Peltikatto hikoilee laudotukseen

nikke

Yläkerta on tehty asuttavaksi. Harjakattoinen talo vm1930, yläkerrassa seinänvierustoilla ns. kylmää tilaa molemmilla puolilla. Talo on remonttikohde, jonka kylmät tilat ajattelin ottaa käyttöön, mutta yksi ongelma: miten voi villottaa ja tehdä sisäkaton tuonne ns. kylmään tilaan kun paltikatto on huurteessa ja laudat kosteina? Laudat on tosin 70 vuotta vanhat, ei mätänä mutta kosteena ovat ja peltikatosta tippuu ajoittain vesitippoja. Mitään muovia ei ole peltikaton ja puun väliin laitettu.. Katto on kunnoltaan hyvä. Miten tuollaisen saa lämpöeristettyä?

8

5821

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sisäpuolelle

      kosteussulku, niin talon sisältä ei enää pääse
      kosteutta, joka tiivistyisi peltiin.
      Tällöin pysyy laudoituskin kuivana.
      Villat tietysti kosteussulun yläpuolelle,
      muuten kosteus tiivistyy kosteussulun
      sisäpinnalle.

    • nikke

      se peltikatto on kiinnitetty poikkilaudotukseen, joka on kostunut.. tai paremmin voisi käyttää nimitystä märkänä. Mitään ilmarakoa ei peltikaton ja laudotuksen välissä ole.. yhtenä kosteuden tuojana on varmaankin tuuletus, kun tämä "kylmätila" on talon yläkerran sivuatoilla. Kosteussulkua olen ajatellut.. mutta miten se tulisi tehdä oikea oppisesti ja loppuisiko sillä konstille tuon laudotuksen kostuminen?

      • mahdollisuus

        olisi tehdä sisäkatto, joka kiinni
        kattoristikoiden alapaarteessa.
        Paljon tietysti riippuu siitä, onko
        talossa esimerkiksi kattoristikot vai
        kurkihirsi jne.


    • öööä

      olisi tehtävä entisen katon päälle uusi katto tuuletusrakoineen ja aluskatteineen tai vanha katto jäisi aluskatteeksi ja silloin sen alapuolen voisi läpöeristää.

      • nikke

        hurjalta kuulostaa, mutta vaihtoehtona tietenkin paras toimivuuden kannalta. Jotenkin olisin kosteussulun kannalla, mutta pitää ottaa oppia ja selvää lisää.. kiitos neuvoista, ovat vieläkin tarpeen:)


      • Höpö

        ...No jos se katto on siellä pysynyt jo 70-vuotta lahoamatta niin mikäs sen yht'äkkiä lahottaisi. Ei todellakaan kannata alkaa kattoa uusimaan. Katto lienee mallia konesaumattu, ai että kun sellainen tiilikuviopelti olisi hieno...Ja varmasti kestää samaisen 70-vuotta ihan niinkuin se "kevytpressu" aluskaatteena.

        Mutta asiaan. Itse teimme niin, että kattotuoleihin naulattiin 50*50 koolaus, yläreuna liki kiinni peltikatossa ja koolauksiin naulattiin tuulensuojalevyt. Tuo 50mm korkea rako riittää tuuletusraoksi kunhan pitää huolta että siellä pääsee ilma oikeasti kiertämään (siis harjalta ja lappeelta auki).
        Eristeeksi laitoimme selluvillan, joka siis pystyy sitomaan ja luovuttamaan kosteutta. Sisäpuolelle tervapaperi ja paneeli tai puukuitulevy. Ja hyvin on pelittänyt...


    • ulkoilmasta

      Se peltikattoon tiivistyvä vesi ei varmaankaan tule höyrynä sisältä, vaan tiivistyy ulkoilman kosteudesta. Avokatoksen peltikattoonkin tiivistyy vettä talvella, katolla on lunta ja jäätä, ilman lämmetessä lumi on kylmää ja kosteusprosentti lähellä sataa ulkona, vesi alkaa tiivistymään pellin alapintaan. Tämän takia tuuletusvälin pitää olla todella iso ja toimiva, ettei tiivistynyt kosteus jää rakenteisiin.

    • tehnyt

      Itse laitoin aikoinaan tuuletusraon katon ja villotuksen väliin. 50mm mahtanee riittää, Laita rimat kattotuolin sivuihin ja siihen esim. bituliitti. Ilman täytyy päästä vapaasti menemään räystäältä ullakolle asti ja sieltä päätyjen tai piipuin kautta pois. Jos laudat kostuu niin kylä ne kuivuukin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      421
      1781
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      180
      1423
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1378
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      142
      1333
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      946
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      942
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      117
      895
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      891
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      876
    Aihe