Hajonnut itsetunto.

siivetönkana

Kaikki alkoi ala-asteella. En missään kohtaa tuntenut olevani osa ryhmää, osa jotain suurempaa kokonaisuutta. Olin aina yksin. Vain minä. Opettaja yritti auttaa minua sopeutumaan jonkin aikaa kunnes luovutti. Istuin yksin pihalla ja seurasin kaukaata muita. Yritin hirveästi tulla toimeen muitten tyttöjen kanssa mutta se oli aina kauhean vaikeaa. Itselläni ei ollut mitään yhteistä heidän kanssaa. Pidin aivan eri asioista kuin luokkani tytöt. Yritin pukeutua pinkkiin, hymyillä ja puhua vaatteista mutta se ei koskaan ollut minua varten. Muut tytöt huomasivat ettei minulla ollut mitään tietoa muodista ja käyttivät sitä minua vastaan. Nauroivat minulle jos en tiennyt, haukkuivat jos yritin. Hauskinta heistä oli kinastella mikä ylläni olevista vaatteista oli rumin. Kun he kävivät läpi jokaista vaatetta ja korua tunsin itseni alastomaksi.

Puhuin koulupsykologille ja tämä kehotti minua olemaan oma itseni. Sehän se helvetin ongelma oli! Olin oma itseni ja se ei riittänyt heille. Minua ei oltu tehty samaan muottiin kuin heitä.
Olin valmis tekemään mitä vain jotta olisin voinut olla kuten muut tytöt. Aloin valehdella itselleni. Pakotin itseäni pitämään samoista asioista, nauramaan ja hymyilemään asioille joita en tahtonut ymmärtää ja se todella tappoi jotain sisälläni. Jokainen pakkohymy- ja nauru tuntui veitsen iskulta vatsaan. Se oli kuitenkin parempi vaihtoehto kuin olla kiusattu. Piillotin oman itseni jopa itseltäni.

Olen nyt aivan eri paikassa kuin silloin. Voin hyvin. Ihmiset todella muuttivat kun siirrytään peruskoulusta lukioon. Ihmiset alkavat paljastamaan itsestään uusia asioita eikö tunne enää itseään niin yksinäiseksi. Kiusatuksi tuleminen peruskoulussa jätti kuitenkin arvet. Uskallan olla omaitseni, osittain. En kuitenkin usko, että tulen koskaan olemaan täysin omaitseni. En koskaan tule tuntemaan itseäni täysin. Minulla on täysin palasiksi hajonnut itsetunto.

3

57

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lukiolaineeen

      Täällä toinen samanlainen. Mua ei vaan ole koskaan kiinnostanut mikään ryhmään sopiminen -joko löydän kaltaisiani "erilaisia" ihmisiä tai sitten olen vain yksin, kunnes löydän niitä.
      En koskaan jaksanut pohtia näitä juttuja kummemmin. Ainahan oli niitä ärsyttäviä perus lissupissiksiä jotka esimerkiks kovasti teki naurunalaseks. Kaipa minä jo nuorena ymmärsin, että me ollaan yksilöitä. Eikö me vähemmistöt kuitenkin aina saada sitä kuraa niskaan.. :D

      Älä välitä. Niin se vaan on. Kyllä sie jossain vaiheessa tapaat niitä järkeviäkin ihmisiä.

    • jooeijuu

      Oliks täs ny mikä ongelma? Et oo muotitietoinen? No se nyt on pieni ongelma.

    • Hei

      Kuvasit erinomaisesti tuntojasi ja kehitystäsi. On ihan selvää, että kiusatuksi tulemisen muistot eivät häviä mielestä. Onneksi ne kuitenkin lievittyvät eikä sen, mitä olet kokenut, tarvitse määrittää sinua koko loppuelämääsi.
      En tiedä voiko kukaan täysin tuntea edes omaa itseään saati muita ihmisiä. Me muutumme koko ajan, elämä ja ihmissuhteet asettavat meidät aina uudelleen kasvokkain myös itsemme kanssa.
      Samoin on itsetunnon laita. Harvalla se on täydellinen, mutta onneksi sitä voi kasvattaa läpi elämän.
      Yksilöllisyys on rikkautta. Vaatii hyvää itsetuntoa uskaltaa olla nuorena sellainen mitä pohjimmiltaan on, ei vain osa massaa. Onneksi iän myötä se helpottuu, sillä aikuistuessa tulee sallivammaksi.

      Ollaan ihania itsejämme! Meitä jokaista tarvitaan tässä maailmassa juuri tällaisina.

      Lämmöllä,
      Pappi Elisabet

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9970
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      409
      4353
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2996
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2658
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2654
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1845
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      71
      1700
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe