Poliisi pahoinpiteli varusmiehiä

tjjjyjh

Lahtelainen nuorempi konstaapeli tuomittiin raastuvanoikeudessa jatketusta pahoinpitelyrikoksesta 40 päiväsakkoon torstaina. Hän kävi vapaa-aikanaan kadulla varusmiesten kimppuun, kun nämä eivät olleet pukeutuneet määräysten mukaisesti. Syytteet toista poliisia vastaan hylättiin.

Yhteenotto tapahtui Lahden keskustassa lähes kaksi vuotta sitten. Poliisiryhmä oli palaamassa talkoista ja varusmiesryhmä autolleen. Osa poliiseista piti varusmiesten metelöintiä normaalina eikä mitenkään puuttunut tilanteeseen.

Poliisiryhmän jälkipäässä kulkenutta nuorempaa konstaapelia ärsytti varusmiesten esiintyminen vapaa-aikanaan ilman lakkia ja puseronnapit auki. Hän esitti poliisin virkamerkin ja mainitsi olevansa reservin vänrikki. Kun sana ei tehonnut, poliisi kaatoi yhden varusmiehistä maahan, löi häntä nyrkillä päähän. Toista varusmiestä hän löi kasvoihin.

Lievemmät vammat saanut varusmies lähti vuorostaan poliisien perään. Nujakka jatkui seuraavassa kadunkulmauksessa, missä nuorempi konstaapeli löi toisen varusmiehen päätä katuun.

Oikeus katsoi vuonna 1962 syntyneen konstaapelin syyllistyneen kahteen pahoinpitelyyn ja lievään pahoinpitelyyn.
Jälkimmäiseen tilanteeseen puuttui myös toinen poliisi, joka piti varusmiestä jaloista kiinni. Oikeus hylkäsi hänen osaltaan syytteet, koska hänen katsottiin vain rauhoittaneen varusmiestä ilman, että olisi voinut kontrolloida poliisitoverinsa tekoja.

Poliisit olivat vaatineet varusmiehille rangaistusta virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta. Syyttäjä ja oikeus eivät yhtyneet tähän näkemykseen.

Helsingin Sanomat – Kotimaa – 4.5.1990

15

55

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poliisionkyrpä

Vittu mitä kusipää narsisteja noi poliisit. Olisin itse lopettanut tuollaisen apainapoliisin!

• tgrfvb

Onko niin, että tällä "missiollasi kertoa meille kuinka paska poliisi meillä on", et ole onnistunut löytämään juuri kahtakymmentä vuotta tuoreempia tapauksia? Vai onko niin, että etenet kronologisesti? Jos on niin miksi päätit aloittaa 90-luvulta etkä kauempaa?

Vai miksi ihmeessä me luemme 90-luvulla tapahtuneista poliisien tekemistä rikoksista?

• 17-7

Se on sama hullu, joka kymmenkunta vuotta kirjoitti jatkuvasti poliisin pikkujouluista Pasilan poliisitalossa ja siellä jonkun kameran särkymisestä.

• Miksipä ei luettaisi? En ainakaan minä ole vuoden 1990 helsingin sanomia lukenut.

1962 syntynyt poliisi voi olla virassaan yhä, eikä raivotauti välttämättä parane vanhemmiten....

• tgrfvb
        M1978 kirjoitti:

Miksipä ei luettaisi? En ainakaan minä ole vuoden 1990 helsingin sanomia lukenut.

1962 syntynyt poliisi voi olla virassaan yhä, eikä raivotauti välttämättä parane vanhemmiten....

En minäkään ole lukenut Helsingin Sanomia 90-luvulla. En lue roskalehtiä tänäkään päivänä. Ja eipä ihan hirveästi kiinnostakaan mikään siihen aikaan tapahtunut poliisin väkivallanteko. Jos haluat poliisin nykytilasta jotain esittää, niin hae tueksesi viimeaikaisia tapahtumia, suhteuta ne poliisien määrään ja vertaile sitten koko kansakunnan tekomääriin. Sitten rupeaisi missiossasi olemaan jotain järkeä. Nyt siinä ei ole järjen hiventä.

• HulluHullumpiPoliisi
        17-7 kirjoitti:

Se on sama hullu, joka kymmenkunta vuotta kirjoitti jatkuvasti poliisin pikkujouluista Pasilan poliisitalossa ja siellä jonkun kameran särkymisestä.

Hulluudessa pahoinpitelyyn syyllistynyt pikkunilkki poliisi on moninverroin hullumpi, ainakin minun mielestä. Eikä poliisi taida olla edes yksittäistapaus?

• HulluHullumpiPoliisi kirjoitti:

Hulluudessa pahoinpitelyyn syyllistynyt pikkunilkki poliisi on moninverroin hullumpi, ainakin minun mielestä. Eikä poliisi taida olla edes yksittäistapaus?

Avauksessa mainittu tapaus, vaikka vanha onkin, osoittaa että viranomaisissa on henkilöitä, joille joku yhteiskunnallinen arvoasema, esimerkiksi heidän oma sotilasarvonsa saattaa olla sellainen pakkomielle, jonka perusteella ollaan valmiita käymään toisten kimppuun kun halutaan määräillä muita.

Osa voimassaolevista lakipykälistä on myös kelvottomia mutta poliisin ja muiden viranomaisten tehtävä on silti robottimaisesti valvoa niiden noudattamista, ja tällöin viranomaisen rooli muuttuu omilla aivoillaan ajattelevien kansalaisten terrorisoinniksi. Kun mitään poliitikkojen keksimiä lakejahan ei saa kyseenalaistaa vaikka ne älyttömiä olisivatkin.

• anuSaukonSerkkuRane

Kauheeta minkälaisia poliiseja maassamme on.

• uihuihuiihhu

Inttipojat ovat näköjään poliisin mieleen.

• oijijoiji

ioijooj

• tulen.voittamaan

Poliisi kokeilee näinä aikoina pinnani pituutta. Tiedän kyllä, että henkeni lähtee, mutta pidän itseäni voittajana kun saan yhdenkin narsistipoliisin hengiltä, lisäruumiit poliiseissa on vain plussaa.

• Oioioioio

Rohkeita miehiä nuo poliisit!

• Ioioioioioioio

Virkamerkit voisi poistaa yhdeltä jos toiselta poliisilta.

• iiooioioioioioi

Miksi poliisi aina pahoinpitelee asiakkaita? Monessa muussa yrityksessä tulee fudut tuollaisesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      102
      2196
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      104
      1634
    3. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      82
      1318
    4. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1283
    5. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      117
      1236
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      59
      1059
    7. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      60
      1034
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      1007
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      942
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      814
    Aihe