Kissanpennun yksin jättäminen/hoitoon vieminen

tiikerikakkua

Minulla on siis elämäni ensimmäinen kissanpentu joka tuli meille eilen (12-viikkoinen). Nyt jo hurjan reipas tyttö joka ei pelkää vieraita ja nuoleskelee nenääni. Käyn suurin piirtein joka toinen viikonloppu vanhempieni luona parin tunnin matkan päässä, jolloin pennulla on hoitaja. Mukaan en voi ottaa vanhempien allergian vuoksi.

Tässä on kaksi vaihtoehtoa miten toimin pennun kanssa, johon tarvitsisin kissaihmisten apua;

1. Pentu jää kotiin yksin, mutta hoitaja kävisi ruokkimassa, siivoamassa ja leikittämässä normaalisti noin kolme kertaa päivässä. Yöt luultavasti sitten itsekseen.

2. Vien kissan hoitoon viikonlopuksi tutun luokse, uuteen ympäristöön ja raahaan tavarat sinne mukana. Siellä plussana seura melkein koko ajan ja mahdollisesti myös toinen kissakaveri.

Pentu joutuu opettelemaan muutenkin koulupäivien ajan yksin olemista, joten olisiko tuo kotiin hoitajan kanssa jättäminen vähemmän stressaavampi vaihtoehto?

7

389

Vastaukset 7

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KissanMint

Minusta ensimmäinen vaihtoehto on ehdottomasti parempi. Kissa on niin reviiritietoinen eläin, että parempi sen on jäädä omaan kotiin kuin lähteä vieraaseen paikkaan, jossa on vieraat tuoksut. Vaarana piilisi aina se, että kissa kokee varsinkin vanhempana tarvetta merkata uutta paikkaa. Tämä on tietenkin vain yleistystä, mutta yleensä kissat arvostavat kotia enemmän kuin seuraa. Ja kyseessähän on vain viikonloppu.

• tiikerikakkua

Oot kyllä aivan oikeassa. Ehkä saan lisämaksulla houkuteltua kaverin jopa jäämään tänne yöksi jollain ''ostan sulle ruokaa jääkaappiin''-konstilla.. :-) Kiva saada tällä sivustolla kerrankin asiallisia vastauksia.

• kisskisss

Omia kissojani en jättäisi yksin viikonlopuksi mutta jatkuva reissaaminen voi olla kova paikka, jos pennulla ei ole turvaa tutusta lajitoverista. Sama yksin ollessa, voi tylsistyä pahastikin. Parempi ehkä jättää kotiin, harkitse kuitenkin toisen kissan ottamista seuraksi. Vieras kissa ei juuri koskaan ole kissalle mieluinen ja vieraassa ympäristössä jopa liiankin stressaava.

• kalliiksitulee

Toinen kissa, tarkoittaa lisää hiekkalaatikoita, ruokintakuluja ja vessahiekkoja, kulut tuplaantuu, sotkut tuplaantuu , el kulut/rokotukset/eikkaukset/madotukset tuplaantuu.Kissa pärjää ysinkin, ei ole laumaeläin, kunhan sille on ihmiseuraa riittävästi.
        Kahden kissan kuluilla hoitaa jo ison koiran.Kannattaa siis vertailla, että paljonko tulee maksaan, ennenku ottaa.

• ainakinminullahelpompi

Tottakai maksaa lähes tuplasti, mutta monet ongelmat katoavat toisen kissan myötä. Ei kissa tietenkään tarvitse lajitoveria kunhan ihminen pystyy tosiaan tarpeeksi olemaan sen kanssa.

Itse kun olen reissussa, kissani hakevat turvaa toisistaan ja pärjäävät vieraissakin paikoissa keskenään hyvin.

• höpsistähöps
        kalliiksitulee kirjoitti:

Toinen kissa, tarkoittaa lisää hiekkalaatikoita, ruokintakuluja ja vessahiekkoja, kulut tuplaantuu, sotkut tuplaantuu , el kulut/rokotukset/eikkaukset/madotukset tuplaantuu.Kissa pärjää ysinkin, ei ole laumaeläin, kunhan sille on ihmiseuraa riittävästi.
        Kahden kissan kuluilla hoitaa jo ison koiran.Kannattaa siis vertailla, että paljonko tulee maksaan, ennenku ottaa.

Jos tarvitsee kuluja miettiä noinkin ahkeraan, niin ei ehkä kannattaisi ottaa lemmikkiä ollenkaan. Minun taloudelleni on se ja sama, onko kissoja yksi vai kaksi, mutta rotuni on niin seurallinen, ettei useimmat kasvattajat edes myisi ainoiksi kissoiksi. Sen lisäksi minulle on aivan sama, montako koiraa ylläpitäisin samalla rahalla silloin, kun haluan kissoja. Se, ettei kissa ole laumaeläin, on sitäpaitsi täysin vanhentunutta vanhojen naikkosten tietoa. Merkittävä osa roduista ja itseasiassa roduttomistakin kissoista on nykypäivänä tavattoman kissasosiaalisia. Oma rotuni on yksi niistä.

• onpataaskakkaa

Juuri näin! Itse olen pienituloinen, eikä elämiseen jää kuin alle 600€. Talouteen kuuluu kaksi kissaa ja hyvin on pärjätty. Rokotukset kunnossa, ruoka ja hiekka laadukasta eikä siitä tingitä.
        En ymmärrä, miten koira liittyy tähän, aivan yksi lysti kuinka ylikasvaneen sylisuden hoitaisi tällä rahalla.

Kaksi kissaa ei oikeastaan tule juuri kalliimmaksi kuin yksi. Jos rahasta on pulaa niin pitää tinkiä muista menoista. En minä mitään gourmet-ruokaa syö, mutta ihan tarpeeksi ruokaa on. En käy ulkona tuhlaamassa rahaa jos joutuu valitsemaan sen ja lemmikin laaturuokien välillä. Meillä on säästössä eläinlääkäeikuluihin jos tarve tulee.
        En tietenkään väitä että oon niin erinomainen, mutta kyllä köyhäkin pärjää useamman eläimen kanssa - se on varma. Useimmiten kissa on onnellisemman oloinen kun seuraa löytyy. Työssäkäyvä ihminen ei ole tarpeeksi kotona, että sisäkissa todella saisi sosiaaliset tarpeensa tyydytettyä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ampuminen kylpylässä

Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa
      Naantali
      74
      1670
    2. Naantalin kylpylän ampujat

Oli somppumatuja. Nyt mennään. Suomi on ruotsi.
      Maailman menoa
      23
      1172
    3. Kemijärvellä vesionnettomuus

Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as
      Kemijärvi
      32
      1073
    4. Hei, voitko kuunnella

Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu
      Ikävä
      134
      906
    5. Joku porukka lähtenyt täältä

Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.
      Ikävä
      189
      816
    6. Miten yrität

Vielä saada kaivattusi?
      Ikävä
      64
      694
    7. Olipa yllätys

Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      609
    8. On todella ikävää

Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit
      Ikävä
      79
      598
    9. Tuletko tänään

Jos soitan? Niin... tuletko?🖤
      Ikävä
      49
      551
    10. 69
      530
    11. Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä

Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,
      Ikävä
      32
      518
    12. Ottanet yhteyttä

Facebookissa,jos on jotain asiaa.Miehelle! T.M-nainen.
      Ikävä
      55
      507
    13. Muutto auto hakee sut tänään!

Tein sulle oman huoneen! mieheltä naiselle
      Ikävä
      57
      485
    14. Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?

Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.
      Ikävä
      25
      457
    15. Kai sä mies ymmärrät..

..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast
      Ikävä
      28
      432
    16. 34
      424
    17. En tiedä mitä sanoa

Siksi en vastannut😔
      Ikävä
      33
      423
    18. Jos kaivattusi olisi

Vieressäsi niin mitä tekisit?
      Ikävä
      40
      417
    19. Kiinni jäit

Ei olisi uskonut sinusta
      Ikävä
      16
      409
    20. Päivän galluppi

Minkälainen ehkäisy sinkkupalstalaisilla käytössä?
      Sinkut
      82
      398
    Aihe