Ojantakasen perhekodissa tapahtuu

Experhekotinuori

Ojantakanen on pulkkilassa sijaitseva perhekoti ns (ongelmanuorille). Olen itse ollut kyseisessä paikassa huostaan otettuna miltei 2 vuotta mutta olen jo päässyt pois. Kyseisessä paikassa olen huomannut että nuorelta riistetään oikeus ilmaista mielipiteensä ja tunteensa eikä ohjaajia/johtajia tunnu kiinnostavan kuin raha. Omia kokemuksia paikasta on nämä niinsanotut rajoitus toimenpiteet joissa valitettavasti ohjaajat käyttää väkivaltaa ja alistaa nuoria. Kerran erään kaverin kaa jouvuttiin puhutteluun ja toimisto oli täynnä ohjaajia ja meitä alettiin haukkua sekakäyttäjiksi, nisteiksi ja kaverille kasvatusjohtaja huusi että sinä veät vaikka koiranpaskaa ja tumppeja jos tietäisit että ne kolahtaa. Itselleni on sanottu että olen kelvoton laiska vätys ja että olen häpeäksi koko sukunimelleni vähemmästäkin masentuu ja varsinkin kun ei anneta asiasta puhua vanhempieni kanssa. Eräänä aamuna minulla oli keittiövuoro ja eräs ohjaaja unohti herättää minut ja silloin keittäjä tuli repimään minut sängystä ylös ja huusi minulle että olen vätys ja että tästä hyvästä saan rangaistukseksi uuden keittiö viikon vaikka ohjaaja itse oli unohtanut herättää minut ja kun mainitsin asiasta ohjaajalle niin hän rupesi huutaa pää punasena että pikkupenikathan ne ei täälä määrää. Ojantakasessa on käynyt monesti niin että ohjaaja on käyttäytynyt väkivaltasesti jos nuori ei tottele ja syntyy käsirysyä josta puidaan oikeudessa ja ojantakasessa on valvontakamerat joista "jostain kumman syystä" on hävinny pikku pätkiä joissa ohjaaja pahoinpitelee nuorta. Itselläni on ollut pari kiinni pitoa joista molemmat valitettavasti ollut kameran ulottumattomissa. Ojantakasessa on monta oikkua esim se että sillä on laitos luvat elikkäs maksimi nuori määrä on 7 7 2 hetkellisesti siirettyä mutta itse olen ollut siellä kun nuoria on ollut 23 kerrallaan. Olisi paljon juttuja mitä voisin kertoa siitä paikasta mutta muutkin voivat kertoa kokemuksia ketkä on siellä ollut tai on. Itse en tiedä tämän hetkisestä tilanteesta mitään mutta arvaan että nuorilla on hätä ja he tarvitsevat jo vihdoin ja viimein apua! Kerrottakoon lopuksi että rakastuin siellä erääseen tyttöön ja heti kun täytin 18 niin sanottiin että ette saa nähä ja että minä olen huonoa seuraa hänelle vaikka hänen ansiosta olen saanut elämästä kiinni ja nyt hänet siirrettiinkin tuki-asunnolta takasin perhekodille koska jäimme kiinni että tapailimme. Olisi erittäin mukavaa jos saisin nähdä häntä mutta minulle on sanottu jyrkkä EI. Tämäkin on hullua kun ei saa tavata elämänkumppaniaan enkä nyt ole tiennyt mitä ajattelisin ja sydän särky... Toivottavasti saisin tällä ihmiset auttamaan näitä nuoria, puhun tässä kaikkien nuorien puolesta.

77

14711

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perttiruum

olin vierailijana kyseisessä paikassa, olin veljeni luona käymässä toisesta perhekodista. Otin kahvia kun sitä oli tarjolla ja sain samantien nuorelta naisohjaajalta huudot ja rangaistukseksi veljeni kanssa leikata toisen yksikön nurmikko. Aikaisemmalla vierailulla kävelin keittiöön oma ohjaajani luokse ja en tajunnut kysyä lupaa ja tuossa tekstissä mainittu keittäjä antoi rangaistukseksi minulle ja veljelleni loppupäivän köksä eli ruuan laittaminen tarjolle ja kerääminen. Olen sen jälkeen miettinyt asiaa että työntekijöitä rohkaistaan käyttäytymään näin että perhekodissa olisi mahollisimman "paska" olla. On siellä yks tai kaks mukavan ollosta ohjaajaa mutta en tosiaan ole ollut siellä kuin muutaman yön. Olen kuullut veljeltäni vain huonoa palautetta koko paikasta mutta hän on nyt ns. paremmassa yksikössä jossa asiat ovat hyvin. ei mulla muuta toivottavasti tämän perhekodin toimista joutuu joku vastuuseen tai ees asiaa tutkittais.

• Kanssakärsijä

Ymmärrän hyvin itse olin samalla tavalla toimivassa perhekodissa 10 vuotta. Oh ja ajat olivat mukavia mutta he saivat saman tien potkut ja haukut perään. Viime keväänä sain yhteyden uuteen sossuuni ja hän oli vihdoin sellainen joka kuunteli ja teki asian eteen jotain. Myöhemmin kuulin että kyseisestä perhekodista oli tehty parikymmentä valitusta jo ennen omaani. Vuosi sitten perhekoti joutui lopettamaan toimintansa ja lapset sijoitettiin parempiin paikkoihin. Luovuttaa ei saa. Mutta kauan kestää ennen kuin joku oikea aikuinen puuttuu tilanteeseen ja tuo julkisuuteen kaiken pahan mitä perhekodeissa tapahtuu.

• Entinenasukas

Joo ei löytynyt silloinkaan videokameranauhoja, kun minun päälle siellä käytiin ja loppujen lopuksi kaikki käännettiin minua vastaan ja sain tuomion pahoinpitelystä, josta ei edes ollut mitään konkreettisia todisteita, muuta kuin perhekodin johtajan silminnäkijälausunto ja valokuvia, joita ei ollut annettu edes poliiseille tutkintapöytäkirjaan, vaan tuotiin lähes vuosi jälkikäteen oikeuteen. Thanks for that. Onneks pääsin pois, oli muuten elämäni kirjaimellisesti paskinta aikaa. Tästä ojantakasestahan voisi kirjoittaa vaikka kuinka paljon, mutta enpä kyllä nyt halua kuluttaa aikaani siihen. Näen vielä näin vuosi jälkikäteenkin painajaisia siitä, että joudun jotenkin sinne uudestaan, vaikka olenkin jo täysi-ikäinen.

• Abinaaaaaa

Kyllä mun aikana kaikki filmit poltettiin jos joku oppilaista(niin ne meitä kutsui)oli saanu osumaa.Ettei vaan menis mitään sossuille,välillä tuntu ettei ne oikee välittäny,olis menny paljon aikaa jos pakkohuostaanottoa edes alettaisiin purkamaan..siellä jos sait jonkun kohtauksen menetit lomat ja jouduit blexiin ja oot häiriökäyttäytyny joten sijoituksia jatkettiin,muistaakseni piti olla yksi tapaaminen 6kk sosiaalityntekijän,vanhempien ja perhekodin kanssa,minulla tais olla vaan se 1 kun sinne kiireesti siirettiin...murrosiässä nyt muutenki käydään vaikka ja mitä.Tuolla olimme vain lapsityönvoimaa ja luulen että ei Siekkinen meistä ainakaa ylpeyttä tunne,ainakaan pisteet ei nouse kasvatusjohtajana.

• Exongelmanuori

Turha väännellä omia sekoiluja muiden syyksi. Mitä tulee oikeuden asiakirjoihin niin taitavat olla usein ihan julkisia. Tuomio pahoinpitelystä ei tule noin vain, sen nyt tietää kaikki.

• Experhekotinuori

Näinpä omat virheet on omia ja niistä pitää oppia ja näin olen tehnyt. Mutta tää paikka on jo oikeasti sairas ja siitä on monta tarinaa monilla nuorilla...

• Niinpänii

Liekkö Siekkiset ja Niskalat ite kirjottelemassa. Ne "ihmiset" pystyy ihan mihin vain.

• Entinenasukas

Sulla taitaa olla joku lukemisen ymmärtämisen vaikeus.

• Anonyymi

Ei täällä ojantakasessa tää on aivan kauhee paikka eilenki yks nuorista semmone aikuismaine jätkä märisi kivusta kun ohjaaja kävi päälle käytännöss ilman syytä

• fjddjoooks

halipatsaijaa ja Lontoon sumut

• kokemustaonpaljon

Ojantakasessa nuoria kohdellaan huonommin kun ohjaajien koiria!

• petterimaija

Sinä olet itse täysi nisti ja hämmensit täällä vaan. Painu Savoon takas.

• Kleimola

Tulisko tämän kommentin kirjottaja sanomaan/perustelee asiansa kasvotusten? jos ei pysty niin kannattaa pitää mölyt mahassa :D

• nuorisox

Keittäjä on nyt pantu kuriin ja on siellä ykx tosi ihana Saija!!!

• sadistipaska

ai kati laitettu kuriin? :D

• Mutsispillu

Voiku olisikin:D

• Anonyymi
        sadistipaska kirjoitti:

ai kati laitettu kuriin? :D

Kati on sitä mieltä että ko paikan nuorilta pitäisi hyvissä ajoin napsasta muna- ja siemenjohtimet poikki. Yleisen edun nimissä.

• Perussettii

Aijai näitä on hauska lukia, itekki ojis😂😂😂

• verorahojentuhlausta

Nämä omistajat on suomenvaltion kerjäläisiä,yhdestä pennusta saavat 30 tuhatta euroo kk ,ja siellä kun on 20 niin 600000€ per kk mitään tekemättä ja vuosi tasolla mennään 10 miljoonan luokkaa ja veroja eivät varmasti maksa kun katselee julkisia tiedoja

• xanttutietäjättietää

sairainta paskaa mitä on. mistä tulee nimitys perhekoti missä vitun normaalissa perheessä tehään ruumintarkastuksia jne onhan tää ny paskaa ku ei saa ees douppia kuskattua sisää mielummi keravalle ku tänne

• kivitaloonko_halusit

Siin ä se on teille seuraava sijoituspaikka.

Lyhin tie ja nopein reitti, 46 min (56,2 km) Uljuantien ja tien 800 kautta Pelson Vankilaan,
      Linnantie 101, 92810 PELSONSUO.

• Luu-serit

Kaikkien vanahempien pittäis lukkee nämä ja miettiä, miksi eivät käyttäneet ehkäisyä tai abortoineet teitä.

KAYTTÄKÄÄ NYT HYVÄT IHMISET ETES KONDOMIA!

• Anonyymi

Tai pillereitä.

• Junkalanvasikka

Olin tässä perhe kodissa 2 kuukautta ja näillä paskiaisilla oli aina joku hyvä selitys kaikkeen. Näin täällä selvästi 2 pahoin pitelyä jonka teki aikuinen tai no voiko häntä nyt aikuiseksi kutsua vaan elämän halunsa menettäneelle jolla on aivan järkyttävän ruma vaimo jonka näin kerran koulussa oltuani mutta tämän miehen alun nimi on pirkka siis kyllä on pojalle maailmaan saatana nimi annettu voisin kuvitella että häntä olisi kiusattu koulussa kotonaan hakattu ja hänen vanhempansa eivät kestäneet häntä hän joutui laitoksee. Näin ainakin kuulin mutta tämä jätkä voi mun puolesta haistaa pitkän vitun🖕T:julius

• Anonyymi

Eihän sillä ole edes vaimoa?

• Abinaaaaa

>>Olin kanssa 3,5 v..heti huudettiin että täällä ei nussi ku minä ja Auli!Alusvaatteet vaihdettiin kukkapikkareihin,polvet ei saanu näkyä,eikä muutenkaan olla vastakkaisen sukupuolen kanssa ihastunut,kaveri tai edes vieressä.kylälle en päässyt kouluun kun vasta oli pakko ns.kahden kymppiluokan jälkeen pistettiin lukioon..no potkut!Paskaa luodessakin niiden piti huutaa ettei susta ikinä tuu mitään,linna,huumeet ja kuolema odottaa!voi voi..olen onnistunut kohtalaisesti joissakin asioissa,mutta myös paljon hyvää ja ennenkaikkea hymyilen kun perhe ja minä voin hyvin.Sain paljon kohtalontovereita,siskoi ja veljii ja side muihin nuoriin on edelleen vahva ja ainutlaatuisia yksilöitä meistä on tullut!Eräänlainen perhe tai ainakin samasta pesueesta :D

• Entinenlaitosnuori

Millasta siel ojikses nykyään on? Onko meininki muuttunut yhtään?

• Anonyymi

Muakin kiinnostaa. Kertokaa lisää kokemuksia. Muistan monta nuorta 90 luvun lopulla, 2000 alussa. Olin itse Pulkkilan koulussa. En siis ollut laitoksessa.

• Anonyymi

Vna 1992 sanoin heipat ja joo kuka sinä olet pulkkilan koulusta?

• Anonyymi

Siekkiset ja Niskalat on oikeita ihmishirviöitä. Koko "perhekoti" toiminnan täytyis loppua. Ei tommosten ihmisten pitäisi olla lasten/nuorten kanssa missään tekemisissä!!!

• Anonyymi

Samaa mieltä. Kävin siellä Ojiksessa Pinolan perhekodissa ollessani, mentiin tekemään jotain töitä ilmaiseksi näiden Ojiksen tyyppien kanssa. Oli samankaltaisen oloinen paikka kuin Pinola, aivan sairaita ihmisiä myös nämä Pinolan perhekodin omistajat ja nämä oli kavereita keskenään. Tiesittekö, että ns. ongelmanuorten "hoitamiseen" keskittynyt liiketoiminta juontaa juurensa jenkeissä muodostuneeseen kuttiin, joka kiellettiin sen väkivaltaisuuden vuoksi? Metodit eivät perustu tutkittuun tietoon ja lisäksi murrosikä on normaali kehityvaihe, jota ei kuulukaan luokitella "sairaudeksi" tai "häiriöksi". On myös olemassa tutkittuun tietoon perustuvaa tukea ja apua sekä hoitoa niille, jotka sitä tarvitsevat.

• Anonyymi

Millaista ojikses on nykyään kun siellä kuulema paljon uusia ohjaajia??

• Anonyymi

Ei sieltä ainakaan moni tervepäisenä pois pääse kasvattavat ihmisistä lääkkeiden käyttäjiä ahdistuneita ja rikollisia ja joka terveenä säilyy on ihme

• Anonyymi

Oma poikaystävä pääs pois kyseisestä paikasta kesän paikkeilla (nykyään toisessa perhekodissa) ja on kyllä kertonu että ihan kamalaa oli ja hänen isänsä sanonu samaa

• Anonyymi

Tämä manna ohjaajahan sano tossa yksi päivä ojiksessa että mua ei vittuakaan kiinnost sastteko peruskoulua tai muuta läpi tai mitä elämällänne teette kunhan palkkaa juoksee ja minä valitan ja nipotan kaikesta ku siitä mulle maksetaan.. Väkivaltaa käyttää ohjaajajt

• Anonyymi

emmännä vetävät

• Anonyymi

Kamala paikka ,jossa ei rakkautta ja tukea saanut. Oma perheeni asui kaukana Helsingissä ja minulla rakastavat ja hyvät vanhemmat. Ainoastaan koulusta lintsaamisen takia minut huostaanotettiin yläasteella. Miksi et Auli Siekkinen koskaan tullut juttelemaan minulle tai rohkaissut minua, olin arka ja kaipasin äitiäni ja perhettäni? Miksi ette Tapion kanssa välittäneet kaikista nuorista samalla tavalla , ne kovat "oppilaat" saivat eniten oikeuksia ja jopa varastaa meikkejä muilta oppilailta heidän ollessa lomilla. Ei välitetty siitä, ja asia jätettiin siihen. Kaikki se paha olo, minkä sain ojantakasten perhekodissa asuessani, on jäänyt sisimpääni ja vaikuttanut syvästi itsetuntoon. Kyllä Siekkisten oma tyttö sai ratsastaa hevosella, minä katselin kaukaa kateellisena. Oma äitini taisteli minut loppujen lopuksi pois sieltä tulipätsistä, muut joutuivat jäämään täysi-ikäiseksi. Kiitos edesmenneelle rakkaalle äidilleni, kun ei luovuttanut ja teki valitukset sosiaalityöntekijöiden huostaanoton huijauksesta ja pääsin kotiin. Älkää luovuttako!

• Anonyymi

Olen syvästi pahoillani kokemastasi :’( olen ollut samantasoisessa paikassa sijoitettuna, paikan omistajat olivat ojiksen omistajien kavereita joten vierailimme kyseisessä laitoksessa ja teimme pari kertaa jonkun reissun jossa molempien mestojen nuoret teimme samoja pakkotöitä. Se paha olo on ihan päivittäistä itselläkin, mut rikottiin täysin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen syvästi pahoillani kokemastasi :’( olen ollut samantasoisessa paikassa sijoitettuna, paikan omistajat olivat ojiksen omistajien kavereita joten vierailimme kyseisessä laitoksessa ja teimme pari kertaa jonkun reissun jossa molempien mestojen nuoret teimme samoja pakkotöitä. Se paha olo on ihan päivittäistä itselläkin, mut rikottiin täysin.

Kuin myös minä olen pahoillani ,sinun puolestasi. 🙏

• Anonyymi

Haistakaa vittu poltakaa koko ojis saatana nistti paikka perkele lasten kidutusta vaan

• Anonyymi
      • Anonyymi

Kyseessä on Tapio Siekkinen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyseessä on Tapio Siekkinen.

KARMA!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

KARMA!

Niin se paha sai palkkansa👍🏻

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin se paha sai palkkansa👍🏻

Kuulkaapa märkäkorvavelliperseet. Ilman Tapsaa olisin luisunut liki kolmekymmentä vuotta sitten semmoiseen sivuluisuun, ettei olisi ollut paluuta. Uskallan väittää, että vika on ollut teidän korvien välissä, sekä itsekkäissä persesilmissänne. Idiootit!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuulkaapa märkäkorvavelliperseet. Ilman Tapsaa olisin luisunut liki kolmekymmentä vuotta sitten semmoiseen sivuluisuun, ettei olisi ollut paluuta. Uskallan väittää, että vika on ollut teidän korvien välissä, sekä itsekkäissä persesilmissänne. Idiootit!

Ilman Tapsaa en olisi saanut elästäni kiinni. Kova kuria hän piti mutta katsokaa nykyajan menoa KUN KURITTA KASVATETAAN!! Itselläni oli ojiksessa kuri, tukkapöllyä sain mutta opinpahan kunnioittamaan aikuisia. Olin lintsari, kapinoiva nuori kun sinne menin mutta pois lähdin omaan asuntoon ammattikoulun käyneenä , hyvin arvosanoin selvisinkin!! Kiitos Auli ja kiitos edesmennyt miehesi Tapio. Teidän ansiosta olen elämässäni menestyvä, onnellisessa parisuhteessa oleva ja kiitollinen olen joka ilta nukkumaankäydessä että olen tässä teitä kiittämässä. Ilman teitä olisin takuuvarmasti rikollinen, huumeiden ja kaiken sekakäyttäjä jonka hautaa koristaisi pelkkä puuristi. Terveisin Vuosien 91-94 oppilas.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ilman Tapsaa en olisi saanut elästäni kiinni. Kova kuria hän piti mutta katsokaa nykyajan menoa KUN KURITTA KASVATETAAN!! Itselläni oli ojiksessa kuri, tukkapöllyä sain mutta opinpahan kunnioittamaan aikuisia. Olin lintsari, kapinoiva nuori kun sinne menin mutta pois lähdin omaan asuntoon ammattikoulun käyneenä , hyvin arvosanoin selvisinkin!! Kiitos Auli ja kiitos edesmennyt miehesi Tapio. Teidän ansiosta olen elämässäni menestyvä, onnellisessa parisuhteessa oleva ja kiitollinen olen joka ilta nukkumaankäydessä että olen tässä teitä kiittämässä. Ilman teitä olisin takuuvarmasti rikollinen, huumeiden ja kaiken sekakäyttäjä jonka hautaa koristaisi pelkkä puuristi. Terveisin Vuosien 91-94 oppilas.

Huvittaa kyllä nämä puolustelijat. Keinot ovat vääriä, aivan sama olisko susta tullut rikollinen ja nisti muuten ja sitähän ei itseasiassa voida edes tietää. Fakta on se, että vain 1/4 näissä laitoksissa olleista kykenee kokemustensa jälkeen viettämään normaalia elämää. Valtaosa päätyy vankiloihin, mielisairaaloihin, päihdekuntoutuksiin ja/tai ennenaikaiseen hautaan. Ihan yleisen edun nimissä tuo toiminta on saatava loppumaan ja tilalle tieteelliseeen tutkimukseen perustuvaa tapaa toimia lasten ja nuorten parissa. Olen itse sairaanhoitajan paperit omaavana ja psykiatriassa työskentelevänä myös niitä harvoja, joiden elämässä on päällisin puolin asiat ok mutta kuten sinäkin empatiakyvyttömyyttä osoittaen kirjoituksillasi näytät toteen, myös minä olen tunne-elämältäni vaurioitunut ja joudun todella tekemään töitä itseni kanssa ollakseni järkevä ja empaattinen, keskusteleva sekä ymmärtäväinen toisten kärsimysten suhteen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Huvittaa kyllä nämä puolustelijat. Keinot ovat vääriä, aivan sama olisko susta tullut rikollinen ja nisti muuten ja sitähän ei itseasiassa voida edes tietää. Fakta on se, että vain 1/4 näissä laitoksissa olleista kykenee kokemustensa jälkeen viettämään normaalia elämää. Valtaosa päätyy vankiloihin, mielisairaaloihin, päihdekuntoutuksiin ja/tai ennenaikaiseen hautaan. Ihan yleisen edun nimissä tuo toiminta on saatava loppumaan ja tilalle tieteelliseeen tutkimukseen perustuvaa tapaa toimia lasten ja nuorten parissa. Olen itse sairaanhoitajan paperit omaavana ja psykiatriassa työskentelevänä myös niitä harvoja, joiden elämässä on päällisin puolin asiat ok mutta kuten sinäkin empatiakyvyttömyyttä osoittaen kirjoituksillasi näytät toteen, myös minä olen tunne-elämältäni vaurioitunut ja joudun todella tekemään töitä itseni kanssa ollakseni järkevä ja empaattinen, keskusteleva sekä ymmärtäväinen toisten kärsimysten suhteen.

Se on miltä kantilta sen katsoo. Itsestään se on kiinni miten elää kun tuolta pois pääsee. Itse voin todeta että tuo paikka pysäytti minut, minulle asetettiin rajat, koska kukaan muu ei siihen pystynyt, sain kouluni käytyä, myös ammattikoulun, pääsin pois heti 18 täytettyäni josta pääsin työelämään. Sain Aulilta ja Tapiolta syntymäpäivälahjankin, ja yhä tallessa, hopeiset korvakorut ja kortti jossa oli kaikkien nimet. Minulle tehtiin täytekakkukin. Että ei minun mielestäni kovin paha paikka. Omasta käytöksestä se on kiinni miten itse kukin saa kohtelua takas. Jos itse haistattelee nii pitäisikö siinä vaiheessa muka päätä silittää että kiltti tyttö/poika, juuri noin. Jos et tee hommia, pitäisikö sanoa: no ei elämässä ole pakko töitä tehdäkkään että makoile vaan, sillähän se palkka tienataan. KYLLÄ MINÄ OLEN EDELLEEN KIITOLLINEN ETTÄ MINUT TUONNE LAITETTIIN. Mukava elää kun on oma koti, rakastava puoliso ja muutenkin elämä kunnossa. Mukava myös että päihteitten käyttö katkaistiin tuolla ojiksessa. Eipä ole 35 vuoteen tarvinnut krapulaista kärsiä. Mukava herätä aamulla, juoda kahvit, syödä aamupala ja vetää lenkkitossut jalkaan ja lähteä lenkille. Sitten huokaista että kiitos että saan elää vapaana kaikista nuorusaikoina tehdyistä typeryyksistä. Jos Auli luet tämän *tai Riina niin kerro Riina Aulille iso kiitos vuosista 91-94. Ps. Silloin teillä oli koirat Raju ja Ukko. Minä sain aina halutessani viedä Ukon lenkille, koska minä itse halusin, olin kova lenkkeilemään tuolloinkin 😃 terv...se hyvätapainen nuori joka pyysi teiltä ihan itse tekemistä että mitä voisin tehdä. Se ojiksen maalaus, kun Muhokselta sinne muutettiin, ai että mulla oli mukavaa, pääsin kerrankin maalaamaan kun omassa kodissa en sitä saanut tehdä. 😄 terv. Sama 91-94 oppilas 💌

• Anonyymi

Tätä en vaan ymmärrä.... jos kotona olosuhteet ei oo ok nii miten helvetti niistä lapsista vois tulla ok jos niille ei mitään kuria olis? Kysympä vaan! Empä usko että normaali käytöksellä on joutunut tämän "hullun Tapion kynsiin" että oisko teissä itsessä nyt vika....... eiköhän lopeteta tämä paskan jauhaminen ja katota peiliin.

• Anonyymi

Samaa mieltä. Normaalilla käytöksellä ja uskomalla mitä sanotaan ja tekemään annetut kotityöt niin ei siellä kenenkään ohjaajan kynsiin joudu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Samaa mieltä. Normaalilla käytöksellä ja uskomalla mitä sanotaan ja tekemään annetut kotityöt niin ei siellä kenenkään ohjaajan kynsiin joudu.

Siis mitä? Itselläni oli kova kuri kotona ja jouduin huostaanotetuksi koulupoissaolojen takia, jotka taas johtuivat siitä että minua kiusattiin koulussa. Millä tavalla kuri ja järjestys oli vastaus ongelmiini? Nykyisin kärsin postraumaattisesta stressihäiriöstä mutta toisaalta autan myös toisia sillä työskentelen psykiatrisena sairaanhoitajana. Voin teille idiooteille sanoa, että perustelut vaaditaan myös eikä pelkkiä mielipiteitä. Ojiksen kaltaisissa paikoissa ei ole käytössä tutkittuun tietoon perustuvia toimintatapoja lasten ja nuorten hyvinvoinnin, kasvun ja kehityksen edistämiseksi. Voi olla, että ns. "huonojen" perheiden kakarat näissä sitten jotenkin saadaan ojennettua, mutta entäs me, jotka ollaan kunnollisista perheistä ja ongelmat ovat esimerkiksi koulussa?

• Anonyymi

Ei ole varmasti monelle ollut paikka mieleen saati sitten kyseinen ihminen, mutta jättäkää kuolleet rauhaan. Omaa arvoanne vain laskette.

TV. Yksi niistä entisistä nuorista.

• Anonyymi

Oikein tälle Siekkisen Tapiolle. Hän onnistui vakuuttamaan isosiskoni siitä, että tämän elämä ei ole elämisen arvoista ja siskoni on täysin arvoton ihminen. Sisko teki myöhemmin itsemurhan.

• Anonyymi

Moi( ˘ ³˘)♥

• Anonyymi

Lapsityövoimalla ravibisnekset kukoistukseen!

• Anonyymi

Ontuva Marko nauraa partaansa makeasti!

• Anonyymi

Mielenkiintoinen henkilö on Riinan ja Tuulin äiti, Päivi Siekkinen.
      Entinen Koivulehdon perhekodin pitäjä Muhoksella, siis Tapion puoliso ennen Aulia, joka on taas Pohjolan poikakodin ex johtaja Seppo Salorannan tytär.

• Anonyymi

Itse olin kyseisessä paikassa herran vuosina 2017-2018. Ja täytyy sanoa että oli rankka kokemus. Teki minusta miltein puolustus kyvyttömän paniikki häiriöistä kärsivän housuihin kusevan luuserin. Mutta hengissä selvittiin. Olen pienestä pitäen ollut jokseenkin "huonoissa porukoissa" mutta minulla on ollut aina vahva moraalintaju enkä suostunut varastelemaan tai tekemään muitakaan pien rikoksia, satunnaisesta kannabiksen polttelusta sekä koulunkäymättömyydestä lukuunottamatta. ennen kyseiseen paikkaan joutumista olin tehnyt niin sanotun "valinnan" että olisin se joka toisi valoa pimeään sekä pystyisi nähdä kaikissa hyvää eikä itse tekisi piireissä samoja ratkaisuja. Tämä paikka kuitenkin musersi mieleni koska paikkaan jouduttuani minua kohdeltiin kuin rikollista. Tunsin oloni petetyksi koska isoin luottamuksen kohteeni oli naivisti ajateltuna valtio ja sen mukana toimivat viran-omaiset ja nyt nämä kohtelivat minua kuin vaarallista vankia yhteydenpitorajoituksen/liikumisvapauden riiston uhalla
      Kyseisessä laitoksessa väkivaltaa en henkilökohtaisesti kokenut mutta tämä saattaa johtua siitä että tulin paikkaan pakolla ja kun minua oltiin saattueella laittamassa transportterin kyytiin. Pistin kunnolla painiksi enkä suostunut rauhoittumaan ennen kun tajusin että askitupakka katkeaa taskussa ja tein sovinnon että jos sen saan polttaa rauhoitun. Siinä sitten istuskeltiin pakun sivuovella ja rupateltiin niitänäitä ja osakas omistaja DJ Make totesi ettei hänen aikana ole todistanut yhtä kovaa vastarintaa yhdeltäkään nuorelta. Siitä sitten lähdettiin ajamaan ensimmäiseen palvelus erään pulkkilan perhereserviin. Vähän reilu vuoden siellä istuin ja koen että paikasta oli hyötyä sen verran että nyt tiedän kestäväni mitä vain. Moraalin raja alkoi ylittyä melkein heti pois päästyäni kun piti tienata rahaa. Voit arvata loput. Onneksi ymmärsin lopettaa leikkimisen hyvän sään aikana. Mietin vain että olisinko koskaan tehnyt rikoksia jos en olisi sinne joutunut. Koska niinkuin jo sanoin ennen paikkaan joutumista olin tehnyt (Päätöksen) ja paikkaan joutumisen jälkeen olen vain kokenut että kaikkialla minne menen, minua kohdellaan kuin rikollista. Enkä voi edes luottaa apua tarjoaviin viranomaisiin.

• Anonyymi

Hei. Haluan vain sanoa sinulle, että olen tosi pahoillani kokemuksistasi ja toivon, että tiedät ettet ole yksin. Meitä on paljon. Meidän täytyisi oikeasti perustaa liikehdintää tämän asian ympärille, ettei tulevat sukupolvet joudu kokemaan samaa kuin me. Aina tulee olemaan lapsia ja nuoria, joilla on ongelmia - institutionaalinen kaltoinkohteleminen ei ole vastaus näihin ongelmiin.

• Anonyymi

Ootteko tuolla asuneet tehneet valituksia?
      Miten tälläinen paikka voi vielä olla toiminnassa??

• Anonyymi

Sieltä tulee niin vaurioituneita nuoria, että kun he ovat aikuisia, haluavat vain unohtaa kokemansa. Osalla on tunne-elämä niin vaurioitunut, etteivät he edes tunne tunteita kuten surua tai osaa kohdistaa esimerkiksi vihaa sinne, minne se kuuluu vaan se kääntyy sisäänpäin. Sisäistetty viha kaltaisiaan entisiä "laitosnuoria" voi ilmetä halveksuntana toisten huonoja kokemuksia kohtaan sekä kiitollisuutena itse eräänlainen piilevä masokismi kiitollisuutena omille kaltoinkohtelijoilleen. Näissä laitoksissa on todella sadistinen ja kylmä, sairas ilmapiiri, sekä käytössä toimintatavat, jotka ovat vaarallista lapsen ja nuoren kehittyville aivoille.

• Anonyymi

Näkispä nykyiset ojislaiset tän keskustelun ja kertois miten siellä menee nykyään. Onhan tuo nyt kumma, jos ojiksen annetaan jatkaa toimintaansa, vaikka valituksia on tehty. Mun yks tuttu meni ojikseen ja kun viittä vuotta myöhemmin näin hänet, mietin mitä hänelle oli tehty. Hän oli ihan erilainen, enkä meinannut ulkonäöltäkään tunnistaa. Hänestä näkyi ulospäin, että kaikki ei ollut hyvin. Tää pitää saada loppumaan. Ja jos oma lapsi joutuisi johonkin perhekotiin tai laitokseen, haluaisin olla ihan varma, että paikka on turvallinen. Jos joku ojislainen lukee tän, niin kerro mitä siellä tapahtuu

• Anonyymi

Meno on ojiksessa vähän ”parempi” edelleen outoja sääntöjä, nuorien eriarvoista kohtelua, turhaa käskyttelyä ja nöyryytystä. Mutta esim fyysinen väkivalta ja uudistunut lastensuojelulaki on auttanut ainakin vähän tilanteeseen. Olin kyseisessä paikassa siis itse 2020 aikoihin. Nuorilla huono olla ja haluavat hatkata. Ei päästetä nuoria ulos mutta ei myöskään keksitä nuorille tekemistä. Eläimiä siellä ei ilmeisesti onneksi enää saa olla, tais joskus vuosia sitten tulla ainakin jonkunlainen eläintenpitokielto.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Meno on ojiksessa vähän ”parempi” edelleen outoja sääntöjä, nuorien eriarvoista kohtelua, turhaa käskyttelyä ja nöyryytystä. Mutta esim fyysinen väkivalta ja uudistunut lastensuojelulaki on auttanut ainakin vähän tilanteeseen. Olin kyseisessä paikassa siis itse 2020 aikoihin. Nuorilla huono olla ja haluavat hatkata. Ei päästetä nuoria ulos mutta ei myöskään keksitä nuorille tekemistä. Eläimiä siellä ei ilmeisesti onneksi enää saa olla, tais joskus vuosia sitten tulla ainakin jonkunlainen eläintenpitokielto.

Eläimiä siellä kyllä nykyäänkin on...

• Anonyymi

täällä yks ojiksen nuori, oon ollut täällä jo kauan ja ohjaajat on aivan itsekkäitä ja alentavia, oon ollu parissa muussakin perhekodissa ja tämä ojantakanen helposti surkein ja fyysistä koskemattomuutta ei noudateta vaikka silleen väittävät.

• Anonyymi

Entä ne siekkiset ja niskalat?

• Anonyymi

Taisi tapiota karma hoitaa? Litistyi peräkärryn alle muistaakseni.

• Anonyymi

Rankka paikka

• Anonyymi

Millaista ojantakasessa nykyään on?
      Vieläkö siellä pahoinpidellään nuoria ja ns. Alistetaan?

• Anonyymi

Sääliksi käy kaikkia nuoria ketkä joutuvat kyseiseen paikkaan. Itsekin olen kyseisessä paikassa ollut noin puolisen vuotta ja oli elämäni paskinta aikaa. Ei hyvää sanottavaa saati hyviä muistoja kyseistä paikasta.

• Anonyymi

Ikävä kuulla, jos kyseisessä paikassa on ollut paha olla. Kiinnostaisi tietää millainen paikka tuo nykyisin on. Ja jos on hyvä tai huono, niin myös niitä konkreettisia esimerkkejä että miksi. Harva nuorihan tuonne varmaan itse tahtoo, että sikäli jo lähtökohta lienee monelle niin rankka, että hyvää sanottavaa lienee vaikea keksiä. Harva myöskään tykännee säännöistä, mutta onko kenties sellaista mikä ei ole asianmukaista ja herättää huonoja fiiliksiä?Esim. työntekijöiden huono asenne, nimittely, yms.mikä ei missään nimessä kuulu asiaan.

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      19
      2490
    2. 148
      2224
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2152
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2109
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1684
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1593
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1516
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      279
      1394
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1379
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      130
      1356
    Aihe