5 vuotta täynnä ja kilometrejä pian 100 tuhatta,siis jakohihnan-kiristimen-apulaitehihnan ynnä vesipumpun vaihtoaika "virallisesti."
Vuosimallista kuin ajoneuvon mallista ja merkistäkin vähän kiinni tuo mikä huolto-ohjelma,mutta sama moottorihan tuo on Renault-Nissan-Dacia ja joissain MB malleissakin.
Surkea systeemi ja liekö onneksi ainut moottorimalli Nissan-Renaultilla jossa tuo jakoremmi ja onneksi suuntaus pois näistä muillakin valmistajilla takaisin ketjuun tai ratasjakopäähän.
Puoli päivää ja osat vaihtui huollossa kuten tietty jäähdytin-nesteetkin samalla uusiin,eiväthän nekään ikuisia ole ja kuuluvat joko huolto-ohjelmaan(kuten tässä) tai ainakin jos haluat pitää autostasi huolta.
Koska tuota hihnaa ei näe kuin pätkän selkäpuolta suojusta kangottaen,kunto aina arvoitus sieltä hammaspuolelta,saati kiristimen tai vesipumpun kunto kun ovat siellä piilossa...
Apulaitehihnan kuntokin aika arvoitus,niin on piilossa katseilta etkä taatusti vaihda tienpäällä jos katkeaa!
Yllätys oli tarkasteltuani vanhojen osien kuntoa(pyysin ne koska kiinnosti)ja niin jakohihna kuin urahihna apulaitteille olivat kuin uusia katsella,ei halkeaman halkeamaa missään,jakohihnan hampaatkin kuin uudessa hihnassa!!
Kiristin oli aivan priimakunnossa ja vesipumpun olisi voinut sanoa olevan uuden-nihkeä pyörittää,ei krohinaa,klappia tai vuotoja.
Tätähän ei voinut tietää,monesti voi olla ihan toisinkin ja hyvä kumminkin on vaihtaa/vaihdattaa ajoissa koska matkanteko loppuu lyhyeen jos "napsahtaa" ,vesipumppu hirttää kiinni=sama katastrofaalinen lopputulos tai kiristin pettää saati että voihan vesipumppu myös vuotaa pitkäänkin samalla kypsyttäen itse jakohihnankin ja onhan tuossa pahojen lämpömurheiden vaara moottorille jos pumppu kaput.
Nämä onkin sitten tyyriimpiä vaihtoehtoja jos jättää homman tekemättä tai pitkittää,miten vain ja tuurillahan tuokin vaihtoehto monille ihan ok jos pelimiehiä..
Mikäänhän ei sitten korvaa tuhoja jos onni pettää,huoltoliikkeen leimaama vaihtotyö osineen taasen antaa huolettomat km ja työtakuun jos jotain sattuisi.
1,5Dci:n 5vuoden/100tkm huolto
10
158
Vastaukset
- kumillakulkee
Tutkimattomat ovat hihnojen tiet. Tuon jakohihnan kestoon vaikuttaa aika moni tekijä, joten huolto-ohjelman suositukset ovat yleesä fail safe suosituksia, joita noudattamalla ei ongelmia pitäisi tulla.
Itselläni oli Laguna 1,6 16v koneella, mistä auton ollessa 8 vuotias oli alkuperäinen hihna napsahtanut 86tkm kohdalla poikki (vaihtoväli 90tkm / 4v). "Onneksi" auto oli tuolloin rellu edustajan vaihtoautolistoilla, niin liikken huolto rakensi koneen kuntoon tekemällä yläkertaremontin. Hyvin tuo auto sitten pelittikin. Hiukan alla 300 tkm oli mittarissa, kun vakuutusyhtiö lunasti sen kolarin seurauksena. Teknikka olisi vienyt pidemmällekin.
Tuo jakohihna oli lujitettua kumia, ja sen kuluminen riippuu käytöstä (rasitus, puhtaus ja lämpö). Lisäksi kumista haihtuu komponentteja ajankuluessa, mikä hapertaa kumin rakennetta ja heikentää sen lujuutta. Joku joskus antoi peukalosäännöksi, että hihna kestää kyllä ylimäärän kilometrejä, jos sen kotelointi on kunnossa, muttei kovin montaa lisävuotta hihnalla voi luvata kumin heikentymisen vuoksi. - HolaEspanjasta
8 vuoden kohdalla voi olettaa hihnan kuin hihnan antautuvan meidän "ihanat" olosuhteet huomioonottaen ja ei se jatkuva hellekelikään noissa Etelän maissa helli muitakaan kumiosia tai kumihihnoja sen kummemmin,toki kevyempi pyörittää kuin umpijäistä konetta joten pääsee helpommalla hihnat.
Siellä ei hihnoja vaihdella huvikseen(eikä öljyjä) sanokoot huolto-ohjelmat mitä lystää,hihna vaihdetaan kun katkeaa tai ja jos jakohihna antautuu venttilien täystuhon kera niin paaliinhan se vanha auto menee siellä ellei halpaa käytettyä konetta löydy keulille mikäli auto muuten hyväkuntoinen.
Mennään siis vaikeamman(mutta taatusti halvimman jos kestää) kautta persus edellä puuhun tyyliin,vaan auto on siellä halpa hyödyke eikä siihen uhrata turhaa pähkäilyä tai hoivaa,kunhan kulkee.
Lommot,naarmut ja repsottavat listat jne kuuluu jo suht uuden auton olemukseen kaupunkioloissa joissa hälläväliä parkkeerauskulttuuri.
Hyvinhän se kesti jos 8vuotta ja Rellun arvo oli silloin melkoisen pieni täälläkin,saati muuallapäin,peruskulkine.
Näin se varmaan on että aika hapertaa vaikka km ei olisi paljonkaan vaan lie eri moottoreillakin eroa miten kestäväksi tuo hihna mitoitettu pyöritettävään tavaraan nähden,tyyliin leveys-pituuseroja ja pyörittääkö vesipumppua,jopa ohj tehostimen pumppua,laturiakin,tuplanokkia tms? - DGC
Ei se ketjujakopääkään ongelmaton ole. Itse asiassa vanhemman auton kanssa hihna on melkeinpä varmempi vaihtoehto, jos sen huolto on tehty asiallisesti ja se huolletaan tulevaisuudessakin asiallisesti. Useimpiin autoihin hihnallisen jakopään huolto on suhteellisen helppo ja kevyt remontti ja itse ainakin olen tehnyt sen useammankin kerran kerrostalon parkkipaikalla puolessa päivässä. Ei tuo nyt niin kovin iso päänsärky ole, jos sen joutuu kerran sataan tonniin tai viiteen vuoteen tekemään. Isompi murhe tulee siitä, kun huoltovapaan ketjullisen jakopään kestävyys päättyy. Minä ostan mielummin hihnallisia autoja. Mutta minulla on muutenkin hieman epäortodoksinen automaku.
- PainajainenParkkiksella
Höpöhöpö,vai että hihnallinen jakopää olisi varmempi vaihtoehto JOS sen huolto on tehty asiallisesti.
Kukapa tuon sitten sinulle tai meille muille kertoo onko se vaihto yleensäkkin tehty ja saati asiallisesti kun sinne ei näe?
Sanoisin että aika harva vaihtaa jakopään hihnansa itse,saati jossain kerrostalon parkkiksella syystä että täällä on
:A kylmää ja ankeaa eli talli on must jos meinaa edes harkita moista operaatioita.
B:työkalut moiseen puuttuu koska monesti tarvii paljon muutakin kuin hylsysatsin ja ruuvareita ym peruskamaa eli erikoisavaimia esim jakopään lukitsemiseen,momenttiavainta,liimoja tms ei kannata ostaa vain yhteen hihnanvaihtoon juuri siihen autoon,seuraavasta kun ei tiedä sopiiko ne siihen ja jäähdytin-nesteet ym liemet tarvii ympäristöystävällisesti tyhjentää ja osata ilmatakkin systeemi uusien nesteiden kera ym pikkujuttuja.
C:Erittäin usein joutuu purkamaan "melkoisen määrän" muoveja,johtoja,putkia letkuja ja jopa tunkkaamaan konetta,irrottaa ehkä rengas ja sieltä jonkun luukun kautta ährätä ym kivaa jota ei todellakaan ihan yhtäkkiä joka jannu tee siitä vaan vaan vie ammattilaiseltakin muutaman tunnin riippuen autosta.
Mitä uudempi auto ahtaine moottorotiloineen,sen enemmän purkuhommia on lähes sääntö eli ahdasta on ja ainakin pukit tai mieluusti autonostin/monttu lähes välttämättömät ettei usko lopu heti kättelyssä.
D:tarvii myös osata perustaidot ja mieluusti enemmänkin ettei jako mene sekaisin ja se asennus tulee todella tehtyä kunnolla ja kiristimet,vesipumput jne hihnan lisäksi tulee niinkuin pitää ettei tee enempi vahinkoa kuin hyötyä.
E:Paketti on saatava myös kasattua,purkaminen on paljon helpompaa aina...
F:Mikään takuu ei kata oma-asennuksia eli todella tiedettävä mitä tekee...
G:Ketju on käytännössä ikuinen ja perinteisesti siihen ei tarvi uhrata aikaa,rahaa tai ajatuksia toisin kuin hihnaan joka aina se "heikoin lenkki".
H:Ketjullisen jakopään loppu on yleensä pitkä&äänekäs eli klapinaa ja pärinää mutta antaa aikaa korjauttaa itseään pitkäänkin ilman mitään moottorivauriopelkoa.
Kiristin huono tai venähtänyt ketju,niitähän ne viat, tulevat vasta melkoisilla kilometrimäärillä ja monilla autoilla sellaisia määriä ei tule ikinä mittariin mikäli ketju on suunniteltu oikeaoppisesti kiristimineen,tarkoittaa että halppis huonokestoisia ketjuratkaisuja valitettavasti tullut joihinkin nykyautoihin tehtaiden suunnitelumokana.
Säästetty ketjun materiaalissa kestävyydessä,onneton kiristin tai voitelun suunnittelu ketjulle pettänyt!
Kunnolla suunniteltu ketjujakopää on idioottivarma ja onneksi tulevat taas "muotiin"noitten kumihihnojen sijaan jotka ei todellakaan sovi paukkupakkasien ja kesähelteiden maahan millääntavoin.
Korjaamot toki tykkäävät näistä,antavat todella paljon töitä asentajille ja rahaa niiden omistajille vievät autojen omistajilta 300-600 euroa ihan turhasta varmuustoimenpiteestä ketjuun verrattuna eikä siitä silti huoletonta tule.- DGC
a) Nynny. Pukeutumiskysymys.
b) Työkalut kestävät ihmisiän ja ne täytyy ostaa vain kerran. Tarvikkkeet ovat halvempia kuin ostetut työtunnit. Työkaluja voi myös tehdä.
c) Niin täytyy. Joka jannu ei tee.
d) Niin täytyy.
e) Minun mielestäni purkaminen on yleensä vaikeampaa.
f) Takuu on kuitenkin loppu.
g) Riippuu ketjusta
h) Totta tuokin - PainajainenTumpeloille
A:Nynny tai nykyihminen joka ei halua itseään kipeäksi nyt tulevaisuudessa,kyllä.
B:Työkaluja toki kannattaakin ostaa jos niillä tekee muutakin kuin tämän rempan eli harrastelet muutenkin koneita&laitteita,mutta vaan tämän operaation vuoksi ei järkeä hommata mielestäni.
C:Samaa mieltä yhä eli jos pikkasenkin epäilet kykyjäsi tai olet enempi tulpan&öljyjenvaihtaja tasolla etkä ymmärrä mitä teet,älä ryhdy koska tämä on kuin moottorin "sydänleikkaus"tärkeydeltään ja jos se epäonnistuu tulee romua.
D:Katso edellinen kohta
E:Makuasia,yleensä jäänyt kasausvaiheessa ne" ylimääräiset osat ja johdonpäät"ei purkuhommissa...
F:Työtakuu joka tulee huoltokorjaamolla suoritetusta työstä josta todisteena huoltoleimat ym kuitit omaa vuoden takuun työlle osille ja esim jakohihnalle,kiristimelle vesipumpulle pidemmäksikin aikaa luonnollisesti.
Ei liity auton omaan takuuseen onko enää vai ei.
G:Aivan niin,ylivoimaisesti suurin osa ketjuista autojen moottoreissa nyt ja varsinkin ennenvanhaan käytännössä ikuisia ja se ainut vika oli yleensä se klapina&pärinä joka ei akuutti vika ja riippui vähän kuskista häiritsikö ja tehtiinkö asialle jotain nyt vai antoko päristä.
Valitettavasti monet heppoiset nykyautojen ketjujakopäät ovat kuin apupoikien suunnittelemia vaikka valmis tuote ollut olemassa jo vuosikymmeniä eli tehty mahdollisimman halvalla kestämään nykyautojen elinkaaren,max 10v ja paaliin koko kosla.
H:Kiitos ja pitäähän autoliike korjaamoidenkin jostain rahaa repiä kun automyynti notkahtanut niin huonot ketjulliset kuin kaikki hihnavehkeet rahasampoja.
Mitä enemmän muovia moottoritilan tukkeena niin tavallinen Tero tai Tuula ei enää tee tai edes yritä, öljynvaihtoja,suodatinvaihtoja,urahihnan vaihtelua saati edes lampunvaihtoa kun kädet ei sovi eikä näe kohdettakaan tai jopa akunvaihtaminen tehty hankalaksi ettei vaan virta katkea muisteista eikä perus renkaiden vaitaminenkaan suju kun ei tunkkia saati kelvollista mutteriavainta tai vararengastakaan jos tarviisi...
Pitää siis olla aika näppärä kaveri ja kunnon työkalut sekä tietoa!!
Oletan että sinä olet moinen automies jolla homma ns hanskassa näissä asioissa=)
- PäästötkinPielessä
Juurikin näissä joissain uudemmissa ja määrätyissä vuosimalleissa olevissa autoissa on säästetty väärässä paikassa tuon ketjun osalta joita on katkennut valitettavasti.
Mokat on sittemmin korjattu seuraavissa vuosikerroissa,noissa vm maahantuojan takaisinkutsuna,määräaikaishuolloissa "huomaamattomasti"tai sitten se on pettänyt ajossa ja sitä kautta jo korjattu muine vaurioineen.
Taatusti liikenteessä on paljonkin korjaamattomia ja huonoksi todettuja vuosimalleja noilta osin jotka vielä pysyneet ehjinä,mutta kannattaa tarkistaa ennen ostamista huoltokirjasta tai ex-omistajalta tms.
Merkithän me tiedämmekin jotka epäonnistuneet jopa ketjujakopään tekemisessä liiassa säästämisessä ja tosiaan voiteluongelma ketjulle tai liian heppoiset materiaalit olleet noissa yleensä pääsyy. - TottaTosiaan
Mielenkiintoinen jutunaihe,on meinaan hyvinkin yleinen kone kyseessä Nissaneissa kuin Renaulteissa ja onhan noita moottoreita tosiaan Daciassa kuin Mersuissakin nykyään käytössä.
Huono keksintö koko jakohihna ja tämä verenperintö ja halppisratkaisu on tullut Renault moottorin mukana Nissaneihinkin joka lienee ainut jakohihnakone enää myyntimalleissa kun Nissanin omat koneet japsityyliin ketjukoneita.
Ranskalaiset merkit tykkää näistä ja onhan Volvokin ja Volsu konserni luisunut moisiin säästämisessään väärässä paikassa.
On kokemusta tuosta 1,5dci moottorista ja toimivaksi peruspuurtajaksi todettu noin 75tkm ajalta.
Toki noita on monentehoista ja montaa eri vuosimalliakin eri muunnoksineen jo tehty kun perusrakenne vanha ja koeteltu,puhumattakaan onko 5-6 vaihteisessa vai leluautomaatin kera parina.
Pikkasen karhea käynti,ei mikään vääntöihme tai kuormajuhta parhaasta päästä vaan taloudellinen on ja toimintavarma jos tuon hihnan ym vermeet vaihtaa kuin aloittaja tehnytkin koska tämä nykytyyliin muoviin paketoitu ja tietty mahdollisimman hankalaksi kuin ahtaaksi huoltaa kaikinpuolin.
Parhaimmillaan pienehkössä jopa keskikoon autossa,taloudelliseen ajoon ja ei urheilulliselle kuskille,valitettavasti pieni iskutilavuus ei vaan lastuvirityksistä&turboista huolimatta anna sitä oikeaa vääntöä mihinkään raskaisiin hommiin tai maasturikoriin ellei ole tuo 6v laatikko ole "tekohengityksenä".
Toki listalta löytyy sitten isompia moottoreita ken tehoa kaipailee,ovat sitten myös janoisempia,kalliimpia ostaa&vakuuttaa mutta ketjukoneita esim Nissanilla joka sitten huomioitava onko se sen arvoinen halvemmalla hihnattoman koneen huollollaan ja onko se muine ominaisuuksineen yhtä luotettava?? - hihnarules
Nissanissani jakopäänketju niin venynyt että meni vaihtoon kiristinsysteemien kanssa n. 2000€, sillä rahalla tekee kolme hihnanvaihtoa.
- OhennetaanKetjua
Mitenkän paljon km oli tuolloin ja miten se ilmoitteli venymisestään onko rakenne sellainen että venttiilit menee solmuun jos olisi hypännyt/katkennut tuo ketju eli mikä moottori kyseessä??
Meinaan että mikäli jakopää tehdään ketjukäyttöiseksi se tarkoittaa ettei sitä tarvitse vaihtaa ikinä ns järkevissä kilometreissä,tietysti koko moottorille on joku käyttöikä laskettu mitä se kestää ja sitten se Suomessa remontoidaan muualla koko auto on kierrätetty jo aikoja sitten..siis paaliin tai Suomeen=)
Valitettavasti nykyaikana olen lukenut että löytyy eri merkeiltä tekeleitä joissa hyvä idea on mennyt pieleen ja tehty liian halpaa heikkoa tavaraa tai peräti suunnittelumoka,onko tuo semmoinen sitten???
Siis onko tyyppivika,erävika jossain vm vai tullut joku vahinko tuohon ko moottoriin??
Kerro!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384178- 892029
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152011Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi591643Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541462Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1341427VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1001338- 741246
- 981161
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181070