Vaihdevuodet vai pms?

rairai79

Olen 36-vuotias terve nainen. Noin vuoden verran olen ennen kuukautisia ollut erittäin ärtynyt ja hermot pettävät helposti. Oireisiin kuuluu myös masennusta, mitättömyyden tunnetta, turvotusta, rinnat ovat viikkoa ennen kuukautisten alkua erittäin arat. Lisäksi kuukautiset ovat ensimmäisinä päivinä todella runsaat. Lopetin e-pillerit kolme vuotta sitten ja kuukautiseni ovat siitä lähtien olleet jonkin verran epäsäännölliset, kierto on 23 - 27 päivää.
Olen syönyt pms-oireisiin B-vitamiinia, joka tuntuisi auttavan hiukan. Olenkin nyt alkanut epäillä voivatko nämä oireet olla merkki alkavista vaihdevuosista? Äidilläni vaihdevuodet ovat alkaneet tosin vasta noin 50-vuotiaana. Kierto on useimmiten kohtuullisen lyhyt, sattuu akselille 23 - 25 päivää, harvoin tuota 27 päivää. Ja nyt vuodot ovat runsastuneet reippaasti siitä mitä ennen olivat.
Onko muilla ollut samankaltaisia oireita ja mihin nämä oireet ovat teillä viitanneet? Oletteko saaneet jostakin apua niihin?

14

1512

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä-nyt

      Kyllä tuon ikäisenä saa jo kääntää naisen väärin päin ja käyttää säästöpossuna.

      Henkistä tuskaa vain sulla. Ota huomioon, että ennen naiset toimivat synnyttäjinä melko vanhoina ja toiminnot surkastuvat käytön puutteessa.

      • rairai79

        Kiitos kommentistasi, en kyllä siitä hirvittävästi apua saanut.

        Jos asiaan millään tavalla liittyy, niin olen kyllä ihan lapseni tähän maailmaan tehnyt, enempää ei ole haluja tehdä ja edelleenkin onnellisesti naimissa mieheni kanssa. "Säästöpossullakin" mies käy ahkerasti.


      • ikääenemmänkin

        Itse asiassa entisaikaan naiset synnyttivät viimeisen lapsensa varsin nuorena. Satakunta vuotta vaihdevuodet ovat olleet suunnilleen samoihin aikoihin, paitsi että sata vuotta sitten moni nainen kuoli vaihdevuosi-ikään mennessä. Kuten synnytyksiinkin. On kovin vanhakantaista väittää, että naisen parasta ennen ikä olisi ennen vaihdevuosia - saatikka sitten kolmissakymmenissä. Nimim. "mitä-nyt" haluaa vain kiusata toisia, saa siitä sadistista nautintoa.


    • tätimonika

      Moi sulla tuskin vaihtarit kyseessä,saattaa olla että pms oireet aikaajoin pahenevat ,itsellä sama asia,ärsytyskynnyt matala ym mutta se kuuluu naisena olemiseen.Vältän itse tällöin makeisia,herkkuja ja kahvia liikaa,koska ne kiihdyttävät mua varsinkin kireinä päivinä .Minua auttaa rauhoittuminen,ilmoitan ukolle että nyt on pahat päivät että ei nyt aleta hankaliksi ja ulkoilen ,tunin happikävely luonnossa ja hiljauus ympäsristössä auttaa.Radin ym nasinat pienellä teholla tai ei lainkaan koska satun olemaan vielä erityisherkkä persoona.tsemppiä.

    • fdgdfhgfhjghjghkjhgkgh

      Lasketko kierron oikein? Eli ensimmäisestä vuotopäivästä seuraavan kierron ensimmäiseen vuotopäivään? Jotkut laskevat viimeisestä vuotopäivästä seuraavan kierron ensimmäiseen, jolloin kierron pituus on väärä. Eli normi 28 pv:n kierrolla on kuukautiset 13 x/v.

      Vaihdevuosiin liittyy monilla alkuun tiheytyneet kuukautiset ja runsastunut vuoto. Vaihdevuodet voivat alkaa myös ennen aikaisesti. Lähetteen FSH-verikokeeseen voit saada ihan terveyskeskuksesta, ei tarvitse edes mennä gynekologille. Jos vaihdevuotesi ovat oikeasti jo alkaneet ennenaikaisesti (alle 40-vuotiaana), saat Kela-korvauksen hormoninkorvaushoidosta.

      Joka tapauksessa asia pitää tutkia. Tiheät ja runsaat vuodot anemisoivat, ja anemia lisää vuotoa ennestään. Anemisena jaksaa entistä vähemmän, jolloin seinät kaatuvat helposti päälle, kun ei vaan jaksa. Masennus ei kuulu vaihdevuosioireisiin, pikemminkin ahdistus. Yleensä masennus johtuu muista tekijöistä.

      Itselläni oli kuumia aaltoja jo sinun iässä kuukautisten alkamisen vaiheessa ja ennenkin sitä. Nyt olen 41 vuotta, ja vuodot tulevat yhä säännöllisesti. FSH otettiin 1,5 v sitten, ja se oli normaali. Tosin kaikilla naisilla munasolut alkavat vähetä alle 40-vuotiaana siinä määrin, että naishormonipitoisuudet alkavat laskea. Voisikohan olla, että erityisen herkät huomaavat tämän muutoksen?

      Varaa lääkäriaika, verikokeita on hyvä ottaa, ja terveyskeskuksessa se on edullisinta, jollet sitten halua maksaa kaikkea itse yksityisellä. Sinun on turha kärsiä vaivoistasi, johtuvatpa ne sitten mistä vaan. Hormonitoimintaa voidaan tukea lääkkeillä, ja tarvittessa voi käyttää lisänä vaikkapa mielialalääkkeitä. Ja sitten kun olet riittävässä kunnossa (jos nimittäin olet anemisoitunut), niin koeta löytää joku sopiva liikuntalaji. Se auttaa paremmin kuin moni lääke moneen vaivaan.

      • rairai79

        Kiitos asiallisista kommenteista!

        Lasken kierron juuri noin, ensimmäisestä vuotopäivästä seuraavan kierron ensimmäiseen vuotopäivään, kiertoaikani on siis lyhentynyt verrattuna e-pillereiden aikaiseen kiertoon reippaastikin. Hormonaalista ehkäisyä en haluaisi tämän vuoksi enää alkaa käyttää, sillä emme sitä ehkäisymuotona enää tarvitse.

        Miehen kanssa onneksi pystymme avoimesti puhumaan myös tästäkin asiasta, joten hän ymmärtää tilanteen. Kuten jo kerroin, B-vitamiinin syönti on helpottanut oireita jonkin verran. Rinnat eivät ole niin arat ja pinkeät ja ehkä henkiselläkin puolella en ole niin räjähdysherkkä. Olen miehelleni sanonutkin, että lääkäriin lähden ja lääkityksen vastaan otan tarvittaessa. En tunnista itseäni näinä päivinä, kun oireet iskevät päälle. Enemmän oireeni tosiaan on ahdistusta, kuin masennusta. Ja sekin tulee puuskittain ennen kuukautisten alkamista. Tuntuu, että maailma kaatuu päälle.

        Eli seuraava askel on lääkärinajan varaaminen, jospa sieltä selviäisi tarkemmin mikä naista vaivaa ja kuinka tätä hoidetaan.


      • Mallu77
        rairai79 kirjoitti:

        Kiitos asiallisista kommenteista!

        Lasken kierron juuri noin, ensimmäisestä vuotopäivästä seuraavan kierron ensimmäiseen vuotopäivään, kiertoaikani on siis lyhentynyt verrattuna e-pillereiden aikaiseen kiertoon reippaastikin. Hormonaalista ehkäisyä en haluaisi tämän vuoksi enää alkaa käyttää, sillä emme sitä ehkäisymuotona enää tarvitse.

        Miehen kanssa onneksi pystymme avoimesti puhumaan myös tästäkin asiasta, joten hän ymmärtää tilanteen. Kuten jo kerroin, B-vitamiinin syönti on helpottanut oireita jonkin verran. Rinnat eivät ole niin arat ja pinkeät ja ehkä henkiselläkin puolella en ole niin räjähdysherkkä. Olen miehelleni sanonutkin, että lääkäriin lähden ja lääkityksen vastaan otan tarvittaessa. En tunnista itseäni näinä päivinä, kun oireet iskevät päälle. Enemmän oireeni tosiaan on ahdistusta, kuin masennusta. Ja sekin tulee puuskittain ennen kuukautisten alkamista. Tuntuu, että maailma kaatuu päälle.

        Eli seuraava askel on lääkärinajan varaaminen, jospa sieltä selviäisi tarkemmin mikä naista vaivaa ja kuinka tätä hoidetaan.

        Hei. Jos menit lääkärille niin kerrothan mitä lääkäri sanoi ja saitko apua vaivaan.painiskelen saman ongelman kanssa. Kiitos.


      • rairai79

        Lääkäri totesi oireeni PMS-oireiksi. Vaihdevuosista ei ollut merkkejä. Yksi vaihtoehto olisi ollut aloittaa e-pillerit tai sitten mielialalääkitys (en muista merkkiä). Kumpaakaan näistä en halunnut vielä ottaa käyttöön. Sovimme lääkärin kanssa, että asiaan palataan, jollei tilanne helpota.
        Olen syönyt vitamiineja, varsinkin B-vitamiinia aamuisin ja minusta tuntuu, että oireet ovat helpottaneet. Kuukautiset ovat säännöllisemmät, eivät vieläkään päivälleen, mutta heitto on enää pari päivää. Lisäksi mieliala on parempi, rinnat eivät ole enää kipeät joka kuukautisten yhteydessä.
        Kannattaa käydä kuitenkin lääkärissä. Itse sain helpotusta siitä, että oireilleni löytyi syy ja apua on tarjolla, jollen näiden kanssa itse pärjää. Tsemppiä sinulle!


    • gynekäynti

      Runsaat kuukautiset eivät ole merkki vaihdevuosista.

      Kokeile ruokavaliota ja lisäravinteita. Niillä itse sain PMS oireet hävitettyä.

      Kohdussa mulla oli kasvain ja kohdunpoisto auttoi todella runsaisiin kuukautisiin.

      Myös kalaöljyn käyttö lisää vuotoa monella eli syö vain 2 viikkoa kuukaudesta kalaöljyä.

      Jos syö kauan E-pillereitä, niin voi mennä vuosia, että kuukautiskierto normalisoituu. Kaikilla se ei silti ole säännöllinen eli ei sulla ole mitään poikkeavaa kuukautiskiertoa.

      PMS ?

      Kuuntele

      15.09.13
      Osa 1/5 (4:55)
      Osa 2/5 (5:11)
      Osa 3/5 (5:25)
      Osa 4/5 (5:03)
      Osa 5/5 (4:14)
      http://www.terveydentukipilarit.fi/radio-ohjelma/mediasali/


      Syöthän rautaa?

      Tässä 2 hyvää valmistetta, joista ei saa vatsavaivoja eli vältä apteekin valmisteita. Otetaan maidottoman ja viljattoman ruuan kera (vältä myös kofeiinia). Myydään luontaistuotekaupoissa, nettikaupoissa ja Citymarket.

      http://www.hankintatukku.fi/fi/tuotteet/?-ferromax-tonic-strong-&product=91

      http://www.valioravinto.fi/kelasin-rauta

      Toki kannattaa käydä gynellä, jos ruokavalio ja lisäravinteet eivät oloasi paranna.

    • Aboriginaali

      Dr Phil ohjelmassa 11.1.2006 "Helvetilliset hormonit" käsiteltiin pms oireyhtymää.

      Dr. Phil kumosi käsityksen, että vaihdevuosi/ pms oireet alkaisivat vasta viisikymppisillä naisilla. Vaihdevuosioireista saattavat kärsiä 20 vuotiaat naiset ja vielä nuoremmatkin, riippuen määrittelytavasta.

      Dr. Philin vaimo oli käynyt 40 lääkärin puheilla ja etsinyt apua omiin ongelmiinsa, mutta hän ei ollut tyytyväinen kenekään lääkärin ehdotuksiin. Lopulta hän löysi pms oireisiin erikoistuneen klinikan Premenstrual Syndrome Treatment Clinic California.
      Ohjelmassa oli asiantuntijavieraana gynekologi Holly Andersson, joka työskentelee kyseisellä klinikalla, jossa on hoidettu yhteensä yli 30.000 pms oireyhtymistä kärsiviä naisia.

      Ohjelmassa oli vieraana pariskunta, jossa 31 vuotias Sarah vaimo-äiti, kärsi voimakkaista vaihdevuosioireista, kiputilojen ollessa pahimmillaan edes morfiinista ei ollut apua. Hän sai hallitsemattomia raivokohtauksia ja pyysi Dr. Philitlä apua, ennenkuin koko perhe hajoaa.

      Mies oli muuttanut pois kotoaan jo kaksi kertaa, mutta palannut takaisin lastensa vuoksi. Hän kertoi, että hänen vaimonsa on kaksi viikkoa kuukaudesta, kuin Dr Jeckyll ja kaksi viikkoa, kuten Mrs Hyde.
      Juuri kun olen selvinnyt edellisistä "kohtauksista" sama rumba alkaa alusta. Tätä on jatkunut vuosia.

      Rva Phil.
      Vaihdevuodet vaikuttavat kilpirauhasen toimintaan. Ruokaa olisi syötävä kolmen- neljän tunnin välein, koska estrogeenivallitsevuus haittaa kilpirauhasen toimintaa. Se johtaa hypoglykemiaan eli alhaiseen veren sokeriin.
      Siitä se adreanaliini tulee naiset heittelvät tavaroita ja sanovat kauheita asioita. Alhainen verensokeri vaikuttaa kilpirauhaseen ja he tarvitsevat progesteronia.

      Tehokkain keino on ottaa sitä emättimen, tai peräsuolen kautta. Suun kautta nautittuna progesteroni ei tehoa pms oireisiin. Progesteroni tasapinottaa estrogeeniä, joten hormonit eivät ole enään epätaspainossa. Se lopetaa kivun. Naisilla joilla on munasarjakipuja suosittelen progesteronihoitoa.

      Gynekologit ovat tarjonneet avuksi ehkäisypillereitä, jotka ovat ehdoton ei. Ne eivät auta pms vaivoihin olemme huomanneet sen potilaistamme He ovat saaneet pillereitä ja menettäneet konrollin täysin. He eivät ole kestäneet . Sekin lisää estrogeenien määrää. Naisille voi syöttää estrogenia, kunnes hän menettää järkensä ja joutuu psykiatriseen sairaalaan.

      Alkuperäinen enhglanninkielinen ohjelma löytyy netissä haulla.

      > dr. phil show hormones from hell <
      -----------------------------------------------------------

    • Aboriginaali

      Kissimirristä tiikeriksi kerran kuukaudessa


      Nyt se on selvinnyt miksi tuo rakastamamme kissimirri muuttuu arvaamattomaksi tiikeriksi kerran kuukaudessa. Tuoreessa amerikkalaisessa tutkimuksessa kerrotaan miten naisten kuukautiskierrolla on suora yhteys naisten aivoihin ja siihen miten hänen mielialansa voi yhtäkkiä muuttua.
      Todennäköisesti hormonitasojen vaihtelu vaikuttaa tähän muutokseen aivotoiminnassa.
      Tästä löydöksestä Cornellin Yliopistossa ja Rockefellerin Yliopistossa (molemmat yliopistot sijaitsevat New Yorkissa) työskentelevät tutkijat toivovat lisää tietoa monen naisen kokemista kuukautisia edeltävien päivien oireista (pre-menstrual syndrome, PMS). Jopa 80% naisista kokevat jonkinasteisia PMS-oireita. Premenstruaalisyndroomaan kuuluu lukuisia fyysisiä ja psyykkisiä oireita. Oireet ilmenevät kuukautiskierron puolestavälistä kuukautisten alkamiseen asti. Tavallisimpia fyysisiä PMS-oireita ovat turvotus, rintojen kipuherkkyys, vatsakivut, pahoinvointi, voimakas väsymys, päänsärky, lihassäryt, ruokahalun muutokset, jopa suoranainen ruoan himo varsinkin tiettyihin ruoka-aineisiin, ummetus, ripuli, painon kohoaminen ja häiriöt yöunessa. Psyykkisiä PMS-oireita ovat mm. ärtyneisyys ja arvaamattomat mielialan vaihtelut. Levottomuus, itkuherkkyys ja keskittymisvaikeudet ovat tavanomaisia, sekä alakuloisuus, jopa masennus.
      Psyykkiset oireet ovat usein hankalammat sietää kuin fyysiset. Kun muutoin sopuisa puoliso, äiti, ystävä tai työtoveri muuttuu yllättäen riidanhaluiseksi, kärttyiseksi ja mistä tahansa syystä itkeskeleväksi, saattaa kyseessä olla PMS-oireyhtymä. Yleisimmillään PMS-oireet ovat 30-45-vuotiailla naisilla. Varsinaista lääkitystä ei näihin vaivoihin ole olemassa. Kipulääkkeet lieventävät useita fyysisiä oireita. Niihin ja myös psyykkisiin oireisiin kannatta kokeilla reipasta liikuntaa raittiissa ilmassa. Seksin on todettu helpottavan oireita. Mutta miten lähestyä karjuvaa tiikeriä hellästi ja ymmärtävästi onkin jo toinen asia.
      Aivotason muutokset löytyivät magneettiresonanssikuvauksilla (MRI) kun naiset kuukautiskierron eri vaiheissa suorittivat erityyppisiä tehtäviä. Naisten aivot skannattiin MRI:llä 1-5 päivää ennen kuukautisia ja 8-12 päivää kuukautisten jälkeen. Samanaikaisesti naisille näytettiin negatiivisia, neutraaleja tai positiivisia mielleyhtymiä synnyttäviä sanoja (esim. raiskaus, syöpä, kirjahylly, pyörittää, hellä, iloinen). Haasteisiin kuului myös ratkaista yksinkertainen kognitiivinen tehtävä. Kognitiivinen psykologia tutkii ihmisen tietoa käsitteleviä prosesseja, esimerkiksi muistin, oppimisen, ajattelun, havaitsemisen, tarkkaavaisuuden, luovuuden ja ongelmanratkaisun toimintaa.
      Skannauskuvat osoittivat, että ns. orbitofrontaalinen kerros, joka aivoissa mm. kontrolloi tunteita ja säätelee ilmaisukykyä, oli paljon aktiivisempi kuukautisia edeltävinä päivinä. Kuukautisten jälkeen kognitiiviset tehtävät ja tunnepitoisten sanojen lukeminen ei aiheuttanut samanlaista aktiviteetin lisäystä.

      Lue enemmän tutkimuksesta (englannin kielellä) tuoreessa tiede-lehdessä Proceedings of the National Academy of Sciences tai lehdestä New Scientist.
      Lähettänyt christer sundqvist klo 22:22
      --------------------------------------------------------------------

    • Aboriginaali
    • Aboriginaali
    • niintaikkanäin

      Esivaihdevuosiin kuuluu usein paha PMS. Eli sekä että.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10762
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3053
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      207
      2871
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1666
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1607
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1516
    Aihe