Nivelrikko?

aikaisemminlievää

Onko kenelläkään paha nivelrikko? Minulla on ollut nivelrikkoa parikymmentä vuotta. Mutta ei kovin pahaa ja aina on mennyt ohi. Vaan ei tänä syksynä. Pikkuhiljaa polvi paheni. Säteilee reiteen ja lonkkaan. Kävelemään en pääse kuin kumarassa tai sitten vähän korkeampana, mutta silloin pitää kävellä kipeän polven varpailla. Tiistaina sain polveen kortisonipiikin eikä siitä ole apua, pahenee vain. Pillereitä olen syönyt roppakaupalla, kipugeeli, mikään ei auta. Onko kenelläkään lähes vastaavaa? Auttaako mikään? Onko loppuelämä näin kivulias. Viikon päästä täytän 70 vuotta.
Olisiko edes vinkkejä?

10

272

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enimmäkseenkonttaan

Nivelrikko ei "mene ohi", kipu voi aluksi olla ajouttaista ja lievempää.
      Kukonhelttaruiske auttaa jonkin aikaa.

• tekonivel_auttaa

Ei siihen vaivaan enää ole muuta vaihto-ehtoa kuin tekonivel. Pillereitä ei kannata syödä roppakaupalla, koska niistä voi olla monenlaista vahinkoa elimistön muuhun toimintaan. Miksi lääkärisi ei ole laittanut lähetettä ortopedian pakeille?
      Itselläni on toisessa polvessa tekonivel ja toiseenkin se pitää laittaa tulevaisuudessa. Tekonivel laitettiin viitisen vuotta sitten. Sain elämäni ja liikunnan ilon takaisin.

• Tämän ikäisillä on kaikilla enemmän tai vähemmän nivelrikkoa.
      Polvi on ollut ongelmana lähes koko elämäni, lapsena olin hurjapäinen ja laskin mäet joita veljetkään eivät uskaltaneet laskea, kaaduin pahasti ja polveen jäi vikaa. Pärjäsin polven kans kunnes sukulainen sairastui ja hänen vasikan kokoinen koiransa tuli minulle hoitoon. Ulkoilutin sitä liukkaalla pyörätiellä, koira näki jotain kiinnostavaa ja kiskaisi minut nurin viallisen polven varaan, sitten en enää pystynyt kävelemään kun autotallille.
      Minulle laitettiin tekonivel vasempaan polveen. Alku oli yhtä tuskaa, nyt en edes huomaa polvea olevankaan, toimii paremmin kuin ikinä.
      Sain myös kortisonia ja kipupiikkejä polveen, joskus vähän auttoivat, useimmiten ei. Suosittelen tekonivel-leikkausta, monelle tutulle on leikkaus tehty, kaikki ovat tyytyväisiä.

• aikaisemminlievää

Ei ole varaa mennä yksityiselle. Julkiselle taitaa olla jonotus 10 vuotta?
        Polvesta otettiin röntgen ja lääkäri sanoi, että siellä on nivelrikkoa. Minulle jäi kuitenkin tunne, että lääkäri ei itsekään ollut ihan varma (terveyskeskuslääkäri). Mitähän tässä nyt pitäisi tehdä? Aamulla on kaikkein pahin lääkeet hiukan helpottaa, mutta ei paljon ja vain vähän aikaa

• aikaisemminlievää kirjoitti:

Ei ole varaa mennä yksityiselle. Julkiselle taitaa olla jonotus 10 vuotta?
        Polvesta otettiin röntgen ja lääkäri sanoi, että siellä on nivelrikkoa. Minulle jäi kuitenkin tunne, että lääkäri ei itsekään ollut ihan varma (terveyskeskuslääkäri). Mitähän tässä nyt pitäisi tehdä? Aamulla on kaikkein pahin lääkeet hiukan helpottaa, mutta ei paljon ja vain vähän aikaa

Jos kävisit yksityisellä ortopedillä ja hän kirjoittaisi lähetteen eteenpäin kunnalliseen, voisi selvitä alle 100€. Jos polvi on jo kuvattu voisit pyytää kuvat mukaan yksityiselle, siellä kuvaus on kallista. Olen kuullut että terveyskeskuslääkärit eivät hevin kirjoita lähetettä leikkaukseen, lieneekö käsketty säästämään yhteiskunnan varoja.
        Sain helposti lähetteen, jonotus oli noin kolme kuukautta.

• Pojassa.polvi.parempi

Jos ei jouluna lunta...
      Eiku siis jos ei tällä iällä JO pientä kränää kolottele luissa ja ytimissä, ei ole ihmiseksi syntynytkään. Turha kuvitella etteikö ole ajan kuluttamaa ja ajan patinaa vaikka tuntisi itsensä kuinka terveeksi.
      Nivelet lie ensimmäisiä jotka tarvitsevat vara-osia. Pää viimeisenä.

• nuormieli

Minulle tuli mieleen yksi juttu tuosta nivelrikoista ynnä muista kolotuksista. Olin ratikassa menossa työhön kun minua vastapäätä tuli istumaan vanhempi mies, seuraavalta pysäkiltä nousi ilmeisesti hänelle tuttu kaveri, he siinä vaihtoivat kuulumiset ja tietenkin ekana mistä kolottaa ja edp., johon toinen vastasi, jos joku aamu herää eikä minnekään koske ja kolota on katsottava "hesarista" löytyykö sieltä kuolinilmoitus, minulla oli "pokassa pitelemistä". Nyt tiedän minäkin et nuo kolotukset ynm. kuuluu auttamattomasta iän mukanaan tuomiin tuliaisiin ja jotkut saavat valitettavasti noita tuliaisi enempi ja jotkut vähemmän ja tuosta jälkimmäisestä on kaunis kiitos paikallaan.

• jopashelopottaa

Jos Sinulla "säteilee" se lonkka? Limapussin tulehdus. Ota piikki siihen lonkkaan.

• Mikäonsivuvaikutus

Juuu, kandee ottaa "piikki" joka kolotukseen ja särkyyn niin pääsee eroon liiasta luuaineksesta. Siis siitä tukirangasta, joka pitää sinut(kin) koossa, joten kannattaa miettiä 'loppunäytökseen' asti.

• Liikettäeipidälopettaa

Siitä on runsaat kymmenen vuotta, kun vasemman käden keskisormen nivelessä oli patti, jota joku 'asiantuntija' sanoi nivelrikoksi. Nyt siitä on ehkä jo kymmenen vuotta kun aloin käyttää Omega-rasvahappoja eikä patista ole jälkeäkään eikä muutkaan nivelet vaivaa tuota. Toinen polvi kipeytyy toisinaan ja silloin 'syön' kuurin NivelTehoa ja se siitäkin vaivasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      122
      1701
    2. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      16
      1382
    3. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      329
      982
    4. Tiedätkö miten pahalta tuntui

Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      61
      980
    5. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      65
      826
    6. J miehestä oikeaa

Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      78
      816
    7. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

Entä vähän kauempana?
      Lahti
      1
      770
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      46
      741
    9. Kysyit firman bileissä..

.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta
      Ikävä
      9
      671
    10. Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin

Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta
      Maailman menoa
      62
      658
    Aihe