Toimeentulotuesta kysymys

miten_on

Eli haen joulukuulle tukea, mutta jos aloitan mahdollisesti työt joulukuussa ja en sitten haekaan enää (ainakaan hetkeen) toimeentulotukea, selvittääkö sossu, että olen saanut tuloja joulukuulle ja perii takaisin jotain niinkuin kela tekee?

Eli kelahan ainakin selvittää, jos maksettu liikaa (aloittanu työt vaikka viikko ennen kuun vaihtumista ja perii asumistukea sen viikon ajalta).

11

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SossullePataan
      • asumistuen_lakkautus

        Mutta saanhan mä itse tilapäisesti lakkauttaa asumistuen soittamalla vaan. Eikö vaan? Sanon että työt alkaa enkä tartte enää asumistukea. That simple!


      • SossullePataan
        asumistuen_lakkautus kirjoitti:

        Mutta saanhan mä itse tilapäisesti lakkauttaa asumistuen soittamalla vaan. Eikö vaan? Sanon että työt alkaa enkä tartte enää asumistukea. That simple!

        Noin kannattaa tehdä jos haluaa välttyä asumistuen takaisinperinnältä. Aloittajan tapauksessa tuo lakkautus kannattaa tehdä helmikuun alusta koska lain mukaan vielä tammikuussa on oikeutettu asumistukeen ja siitä ei takaisinperintää voi tehdä.


      • gohgpui

        Ei kannata tehdä asumistuen lakkausta vaan tarkistuspyynnön, jolloin asumistuki muutetaan tulojen mukaiseksi.

        Vaikka aloittaa palkkatyön, niin ei se välttämättä tarkoita asumistuen välitöntä nollautumista.

        Jos asumistukea maksetaan liikaa, niin kannattaa vain jättää vastaava summa käyttämättä, jotta voi maksaa mahdollisesti liikaa maksettu asumistuki takaisin. Lisäksi, jos asumistuki vain laskee, niin voivat vähentää liikaa maksetun asumistuen tulevien kuukausien asumistuista.


      • SossullePataan
        gohgpui kirjoitti:

        Ei kannata tehdä asumistuen lakkausta vaan tarkistuspyynnön, jolloin asumistuki muutetaan tulojen mukaiseksi.

        Vaikka aloittaa palkkatyön, niin ei se välttämättä tarkoita asumistuen välitöntä nollautumista.

        Jos asumistukea maksetaan liikaa, niin kannattaa vain jättää vastaava summa käyttämättä, jotta voi maksaa mahdollisesti liikaa maksettu asumistuki takaisin. Lisäksi, jos asumistuki vain laskee, niin voivat vähentää liikaa maksetun asumistuen tulevien kuukausien asumistuista.

        Juuri noin, olen täysin samaa mieltä.
        Kiva kun korjasit.


    • Petu_

      Sossu voi periä tuen takaisin vain jos on tukea myöntäessään tehnyt takaisinperintäpäätöksen. Tuki voidaan periä takaisin lähinnä sosiaalietuuksista, ei palkasta.

      http://www.toimeentulotuki.net

    • oimaammesuomi

      mietti korvat savuten, miten skoijata sossun luukulla niin, ettei tule sakkoja. matuilla ja sompuilla helpompaa, saa kaiken tarvittavan, eikä tarvitse tehdä mitään, muuta kuin silloin tällöin sossun luukulla näytellä "kärsivää sota pakolaista". oi oma maa mansikka mutiaisia mustanaan.

    • sdhfuerghtuhyu

      En tiedä sanoa, mutta minimisosiaaliturvan määrä, joka pitää jäädä henkilökohtaisen vuokralla asumisen vuokranmaksun asumistuen jälkeen käteen yhteiskunnan tuessa joka iikalle köyhälle toimeentulotuen asiakkaalle kansalaiselle henkilökohtaisesti käytettäväksi Suomessa per kuukausi, on se toimeentulotuen perusnormin suuruus alentamattomana. Yksinasuvilla on noin 485 euroa, eli jos sulle jää asumiskulujesi jälkeen vähemmän käteen kuukausittaisiin menoihisi, olet oikeutettu toimeentulotukeen. Voit lukea Kelan sivuilta, mitä tuet varattomille on, että mikä on tuki yksinasuvalle toimeentulotuen asiakkaalle, mikä perheellisille ( perheelliset kai saa enemmän aina, kuin yksinasuvat). Toimeentulotuki on Suomen laissa ns. "kertaluontoinen korvaus" muodoltaan, joten ne tympeät kyykyttävät pykälät missä syynätään sen tukimuodon hakijoiden jokainen sentti, on siten rakennettu sekä tuen hakijoiden oikeusturvan takaamisen vuoksi, että oikeusturvaa vastaan mahdollisten tuen väärinkäyttäjien ( joita tuskin on, köyhiä on sen verran) varalta. Kuitenkin vasta 1990- luvulla siirryttiin malliin, missä toimeentulotuessa edes tuli mahdolliseksi virkailijoiden näkemyksen mukaan itsenäisesti päätellä, keneltä tukea alennetaan ja keneltä ei, eli "normitusmalli" seurasi 1990-luvun laman leikkauksia. Itse uskon, että parempi köyhien ihmisten kannalta sekin, että toimeentulotuen myöntäminen siirtyy Kelaan, kuin nykyinen malli, missä Kela perii sossulta ja toisin päin ja missä tavallinen kunnollinen raha- asiansa hoitanut ihminen leimataan sosiaalitapaukseksi, jos on uskaltautunut sitä tukea edes hakemaan.


      Sinun tilanteessasi - jos tarina paikkansa pitää- kertoisin sosiaalivirkailijalle, ettet ole saamassa mitään palkkaa joulukuuksi juuri aloittamassasi työssä ja että siksi haet toimeentulotukea. Sellaistahan kerrot. Jos olet vailla vakinaisia minimisosiaaliturvan määrän ( mikä siis on se toimeentulotuen täysi perusosa) kattavia kuukausituloja toimeentulotukea hakiessasi, sinulta ei pitäisi tulevasta palkastasi kuntasi sosiaalitoimen "ulosmitata" myöhemmin mitään saamiasi sosiaaliavustuksia mielestäni. Tietystikään sitten olisi törkeää edes toimeentulotukea hakea, jos ihmisellä on rahaa elämiseen, mutta noin niinkuin muuten. Toimeentulotukea kun ei edes myönnetä varakkaille, joten sellaista pelkoa heillä ei ole, että väärin perustein joku saisi toimeentulotukea - kaikki Kelan päätökset saavat tietoonsa halutessaan sosiaalityöntekijät. Jos mitenkään pystyt pärjäämään seuraavaan palkkaasi asti ilman toimeentulotukea, älä hae sitä, koska tylsäähän se olisi sossulle pulittaa kunnan sosiaalitoimen maksamaa rahaa, jota papereissa kutsutaan "tueksi", vaikkei se aina sitä ole.


      Itse olin aikoinaan sosiaalitoimen asiakas ja jouduin maksamaan niille, siitä että olin varattomana todelliseen hätään hakenut toimeentulotukea äärimmäisen hädänalaisessa tilanteessa, jossa tilanteessa ainoastaan omien sukulaisten vapaaehtoinen taloudellinen apu pelasti, etten kuollut nälkään eikä laskut jääneet maksamatta. Verotuksessa verotettu vaikka työmarkkinatuki on kaksi kertaa maksettu, jos Kelan tuen saajan työmarkkinatuki menee kunnan sosiaalitoimistolle Kelalle toimeentulotuen asiakkaana olleen ihmisen asuinkunnan sosiaalitoimen laittamana perintäpyyntönä, etuuden saajalle sosiaalitoimen edes kertomatta, vaikka olikin luojan kiitos vain kertaluontoinen lakisääteisen sosiaaliturvani mielivaltainen etuuksien ulosmittaus asuinkuntani sosiaalitoimelle. Teki silloin mieli vittuilla, että vittu minä kyllä pankistakin tarvittaessa olisin pystynyt hakemaan lainaa mieluummin kuin mennä sosiaalitoimistoon, jos minä muka lainaa olisin ollut vailla ja jos minulle olisi kerrottu että sosiaaliturva Suomen maassa hädänalaisille onkin usein nykyisin lainaa, mutta kun hain vaan lakisääteistä minimisosiaaliturvaa Suomen lakien mukaan...

    • yuguyuuioåi

      Saamasi palkka katsotaan kattavan elinkustannuksia eteenpäin ei taaksepäin. Selvemmin sanottuna, jos ensimmäinen palkka maksetaan kuun puolessa välissä tai kuun viimeinen päivä, niin siihen saakka saat toimeentulotuen, jota ei peritä takaisin.

    • Sasssdadaadasdsaaa

      Toimeentulotukea peritään hyvin harvoin takaisin. Yleensä ne tulot joita ei ole huomioitu sinulle edelliselle kuulle tulona huomioidaan takautuvasti tulona sitten seuraavalle kuulle.

      • keusfhurgh5y

        Kyllä ainakin minun asunkunnassani perittiin työmarkkinatuesta, kun sitä työmarkkinatukea ensin pakotettiin hakemaan ns. potkimalla opiskelija joka oli vuosikymmenen elänyt ilman sosiaaliturvan minimiä ja sitten ei vaan enää taloudelliseasti pystynyt, pois sosiaalitoimistosta, sen jälkeen ensimmäinen erä työttömän työmarkkinatuesta perittiin takaisin Kelalta kertomatta virallisesti ilmoituksella mitään, asuinkuntani kunnan sosiaalitoimelle. Ja vielä yksityisten veronmaksajien -jotka eivät toimeentulotuen asiakkaita - mulle antamia yksityisiä rahoja sosiaalitoimisto lisäili minun toimeentulotukeen laskentakaavassa ja analysoivat julkisesti, että mihin ne omat yllättävästi toimeentulotuen alentamisen puutetta paikkaavat yksityiset omani ei- valtion tukina tulleeet omat ei- sosiaaliturvan piiriin kuuluvat omat rahani käytin: oikein analysoivat julkisissa päätöksissään sitä, että miten käytän omia rahojani jotka eivät ole kunnalta tulleet ja joita ei tietenkään osaa odottaa, kun eivät säännölliselatusta tai lakisääteisesti sosiaaliturvaa, vaan rakkaitteni hätäavustusta ettei kuolemaa nälkään että pysyy luottokelpoisten kirjoissa. Lisäksi julkisessa asiakirjassa sosiaalitoimelta mainittiin sosiaalityöntekijän kanssa käymäni pelkän keskustelun perusteella, että olen käynyt psykiatrilla: en pidä asiallisena, että sellainen asia - omaehtoinen pääkoppalääkärin pakeille meneminen kun ei ole mielenterveysongelmaa- kirjataan mihinkään julkiseen päätökseen, kun en ole mielenterveyspotilas ja kun paskapäiset sosiaalityöntekijät jättivät täysin huomiotta sen, että olen todellisuudessa toimeentulotukea hakiessani ollut korkeintaan keskussairaalan seurantapotilas yli kymmenen vuotta vakavan elinikäisen fyysisen
        autoimmuunisairauden vuoksi. No, kunhan nuo rekisterit tulee julkisiksi, niin sitten pääsee korjaaman sontaa, mitä siellä lienee olevan paljon. Itse voisin jopa periä minimisosiaaliturvaa kymmenen vuoden ajalta: sellasena aikana en edes hakenut toimentulotukea tai työttömyystukia, vaikka olis olut oikeus, joten ei ole systemin värinkäytöstä kyse. Tosin, vittu: kun mietin, että jos mä olisin kymmenen vuotta hakenut vaikka työmarkkinatukea, ei kiesus: ei olis tarvinnut kulkea risoissa kengissä ja ruinata iäkkäiltä vanhemmilta ruokarahaa. Ja sitä suuremman vihan minussa herättää, että sosiaaliturvaa eivät saa ne, jotka näkee nälkää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5839
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      510
      3668
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      177
      3486
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2694
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2469
    6. 276
      2106
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1553
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      107
      1462
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1409
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1200
    Aihe