Jos moottorit rikkoutuis ?!!

pelkäävä

Minua pelottaa se että jos lentäessä tulis moottoririkko molempiin moottoreihin. Esim. polttoaine syöttö tai automaatio kojeet pettäisi.
Eikä sattuisi lähistöllä olemaan varalasku paikkaa.
Onkos tuomoisia sattunnut koskaan ja niistä on sitten selvitty ?

54

7690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TUURILLA MENEE

      Tuurilla menee lentokoneet, ne on aika vika-alttiita ja tippuu kun moottorien työntö loppuu.
      Mutta nuo aurinkomatkailijat joutavatkin mennä.....

      • Anonyymi

        Ei lentokone tipu taivaalta kuin kivi muuta kuin siinä tapauksessa että ohjainpinnat tai siipi repaytyy irti tai vaurioituu toimintakelvottomaksi. Moottorin osuus ilmassa pysymiseen on hyvin pieni. Moottori vain työntää konetta eteen päin tai taakse päin. Moottori ei nosta konetta. Siivet kannattavat konetta ja niin kauan kuin riittävä ilmannopeus kyetään säilyttämään niin kone lentää. Nopeutta kyetään pitämään niin kauan kuin maa tulee vastaan.
        Tällöin pilotti on vähentänyt nopeuden aivan minimiin millä kone juuri ja juuri pysyy ilmassa ja pieni nopeuden lasku saa koneen sakkaamaan, eli kone lopettaa lentämisen ja pyörät osuvat maahan, jos on tasainen kiitotie alla niin laskusta tulee normaali maahan tulo. Jos taas on puusto alla niin kone kärsii vaurioita ja joku kuole tai vammautuu mutta lasku on tapahtunut liittäen , ei putoamalla kuin ammuttu lintu. Lentokoneet tippuu hyvin harvoin, yleensä laskeudutaan joskus vain vähän kelvottoman maastoon , vuoren seinämä on huonoin vaihtoehto. Aavikko sopii oikein hyvin laskupaikaksi, myös iso tasainen pelto, tai tie.


    • risa

      On sitäkin on tapahtunut, että moottori sammuu mutta nykyiset koneet lentävät turvallisesti lähimmälle kentälle yhdelläkin moottorilla riippumatta koneessa olevien moottorien lukumäärästä.

      Jos kaikki moottorit sammuvat tilanne muuttuu kiusalliseksi koska ohjattavuuden säilyttämiseksi kone on laitettava melko jyrkkään liukuun ja jyrkkä liuku päättyy aika nopeasti maan kuoreen ja voi tehdä kipeää. Nousussa moottorin/moottoreiden sammuminen tietää rivakkaa ja hallitsematonta alastuloa tyyliin, mukkelis makkelis.

      Joskus näkee hauskoja ohjelmia ja julkaisuja joissa väitetään liikeennekoneen liitelevän lähimmälle kentälle uljaasti ilman moottoreita. Noh, yhtä hyvin voisi väittää tavarajunan liitelevän taivaan sinessä.

      Et sinä kuitenkaan voi ikinä osua matkustajaksi koneeseen jonka kaikki moottorit sammuvat.. paitsi huonolla tuurilla ja tilastollisella mahdottomuudella.

      Itse pelkäsin lujasti lentämistä ennen mutta nyt noin 200 lennon jälkeen en pelkää mutta vielä hiukan jännitän nousuissa.

      • turvallisesti maahan

        On se kumma kun nykypäivänä ei voida keksiä pelastustoimia putoavalle koneelle. Pitäs noita varakonsteja ja turvatoimia olla löydettävissä.
        Autoissakin on nykyään turvatyynyt ja turva korit. Pyöräilijätkin käyttävät kypärää ja niin edelleen. Aina löytyy keinoja vaikka mihin asiaan jos vain vähän viitsii.


      • mulle heti kaikki nyt
        turvallisesti maahan kirjoitti:

        On se kumma kun nykypäivänä ei voida keksiä pelastustoimia putoavalle koneelle. Pitäs noita varakonsteja ja turvatoimia olla löydettävissä.
        Autoissakin on nykyään turvatyynyt ja turva korit. Pyöräilijätkin käyttävät kypärää ja niin edelleen. Aina löytyy keinoja vaikka mihin asiaan jos vain vähän viitsii.

        on se kumma kun kaikki vaan jonkun toisen pitäis keksiä. mikset itte keksi niin sustakin tulee rikas ja kuuluisa eikä tartte enää urpeltaa.


      • DC-10-30

        ei pitäisi puhua paskaa asioista joista ei ymmärrä yhtään mitään


      • lämmitä
        DC-10-30 kirjoitti:

        ei pitäisi puhua paskaa asioista joista ei ymmärrä yhtään mitään

        Tuossako oli kaikki mitä sinä asiasta osaat sanoa?


      • Johannes

        Jaa-a... minä en kutsuisi itseäni lentopelkoiseksi. Sen sijaan en pidä liikennekoneessa lentämisestä, koska koneessa istuu iso määrä muitakin ihmisiä. Ei vain kiinnosta joutua jonkun Petri Gerdtin aivopierun uhriksi, siksi minä en lennä jos ei ole ehdottoman pakko.


      • Johannes
        turvallisesti maahan kirjoitti:

        On se kumma kun nykypäivänä ei voida keksiä pelastustoimia putoavalle koneelle. Pitäs noita varakonsteja ja turvatoimia olla löydettävissä.
        Autoissakin on nykyään turvatyynyt ja turva korit. Pyöräilijätkin käyttävät kypärää ja niin edelleen. Aina löytyy keinoja vaikka mihin asiaan jos vain vähän viitsii.

        Millaisia pelastustoimia ajattelit ehdottaa? Matkustajakone on kevyt ja silti erittäin painava laite, jolla on putoamistilanteessa valtava massa ja suuri liike-energia. Tämä energia kuluu koneen muodonmuutokseen (osittain) silloin kun kone sattuu putoamaan hallitsemattomasti.

        Koneisiin ei voida järjestää matkustajille laskuvarjoja, koska tilanteet joissa niistä olisi iloa ovat erittäin harvassa. Konetta ei voida myöskään rakentaa panssarivaunuksi käytännön syistä.

        Sen sijaan lentoturvallisuutta voidaan aina kehittää niin, että onnettomuuksilta vältytään. Näin on myös pyritty tekemään. Ja moottorinsa menettänyt lentokone on purjekone, ei suinkaan kivi, kuten useat tuntuvat ajattelevan.


      • ...
        Johannes kirjoitti:

        Jaa-a... minä en kutsuisi itseäni lentopelkoiseksi. Sen sijaan en pidä liikennekoneessa lentämisestä, koska koneessa istuu iso määrä muitakin ihmisiä. Ei vain kiinnosta joutua jonkun Petri Gerdtin aivopierun uhriksi, siksi minä en lennä jos ei ole ehdottoman pakko.

        Petri Gerd on kuollut. Miksi sekoitat hänet pierujuttuihisi?


      • Gimli Glider

        kts youtube Gimli Glider. Siinä loppui polttoaine matkustajakoneesta ja lentokapteeni osasi entisenä purjelentäjänä tuoda iso jumbojetti turvallisesti maahan kymmenien kiloetrien päässä olevalle kentälle ilman moottoreita liitämällä.


      • Kukko4
        turvallisesti maahan kirjoitti:

        On se kumma kun nykypäivänä ei voida keksiä pelastustoimia putoavalle koneelle. Pitäs noita varakonsteja ja turvatoimia olla löydettävissä.
        Autoissakin on nykyään turvatyynyt ja turva korit. Pyöräilijätkin käyttävät kypärää ja niin edelleen. Aina löytyy keinoja vaikka mihin asiaan jos vain vähän viitsii.

        Kukko tietää,,,,, kuuleppas et taida olla kovin erityisemmin perillä asioista saati lentämisestä ,, kun vertaat autoon , vaatimukset ovat toistaluokkaa , paino 350.000kg nopeus 900 km ,siihen tekniikka pysähtyy ,, se olis taidonnäyte,,,


      • Anonyymi
        turvallisesti maahan kirjoitti:

        On se kumma kun nykypäivänä ei voida keksiä pelastustoimia putoavalle koneelle. Pitäs noita varakonsteja ja turvatoimia olla löydettävissä.
        Autoissakin on nykyään turvatyynyt ja turva korit. Pyöräilijätkin käyttävät kypärää ja niin edelleen. Aina löytyy keinoja vaikka mihin asiaan jos vain vähän viitsii.

        No tämä johtuu yksin omaan siitä seikasta että matkustajilla on niin kiire.
        800 km tunnissa lentävästä koneesta ei vain yksinkertaisesti voi loikata ulos laskuvatjolla.
        On täysi työ hypätä koneesta joka lentää 300km/h .
        Jos olisi mahdollista niin jokainen matkustaja puettaisiin laskuvarjoon.
        Lentäminen huikean paljon turvallisempaa kuin autolla ajo.


    • myös pelkäävä

      Ikävämpi juttu jos moottoreista kumpiki pettää. Kyllä kai tilanne jokaista pelottaa. Henki vakuutus voi ainakin lohduttaa lapsia ja omaisia. Eipä siinä paljon muuta enää tehtävissä.

      • Airbusseilla

        Niissä on tyypistä riippuen neljäkin moottoria, huono tsäkä jos kaikki menee rikki samalla lennolla.


      • Jussi

        Niinkuin jotkut ovatkin sanoneet, lentokone liitää satoja kilometrejä jos kaikki moottorit sammuvat, ja lentoreitit ovat suunniteltu silleen että jos kaikki moottorit sammuvat lentokone pystyy liitämään turvallisesti lähimmälle varakentälle.


      • fep
        Airbusseilla kirjoitti:

        Niissä on tyypistä riippuen neljäkin moottoria, huono tsäkä jos kaikki menee rikki samalla lennolla.

        On sellaistakin tapahtunut. 24. kesäkuuta 1982 kun British Airwaysin lento BA009 kulki läpi tulivuorenpurkauksesta syntyneen tuhkapilven ja kaikki koneen neljä moottoria sammuivat. Tässä tapauksessa ne kuitenkin onnistuttiin käynnistämään uudelleen. Joitain hetkiä myöhemmin koneen ysi koneen moottoreista petti jälleen. Kone onnistui palaamaan Jakartaan.

        Joskus toki käy niin, ettei paluu kentälle onnistu. Tästäkään huolimatta totaalinen tuho ei ole kirkossa kuulutettu. Hyviä esimerkkejä ovat SAS:n lento SK751, joka päättyi 27. joulukuuta 1991 pakkolaskuun siivistä irronneen jään jouduttua moottoreihin heti nousun jälkeen. Samankaltainen tapaus sattui New Yorkissa 15. tammikuuta, kun US Airwaysin Airbus törmäsi heti lähdön jälkeen hanhiin, jotka rikkoivat koneen molemman moottorit ja lentäjä teki onnistuneen pakkolaskun Hudson -jokeen. Molemmissa tapauksissa koneet olivat "lunastuskunnossa", mutta kuolonuhreilta vältyttiin.


    • HTL

      Ole huoleti.

      Lennoilla on aina tiedossä lähin, olosuhteiltaan sopiva, varakenttä kyseiselle konetyypille.
      Niitä varalaskupaikkoja ei aleta etsimään vasta kun jotain tapahtuu, vaan ne on jo ennen lentoa suunniteltu ja varmistettu.
      Ja näitä mahdollisia ja mahdottomia hätätilanteita myös treenataan simulaattoreissa usein. Niin paljon, että lentäjillä ne ovat jo "selkärangassa".

      Lentokoneissa on tietokoneet, hydrauliikat, ohajusjärjestelmät ja kaikki oleellinen varmistettu monin, itsenäisesti toimivin systeemein, eli se että kaikki hajoaisi kerralla, on äärimmäisen epätodennäköistä, mutta tietysti mahdollisuus on aina olemassa. Mutta niin pienenä, että on paljon suurempi riski kuolla maan päällä kuin tuolla tavoin.

      Merten yli lennettäessä on varakentän oltava aina tietyn matkan päässä, juuri tuollaisten vakavien häiriötilanteiden kannalta.
      Ne määräytyvät konetyyppien ja moottorien mukaan.
      Tästä käytetään nimitystä ETOPS.
      Netistä löytyy tästäkin lisää, mutta seuraavassa linkissä asiasta lyhyesti: http://www.svil.fi/atis/atis_012002.pdf

      Muutamia tapauksia "näinä päivinä" on ollut, joissa esimerkiksi äkillinen polttoainevuoto on yllättänyt.
      Pari esimerkkiä:
      http://www.airdisaster.com/photos/ts236/photo.shtml

      Toinen tapaus Kanadasta:
      http://www.airdisaster.com/photos/aca143/photo.shtml
      http://www.cheresources.com/flightzz.shtml


      Tässä tosin polttoaineen loppumisen syynä oli erehdys tankatessa. Koneen polttoainemittari ei toiminut alun perin oikein, mutta lento voitiin toteuttaa, kun polttoainemäärä mitattiin ensin tankeista ja sen jälkeen se ja lisätty määrä syötettiin lentokoneen tietokoneelle.
      Kanadassa oltiin juuri siirrytty metriseen järjestelmään, mutta polttoainetta lastattiin vanhan systeemin mukaan ja tämä tieto syötettiin siis koneen tietokoneelle virheellisesti.

      Koneen lentäjistä tuli jossain määrin sankareita ja tapauksesta on ainakin kirjoitettu kirjoja ja elokuvakin on tehty.

      Näistä edellämainituista aiheista löytyy myös keskustelua Suomalaisilla ilmailufoorumeilla lisää: http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=17;action=display;threadid=30809;start=msg301029#msg301029

      http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=42;action=display;threadid=13647

      • pelkäävä

        Kiitos sulle hyvistä tiedoista !! :)


    • Saarnaaja62

      Ei siitä selviä! Silloin pitään vain rukoilla JUMALAA, ja toivoa pääsyä Paratiisiin kuoleman jälkeisessä elämässä!

      • Johannes

        Millä perusteella liitolaskusta ei selviydy kukaan? Lennoilla on varmistettu turvallinen varalaskupaikka siinäkin tapauksessa, että moottorit tekevät tenän. Lentokone on suunniteltu lentämään - puhtaimmillaan ilman konevoimaa, ja ohjaaja on itse asiassa koneen lentoa häiritsevä tekijä - aerodynamiikan kannalta. Tässä ketjussa esitettiin useampi hätälasku, joista selvittiin suunnilleen säikähdyksellä.

        Ja vaikka kone menisi romuksi, niin harvemmin kaikki matkustajat kuolevat. Täystuhoja sattuu itse asiassa suhteellisen harvoin ja ne ovat liki kaikki joko matalalta sakkauksia tai sitten terroritekoja. Muutoin koneessa on aina mahdollisuus jäädä henkiin - ainakin teoreettinen mahdollisuus.


      • Saarnaaja62
        Johannes kirjoitti:

        Millä perusteella liitolaskusta ei selviydy kukaan? Lennoilla on varmistettu turvallinen varalaskupaikka siinäkin tapauksessa, että moottorit tekevät tenän. Lentokone on suunniteltu lentämään - puhtaimmillaan ilman konevoimaa, ja ohjaaja on itse asiassa koneen lentoa häiritsevä tekijä - aerodynamiikan kannalta. Tässä ketjussa esitettiin useampi hätälasku, joista selvittiin suunnilleen säikähdyksellä.

        Ja vaikka kone menisi romuksi, niin harvemmin kaikki matkustajat kuolevat. Täystuhoja sattuu itse asiassa suhteellisen harvoin ja ne ovat liki kaikki joko matalalta sakkauksia tai sitten terroritekoja. Muutoin koneessa on aina mahdollisuus jäädä henkiin - ainakin teoreettinen mahdollisuus.

        Jos JUMALA päättää tuhota jotain, niin se tuhoaa!!!


      • johannes
        Saarnaaja62 kirjoitti:

        Jos JUMALA päättää tuhota jotain, niin se tuhoaa!!!

        Siis, jos mekaanikko tyrii kentällä, jonka seurauksena lentokoneen moottori ottaa ja rikkoutuu, niin siinä tapauksessa Jumala päätti, että koneen moottori rikkoutuu...selvähän se.
        Ja ei. Oletetun Jumalan huseeraaminen ei vaikuta mitenkään lentokoneiden kohtaloihin. Kysymys on aina tapahtumien summasta, joka toisinaan päättyy surullisesti.

        Venäjällä pudonneet Tupolevit tuhosi kaksi terroristinaista, ei suinkaan joku kiukkuinen Jumala.

        Vai väitätkö, että tämä Jumala aiheutti myöskin 1900-luvun vakavimman meriturman, eli Estonian onnettomuuden? Kenties rämällä laivalla ei pitäisi seilata kelissä joka ylittää aluksen suunnitellut kestorajat... Kyseessä oli kapteenin ja komentosiltamiehistön karkea väärinarviointi, ei suinkaan Jumalan toiminta merellä.


        Ehkäpä Jumala lensi WTC-torneihin kaapatut lennot syyskuun 11. päivä 2001? Ehei. Arabit niitä lensivät, joskin uskonnollisen kiihkon ajamina. Jumala oli jälleen kaukana tapahtumista, törmäyksestä eteenpäin loppu on puhtaasti fysiikkaa ja peliä aikaa vastaan.


      • Anonyymi
        johannes kirjoitti:

        Siis, jos mekaanikko tyrii kentällä, jonka seurauksena lentokoneen moottori ottaa ja rikkoutuu, niin siinä tapauksessa Jumala päätti, että koneen moottori rikkoutuu...selvähän se.
        Ja ei. Oletetun Jumalan huseeraaminen ei vaikuta mitenkään lentokoneiden kohtaloihin. Kysymys on aina tapahtumien summasta, joka toisinaan päättyy surullisesti.

        Venäjällä pudonneet Tupolevit tuhosi kaksi terroristinaista, ei suinkaan joku kiukkuinen Jumala.

        Vai väitätkö, että tämä Jumala aiheutti myöskin 1900-luvun vakavimman meriturman, eli Estonian onnettomuuden? Kenties rämällä laivalla ei pitäisi seilata kelissä joka ylittää aluksen suunnitellut kestorajat... Kyseessä oli kapteenin ja komentosiltamiehistön karkea väärinarviointi, ei suinkaan Jumalan toiminta merellä.


        Ehkäpä Jumala lensi WTC-torneihin kaapatut lennot syyskuun 11. päivä 2001? Ehei. Arabit niitä lensivät, joskin uskonnollisen kiihkon ajamina. Jumala oli jälleen kaukana tapahtumista, törmäyksestä eteenpäin loppu on puhtaasti fysiikkaa ja peliä aikaa vastaan.

        Lentokoneessa moottorin rikkoutuminen on se kaikkein pienin ikävä.
        Jonkin ojainpinnan nenetys tai hallinnan pettämittämien hyvin kiusallinen ja yleensä kukaan ei selviä hengissä, kuolema seuraa jo sinä hetkenä kun tietää kuolevansa.
        Unohtakaa moottorit, ne eivät ole suurin uhka lennolla. Sensijaan järkensä menettänyt matkustaja on jo suuri ongelma.


    • 1:10

      kone liitää 1:10 ilman moottoreita, eli 10 km:n
      korkeudesta liitää 100km. jos 100km säteeltä
      löytyy laskupaikka niin voi selvitä.

      • johannes

        Itse asiassa ei tarvita edes lentokenttää. Suora pätkä moottoritietä riittää hyvin, olkoonkin, että koneen siivet tulevat lyhenemään varmuudella.
        Talvella suurempi aukea jään peittämä järvi riittää laskuun. Lentokenttä on ihannetilanne, muutoin on varauduttava maastolaskuihin. Ei mitenkään omituinen/uusi tilanne esim. purjelentäjille, jotka löytävät itsensä pellosta harvase kesäpäivä epäonnisen termiikin metsästyksen jälkeen.


      • matkaaja
        johannes kirjoitti:

        Itse asiassa ei tarvita edes lentokenttää. Suora pätkä moottoritietä riittää hyvin, olkoonkin, että koneen siivet tulevat lyhenemään varmuudella.
        Talvella suurempi aukea jään peittämä järvi riittää laskuun. Lentokenttä on ihannetilanne, muutoin on varauduttava maastolaskuihin. Ei mitenkään omituinen/uusi tilanne esim. purjelentäjille, jotka löytävät itsensä pellosta harvase kesäpäivä epäonnisen termiikin metsästyksen jälkeen.

        Tuskinpa työntövoiman kadottua matkustajakone liitää nätisti maankamaralle. Matkustajakoneen massa huolehtii siittä että törmäys tapahtuu,-ja näin ollen surma on todennäköistä. Ainahan voi hyssytellä,, mutta totuus on hyvä kertoa pelkäävillekkin.
        Hyvin harvoin käy kuiteski niin että tekniikka pettää. Joten ei kannata sen takia matkaa peruuttaa.


      • johannes
        matkaaja kirjoitti:

        Tuskinpa työntövoiman kadottua matkustajakone liitää nätisti maankamaralle. Matkustajakoneen massa huolehtii siittä että törmäys tapahtuu,-ja näin ollen surma on todennäköistä. Ainahan voi hyssytellä,, mutta totuus on hyvä kertoa pelkäävillekkin.
        Hyvin harvoin käy kuiteski niin että tekniikka pettää. Joten ei kannata sen takia matkaa peruuttaa.

        Kyllä se kone liitää ilmankin moottoreita, joskin jyrkässä liu'ussa. Fysiikan lait lupaavat sen. Sitäpaitsi lentokoneen aerodynamiikka on suunniteltu siten, että kone lentää kyllä, ellei se sitten sakkaa nousun alkuvaiheesta molempien moottorien sammuttua.
        Siinä rakkineessa on siivet, peräsimet ja slakka runko, sekä hydraulisesti toimivat ohjainpinnat. Mikään seikka ei tee lentokoneesta kiveä. Moottorinsa menettänyt liikennelentokone on purjekone. Eikö sen jo "Gimli Glider" opettanut?


      • matkaaja
        johannes kirjoitti:

        Kyllä se kone liitää ilmankin moottoreita, joskin jyrkässä liu'ussa. Fysiikan lait lupaavat sen. Sitäpaitsi lentokoneen aerodynamiikka on suunniteltu siten, että kone lentää kyllä, ellei se sitten sakkaa nousun alkuvaiheesta molempien moottorien sammuttua.
        Siinä rakkineessa on siivet, peräsimet ja slakka runko, sekä hydraulisesti toimivat ohjainpinnat. Mikään seikka ei tee lentokoneesta kiveä. Moottorinsa menettänyt liikennelentokone on purjekone. Eikö sen jo "Gimli Glider" opettanut?

        Matkustajakoneet on suuniteltu työntövoimaan perustuen. Joten on ihan turha kuvitella että matkustajakone liitelee purjelennokin tapaan.
        Eiköhän syöksyminen ala heti moottoreitten sammuttua. Liitää hetken mutta alkaa vauhdin loputtua syöksymään.
        Hyvällä tuurilla ja taidolla voi koneen saada ehjänä maankamaralle. Mutta sekin vaatii että lasketumisalusta on sopivan pituinen ja tasainen.


      • johannes
        matkaaja kirjoitti:

        Matkustajakoneet on suuniteltu työntövoimaan perustuen. Joten on ihan turha kuvitella että matkustajakone liitelee purjelennokin tapaan.
        Eiköhän syöksyminen ala heti moottoreitten sammuttua. Liitää hetken mutta alkaa vauhdin loputtua syöksymään.
        Hyvällä tuurilla ja taidolla voi koneen saada ehjänä maankamaralle. Mutta sekin vaatii että lasketumisalusta on sopivan pituinen ja tasainen.

        Yritätkö esittää väitteen, että siivet eivät kanna konetta, vaan se aloittaa vauhdin "loputtua" syöksyn?

        Ilmanopeus ei katoa mihinkään moottorien sammuttua, lentäjä huolehtii siitä, että koneen nopeus pysyy sakkausnopeuden yläpuolella ja siiven kohtauskulma sellaisena, että kone ei pääse sakkaamaan ilmavirtaan nähden väärän kohtauskulman takia. Siksihän liitäminen on liukua alaspäin suht suuressa kulmassa, että se nopeus säilytettäisiin. Saavutetaan nopeutta, uhrataan korkeutta.

        Ja suuri matkustajakone on muuten moottorien sammuttua purjelentokone, joskin suuri ja raskas sellainen. Ei sillä termiikeissä enää ylöspäin pääse, mutta hallitusti alas pääsee. Voit todeta asian lukemalla esim. kertomuksen gimli gliderin alastulosta.

        Taittele paperista lennokki ja heitä se kevyesti lentoon. Mitä tapahtuu? Aivan, kone ei suinkaan SYÖKSY mihinkään, vaan liitää hallitun kauniissa linjassa alas. Miksi näin? "Moottorin" työntövoima loppuu täsmälleen silloin kun päästät kätesi irti koneesta. Loppu on sitä aerodynamiikkaa...


      • matkalainen
        johannes kirjoitti:

        Yritätkö esittää väitteen, että siivet eivät kanna konetta, vaan se aloittaa vauhdin "loputtua" syöksyn?

        Ilmanopeus ei katoa mihinkään moottorien sammuttua, lentäjä huolehtii siitä, että koneen nopeus pysyy sakkausnopeuden yläpuolella ja siiven kohtauskulma sellaisena, että kone ei pääse sakkaamaan ilmavirtaan nähden väärän kohtauskulman takia. Siksihän liitäminen on liukua alaspäin suht suuressa kulmassa, että se nopeus säilytettäisiin. Saavutetaan nopeutta, uhrataan korkeutta.

        Ja suuri matkustajakone on muuten moottorien sammuttua purjelentokone, joskin suuri ja raskas sellainen. Ei sillä termiikeissä enää ylöspäin pääse, mutta hallitusti alas pääsee. Voit todeta asian lukemalla esim. kertomuksen gimli gliderin alastulosta.

        Taittele paperista lennokki ja heitä se kevyesti lentoon. Mitä tapahtuu? Aivan, kone ei suinkaan SYÖKSY mihinkään, vaan liitää hallitun kauniissa linjassa alas. Miksi näin? "Moottorin" työntövoima loppuu täsmälleen silloin kun päästät kätesi irti koneesta. Loppu on sitä aerodynamiikkaa...

        Tottakai siivet kantaa jonkin verran konetta. Sehän selvä se! Mutta ongelmina on matkustajakoneella suuri ilmanvastus ja paino,, joten eiköhän vajoama ole jo syöksyn tapainen.
        Alas tullaan ja nopeasti joka tapauksessa.


      • lentää
        matkalainen kirjoitti:

        Tottakai siivet kantaa jonkin verran konetta. Sehän selvä se! Mutta ongelmina on matkustajakoneella suuri ilmanvastus ja paino,, joten eiköhän vajoama ole jo syöksyn tapainen.
        Alas tullaan ja nopeasti joka tapauksessa.

        No kyllähän esim. Air Transatin kone liiteli todistettavasti 200km moottorit sammuksissa, eikä suinkaan syöksynyt alas vaikka olikin iso ja painava kone...Jos kone on 11km korkeudessa, kestää tovin ennen kuin se sieltä alas tulee, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin...=)
        Lisäksi, aina silloin tällöin kun kone lähestyy lentokenttää, ruuhkan takia kone joutuu välillä heittämään muutaman ylimääräisen kiekan, tällöin melkein aina moottorit laitetaan tyhjäkäynnille...eipä se kone tipu silloinkaan vaan se lentää..


      • NiCHolaZ
        lentää kirjoitti:

        No kyllähän esim. Air Transatin kone liiteli todistettavasti 200km moottorit sammuksissa, eikä suinkaan syöksynyt alas vaikka olikin iso ja painava kone...Jos kone on 11km korkeudessa, kestää tovin ennen kuin se sieltä alas tulee, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin...=)
        Lisäksi, aina silloin tällöin kun kone lähestyy lentokenttää, ruuhkan takia kone joutuu välillä heittämään muutaman ylimääräisen kiekan, tällöin melkein aina moottorit laitetaan tyhjäkäynnille...eipä se kone tipu silloinkaan vaan se lentää..

        ..niinkun yleensä..? ja sitten kone vaan liitää lentälle..


      • Miko
        NiCHolaZ kirjoitti:

        ..niinkun yleensä..? ja sitten kone vaan liitää lentälle..

        Taas täällä käydään tätä samaa keskustelua mitä oli jo aikaisemminkin jossain. Se aerodynamiikan ihmeellinen maailma... Eli lentomatkustaja, joka aiheen ilmeisesti aloitti, ei syytä huoleen että lentokoneesta sammuisi molemmat moottorit matkan aikana, teoriassa mahdollista mutta käytännössä äärimmäisen epätodennäköistä.

        Ja ei se lentokone ole mikään kivi, mikä massansa vuoksi syöksyisi alas työntövoiman loputtua. Siivet yksinkertaisesti pitävät lentokonetta ilmassa ilmavirtauksen synnyttämän alipaineen ja ylipaineen vuoksi. Moottorit synnyttävät työntövoiman jolla kone kiitää ilmojen halki 800km/h. Jos kummatkin moottorit sammutettaisiin ilmassa niin ei sieltä tulla alas kuin kivi. Ei se vauhti niin vaan putoa ilmassa kun jotkut luulisi, todellisuudessa ilmanvastus kasvaa mitä alemmas mennään ja myös lentokoneen nopeus kasvaa alaspäin mentäessä. Tämän takia usein lähestytään moottorit tyhjäkäynnillä ja vauhtia hidastetaan laskusiivekkeillä.
        Joku viittasi siihen että matkustajakoneiden ongelma on massa. Mitä suurempi ja painavampi on kone, sen suuremmat ovat myös siivet. Painolaskelmat tehdään aina hyvin tarkkaan reitistä, polttoainemääristä ja hyötykuormasta perustuen.
        Matkustajakoneen siivet kantavat yli kaksi kertaa koneen rakenteellisen maksimipainon.


      • huoh
        Miko kirjoitti:

        Taas täällä käydään tätä samaa keskustelua mitä oli jo aikaisemminkin jossain. Se aerodynamiikan ihmeellinen maailma... Eli lentomatkustaja, joka aiheen ilmeisesti aloitti, ei syytä huoleen että lentokoneesta sammuisi molemmat moottorit matkan aikana, teoriassa mahdollista mutta käytännössä äärimmäisen epätodennäköistä.

        Ja ei se lentokone ole mikään kivi, mikä massansa vuoksi syöksyisi alas työntövoiman loputtua. Siivet yksinkertaisesti pitävät lentokonetta ilmassa ilmavirtauksen synnyttämän alipaineen ja ylipaineen vuoksi. Moottorit synnyttävät työntövoiman jolla kone kiitää ilmojen halki 800km/h. Jos kummatkin moottorit sammutettaisiin ilmassa niin ei sieltä tulla alas kuin kivi. Ei se vauhti niin vaan putoa ilmassa kun jotkut luulisi, todellisuudessa ilmanvastus kasvaa mitä alemmas mennään ja myös lentokoneen nopeus kasvaa alaspäin mentäessä. Tämän takia usein lähestytään moottorit tyhjäkäynnillä ja vauhtia hidastetaan laskusiivekkeillä.
        Joku viittasi siihen että matkustajakoneiden ongelma on massa. Mitä suurempi ja painavampi on kone, sen suuremmat ovat myös siivet. Painolaskelmat tehdään aina hyvin tarkkaan reitistä, polttoainemääristä ja hyötykuormasta perustuen.
        Matkustajakoneen siivet kantavat yli kaksi kertaa koneen rakenteellisen maksimipainon.

        Joillakin idiooteilla tuntuu vain olevan pakonomainen tarve _USKOA_ , että matkustajakoneet putoavat kuin kivi taivaalta heti kun moottorit lakkaavat toimimasta. Kysymyksessä on sitkeä stereotypia, joka johtuu suoraan sanoen HENKISESTÄ LAISKUUDESTA, eli ei jakseta tutustua oikeasti lentokoneen aerodynamiikkaan ja ilmailutekniikkaan. Joillekin Lento-onnettomuusleffat tuntuvat olevan todellisuutta. Ikään kuin 747 putoaisi poikkeuksetta taivaalta, jos ei nyt muuten niin hullun Venäläisen tiputtamana.
        Lakatkaa ihmiset katsomasta niitä katastrorileffoja ja lukekaa mieluummin faktaa.


      • matkaaja
        huoh kirjoitti:

        Joillakin idiooteilla tuntuu vain olevan pakonomainen tarve _USKOA_ , että matkustajakoneet putoavat kuin kivi taivaalta heti kun moottorit lakkaavat toimimasta. Kysymyksessä on sitkeä stereotypia, joka johtuu suoraan sanoen HENKISESTÄ LAISKUUDESTA, eli ei jakseta tutustua oikeasti lentokoneen aerodynamiikkaan ja ilmailutekniikkaan. Joillekin Lento-onnettomuusleffat tuntuvat olevan todellisuutta. Ikään kuin 747 putoaisi poikkeuksetta taivaalta, jos ei nyt muuten niin hullun Venäläisen tiputtamana.
        Lakatkaa ihmiset katsomasta niitä katastrorileffoja ja lukekaa mieluummin faktaa.

        Niin ja on niitäkin idiootteja jotka luulee että matkustajakone liitää kuin purjelennokit, sitähän ne eivät tee.
        En ole nähnyt yhtään matkustajakonetta kentällä joka olis naruilla kuumailmapallojen tapaan kiinitetty. Kyllä matkustajakoneet maasta lähtee ja saapuu alas,- ainoastaan moottoreittensa turvin!!.


      • ääniä..
        matkaaja kirjoitti:

        Niin ja on niitäkin idiootteja jotka luulee että matkustajakone liitää kuin purjelennokit, sitähän ne eivät tee.
        En ole nähnyt yhtään matkustajakonetta kentällä joka olis naruilla kuumailmapallojen tapaan kiinitetty. Kyllä matkustajakoneet maasta lähtee ja saapuu alas,- ainoastaan moottoreittensa turvin!!.

        No mitäs jos vaikka seuraavan kerran, kun lennät kuuntele käyvätkö moottorit, kun kone laskeutuu, 30min ennen laskeutumista ---> lasku, voi olla jossain vaiheessa aika hiljaista, koska moottorit ovat tyhjäkäynnillä. Veikkaanpa, että koneesi ei tipu!;)


      • Miko
        matkaaja kirjoitti:

        Niin ja on niitäkin idiootteja jotka luulee että matkustajakone liitää kuin purjelennokit, sitähän ne eivät tee.
        En ole nähnyt yhtään matkustajakonetta kentällä joka olis naruilla kuumailmapallojen tapaan kiinitetty. Kyllä matkustajakoneet maasta lähtee ja saapuu alas,- ainoastaan moottoreittensa turvin!!.

        Eli jos oletetaan että matkalentokorkeudessa moottorit sammutetaan niin silloin tullaan tietenkin alaspäin, eihän se sitä korkeutta pysty säilyttämään. Tässä yhteydessä puhutaan vajoamisesta. Vajoamisnopeutta voidaan säädellä eri tavoin koneen asennon ja instrumenttien avulla. Matkustajana on turha huolehtia moottorien sammumisesta kesken matkanteon, niin ei käy ;)

        Siivet on rakennettu kantamaan konetta, siivillä lentokone lentää. Moottoreita tarvitaan tietysti lentoonlähdössä ja lennolla työntövoiman antamiseen. Siivissä virtaava ilma synnyttää nostovoiman. Laskeutuessa työntövoimaa ei niinkään tarvita kun tullaan alaspäin ja vauhtia hidastetaan. Sen jälkeen kun kone on laskettu kiitoradalle tarvitaan taas moottoreita ns. reverssijarrutukseen, jolloin moottoreiden virtaus käänetään osaksi eteenpäin ja koneen vauhti hidastuu. Sitten reverssit suljetaan ja jarrutus jatkuu pyörillä.

        Itse lentokoneen lentämiseen vaikuttaa neljä tekijää jotka ovat riippuvaisia toisistaan;
        koneen paino eli massa, siiven nostovoima, moottorin työntövoima ja liikettä vastustava voima eli vastus...


      • jtm
        Miko kirjoitti:

        Eli jos oletetaan että matkalentokorkeudessa moottorit sammutetaan niin silloin tullaan tietenkin alaspäin, eihän se sitä korkeutta pysty säilyttämään. Tässä yhteydessä puhutaan vajoamisesta. Vajoamisnopeutta voidaan säädellä eri tavoin koneen asennon ja instrumenttien avulla. Matkustajana on turha huolehtia moottorien sammumisesta kesken matkanteon, niin ei käy ;)

        Siivet on rakennettu kantamaan konetta, siivillä lentokone lentää. Moottoreita tarvitaan tietysti lentoonlähdössä ja lennolla työntövoiman antamiseen. Siivissä virtaava ilma synnyttää nostovoiman. Laskeutuessa työntövoimaa ei niinkään tarvita kun tullaan alaspäin ja vauhtia hidastetaan. Sen jälkeen kun kone on laskettu kiitoradalle tarvitaan taas moottoreita ns. reverssijarrutukseen, jolloin moottoreiden virtaus käänetään osaksi eteenpäin ja koneen vauhti hidastuu. Sitten reverssit suljetaan ja jarrutus jatkuu pyörillä.

        Itse lentokoneen lentämiseen vaikuttaa neljä tekijää jotka ovat riippuvaisia toisistaan;
        koneen paino eli massa, siiven nostovoima, moottorin työntövoima ja liikettä vastustava voima eli vastus...

        Jokaisella lennolla tulee todistetuksi, että kone liitää. Suihkukoneet liitävät matkalentokorkeudelta lentokentälle tyhjäkäynnillä. Liitosuhde on noin 1:15-20
        Liukukulma on noin 3 astetta, joten ei koneet todellakaan syöksy.
        Tehoja tarvitaan ainoastaan lennon loppuvaiheissa kumoamaan laskutelineen ja laippojen aiheuttama suuri vastus.
        Jos moottoritehoa ei olisi, onnistuisi lasku silti, mutta se täytyisi tehdä loppuvaiheessa hieman jyrkemmällä kulmalla.
        Kone pysäytetään pääasiassa pyöräjarruilla.


      • slx
        jtm kirjoitti:

        Jokaisella lennolla tulee todistetuksi, että kone liitää. Suihkukoneet liitävät matkalentokorkeudelta lentokentälle tyhjäkäynnillä. Liitosuhde on noin 1:15-20
        Liukukulma on noin 3 astetta, joten ei koneet todellakaan syöksy.
        Tehoja tarvitaan ainoastaan lennon loppuvaiheissa kumoamaan laskutelineen ja laippojen aiheuttama suuri vastus.
        Jos moottoritehoa ei olisi, onnistuisi lasku silti, mutta se täytyisi tehdä loppuvaiheessa hieman jyrkemmällä kulmalla.
        Kone pysäytetään pääasiassa pyöräjarruilla.

        Juurikin näin. Yksi syy myös miksi laskua ei tehdä tyhjäkäynnillä on se, ettei suihkumoottorin kierroksia voi nostaa kovin nopeasti, jottei ahdin sakkaa. Tämän vuoksi moottoreissa on jonkun verran kierroksia laskussa siltä varalta, että jostain syystä pitäisi keskeyttää lasku ja tehdä ylösveto. Tällöin moottoreista saadaan täydet tehot nopeammin, kun niitä ei tarvitse tyhjäkäynniltä asti kiihdyttää.


      • Vertaa
        slx kirjoitti:

        Juurikin näin. Yksi syy myös miksi laskua ei tehdä tyhjäkäynnillä on se, ettei suihkumoottorin kierroksia voi nostaa kovin nopeasti, jottei ahdin sakkaa. Tämän vuoksi moottoreissa on jonkun verran kierroksia laskussa siltä varalta, että jostain syystä pitäisi keskeyttää lasku ja tehdä ylösveto. Tällöin moottoreista saadaan täydet tehot nopeammin, kun niitä ei tarvitse tyhjäkäynniltä asti kiihdyttää.

        Sukkula tulee liitämällä kentälle, ei moottoreita lainkaan ja kookaskin on.


      • laskeutuminen
        Vertaa kirjoitti:

        Sukkula tulee liitämällä kentälle, ei moottoreita lainkaan ja kookaskin on.

        Juu sukkulan tuo alas tietokone kokonaisuudessaan, jotta lasku onnistuu kerralla. Sukkula ei tee ylösvetoa jos lähestyminen ei onnistu kunnolla, vaan laskuun mennään kaikesta huolimatta.


    • liitää

      Tavalliset lentomatkustajat ovat ihan mahdoton saada vakuuttuneeksi siitä, että lentokone on liidokki. Tästä on ollut keskustelua palstalla aikaisemminkin, mutta keskustelu ei päätynyt mihinkään, kun muutama asiasta tietämätön väitti kiven kovaan, että jos tulisi moottorihäiriö, kone tippuisi taivalta kuin kivi. Asia ei kuitenkaan ole niin. Onneksi palstalta löytyy myös jokunen joka tietää koneista sen verran, että se todellakin liitelee vaikka moottorit sammuisivat.

      Itse olen ollut lennolla, jossa lennon lähestyessä loppua, toiseen moottoriin tuli häiriö ja laskeuduimme yhdellä moottorilla. Vähän tietysti pelästytti, mutta nätisti laskeuduimme yhdelläkin moottorilla eikä mitään sen ihmeellisempää, tuskin edes huomasi.

      On todella harvinaista, että molempiin moottoreihin tulisi vikaa, mutta niinkin on käynyt. Voit lukea tarinan osoitteesta www.airdisaster.com ---> accident database ---> hae AirTransatin tapaus.
      Siinä molemmat moottorit sammuivat teknisen vian takia, mutta kone liiteli n. 200km lähimmälle varakentälle, Azoreille. Loppu hyvin, kaikki hyvin.

      Niinkuin joku jo kertoikin varakentät on aina suunniteltu valmiiksi, esimerkiksi Helsingistä lähtiessä, ensimmäiset varakentät länteen ovat Turku ja Tukholma. Eli varakentät ovat todella lähekkäin toisiaan koko matkan ajan. Ja todellakin jos lentokone on lentokorkeudessaan, ja moottorit sammuisivat, kone liitäisi kevyesti Turusta Helsinkiin.

      Kyllä kaikki on varmistettu valmiiksi, joten turvallisin mielin vain lentämään!=)

      • Asiantuntijat kehiin!

        ...että liitäis niillä siiven "nysillä", mutta nyt kyllä on asiasta todella tietävien heitettävä kommenttia palstalle. Ei niiden, jotka vain "luulevat" tietävänsä asiasta! Joku lennon ammattilainen tai vastaava.


    • ammattilainenasialla

      Tää on ihan sairaan vanha mutta kai sen maalaisrärjelläki tajuu et ne siivet kannattelee konetta niinku paperilennokkia.

    • pp_81
    • pp_81

      Gimli glider jo mainittiin.

      Tässä toinen esimerkki

      Air Transat flight 236 (23. elokuuta 2001):

      youtu.be/wPJaMfVQG9Q?t=22s

    • epäleivänen

      Luulempa, että puolet näistä "lentokone putoaa kuin kivi"-kommenteista on provoja.

    • Yksi.pamaus.vain

      Mitäs sitten kun Putinin lakeijat ampuvat ohjuksen? Siinäpä ei ole paljon aikaa pelolle

      • Anonyymi

        Asia on näin, kukaan ei tajua eikä tiedä mitä tapahtui, taju lähtee sillä sinunaaman sekunnilla kun paine katoaa koneesta, kaikki irtain imeytyy tulleesta reiästä taivaalle ja mtkähtää maahan.
        Jos kone katkeaa kukaan ei tiedä koneen katkenneen , eikä sen jälkeisestä ajasta yhtään mitään. Matka ikuisuuteen on alkanut.


    • PilotGirl74v

      Kun ropelit pysähtyy ni se on hautaustoimiston paikka. Voimia omaisille.

      • Anonyymi

        Älä höpötä omiasi, potkurikone AN2 minimi lentonopeus on 50km/ h siitä selviää pelkällä säikähdyksellä. Venäjällä on ruuma täytetty lehmillä ja he tekevät laskuja maastoon joka ainoa päivä, eikä kukaan kuole. Moottoria tarvitaan vain viemään kone taivaalle, alastulo hoituu ilman moottoria aivan hyvin, pehmeästi ja hallitusti.


    • Anonyymi

      Moottori on pysähtyneenä ylimääräinen painolasti joka pitäisikin pudottaa pois.
      Tällöin laskeutuminen olisi kuin purjekoneella.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      41
      1743
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      164
      1637
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1378
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      238
      1316
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      200
      1214
    6. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1145
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      332
      1127
    8. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1076
    9. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1057
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      314
      1057
    Aihe