomea...
"tapaus ei ole heille uutisten mukaan vielä muodostunut"...kummaa ilmausta...
"Viranomaisessa pitåsi olla riittävä ranskan taito"...huonoa kieltä tämäkin...:)Just joo. Minä puutuin selkeisiin rakenne- ja kielioppivirheisiin sen kummemmin itse sisältöä lukematta. Ankdam on yksi niistä, joka kuuluu kirjoittajiin kaikista heikoimmalla kielitaidolla. Pilkkujen käyttö on esimerkiksi suomen kielen osaamisen perusasioita. Myös muiden välimerkkien käytössä hänellä on paljon ongelmia. Hän kirjoittaa usein esim. "RKP'n", kun pitäisi kirjoittaa "RKP:n" jne. Samoin ankdamilla on huomattavasti erilaisia rakenne- ja kielioppivirheitä sekä huomattavia ongelmia mm. ymmärtämisessä. Hän saattaa itse kuvitella osaavansa suomea hyvin, kun hänellä ei ole edes käsitystä siitä, miten sitä oikealla tavalla kirjoitetaan.
- Oikeinkirjoittaja
koetalopettaaLapsellisu kirjoitti:
Just joo. Minä puutuin selkeisiin rakenne- ja kielioppivirheisiin sen kummemmin itse sisältöä lukematta. Ankdam on yksi niistä, joka kuuluu kirjoittajiin kaikista heikoimmalla kielitaidolla. Pilkkujen käyttö on esimerkiksi suomen kielen osaamisen perusasioita. Myös muiden välimerkkien käytössä hänellä on paljon ongelmia. Hän kirjoittaa usein esim. "RKP'n", kun pitäisi kirjoittaa "RKP:n" jne. Samoin ankdamilla on huomattavasti erilaisia rakenne- ja kielioppivirheitä sekä huomattavia ongelmia mm. ymmärtämisessä. Hän saattaa itse kuvitella osaavansa suomea hyvin, kun hänellä ei ole edes käsitystä siitä, miten sitä oikealla tavalla kirjoitetaan.
-oletko itse virheetön?...täydellinen kenties?...älä heittele kiviä lasitalosta, hei...tämän ankdam ei kirjoita tippaakaan huonompaa suomea, kuin muutkaan tällä sivulla, päinvastoin, jopa parempaa ja useimmiten selvästi johdonmukaisempaa, asiassa pysyvämpää, ainakin ne mitä olen huomannut ja lukenut itse..
- koetalopettaaLapsellisu
-oletko itse virheetön?...täydellinen kenties?...älä heittele kiviä lasitalosta, hei...tämän ankdam ei kirjoita tippaakaan huonompaa suomea, kuin muutkaan tällä sivulla, päinvastoin, jopa parempaa ja useimmiten selvästi johdonmukaisempaa, asiassa pysyvämpää, ainakin ne mitä olen huomannut ja lukenut itse..
Olet itse ankdam.
En ole virheetön, eikä ole ankdamkaan, vaikka kovasti sellaista yrittää esittää.
Haluan vain tuollaisen ylimielisen ihmisen tuoda edes vähän maan pinnalle. Hänen suomen kielensä on TODELLA huonoa. On täällä muitakin sellaisia, mutta ankdam kyllä ehdottomasti kuuluu heihin.
Onneksi Suomessakin on tapahtumassa demokratiakehitystä. Ja kun ruotsin kielen asema Suomessa vastaa suomen kielen asemaa Ruotsissa, ehkä silloin Ankdamin kaltaiset ylimieliset ihmisarvon halveksujat saavat ne jalkansa asetettua maan pinnalle. - punakynä2
koetalopettaaLapsellisu kirjoitti:
Olet itse ankdam.
En ole virheetön, eikä ole ankdamkaan, vaikka kovasti sellaista yrittää esittää.
Haluan vain tuollaisen ylimielisen ihmisen tuoda edes vähän maan pinnalle. Hänen suomen kielensä on TODELLA huonoa. On täällä muitakin sellaisia, mutta ankdam kyllä ehdottomasti kuuluu heihin.
Onneksi Suomessakin on tapahtumassa demokratiakehitystä. Ja kun ruotsin kielen asema Suomessa vastaa suomen kielen asemaa Ruotsissa, ehkä silloin Ankdamin kaltaiset ylimieliset ihmisarvon halveksujat saavat ne jalkansa asetettua maan pinnalle.Punakynälle olisi kyllä käyttöä Ankdamin teksteissä, jos olisi kyse koulusta.
- Oikeinkirjoittaja
koetalopettaaLapsellisuu kirjoitti:
Sinun kielivirheisiisi verrattuna nuo virheet eivät ole mitään! Sinä et edes käytä pilkkuja oikein, mikä nyt kuuluisi perusasioihin suomen kielen osaamisessa!Ankdam ei ole ylimielinen, mutta jos sulla itsellä on itsetunnon kanssa ongelmia, ymmärrän et olet aina näkemässä jotain sellaista, mitä ei oikeasti ole..."vain yhden selkeän virheen löysin hänen teksistään" < yksi t-kirjain puuttuu..(lat. huom.) -niin...vain yhden virheen huomasit, ja niitä oli kuitenkin tosi monta...sulta jää asennevammasi takia paljon huomaamatta tässä elämässä, epäilen ma...amen.
- koetalopettaaLapsellisu
Ankdam ei ole ylimielinen, mutta jos sulla itsellä on itsetunnon kanssa ongelmia, ymmärrän et olet aina näkemässä jotain sellaista, mitä ei oikeasti ole..."vain yhden selkeän virheen löysin hänen teksistään" < yksi t-kirjain puuttuu..(lat. huom.) -niin...vain yhden virheen huomasit, ja niitä oli kuitenkin tosi monta...sulta jää asennevammasi takia paljon huomaamatta tässä elämässä, epäilen ma...amen.
Yhden kirjaimen puuttumiseenhan sitä kannattaakin puuttua, kun muuta ei löydä ;).
Kuten jo sanoin, en lukenut aloittajan tekstin sisältöä, vaan kiinnitin huomiota vain kielioppi- ja rakennevirheisiin. Ja muuten suomen kielen sanajärjestys ei ole mitenkään erityisen tarkka. Ei ole siis kyse virheestä, jos sanajärjestys kuulostaa korvaasi jotenkin "oudolta" joissain tapauksissa. Monissa runollisissa teksteissä esim. sanajärjestys voi olla hyvinkin erikoinen - ilman, että kyseessä olisi mikään kielioppivirhe.
Minulla ei ole mitään asennevammaa. Tietäisitpä vain, millaisen ihmisen kanssa olet puhumassa. Kenties olen sinunkin vauvasi saattanut elämään, kuka tietää. Minun "asennevammani" siis on se, että puolustan demokratiaa? Jos näin on, sitten olen vaikka se "asennevammainen".
- svekotollot_taas
Taas nettisvekot ilmaantuivat joukolla julistamaan omaa kuviteltua kielinerouttaan! ;-)
Siten yrittävät jollain oudolla logiikalla puolustaa järjetöntä pakkoruotsitusta.
Jos kielten lukeminen ei maistuisi, niin sitä SUUREMMALLA syyllä pitää turha pakkokieli poistaa!!!"Taas nettisvekot ilmaantuivat joukolla julistamaan omaa kuviteltua kielinerouttaan! ;-)"
Ai pidät meitä neroina!!!?? No varmaan teihin nykytyyppeihin verrattuna ollaankin. Emme me kuitenkaan mitään sen kummempia neroja ole, luettiin vain kieliä ja opittiin.
Omana kouluaikanani kirjoitti lähes kaikki pakollisen ruotsin lisäksi pitkän kielen ja lyhyen kielen ja kielilinjalaiset usein lisäksi toisenkin lyhyen kielen.
Se oli täysin normaalia eikä vaatinut mitään neroutta.- huusiann
Ankdam kirjoitti:
"Taas nettisvekot ilmaantuivat joukolla julistamaan omaa kuviteltua kielinerouttaan! ;-)"
Ai pidät meitä neroina!!!?? No varmaan teihin nykytyyppeihin verrattuna ollaankin. Emme me kuitenkaan mitään sen kummempia neroja ole, luettiin vain kieliä ja opittiin.
Omana kouluaikanani kirjoitti lähes kaikki pakollisen ruotsin lisäksi pitkän kielen ja lyhyen kielen ja kielilinjalaiset usein lisäksi toisenkin lyhyen kielen.
Se oli täysin normaalia eikä vaatinut mitään neroutta.Se ei kuitenkaan perustele pakkoruotsia mitenkään.
huusiann kirjoitti:
Se ei kuitenkaan perustele pakkoruotsia mitenkään.
Ei tietenkään perustele, eikä mikään pakkoruotsin perusteleminen ole tässä ketjussa tarkoituskaan. Vaan, ainakin minun tarkoitus ja tavoite on tyrmätä teidän neffejen hellimä väite että syy teidän suomenkielisten surkeaan kielitaitoon olisi pakkoruotsi. Ei ole!
- huusiann
Ankdam kirjoitti:
Ei tietenkään perustele, eikä mikään pakkoruotsin perusteleminen ole tässä ketjussa tarkoituskaan. Vaan, ainakin minun tarkoitus ja tavoite on tyrmätä teidän neffejen hellimä väite että syy teidän suomenkielisten surkeaan kielitaitoon olisi pakkoruotsi. Ei ole!
Miten niin meillä on huono kielitaito? Minä puhun sujuvasti neljää kieltä ja viidettä Euroopan ulkopuolista kieltä osaan auttavasti. Meillä on pakkoruotsista huolimatta hyvä kielitaito mutta emme voi käyttää kielitaitoamme hyväksi koska se sisältää turhan ruotsin.
- yhävieläkin
Ankdam kirjoitti:
"Taas nettisvekot ilmaantuivat joukolla julistamaan omaa kuviteltua kielinerouttaan! ;-)"
Se oli täysin normaalia eikä vaatinut mitään neroutta...:)
huusiann kirjoitti:
Miten niin meillä on huono kielitaito? Minä puhun sujuvasti neljää kieltä ja viidettä Euroopan ulkopuolista kieltä osaan auttavasti. Meillä on pakkoruotsista huolimatta hyvä kielitaito mutta emme voi käyttää kielitaitoamme hyväksi koska se sisältää turhan ruotsin.
Olipa harvinaisen typerä kommentti! Ei päätä eikä häntää!!
Koska huusianna osaa sujuvaa, virheetöntä ruotsia niin hän ei pysty puhumaan mitään muita vieraita kieliä!
Suu täynnä ruotsiako?)- huusiann
Ankdam kirjoitti:
Olipa harvinaisen typerä kommentti! Ei päätä eikä häntää!!
Koska huusianna osaa sujuvaa, virheetöntä ruotsia niin hän ei pysty puhumaan mitään muita vieraita kieliä!
Suu täynnä ruotsiako?)Aivan totta, onnistuit osoittamaan kuinka suomalaiset joutuvat pidättämään suussaan pakkoruotsin oksennusta, Ranskassa ollessaan, koska ranskantaidot ovat jääneet pakkoruotsin takia oppimatta.
huusiann kirjoitti:
Aivan totta, onnistuit osoittamaan kuinka suomalaiset joutuvat pidättämään suussaan pakkoruotsin oksennusta, Ranskassa ollessaan, koska ranskantaidot ovat jääneet pakkoruotsin takia oppimatta.
Ks yllä.
huusiann kirjoitti:
Aivan totta, onnistuit osoittamaan kuinka suomalaiset joutuvat pidättämään suussaan pakkoruotsin oksennusta, Ranskassa ollessaan, koska ranskantaidot ovat jääneet pakkoruotsin takia oppimatta.
On olemassa espanjalainen sanonta, jonka mukaan ihmisellä on niin monta sielua kuin miten monta kieltä osaa. Yleensäkin vieraan kielen oppiminen avartaa maailmankuvaa ja auttaa ihmistä ymmärtämään asioita eri tavalla.
- PoisPakkoruotsi
Niinhän se on, ettei pakkoruotsia voi millään oikeudenmukaisella puolustella.
Olisinpa saanut pakkoruotsin sijaan opiskella pidemmän ranskan, joka on todella kaunis ja hyödyllisempi kieli.
Ranskan osaajat ymmärtävät ja oppivat myös espanjan kieltä helpommin. Espanjan kielikin on hyödyllinen kieli.
Miettikääs, kuinka hyödyllistä olisi opiskella aasian kieliä ja kulttuuria. - Lukiolaislikka
Nykynuoret eivät opiskele saksaa , ranskaa tai espanjaa pakkoruotsin takia. Englantia luetaan mielellään, koska se koetaan hyödylliseksi.
Pakkoruotsia vihataan jopa enemmän, kuin venäjää.
Motivaation muita kieliä kohtaan vie juuri pakkoruotsi.
Ankdam pitäisi pakottaa opiskelemaan islamia, riittäisikö mielenkiintoa hindulaisuutta kohtaan. Pakko kuului DDR: n. Suomi on EU - maa.
Mitään järjellistä syytä osata ruotsia ei vielä ole löytynyt. Ainut voisi olla, jos on hieman lahjaton, että lukisi ruotsin ja pääsisi sillä kielellä helpommin jatko-opintoihin. Minulla on sanan - ja uskonnon vapaus.
Pakko on opiskella ruotsia ja kuolla.
Suomi on huomattavasti rikkaampi kieli, kuten Sofi Oksanen on todennut.
Ruotsi maana on mielenkiinnoton. Kulttuuri on lapsellista.
Mielestäni on kansalaisvelvollisuus vastustaa pakkoruotsia.
Ruotsi kuolee Suomesta seuraavan sukupolven myötä.
PK seutu on ollut täysin ruotsinkielinen. Vantaalla on enää
Keinotekoisesti 2,7% ruotsinkielisiä. Nyt on momentum päästä lakia muuttamalla eroon ruotsista. Scandinavia muuttuu englanninkieliseksi. Ai etvai?
"Olen tänään ollut yhteydessä lukuisten ystävieni kanssa Pariisissa."
Yhteydessä lukuisiin ystäviini.. ei "yhteydessä jonkun kanssa"
Hoono soomi!
"Hyvin närkästyneitä Pariisissa ollaan, " Sanajärjestys!!!!
"Hyvin huolestuin samalla, että onko suojelupoliisissa tarvittavaa kielitaitoa, kun tapaus ei ole heille uutisten mukaan vielä muodostunut."
Superhoono soomi! "Hyvin huolestuin samalla.. Öööö??? "Mikä tapaus ei ole vielä muodostunut??
"Suomi kuvaa" = suomikuva (yhdyssana!)
"Viranomaisessa pitåsi olla riittävä ranskan taito, onhan se EU-kieli."
Viranomaisessa??? P.S. Suomikin on EU-kieli
Pakkoruotsista on päästävä eroon, muutoin putoamme pois EU;n ytimestä.
Pakkoruotsi pudottaa meidät EU:n ytimestä!! Sallikaa minun nauraa! Nimenomaan Ruotsin ja muiden Pohjoismaiden ansiosta me pysymme EU:n ytimessä!
P.P.S. Ruotsikin on EU-kieli!- pelottavaaAjattelua
"Muiden Pohjoismaiden ansiosta"?
Anteeksi, mutta mitä juuri luin? Siis Suomi ei kelpaa sellaisenaan EU:hun, vaan "muiden ansiosta" on siellä? Entä Viro? Kenen ansiosta se on EU:ssa?
Suomi on yksi pohjoismaisista kielistä ja Suomi yksi Pohjoismaista. Näin ollen sen kieltä on kohdeltava tasapuolisesti muiden kanssa.
Onneksi kansalaisaloite kansanäänestyksen järjestämikeksi euroalueesta eroamiseksi on jo menossa eduskuntaan!!! - pelottavaaAjattelua
Ps- Ankdam on viimeinen ihminen, joka voi muiden kielivirheitä korjailla!
Minäpä alankin jatkossa korjailla sinun kielivirheitäsi. Siihen menisikin sitten koko aika. Jokainen puuttuva pilkku jne. Eihän siitä tulisi mitään! huh huh keskellä pariisin murhetta täällä ankkalampiset vääntää kielistä. todellakin virossa ei ole pakkoruotsia eikä enää pakkovenäjää, eikä ole tulolla takaisin. ja hyvin pysyy eu:n ytimessä ja vieläpä natossa, on digitalisoinnissa meitä edellä ja maan koulutettu nuoriso suuntaa eurooppaan. pakoloiskysymys ratkaistu viksusti. ja silti pärjäävät ilman pakko--ruotsia ?? ma ei ponimai
pelottavaaAjattelua kirjoitti:
Minäpä alankin jatkossa korjailla sinun kielivirheitäsi. Siihen menisikin sitten koko aika. Jokainen puuttuva pilkku jne. Eihän siitä tulisi mitään!Anna palaa! Mutta huom, korjannet sitten ruotsin kielen virheitäni, suomihan ei ole äidinkieleni.
Anteeksi, mutta mitä juuri luin? Siis Suomi ei kelpaa sellaisenaan EU:hun, vaan "muiden ansiosta" on siellä? Entä Viro? Kenen ansiosta se on EU:ssa?
Suomi on yksi pohjoismaisista kielistä ja Suomi yksi Pohjoismaista. Näin ollen sen kieltä on kohdeltava tasapuolisesti muiden kanssa.
Onneksi kansalaisaloite kansanäänestyksen järjestämikeksi euroalueesta eroamiseksi on jo menossa eduskuntaan!!!Toki me olemme täysvaltainen EU-maa mutta Pohjoismaana meillä on paljon enemmän painoarvoa kuin yksittäisenä pikkumaana.
Pohjoismaat ovat monessa asiassa toimineet kimpassa ja meidät mielletäänkin tuolla suuressa maailmassa usein eräänlaisena blokkina.
Yhteistyö ja joukkovoima jyrää, vaikka ymmärrän että sellainen voi neffestä kuulostaa oudolta.pelottavaaAjattelua kirjoitti:
Onneksi kansalaisaloite kansanäänestyksen järjestämikeksi euroalueesta eroamiseksi on jo menossa eduskuntaan!!!En tiedä mitä luit mutta EU:n ytimestä oli puhe, eikä EU:ssa pysymisestä.
Väittäisin reteesti että kombinaatiolla Pohjoismaat on enemmän painoarvoa kuin Eestillä yksin.
Eesti ja muut Baltian maat eivät myöskään muodosta vastaavaa yhteen hiileen puhaltavaa blokkia kuin Pohjoismaat, sellaiseen yhteistyöhön ne ovat poliittisesti liian erilaisia.- erilainenkäsitys
Ankdam kirjoitti:
En tiedä mitä luit mutta EU:n ytimestä oli puhe, eikä EU:ssa pysymisestä.
Väittäisin reteesti että kombinaatiolla Pohjoismaat on enemmän painoarvoa kuin Eestillä yksin.
Eesti ja muut Baltian maat eivät myöskään muodosta vastaavaa yhteen hiileen puhaltavaa blokkia kuin Pohjoismaat, sellaiseen yhteistyöhön ne ovat poliittisesti liian erilaisia.Jos "Pohjoismaiden" olisi tarkoitus puhaltaa "yhteen hiileen" - miksi sitten yksi näistä "Pohjoismaista" on oikeus jättää kulttuurineen ja kielineen ulkopuolelle? Opiskelkoon muut suomen kieltä, jos haluavat "puhaltaa yhteen hiileen"! Ei se ole mitään yhteen hiileen puhaltamista, että yhtä syrjitään politiikan avulla! Yhteen hiileen puhaltaminen tarkoittaa myös oikeudenmukaista kohtelua ja tasapuolisuutta.
Minäpä alankin jatkossa korjailla sinun kielivirheitäsi. Siihen menisikin sitten koko aika. Jokainen puuttuva pilkku jne. Eihän siitä tulisi mitään!Ei minun pointtini ollut korjata mitään kielivirheitä vaan ihmettelin ääneen että mikä mahtaa olla Lukiolikan äidinkieli kun hänen suomen kielensä oli niin kummallista.
Koska tällä palstalla nimenomaan keskustellaan kielistä ja niiden hyödyllisyydestä sekä kielten opetuksesta, niin kyllä kirjoittajan taustalla ja näkökulmalla on merkitystä.- oletväärässä
Ankdam kirjoitti:
Ei minun pointtini ollut korjata mitään kielivirheitä vaan ihmettelin ääneen että mikä mahtaa olla Lukiolikan äidinkieli kun hänen suomen kielensä oli niin kummallista.
Koska tällä palstalla nimenomaan keskustellaan kielistä ja niiden hyödyllisyydestä sekä kielten opetuksesta, niin kyllä kirjoittajan taustalla ja näkökulmalla on merkitystä."Vaan" ja "että"-sanojen eteen pilkku, kiitos.
Ei täällä ole mitään merkitystä kirjoittajien taustalla! Ihmisarvo on ihmisarvo, demokratia on demokratiaa. Näiden puolustajien taustalla ei todellakaan ole mitään merkitystä. - ettetolisiväärässä
oletväärässä kirjoitti:
"Vaan" ja "että"-sanojen eteen pilkku, kiitos.
Ei täällä ole mitään merkitystä kirjoittajien taustalla! Ihmisarvo on ihmisarvo, demokratia on demokratiaa. Näiden puolustajien taustalla ei todellakaan ole mitään merkitystä.-anna sinäkin ihmisarvo, myös vähemmistölle....äläkä rutise pikkuasioista...
- oletväärässä
ettetolisiväärässä kirjoitti:
-anna sinäkin ihmisarvo, myös vähemmistölle....äläkä rutise pikkuasioista...
Vähemmistön edustajan ihmisarvo ei voi olla yhtään arvokkaampi kuin muiden, vaan täysin sama. Tämän vuoksi se, että vähemmistöllä on koknsa mukainen asema myös yhteiskunnassa, on juuri ihmisarvon kunnioittamista. Sekä enemmistön että vähemmistön edustajan. Ei vähemmistöllä ole oikeutta puuttua enemmistön asioihin. Vähemmistöllä on sen sijaan oikeus mm. saada palvelua kielellään niillä alueilla, joilla vähemmistökieltä enemmistönä puhutaan. Et sinä voi puolustella positiivista syrjintää mitenkään.
- kaikenlaisia
oletväärässä kirjoitti:
Vähemmistön edustajan ihmisarvo ei voi olla yhtään arvokkaampi kuin muiden, vaan täysin sama. Tämän vuoksi se, että vähemmistöllä on koknsa mukainen asema myös yhteiskunnassa, on juuri ihmisarvon kunnioittamista. Sekä enemmistön että vähemmistön edustajan. Ei vähemmistöllä ole oikeutta puuttua enemmistön asioihin. Vähemmistöllä on sen sijaan oikeus mm. saada palvelua kielellään niillä alueilla, joilla vähemmistökieltä enemmistönä puhutaan. Et sinä voi puolustella positiivista syrjintää mitenkään.
-jos ihmisarvo on kerran täysin sama, niin lopeta typerä vähemmistön mollaus, mikä oikeus sulla on puuttua vähemmistön asioihin, jos vähemmistöllä ei ole oikeutta enemmistön asioihin?..tasa-arvokäsityksesi on syrjivää, koita nyt ymmärtää edes, et enemmistö pärjää ihan hienosta sillä voimalla ja substanssilla mikä sillä on, vähemmistöllä taas on töitä pärjätä muutenkin, ilman että jotkut jatkuvasti piikittelee ja syrjii...
oletväärässä kirjoitti:
Ei täällä ole mitään merkitystä kirjoittajien taustalla! Ihmisarvo on ihmisarvo, demokratia on demokratiaa. Näiden puolustajien taustalla ei todellakaan ole mitään merkitystä.Minusta kirjoittajan lähtökohdilla ja sen myötä näkökulmalla on hyvinkin paljon merkitystä. Kyse ei tietenkään ole mistään ihmisarvosta vaan siitä että keskustelua on helpompi käydä jos tietää miksi joku ajattelee kuten ajattelee.
Onhan siinä eroa mistä lähtökohdista esim. kielipolitiikka katselee, ei ole olemassa yhtä ainoata totuutta.- oletväärässä
Ankdam kirjoitti:
Minusta kirjoittajan lähtökohdilla ja sen myötä näkökulmalla on hyvinkin paljon merkitystä. Kyse ei tietenkään ole mistään ihmisarvosta vaan siitä että keskustelua on helpompi käydä jos tietää miksi joku ajattelee kuten ajattelee.
Onhan siinä eroa mistä lähtökohdista esim. kielipolitiikka katselee, ei ole olemassa yhtä ainoata totuutta.'Taas jätit noinkin lyhyestä tekstistäsi jopa KUUSI pilkkua pois! Ei sellaista tekstiå edes viitsisi lukea.
Kielipolitiikassa on todellakin ainoastaan yksi oikea totuus! Se on ihmisarvo ja ihmisarvon kunnioitus. Tämän vuoksi vähemmistöllä on oltava juuri kieliryhmän koon mukainen asema yhteiskunnassa. Kaikki muu on ihmisarvon kannalta väärin.
Ja muuten jos pidät ruotsia ainoana äidinkielenäsi, et silloin ole sanojesi mukaan "kaksikielinen". Muuten esim. minäkin olisin "kaksikielinen" (mitä en ole), kun puhun jopa parempaa ruotsia kuin sinä suomea. Ruotsi on kielenä harvinaisen yksinkertainen ja helppo. Näin ollen esim. rakenne- ja kielioppisäännöt on todella helppo oppia. Aidosti kielitaitoinen ihminen oppii perusasiat kielopissa jne. todella helposti. Vaikka esim. ruotsin sanajärjestys tai pilkkusäännöt poikkeavat suomen kielestä, ei ainakaan itselläni ole mitään vaikeuksia näiden hahmottamisessa. - varmamaali
oletväärässä kirjoitti:
'Taas jätit noinkin lyhyestä tekstistäsi jopa KUUSI pilkkua pois! Ei sellaista tekstiå edes viitsisi lukea.
Kielipolitiikassa on todellakin ainoastaan yksi oikea totuus! Se on ihmisarvo ja ihmisarvon kunnioitus. Tämän vuoksi vähemmistöllä on oltava juuri kieliryhmän koon mukainen asema yhteiskunnassa. Kaikki muu on ihmisarvon kannalta väärin.
Ja muuten jos pidät ruotsia ainoana äidinkielenäsi, et silloin ole sanojesi mukaan "kaksikielinen". Muuten esim. minäkin olisin "kaksikielinen" (mitä en ole), kun puhun jopa parempaa ruotsia kuin sinä suomea. Ruotsi on kielenä harvinaisen yksinkertainen ja helppo. Näin ollen esim. rakenne- ja kielioppisäännöt on todella helppo oppia. Aidosti kielitaitoinen ihminen oppii perusasiat kielopissa jne. todella helposti. Vaikka esim. ruotsin sanajärjestys tai pilkkusäännöt poikkeavat suomen kielestä, ei ainakaan itselläni ole mitään vaikeuksia näiden hahmottamisessa."ihmisarvon kunnioitus"....juuri tässä sulla on puutetta..m.o.t
- oletväärässä
varmamaali kirjoitti:
"ihmisarvon kunnioitus"....juuri tässä sulla on puutetta..m.o.t
Te olette siis jääneet tuohon leimaamisen tasolle, kun ei löydy enää mitään perusteluja tai argumentteja Suomen kielipolitiikalle.
Perustelisitko sen jälkeen, miten minulla on puutetta ihmisarvon kunnioituksessa. Tunnen itseni ja tiedän tasan tarkalleen olevani heikoimpien puolustaja, ihmisarvoa täysin kunnioittava. Juuri siksi positiivista syrjintää niin suurella palolla haluankin vastustaa.
Eli perusteluja, kiitos! - varmamaali
oletväärässä kirjoitti:
Te olette siis jääneet tuohon leimaamisen tasolle, kun ei löydy enää mitään perusteluja tai argumentteja Suomen kielipolitiikalle.
Perustelisitko sen jälkeen, miten minulla on puutetta ihmisarvon kunnioituksessa. Tunnen itseni ja tiedän tasan tarkalleen olevani heikoimpien puolustaja, ihmisarvoa täysin kunnioittava. Juuri siksi positiivista syrjintää niin suurella palolla haluankin vastustaa.
Eli perusteluja, kiitos!Vähemmistön, eikä kenenkään mollaus ole muuta kuin typerää..jos et tätä todellakaan tajua, sitä on mahdotonta selittää. Olet syvällä poterossasi, minne valo ei pääse, ja texteistäsi huomaa sen. Bob Dylan jo 60-luvun alussa lauloi osuvasti kaltaisestasi: how many times must a man look up, before he can see the sky....
- käsiRaamatulla
kaikenlaisia kirjoitti:
-jos ihmisarvo on kerran täysin sama, niin lopeta typerä vähemmistön mollaus, mikä oikeus sulla on puuttua vähemmistön asioihin, jos vähemmistöllä ei ole oikeutta enemmistön asioihin?..tasa-arvokäsityksesi on syrjivää, koita nyt ymmärtää edes, et enemmistö pärjää ihan hienosta sillä voimalla ja substanssilla mikä sillä on, vähemmistöllä taas on töitä pärjätä muutenkin, ilman että jotkut jatkuvasti piikittelee ja syrjii...
"mikä oikeus sulla on puuttua vähemmistön asioihin, jos vähemmistöllä ei ole oikeutta enemmistön asioihin?."
Me suomalaiset (todellakin pystyn myös kaikkien muiden suomalaisten puolesta näin sanomaan) lupaamme kautta kiven ja kannon, käsi Raamatullamme, ettemme puutu tai ole edes kiinnostuneita vähemmistön asioista, kun Suomen kielipolitiikka on demokraattinen ja vastaa Ruotsin kielipolitiikkaa. - häjyttuloo
käsiRaamatulla kirjoitti:
"mikä oikeus sulla on puuttua vähemmistön asioihin, jos vähemmistöllä ei ole oikeutta enemmistön asioihin?."
Me suomalaiset (todellakin pystyn myös kaikkien muiden suomalaisten puolesta näin sanomaan) lupaamme kautta kiven ja kannon, käsi Raamatullamme, ettemme puutu tai ole edes kiinnostuneita vähemmistön asioista, kun Suomen kielipolitiikka on demokraattinen ja vastaa Ruotsin kielipolitiikkaa.No miksi sitten kokoajan puutut? Kielipolitiikkammehan on demokraattisen järjestelmän hyväksymä tulos. Ruotsin valtion kielipolitiikkaan vertaaminen ontuu pahasti, sen ymmärtää jokainen, ainakin pitäisi ymmärtää....
- käsiRaamatulla
häjyttuloo kirjoitti:
No miksi sitten kokoajan puutut? Kielipolitiikkammehan on demokraattisen järjestelmän hyväksymä tulos. Ruotsin valtion kielipolitiikkaan vertaaminen ontuu pahasti, sen ymmärtää jokainen, ainakin pitäisi ymmärtää....
Miten Ruotsiin vertaaminen ontuu?
Ruotsissa on prosentuaalisesti paljon enemmän suomenkielisiä kuin Suomessa ruotsinkielisiä. Jos se ontuu, se ontuu silloin niin, että suomenkielisten aseman olisi Ruotsissa oltava juuri tuon prosenttiluvun mukainen eli hieman parempi siellä kuin toisinpäin.
Tietenkin me suomalaiset puutumme Suomen eriarvoistavaan ja epädemokraattiseen kielipolitiikkan, koska se liittyy niin suuresti juuri meihin. Pitäisikö meidän siis tuosta vaan hyväksyä Suomen kielipolitiikka? Kun ruotsin kielen asema on kieliryhmän koon mukainen, ei meillä silloin ole mitään syytä puuttua tämän(kään) vähemmistön asioihin sen kummemmin. He huolehtivat asioistaan itse. - olethukassa
häjyttuloo kirjoitti:
No miksi sitten kokoajan puutut? Kielipolitiikkammehan on demokraattisen järjestelmän hyväksymä tulos. Ruotsin valtion kielipolitiikkaan vertaaminen ontuu pahasti, sen ymmärtää jokainen, ainakin pitäisi ymmärtää....
Sinä hyväksyt tuosta vaan, että "järjestelmän hyväksyminen" voisi ohittaa ihmisarvon? Mitäs, kun "järjestelmä" ei enää hyväksykään sitä, että ihmisarvoa on Suomessa aina halveksittu niin paljon? Nyt jo alkaa näkyä mitä suuremmassa määrin jopa poliitikkoja, jotka ovat jo vähemmistökieli ruotsin vähemmistöaseman kannsalla, jopa kokonainen puolueen nuorisojärjestö on jo tätä mieltä. Jos "järjestelmä" on hyväksynyt jonkun asian väärin perustein, eikä kunnioita ihmisarvoa, sellaisia lakeja on silloin muutettava.
- ettetolisiväärässä
käsiRaamatulla kirjoitti:
Miten Ruotsiin vertaaminen ontuu?
Ruotsissa on prosentuaalisesti paljon enemmän suomenkielisiä kuin Suomessa ruotsinkielisiä. Jos se ontuu, se ontuu silloin niin, että suomenkielisten aseman olisi Ruotsissa oltava juuri tuon prosenttiluvun mukainen eli hieman parempi siellä kuin toisinpäin.
Tietenkin me suomalaiset puutumme Suomen eriarvoistavaan ja epädemokraattiseen kielipolitiikkan, koska se liittyy niin suuresti juuri meihin. Pitäisikö meidän siis tuosta vaan hyväksyä Suomen kielipolitiikka? Kun ruotsin kielen asema on kieliryhmän koon mukainen, ei meillä silloin ole mitään syytä puuttua tämän(kään) vähemmistön asioihin sen kummemmin. He huolehtivat asioistaan itse.Älä kirjoittele muiden puolesta, tyyliin "me suomalaiset", et ole kysynyt siihen heiltä lupaa. Vain omasta puolestasi voi höpötellä typeryyksiäsi.
- käsiRaamatulla
ettetolisiväärässä kirjoitti:
Älä kirjoittele muiden puolesta, tyyliin "me suomalaiset", et ole kysynyt siihen heiltä lupaa. Vain omasta puolestasi voi höpötellä typeryyksiäsi.
Kyllä voin! Olen takuuvarma siitä, että suomalaiset ovat silloin hiljaa, kun kielipolitiikka on oikeudenmukainen ja demokraattinen, eikä siinä ole vääryyttä. Miksi? Koska suomalaisilla on ihmisarvo! Ja ihmisluonteeseen kuuluu juuri se, ettei yleensä kritisoida oikeudenmukaisuutta.
Teidän mukaanne suomalaisilla ei ole ihmisarvoa ja ajattelette, että suomalaiset kritisoivat turhasta - koska heillä ei ole ihmisarvoa - ts. he ovat "vihaavia barbaareja". oletväärässä kirjoitti:
Ei täällä ole mitään merkitystä kirjoittajien taustalla! Ihmisarvo on ihmisarvo, demokratia on demokratiaa. Näiden puolustajien taustalla ei todellakaan ole mitään merkitystä.Kiitos opetuksesta. Olen pahoillani noista pilkku-y.m. virheistä, toivottavasti saat kuitenkin selvää. Kirjoitan useimmiten iPadilla mitä kummallisemmissa paikoissa ja asennoissa, joten kovin hiottua ja viimeisteltyä tämä minun kirjoittamiseni ei aina ole. Kun lisäksi korjaa tekstiä moneen kertaan, ei lopputulos aina ole optimaalinen.
En kuitenkaan lupaa parantaa tapojani. Saa kelvata! Nytkin kirjoitan tätä kommenttia palmun juurella ja kirkas auringon paiste häikäisee.- VesaKaitera
Ankdam kirjoitti: "Nimenomaan Ruotsin ja muiden Pohjoismaiden ansiosta me pysymme EU:n ytimessä!"
Tuskinpa vain. Muista Pohjoismaista vain Ruotsi ja Tanska ovat EU:n jäseniä, eikä kumpikaan niistä kuulu varsinaiseen sisäpiiriin, koska ne ovat omien kansnaäänestyksiensä tulosten perusteella pysytelleet euroalueen ulkopuolella, toisin kuin Suomi. Meidän maamme on ollut jo vuosia ainoa Pohjoismaa EU:n ytimessä.
- Lukiolaislikka
EU kielet ovat englanti, ranska ja saksa. Suomi käyttää näitä kieliä kaikkien muiden EU- maiden, paitsi Ruotsin kanssa.
RKP oli liian pitkään hallituksessa ja sai Suomen nöyristelemään länteen.
Valtioiden välinen yhteistyö pitäisi olla tasa-arvoista.
Baltian maat eivät nöyristele Ruotsia
Minä kommunikoin ruotsalaisten kanssa englanniksi. Saan paremmin arvostusta, kuin puhumalla ruotsia.
Suomalaiselle ruotsi on hyödytön kieli. Meidän luokalta yksikään ei aio kirjoittaa ruotsia. Osallistumme tunneille ainoastaan, koska se on pakko.
Haaveilemme, että joku alkaisi organisoida pakkoruotsi lakkoa.
Mikäli lakkoon osallistuu riittävästi lukiolaisia, hallituksen on pakko luopua ruotsin pakollisuudesta.
Kansa vastustaa pakkoruotsia ja se on koulussa vain ja ainoastaan korruptoituneiden politiikkojen takia. Korruption vastustaminen on kansalaisvelvollisuus.
Kaksikielisyys aiheuttaa hallintohimmeliin liikaa kustannuksia.
Luopumalla kaksikielisyydestä saadaan Suomi nousuun ja kansakunnalle elinmahdollisuus. Kaksikielisyys haisee niin Johannes Virolaisen lehmän paskalle. Eläkää Impivaarassa, jotka haluatte. Nuoriso on SLUSH!- aivansamaihaneri
-ja joku syyttää meidän nöyristelevän länttä, toinen itää, on se kovaa kun ei tiedä kumpaa kulloinkin pitäisi....-jos 2-kielisyys on joillekin ongelma, tai ruotsinkielen opiskeleminen, niin hän ei tiedä ongelmista yhtään mitään...Suomi on pohjoismaa, ei mikään osa Brittein saaria, englantia nyt osaavat kaikki, ruotsin osaaminen on plussaa ja valttikortti...
p.s. Baltian maat romahtaisivat ilman massiivisia eu-tukiaan....Suomi ei saa sellaisia....
- KaunisSuomenKieli
Tuo kalkkunalampi on häpeäksi Suomelle. Toivottavasti ei edusta Suomea missään instanssissa.
Tanskalaiset ja norjalaiset pitävät suomalaisista.
Tässä hiljattain eräs islantilainen kehui suomen kieltä kauniiksi. Kuulostaa kuulemma hieman japanilta. Ja mikä hauskinta, tämä islantilainen kehui suomen kielen kauneutta surulle, joka kyllä oli muistanut mainita olevansa ruotsinkielinen. Eli ei ollut islantilaisella hajuakaan suruista, tai muutenhan se olisi ollut vttuilua;D - Lukiolaislikka
Lukiolaisen iltarukous:
Tule hyvä englannin kieli,
Älä tule paha ruotsin kieli!- lööperiä
...likka, aja partasi.
- huh-huh
Tärkeintä on oppia ja säilyttää äidinkieli (suomenkieli) ja ken haluaa niin englanti toisena kielenä, mutta ei pakollisena.
En ymmärrä tuollaista ajatusta, että suomalaisen pitäisi nöyränä osata joka maan kieltä, mihin nokkansa pistää. Sitten vielä, kun ulkomaalaiset tulevat tänne (Suomeen), heitä pitäisi palvella heidän maansa kielellä.
Esim. itä-puolella maata vaadittiin joku aika sitten jopa siivoojilta venäjänkielen taitoa, samoin kaupankassat valittiin tuon taidon mukaan.
Tyhmää nuoleskella vieraita maita, missä on suomalaisuus ja omanarvontunto?
Kieli ja murteet kunniaan ja liikkeitten/yritysten nimet suomenkielisiksi.
Nykyisin joka hallin nurkassa joku englanninkielinen nimi, ei mitään tietoa, mitä niissä halleissa tehdään...kunhan vaan vaikuttaa niin "hienolta" nimi.
Monessa maassa suomalainen saa palveluja omalla äidinkielellään?
Nuo kirjoitusvirheistä jauhamiset on "sieltä itsestään", pilkunnussimista joutavilla.
Kunhan asia tulee vain julki ja ymmärretyksi, sama onko virheitä vai ei.
Jokainen kirjoittaa tavallaan ja pääasia, että kirjoittaa Suomessa suomeksi:D- huh-huh
Korjaus: Monessako maassa...
- Lukiolaislikka
Voisiko joku pakkoruotsin puolustaja kertoa, että missä sitä ruotsia voi käyttää . S-marketin kassalla Kauniaisissa on jo pelkkää Suomen lippua.
Nekin, jotka ruotsia puhuvat osaavat erinomaisesti suomea.
Y- junassa ei ole ruotsia puhuvaa konduktööriä. Rautatieasemalla on huono ruveta ruotsia höpöttämään.
Kauppatorilla ei ole silakkamarkkinat ikuisia.
Akateeminen ja Stockmann on periaatteen vuoksi boikotissa.
Svenska Teatern ei minusta katsojaa saa. Hbl tulee, kun sen saa ilmaiseksi. Centtiäkään en siihen muuten uhraa. HS kirjoittaa saman suomeksi. Ovat ikäänkuin symbioosissa. Hesarin luen kirjastossa.
Unohdin, että tietysti TV 1 näyttää uutiset ruotsiksi, mutta olen jo katsonut suomeksi, joten nykyisin vaihdan kanavaa. Silloin, kun vielä kuvittelin, että ruotsia voi jotenkin hyödyntaa katsoin harjoituksen vuoksi
MTV ei näytä ruotsinkielistä ohjelmaa, ei vaikka on ruotsalaisessa omistuksessa. Tämä kertoo ruotsin kaupallisen merkityksen 0.
On yhtä hyödyllistä opiskella ruotsia, kuin soittaa nokkahuilua.
Nuorena oli suomenruotsalaisia kavereita, kun asuivat naapurissa.
Heidän kanssa puhuttiin aina suomea. Nyt he ovat etääntyneet omaan ryhmäänsä, koska olemme eri kouluissa.
YouTubessa mr Järnefelt esitteli nyckelpiga WC pönttöä.
Pakkoruotsin voi vetää siitä alas.
Aiemmin, kuten sanoin opiskelin kieltä, ja ehkä vieläkin, jos ei olisi pakollista. Neuvostoliitto on kaatunut!
Ainoat pakkovallan kannattajat ovat reppanat suomenruotsalaiset. - psytri
"Lukiolaislikka, huusiann"-nikit ovat juuri samanlaisia kuin raukkamainen koulukiusaaja, joka välitunnilla kiusaa pienempäänsä....
- juurituoRKPstätuleemiele
Minulle tulee aina ankdamista ja kaikista muistakin RKP:läisistä täällä juuri nimenomaan KOULUKIUSAAJAT mieleen.
Demokratian, ihmisarvon ja oikeudenmukaisuuden puolustajat taas ovat useimmiten niitä HEIKOIMPIEN puolustajia - olleet myös kouluaikoinaan varmasti. - psytri
juurituoRKPstätuleemiele kirjoitti:
Minulle tulee aina ankdamista ja kaikista muistakin RKP:läisistä täällä juuri nimenomaan KOULUKIUSAAJAT mieleen.
Demokratian, ihmisarvon ja oikeudenmukaisuuden puolustajat taas ovat useimmiten niitä HEIKOIMPIEN puolustajia - olleet myös kouluaikoinaan varmasti.-ymmärrät väärin demokratian, ihmisarvon ja oikeudenmukaisuuden lisäksi koulukiusaamisenkin näköjään...en yllättynyt.
psytri kirjoitti:
-ymmärrät väärin demokratian, ihmisarvon ja oikeudenmukaisuuden lisäksi koulukiusaamisenkin näköjään...en yllättynyt.
Taas kerran! Ei mitään perusteluja, ei mitään vasta-argumentteja.
Sinun käsitys siis ihmisarvosta on se, että jollain vähemmistön edustajalla saakin olla suurempi ihmisarvo kuin toisen vähemmistön edustajalla tai enemmistön edustajalla? Positiivinen syrjintä on sinusta siis täysin oikein? Sinun käsityksesi ihmisarvosta on siis se, että sinulla on oikeus pakottaa oma kielesi 5 miljoonalle ihmiselle, joilla jokaisella on erilainen elämänhistoria ja myös täysin sama ihmisarvo? Sinulla on sinun mukaasi kaikki oikeus vaatia heitä hyväksymään tällainen ainutlaatuinen kielipolitiikka, vaikka missään muualla ei sellaista kukaan hyväksyisi? Siis vasten ihmisten tahtoa?
Kun vähemmistöllä on kieliryhmän koon mukainen asema yhteiskunnassa, tällöin kyseinen kieli myös "näkyy" yhteiskunnassa juuri tuon prtosenttiosuuden verran. Siitä siis voit "tarkastaa" ihmisarvon kunnioituksen ja demokratian toteutumisen eri maissa!
Suomessa ruotsinkielisiä on alle 4,9%,koska Ahvenanmaan ruotsinkieliset kuuluvat Ahvenanmaan todellisuuteen, eivät Suomen (Ahvenanmaalla on itsehallinto, eikä suomen kielelle ole siellä annettu minkäänlaista asemaa). - akjhsjahakadhs
Demokratian, ihmisarvon ja oikeudenmukaisuuden puolustajat taas ovat useimmiten niitä HEIKOIMPIEN puolustajia - olleet myös kouluaikoinaan varmasti.Varmaan sellaiselle tuleekin mieleen "kiusaaminen", joka ei ylipäänsä kestä minkäälaista totuuden kuulemista. Aina kun joku on eri mieltä, ja vieläpä todistaa väitteensä, niin neffelle tulee siitä paha mieli ja häntä "kiusataan".
akjhsjahakadhs kirjoitti:
Varmaan sellaiselle tuleekin mieleen "kiusaaminen", joka ei ylipäänsä kestä minkäälaista totuuden kuulemista. Aina kun joku on eri mieltä, ja vieläpä todistaa väitteensä, niin neffelle tulee siitä paha mieli ja häntä "kiusataan".
Minulle ei vielä kukaan ole "todistanut väitteistään" siiätä, että Suomen kielipolitiikka olisi jotenkin oikeudenmukainen ja kunnioittaisi ihmisarvoa.
Yritä sinä edes nyt! Niin edes jonkunlaista keskustelua saataisiin aikaan!
Kiusaaja ei ymmärrä toisen ihmisarvoa ja siitä RKP:n politiikassa on kyse.
Tiedän, että RKP:läiset usein ovat ihmisarvosta "eri mieltä", mutta suurin osa suomalaisista on eri mieltä taas RKP:n kanssa, valitan. - urwind
Minulle ei vielä kukaan ole "todistanut väitteistään" siiätä, että Suomen kielipolitiikka olisi jotenkin oikeudenmukainen ja kunnioittaisi ihmisarvoa.
Yritä sinä edes nyt! Niin edes jonkunlaista keskustelua saataisiin aikaan!
Kiusaaja ei ymmärrä toisen ihmisarvoa ja siitä RKP:n politiikassa on kyse.
Tiedän, että RKP:läiset usein ovat ihmisarvosta "eri mieltä", mutta suurin osa suomalaisista on eri mieltä taas RKP:n kanssa, valitan.Jep, on tosi valitettavaa, kun et ymmärrä asioita muuta kuin sillä ainoalla, oikealla omalla tavallasi. Kanssasi keskustelu on kuin seinälle yrittäisi puhua järkeä...tosin seinä ei sentään höpötä typeriä takaisin kokoajan...
urwind kirjoitti:
Jep, on tosi valitettavaa, kun et ymmärrä asioita muuta kuin sillä ainoalla, oikealla omalla tavallasi. Kanssasi keskustelu on kuin seinälle yrittäisi puhua järkeä...tosin seinä ei sentään höpötä typeriä takaisin kokoajan...
Huomaan, että teitä ärsyttää, kun tiedätte minun olevan oikeassa.
Ihmisarvo ON ainoa, oikea totuus. Kaikki muu perustuu ihmisarvon halventamiseen. Sen tiedätte hyvin itsekin ja siksi turvaudutte vain leimaamiseen, ilman mitään vasta-argumentteja ja perusteluja :).
Minä tiedän 120% olevani tässä aiheessa oikeassa. - juurituoRKPstätuleemiele
Ihmisarvo ON ainoa, oikea totuus. Kaikki muu perustuu ihmisarvon halventamiseen. Sen tiedätte hyvin itsekin ja siksi turvaudutte vain leimaamiseen, ilman mitään vasta-argumentteja ja perusteluja :).
Minä tiedän 120% olevani tässä aiheessa oikeassa.*120% varmuudella
- näkijäkatsoja
Minä tiedän 120% olevani tässä aiheessa oikeassa.Niinpä taas; anna arvo myös vähemmistölle, vaikka et kykene ymmärtämäänkään mistä vähemmistössä elämisessä on kyse.
- juurituoRKPstätuleemiel
näkijäkatsoja kirjoitti:
Niinpä taas; anna arvo myös vähemmistölle, vaikka et kykene ymmärtämäänkään mistä vähemmistössä elämisessä on kyse.
Niin miten en anna vähemmistölle arvoa, kun vaadin myös Suomeen oikeudenmukaista kielipolitiikkaa, joka ei aseta enemmistölle mitään vaatimuksia? Vähemmistö saa aivan rauhassa huolehtia omasta kielestään puhumalla sitä aivan itse. Niillä alueilla, joilla vähemmistökieltä enemmistönä puhutaan, on oikeus mm- palvelut tällä kielellä saada. Näin se toimii joka maassa ja näin vähemmistölle annetaan arvo. Anna sinä arvo enemmistölle!
- olethakoteillä
näkijäkatsoja kirjoitti:
Niinpä taas; anna arvo myös vähemmistölle, vaikka et kykene ymmärtämäänkään mistä vähemmistössä elämisessä on kyse.
Se, että antaa vähemmistölle arvon, ei tarkoita sitä, että oikeuttaisi vähemmistökielen nostamista politiikan avulla muiden vähemmistökielien ja enemmistökielen yläpuolelle.
Vähemmistölle arvon antaminen on sitä, että antaa vähemmistökielelle oikeuden "elää" niillä alueilla, joilla sitä enemmistönä puhutaan. Lakien on vastattava todellisuutta ihmisistä. - kaikenlaisia
olethakoteillä kirjoitti:
Se, että antaa vähemmistölle arvon, ei tarkoita sitä, että oikeuttaisi vähemmistökielen nostamista politiikan avulla muiden vähemmistökielien ja enemmistökielen yläpuolelle.
Vähemmistölle arvon antaminen on sitä, että antaa vähemmistökielelle oikeuden "elää" niillä alueilla, joilla sitä enemmistönä puhutaan. Lakien on vastattava todellisuutta ihmisistä.Toisto, opintojen äiti: mitään ei ole nostettu minkään yläpuolelle. On oma syy, jos itsesi alennat; älä siitä muita syytä, vaan peilin eteen, siellä on syyllinen.
- kertokaaaa
psytri kirjoitti:
-ymmärrät väärin demokratian, ihmisarvon ja oikeudenmukaisuuden lisäksi koulukiusaamisenkin näköjään...en yllättynyt.
"ihmisarvo" spämmi iski jälleen. missä voi suojautua tältä terroristilta, kertokaa!
- omanapa
kertokaaaa kirjoitti:
"ihmisarvo" spämmi iski jälleen. missä voi suojautua tältä terroristilta, kertokaa!
Ihmisarvo on joillekin "ihmisarvo". Näiden tyyppien mukaan vähemmistöille ei kuulu oikeata ihmisarvoa.
- huusiann
Anteeksi eiliset kirjoitukseni. Otin vähän konjamiinia pitkin päivää.
- huusiann
Älä höpsi!
- ljjlkadskjk
Lukiolaislikka on keski-ikäinen mies, joka sepittää täällä omia juttujaan. Ei ole nuoren tytön kirjoitus tämä.
Ja vielä aloitusviestin sisällöstä: Ranskalaiset eivät koskaan kiinnostuisi pakkoruotsista keskustelunaiheena, ja sen perusteella vielä väittäisi, että suomalaiset eivät ole kiinnostuneet heidän kielestään. - HistoriaKertokoon
Suomessa SAA opiskella mitä kieltä tahtoo jos edes tahtoo. ranskalainen VOI kunnioittaa Suome ja lukea Suomenkieltä, jos edes tahtoo. EI ole vaikeaa opetella muutamaa riviä, muutamaa sanaa SUOMEA jos kunnioittaa SUOMEA, jonka asema maailmankartalla tulee olemaan merkittävä Venäjän rajamaana sekä MATUJEN keskittymiskeskuksena. Joten RANSKASSA vaan oppimaan !
- Lukiolaislikka
Haluaisin vielä puuttua tuohon vähemmistö ongelmaan. Suomenruotsalaisiksi itseään kutsuvat eivät ole mikään etninen vähemmistö. Se on oikeasti vitsi. Aivan kuin sujuvasti englantia puhuvat julistautuisivat vähemmistöksi kutsuisivat itseään amerikansuomalaisiksi.
Suomenruotsalaiset, kuten tämä vanha kalkkuna voisivat hyvin vaihtaa kielensä suomeksi. Hyvin harva käyttää ruotsia työssään.
Meidän suvussa ehkä 1 on sellaisessa työssä, että työyhteisö puhuu ruotsia. Ne jotka puhuvat ruotsia kotonaan, joutuvat töissä ja arkipäivässä puhumaan suomea. Ei ole olemassa pakkosuomea.
Pakkoruotsissa ongelma on juuri se, ettei ruotsilla ole käyttöä.
Ruotsi pitää poistaa virallisesta asemasta, koska se aiheuttaa hallinnossa jumalattomasti kustannuksia, eikä hyötyä ole. - Lukiolaislikka
Keski-ikäiset miehet harvemmin ovat lukiossa. Iltakoulussa niitä on, muttei normi luokalla.
Pariisilaiset ystäväni ihmettelivät, kun Suomen kouluista ei tullut suruviestejä, vaikka kaikkialta muualta tuli.
Ihmetys oli, että olenko ainut Suomessa, joka on kiinnostunut heidän surustaan. Tällöin vastasin, että paskaruotsi estää suomalaisia opiskelemasta sivistyskieliä. Tämä on hirvittävää, mutta totuus.
Meidän koulussa pojat lukee saksaa ja tytöt ranskaa, mutta pakkoruotsin takia aikaa ja energiaa ei oikein riitä.- klajdkdlasj
Keski-ikäinen mies voi olla "lukiolaislikka" ainoastaan RKP:n palstalla. Ei reaalimaailmassa.
- yuifgjjgjk
Huolissani olisin nykyään myös aikuisten lukutaidosta, kun ei enää osata lukea käsinkirjoitettua tekstiä vaan koetaan se epäselväksi. Sanomattakin on selvää miten tähän ollaan tultu koneiden aikakaudella.
- Peruskansalainen
RKP= Riitaisten Kalkkunoiden Puolue.
Eva Biaudet, A-M Henriksson, Mikaela Nylander, Ankdam ja Nazima Razmayer ovat riitaisimmat tällä hetkellä.
Joku herää ja sanoo, ettei Nazima kuulu RKP:n. Vastaan kyllä hänen politiikkansa on RKP:n kanssa yhtenevää.
Ruotsinkielisten säätiöiden rahoittama raivotar.
RKP lähettää Troijan Hevosia muihin puolueisiin, kun saavat kannatusta suomenkielisten keskuudessa. Dorka Donner on hyvä esimerkki.
Alex Stubb, Hajallis Harkima, Li Andersson, Mikael Junger ja Anne Berner ovat keskeisemmät hevoset juuri nyt, jotka ovat RKP:lle uskollisia.
Sitten on suuri joukko joukko politiikkoja jotka RKP " har i fickan".
Tämä on heidän oma käyttämä sanonta luopioista.
Tähän joukkoon esimerkkeinä mainitaan Paavo Lipponen, Kimmo Sasi, Jyrki Katainen, jyri Häkämies ja Matti Vanhanen.
Suomen väitetään olevan korruptoitumaton maa, näin ei tietenkään ole.
Voitte halutessanne listaa täydentää. Nämä tuli mieleen istuessani Nyckelpiga WC pöntöllä.- ddff88
peruskansalainen = lukiolaislikka
- Lukiolaislikka
Päättäkää jo kuka oikein on lukiolaislikka.
Ehkäpä Lukion viimeisellä luokalla puurtava nuori nainen?
Vastustaa pakkoa ja unelmoi vapaasta Suomesta. Ruotsista hän kopioisi ainoastaan kielilain. Ahvenanmaan osalta se on jo tehty. Miksei se käy mantereella?
Aiheuttaako lauttamatka muutoksen?
Ruotsissa ja Ahvenanmaalla ei ole perusoikeuksiensa kanssa kieliasioissa kipuilevia kansalaisia.- Lälly
Fennoista tulee entistäkin lällympiä, jos pakkoruotsi lopetetaan.
- åååååiiii
Päätä sinä, oletko peruskansalainen, evakonpoika vai lukiolaislikka.
- Lukiolaislikka
Ministeri Mäntylä kirjoittaa, että luovuttuaan eläkeläisten asumistuen leikkauksista, hallitus hakee säästöjä, jotka eivät näy kansalaisten arkipäivässä. Minä ehdotan, että alatte muutta perustuslakia.
Muuttamalla Suomi yksikieliseksi saatte erittäin merkittäviä säästöjä.
Ihmisten arki- eikä juhlapäivässä se ei näy.
Valtion budjetissa näkyy iso PLUS.
Täällä palstalla on kirjoitettu, että Ahvenanmaata tuetaan valtion rahoilla.
Maakunta on niin varakas, että tuki on lopetettava välittömästi. - Lukiolaislikka
Calle Haglund oli potkimassa palloa muslimeiden kanssa.
Toivottavasti hän lupasi, että lukioissa aletaan opiskella arabiaa.
Suomenruotsalaiset nuoret miehet eivät ole kiinnostavia.
Arabi pojilla on ihanat ruskeat silmät.
Ruotsin kielikylvyt pitäisi vaihtaa nuorille naisille räätälöidyiksi kielikylvyiksi. - Hallaahon-äänestäjä7
EI KUKAAN ALA OPISKELLA oikeasti TURHAA PIENKIELTÄ PAKKORUOTSIA TAI DIKTATUURIN KIELTÄ VENÄJÄÄ
Kieliä ei lueta sen takia että osataan palvella ruotsalaista tai venäläistä kaupan myyjänä, joka saa 1500 euroa kuussa
Kieliä luetaan omien etujen eli opiskelun takia
Valtaosa ymmärtää että opiskelua ja jatko-opiskelua varten on osalttalva suomen ja englannin lisäksi saksaa ja tai ranskaa, koska näillä kielillä julkaistaan maailmassa tarvittava opiskelumateriaali, ei espanjaksi ei viroksi ei kiinaksi ei venäjäksi
Jos osaa noin 3-4 kieltä voi sitten viiskymppisenä aloittaa espanjan jos turismi kiinnostaa
valtaosa kielistä kuten italia ja portugali ovat senkin takia turhia, että ko. maissa pärjää kevyesti espanjalla jos kuulija ei ymmärrä englantia, mutta
venäjällä tai ruotsilla ei tee mitään turismissa
Pakkoruotsi on vain historiallisen typeryyden ilmentymä ja itsessään mahdottomuus
MAAHANMUUTTO TUHOAA LUOTTAMUSYHTEISKUNNAN SOSIAALISEN PÄÄOMAN JA KANSANKUNNAN KOHEESION
MITÄ MONIETNISEMPI YHTEISKUNTA SITÄ VÄHEMMÄN IHMISET LUOTTAVAT TOISIINSA JA SITÄ VÄHEMMÄN OSALLISTUVAT YHTEISIIN ASIOIHIN
Sosiaalisen pääoman rikkoutuminen ja monikulttuurinen yhteiskunta aiheuttaa lopulta etnisiä konflikteja aivan kuin Palestiinassa tai rotumellakat USA:ssa
Monikulttuurisuus sisältää kaksinaismoraalin, monietniset yhteiskunnat ovat tuhoutumassa, esim. monikulttuurinen Irak, jossa on kurdeja, sunneja ja shiioja. Afrikka on täynnä monikulttuurisuutta, jossa heimot eivät tule toimeen keskenään.
YLE, HESARI JA SPR PYRKIVÄT KASVATTAMAAN SUOMALAISIA MAMUJEN JA MATUJEN HYYSÄREIKSI
HELLA WUOLIJOEN KOMMUNISTIPROPAGANDA JA REPORADION AIKA ON PALANNUT KESÄSTÄ 2015 ALKAEN. Hieno juttu jos tänne tulee ihmisiä elätettäväksi jauhavat SPR, Yle ja Hesari propagandassaan.
KOMMUNISTIANARKISTISET SUVAKIT VAUHDISSA, PERUSSUOMEN AJATUSPAJA, katso video, SUOMI KONKASSA, JOS PAKOLAISIA EI ULOSTETA
valt kand. SIMON ELO, dosentti, yliopistolehtori ARTO LUUKKANEN, fil. maisteri SIMO GRÖNROOS
https://dreambroker.com/channel/dbiqeuet/iframe/ht4ve19e
https://www.suomenuutiset.fi/aarimaisen-synkka-arvio-kaikki-leikkaukset-turhia-jos-turvapaikkakriisia-ei-hoideta/ - Lukiolaislikka
On ihmeellistä, kuinka ruotsi tyhmentää. Kielessä on jokin tekijä, joka hidastaa ajatuksenjuoksua. Suomea äidinkielenään puhuvat pääsevät huomattavasti parempiin tuloksiin, kuin ruotsalaiset tai suomenruotsalaiset. Ero on huomattava. Kieli on ainut selittävä tekijä.
Suomenruotsalaisilla tietenkin populaation pienuudesta aiheutuva negatiivinen geeniperimä.
Suomenruotsalaisten pitäisi ottaa suomen-tai venäjänkielinen puoliso.
Mikäli suomenruotsalainen saa arabin kanssa jälkeläisen, ei ole varmuutta oppiiko tämä lukemaan.- hörölö
Voi olla, mutta pakkoruotsi ei todistetusti ainakaan tyhmennä.
- Lukiolaislikka
Pisa tulokset ovat lähteneet laskuun myös suomenkielisillä.
Koulussa huomaa, kuinka masentuneita ja motivaation menettäneitä koululaiset ovat, kun pakkoruotsi tunti alkaa.
Kyllä näillä asioilla on yhtenäisyys.
Suomi ei nouse taloudellisesti ennen, kuin hallintohimmelistä poistetaan ruotsi. Kaksikielisyys on taloudellisesti mahdotonta.- haahjgj
Pisan laskuun on esitetty kaksi teoriaa:
1 Liian lepsu koulu - opettajien auktoriteettiaseman menetys.
2 Poikien liiallinen netin käyttö - opiskelu jää vähemmälle.
Pakkoruotsista ei mainintaa.
- Lukiolaislikka
Media on rokotettu ruotsinkielisellä rahalla. Kaikki median opiskelijat saavat stipendejä, opintomatkoja ja kestitystä. Näin heistä tulee positiivarin marakatteja.
Säälittäviä jaritervoja.
Media ei kirjoita, miten Suomen talous tervehtyisi, pelkästään luopumalla ruotsista virallisena kielenä. Muita säästöjä ei tarvittaisi.- puhuhuhuh
Suomen talous tervehtyisi, luopumalla ruotsinkielestä virallisena. Tällainen lausunto kertoo lausujastaan , kuinka kaukana hän on väärällä raiteella.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html412431Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k3891964Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1381654Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1091457Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens141351Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,01052Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat21993- 65878
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.63855- 43802