Laki sanoo, että käymisteitse valmistettuja ja enintään 5,5% juomia saa anniskella yhdelle henkilölle kerrallaan enintään yhden litran. Saako tuon litran anniskella useammassa lasissa esim. 2x 0,5l tuoppia olutta?
Laissa sanotaan myös, että olut, siideri ja kuohuviinisekoituksissa saa olla 2cl väkevää tai 4cl mietoa alkoholia. Saako tämän anniskella erillisestä lasista vai täytyykö se olla sekoitettuna esim. siideriin?
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!
Anniskelu annoksista kysymys
3
213
Vastaukset
- Annokset
Alkoholijuomaa saadaan anniskella kerrallaan vain yksi annos. Eli jos anniskellaan litra olutta tai siideriä, niin sen on oltava yhdessä lasissa (tai isossa pullossa). Tästä on alalla keskusteltu jonkin verran, mutta anniskeluviranomaisten kanta on kokemukseni mukaan tämä.
Olut-, siideri- tai kuohuviinisekoitus tarkoittaa sekoitusta. Eli 2 cl väkevää alkoholia sekoitetaan esim. siideriin. Tässä ei liene tulkinnanvaraa. - mitenmenetellä
Miten menetellä kun asiakas ostaa tiskiltä viinipullon ja kaataa siitä lapselleen pöydässä. Tehdäänkö lastensuojeluilmoitus-koko porukka ulos ravintolasta-vai miten.
Samoin perhejuhlassa kun tullessa tarjotaan kuohuviini? Tarjoan aina nuorille alkoholittoman, mutta joskus pääsee ohi livahtamaan alaikäinen viinilasiin käsiksi.- 1221
Mikään laki ei estä alaikäisen olemista ravintolassa, mutta anniskelun estää. Pullo pois ja oman harkintakyvyn mukaan sitten porukka pihalle ja toivotetaan tervetulleeksi uudestaan lasten ollessa täysi-ikäisiä tai jäädessä kotiin. Näissä tilanteissa joka ravintolalla olemassa omat säännöt, joten esimieheltä kannattaa varmistaa miten menetellään.
Perhejuhla on yksityishenkilöiden järjestämä, joten aikuisten vastuulla valvoa ettei alaikäisille tarjota alkoholia. Mielummin yksi lasi salaa valvotussa ympäristössä kuin pullollinen väkevää puistossa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni821329Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä651115Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2021108Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ1631033Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121019Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä103973Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi68886Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍121813- 77745
Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t121744