Käsien pesusta

Hygienia

Suomessa ei liiemmin korosteta käsien pesua ennen ruokailua. Joissakin vieraissa kulttuureissa se on luonnollinen tapa. Mitä asian hyväksi voi tehdä. On vaikeaa vieraita kehottaa käsien pesuun. Onko ruokailuhygienia ongelma Suomessa. Siitä vaan ja sillä saparo.

19

1715

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omani

      jokaisen täytyisi pitää käsien pesua itsestään selvyytenä!
      Itse olen opettanut lapseni pienestä pitäen siihen ja hyvin toimii, ei tarvitse mainita erikseen.
      -Eläköön puhtaus-

    • eee

      Että suomalaisilla on varaa pyyhiä perse paperilla, onhan suomessa paljon metsiä ja täten paperia, muissa maissa ei tälläistä ylellisyyttä pakosta ole joten he joko pesevät kätensä ennen ruokailua tai sitten vedenkin ollessa kortilla he käyttävät toista kättä intiimi hommiin ja toista syömiseen kuten mm. intialaiset ja arabit tekevät.

      • äiä

        "suomalaisilla on varaa pyyhiä perse paperilla"

        Eräässä televisio-ohjelmassa sanoi hyvin, kun olivat Intiassa matkalla. Jos kaatuisit naamallesi kamelin paskaan, pesisitkö kasvosi saippualla ja vedellä käsin, vai pyyhkisitkö paperilla?


    • käsienpesu

      Itse pesen aina sisääntullessa kädet. Kädet tulevat likaisiksi ulkona. Jokainen varmaan tietää tunteen. Käsienpesu opetetaan jo tarhassa, ainakin minulle. Mutta olen huomannut, että osa ihmisistä ei pese käsiään edes vessassakäynnin jälkeen. Terveydenhoitoalalla, ruoka-alalla ja lastenhoitoalalla opitaan ammatissakin tietty määrä hygieniaa, mutta muut eivät ole edes koulun terveystiedossa oppineet mitään. Kyllä Suomessa on osa ihmisiä, jotka tarvitsisivat opetusta.

      • eee

        pestä vessassa käynnin jälkeen jos ei kuse sormilleen.


      • pese

        Itse pesen kädet vain aamuisin ja silloin tällöin vessassa asioidessani. Ja mahdollisesti jos en kehtaa mennä julkiselle paikalle kun kädet ovat niin likaiset tai jos niistä selvästi jää jälkiä huonekaluihin. En kuitenkaan pese käsiäni ennen ruuanlaittoa paitsi jos kokkaan jollekulle muulle ja ihan vain kohteliaisuuden nimissä sittenkin. Saatan siis syödä ruokaa, pesemättä käsiäni, kun olen leikkinyt lemmikkini kanssa ulkona tai kaivanut matopurkin täyteen onkimatoja.


      • ooo
        eee kirjoitti:

        pestä vessassa käynnin jälkeen jos ei kuse sormilleen.

        Jos olet mies, ei sinun tarvitse pestä käsiäsi virtsaamisen jälkeen, jos WC:ssäsi on vanhanaikaiset sokeripihdit, jollaiset entinen piika vei herrasväen pikkulaan. (Emäntä oli ne kyllä tarkoittanut vietäväksi sokeriastiaan kahvipöytään.) :))


      • Laiska-Leena
        pese kirjoitti:

        Itse pesen kädet vain aamuisin ja silloin tällöin vessassa asioidessani. Ja mahdollisesti jos en kehtaa mennä julkiselle paikalle kun kädet ovat niin likaiset tai jos niistä selvästi jää jälkiä huonekaluihin. En kuitenkaan pese käsiäni ennen ruuanlaittoa paitsi jos kokkaan jollekulle muulle ja ihan vain kohteliaisuuden nimissä sittenkin. Saatan siis syödä ruokaa, pesemättä käsiäni, kun olen leikkinyt lemmikkini kanssa ulkona tai kaivanut matopurkin täyteen onkimatoja.

        Itse olen ottanut tavaksi pestä käteni aina kotiin tultuani. Eipä ole tarvinnut flunssista kärsiä koko talvena vaikka ympärillä lähituntumassa on pärskijöitä riittänyt.


      • häpeä
        pese kirjoitti:

        Itse pesen kädet vain aamuisin ja silloin tällöin vessassa asioidessani. Ja mahdollisesti jos en kehtaa mennä julkiselle paikalle kun kädet ovat niin likaiset tai jos niistä selvästi jää jälkiä huonekaluihin. En kuitenkaan pese käsiäni ennen ruuanlaittoa paitsi jos kokkaan jollekulle muulle ja ihan vain kohteliaisuuden nimissä sittenkin. Saatan siis syödä ruokaa, pesemättä käsiäni, kun olen leikkinyt lemmikkini kanssa ulkona tai kaivanut matopurkin täyteen onkimatoja.

        Kädethän pitää pestä aina sisään tullessa, koska kosket likaisiin oviin, kenkiin, jotka ovat käyneet koirankusessa, vaikka et tietäisi jne. Ruoan jälkeen pitää kädet myös pestä, jos on esim. syönyt pitsaa tai lettuja käsin. Paperiin pyyhkiminen ei auta. Sormet haisevat. Takapuolta pyyhkiessä, sormet likaantuvat aina, vaikka ei nyt suoraan koskisikaan takapuoleen. Senhän haistaa hajustakin. Lemmikistä voi saada helikobakteerin, jos antaa sen nuolla ja sitten onkin maha kipeä ja pitkään ja toistuvasti. Maasta voit saada esim. yersiinia-bakteerin tai salmonellan tai koli-bakteerin. Aikoinaan, kun ihmiset eivät ymmärtäneet hygienian tärkeyttä, niin monia ihmisiä kuoli turhaan. Kun käsiä alettiin pesemään, niin kuolemantapaukset vähenivät selkeästi. Käsienpesu ei kuulu siis pelkästään kohteliaisiin tapoihin, vaan on myös hyviin.


      • Anonyymi
        eee kirjoitti:

        pestä vessassa käynnin jälkeen jos ei kuse sormilleen.

        Vedestä voi tarttua infektio käsiin.

        Vältä pesua vedellä, ainoastaan jos ei ole hiekkaa, hietaa tai multaa käsien ulottuvilla, Voit hätätapauksessa käyttää haaleaa vettä.


    • kuivat kädet

      miksi se sua liikuttaa, syövätkö sun vieraat likaisilla käsillään oman ruokansa?

      mulla ainakin käsien iho kuivaa liiasta pesemisestä. olishan se kiva pestä käsiä vähän useammin, mutta kun ei pysty.

    • juntti

      että naama putsaantuu nukkuessa ja kädet syödessä, turha siinä on pesuaineita ja vettä haaskata.

    • Mikroskooppi

      Yleensä ne, jotka jaksavat puuttua toisten käsien pesuun, eivät itse näytä hallitsevan koko toimenpidettä. On nimittäin aivan samantekevää, jos kädet saippuoidaan ja saman tien huuhdotaan, sillä mitään bakteerisuojaa temppu ei anna. Kunnon käsienpesu, niin että siitä olisi jotain hyötyä kestää useita minuutteja, huolellisesti harjaa ja kynsiharjaa käyttäen. Tätä oikein tapahtuvaa toimenpidettä näkee lähinnä terveydenhuoltohenkilöstön tekevän.

      Siinä vaiheessa kun näennäispesijä päättää että kädet ovat puhtaat, niin näennäispuhtailla käsillä sammutetaan paskaisesta hanasta vesi ja käytetään paskaista käsipyyhettä, koska säästösyistä ei ole hankittu paperipyyhkeitä. Näennäispesijä lähtee toiletista tai pesutiloista avaamalla paskaisesta hanasta näennäispuhtailla käsillä oven ja toisella kädellä työntää paskaisesta oven pinnasta oven auki. Aikaa veden tulon lakkaamisesta on tässä vaiheessa kulunut noin 45 sekuntia ja kiitos näennäiskäsienpesun käsissä olevat bakteerit on veden avulla saatu leviämään sellaisiin paikkohin, joissa muuten ei ole erityisen paksu bakteerikerros. Bakteerin määrä on jakaantumisen avulla jo moninkertaistunut miljardeihin. Matkalla syöttölään näennäispesijä ehtii koskea vielä moneen bakteereilla pinnoitettuun esineeseen ja mahdollisesti kätellyt jotain tuttua tai kaivanut nenää tai muuta hauskaa. Asiaan tietenkin kuuluu, että näennäispuhtailla käsillä tartutaan leipään ruokalassa ja puristetaan tukevasti samalla kun leikataan.

      • opettaja

        Jos et pesisi käsiäsi, niin niissä olisi moninkertainen määrä mikrobeja. Hyvällä hygienialla saadaan mikrobien määrää vähennettyä sopivalle tasolle, että se ei auheuta sairauksia. Kotona ei olla siis missään puhtaassa tilassa, niin kuin laboratoriossa. Se ei ole tarkoitus. Elimistössähän on aina tietty määrä bakteereja, joiden kanssa ihminen on tottunut elämään sovussa, kun niiden määrä on hallittu. Eli siis normaalifloora.

        Käsien peseminen ei ole siis mitään näennäispesua, vaan erittäin tarpeellista. Kun bakteerimäärä kasvaa käsissä tarpeeksi suureksi niin tulehduksia alkaa syntymään. Kädethän pitää muuten rasvata käsivoiteella ainakin kerran päivässä eli kuivaminen ei ole mikään syy pesemättömyyteen. Jokainenhan kai muuten pesee kotonaan WC:n lavuaarin kerran viikossa.

        "Mikroskooppi" ei ymmärtänyt käsienpesun lääketieteellistä puolta. Matemaattista tai biologista puolta tässä ei haeta ollenkaan.


    • EllenAina

      Ennen ruokailua ehdottomasti,,,

      Sormilla syötävien ruokalajien jälkeen myös ehdottomasti...

      Käsiä kannattaa pestä muutenkin usein,
      kuin liittyen ruokailuun :)

    • Anonyymi

      Olen tässä miettinyt että mahdanko valittaa itsekseni turhasta.
      Meillä töissä kaikki käy taukohuoneen vessassa. Kukaan ei pese käsiään paitsi minä.
      Pönttö kun vedetään niin ovi aukeaa heti. Eli käsiä ei todellakaan pestä. Siitä suoraan kahvipannulle tai jääkaapille.
      Ei tee mieli koskea jääkaapin oveen ja kahvia en onneksi juo.
      Miksei sontimisen jälkeen voi pestä käsiä?

      • Anonyymi

        Meilläkin muutama tuukka lähtee suoraan pöntöltä taukotiloihin päin. Pari kertaa olen siinä altaalla lutratessani kysynyt, että meinaatko paskoines lähteä? Vähän noloissaan hiipivät sitten pesulle. En minä vessapoliisi halua olla mutta iljettää ajatella miten levittävät bakteereitaan joka paikkaan.


    • Anonyymi

      Työni puolesta joudun usein käymään patologian osastolla. Sieltä lähtiessä pesen kädet ja ajan autolla varsinaiselle työpaikalle, niin ulkoa tullessa pesen kädet. Lisäksi pesen ne vielä kolmannen kerran kun menen ruokaluun. Tämä on sellainen rytmi, mistä on tullut pidettyä kiinni ja nyt KORONAN aikaan ei ole oikeastaan tarvinnut muuttaa tapojaan lainkaan. Lisäksi on vain tullut se käsidesin käyttö, kun tulee vaikka marketista autoonsa ja lähtee kohti kotia. Ei ole vaikeaa olla kohtuusiisti.

      • Anonyymi

        Minä käytän tumppuja joka paikassa ja aina. Saunassa ja nukkuessakin.

        Näin ei bakteerit ei pääse tarttumaan missään vaiheessa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      203
      4902
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      288
      3019
    3. 134
      1787
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      228
      1607
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1431
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1206
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1164
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1149
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1109
    10. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1107
    Aihe