Käynnistyy hiton huonosti.

AlkaaOttaaPäähän

Mikäköhän vaivaa v2007-1.9 dieselZafiraa? Akku on OK, laturi kunnossa, Hehkutulpat vaihdettu. Ei kuitenkaan halua käynnistyä, siis oireet samanlaiset, kuin akku olisi sökö.
Onkohan noissa Zafiroissa liian ohut kaapeli akusta startille, tai jotai muuta paskaa? Nykyhuolloista ei enää löydy asiantuntijoita. Joka pajassa on niitä kolleja jotka osaavat kytkeä töpselin tuhkakupin alla olevaan pistokkeesen ja todeta vikoodilukijastaan, ettei mitään vikaa ole.
Onko tosiaan nin. ettei kukaan osaa sanoa mikä Zafiraani vaivaa? Kerokaa kokemuksianne.
Siis akku on kunnossa, se on uusi, mutta viiden asteen pakkasella käynnistyy juuri ja juuri. Joudun joskus pikkupakkasella antamaan lisävirtaa käynnistysboosterilla.

19

816

    Vastaukset

    • Akunnavat pitää olla kirkkaat, pöntöt tukos,tankin ilmastointi tukossa,vettä putsarissa jne.!

    • Kiitos kommenteista. Olen korjannut autojani 60-luvulta alkaen siihen saakka kunnes niihin tuli nämä suojaohjelmat, joilla turvataan huoltojen työllisyys. (Olen opiskellut 60-luvulla autoasentakurssin, kaksi vuotta) 60- ja 70 -luku menivät mukavasti, autot korjasin itse peltöitä lukukuun otamatta. Vielä 80- luvulla autojen järjestelmiä tutkittiin tavallisilla mittareilla ja asiantuntemuksella. Nyt ikäni ja terveyteni vuoksi en enää voi taipua auton alle tai ylle. Siis perusasiat, joita nykyautoissa ei voi kotikonstein korjata joutuu korjauttamaan korjaamoilla, joissa asentajat ovat käsiensä likaantumista pelkääviä nuorukaisia. Siis käynnistysongelmajutussani on kyseessä luultavasti autoni tyyppivika, tai esim hehku/starttireleen ominaisuudet.
      Akku on uusi, laturi on uusi, hehkutulpat ovat uudet. Kertokaa, vanhat asiantuntijat, mitä arvelette. Alkaa vähitellen ottaa harmaaseenkaljuun päähän, kun joka hiton korjaamolla ensiksi kytketään se hiton tietokoneen pistoke siihen tuhkakupin alla olevaan kytkimeen ja aletaan arpoa mikä autovanhusta vaivaa.
      MIssä ovat asiantuntijat?

    • Omassa 1.9 CDTI vm. 2009 samanlaista oiretta, akun vaihdoin ja toimi viikon ja kun päivän on ajamatta ja seuraavana aamuna starttaa, niin vaivalloisesti pöyrittää ja lähtee juuri ja juuri käyntiin, huomenna käyn korjaamolla näyttämässä, katsotaan mitä löytyy, laitan tänne tietoa jos ongelma selviää, itse epäilen joko jännitteen säätäjää (ei lataa tarpeeksi) tai jonkinlaista virtavuotoa (jostain purkaa akkua) jossain.

      • No niin, pajalla käyty ja vika luultavasti löytyi, hansikaslokeron valo paloi kokoajan, vaikka kansi oli kiinni, eli kulutti akkua pikkuhiljaa tyhjäksi, kun ajomatkat on lyhyitä,
        avaa lokero ja paina kytkimestä käsin, niin näet jääkö valo palamaan, minulla teki niin, että kytkinta kun painoi n. puoleenväliin, valo sammui, mutta kun sen painoi ihan pohjaan, niin valo syttyi uudestaan ja korjaustoimenpide: lampun poisto. nyt seuraan aamustartteja, vieläkö "vouvaa" vai lähteekö pirteästi käyntiin, akkua en ladannut erillisellä laturilla täyteen, mutta toimittelin asioita ja ajoa kertyi 50km:n verran, katsotaan riittääkö se kunnon aamustarttiin. Kannattaa katsoa ettei mikään valo jää palamaan esim jos takaluukussa on "alavalo" yms. piiloon jäävä lamppu, jos vaikka sinunkin vika olisi saman tyyppinen.
        Täysin varmaa ei siis vielä ole oliko tuo ainut syy, mutta akkun jännitettä mitatessa kun moottori ei käynyt, laski se pikkuhiljaa alaspäin, kun lamppu irroitettiin, niin jännitteen laskeminen loppui.
        Laitan huomenna lisää tietoa kun aamulla käyn starttaamassa, eli paraniko vai jatkuuko aamuinen "vouvaaminen".


      • Aamulla lähti käyntiin ihan ok, täytyy seurata tilannetta, kun tulee pitempi ajamaton jakso.


    • Näyttäisi että akku on sökönä, se on Exide 77AH Premium, 2 v takuu. 2.5 v vanha.
      Riitelin kuluttajariitalautakunnan kanssa reilut pari vuotta sitten edelliesen Varta-akun rikkoontumisesta. Hävisin. Lautakunta päätteli, että autoni laturi oli ladannut akkua liian pienellä virralla ja rikonut sen. Nykyinen akku ottaa verkkolaturilla tänä iltana virtaa 6 ampeeria eli vaikuttaa "harvalta". Auton laturi on 140 A Defa, vaihdettu 2 v sitten. Vien huomenna aautoni sen laturin asentaneelle pajalle mittailtavaksi. Sitten jollekin asiantuntijalle, jonka tunnistaa harmaasta tukasta ja korjaamosta jonka on omistanut 40 vuotta. Onsesaatanakummaajumalauta, että autoalan asiantuntemus on kadonnut huitsin helevettiin samalla, kun suurten ikäluokkien asentajat lähtivät eläkkeelle.

      • Jep, kerrotko kun on laturi mitattu, että mitä volttimääriä näytti ja mitä pitäisi olla.


      • Startti sökö
        Vetää virrat kenttään..


    • No vaihdoin sen akun taas uuteen. Lähdin talvehtimaan muutamaksi viikoksi. Annoin avaimet kaverille ja pyysin ajelemaan sillä Diesel-Zafirallani, ette se unohtaisi olevansa kukuneuvo. Vajaan kolmen viikon kuluttua kaveri yritti käynnistää sitä, eikä edes mittaritauluun syttynyt yhtään valoa. Siis jossain on vuoto. Miten sen selvitän?
      Kun vien sen korjaamolle niin ne asentajat kytkevät sen tietokoneen siihen pistokkeeseen ja alkavat arpoa että missähän se vika voisi olla. Ja mitään ei selviä. Valittavat, että autossa on kaikenlaisia virrran kulutuskohteita jotka tippuvat pois päältä vasta kahdenkymmenen minuutin kuluttua moottorin sammuttamisesta.
      Kertokaa miten sitä vuotokohtaa voisi etsiä.
      Tuossa aiemmin jo kerroinkin, että autoasentajien ammattitaito on hävinnyt huitsin nevadaan. Mitä hittoa minun pitäisi tehdä?

      • Mulla oli kanssa ongelma, että starttaa huonosti/laiskasti, vaihdettiin starttimoottori, niin alkoi pelaamaan, jotenkin startti vaikutti myös lataamiseen, koska nyt lataa 14,1-14,5V, ennen startin vaihtoa lataus oli 13,3-13,7 ja joskus saattoi ladata hetkenaikaa 14V, akun uusin ja silloin latasi akkuliikkeen pihassa mitattuna 14,5V, mutta pikkuhiljaa lataus alkoi laskea tuohon 13,3-13,7V tasolle ja parinpäivän ajamattomuuden jälkeen ei meinannut jaksaa käynnistyä. Startissa oli akseli kulunut väljäksi.


    • Liikaa elektroniikkaa pukanneet, jopa diesel tekniikkaan! Voi voi sarjassamme mystiset sähköviat?

    • Se huono käynnistyvyys siis jatkuu. Kertokaa, viisaammat, onko tuo CDTi:n commonrail-järjestelmä kaikilla toiminut? Eli starttimoottori pyörittää moottoria pirusti, mutta diiseli on kuin kuollut, aivan kuin bensakone, joka ei saa syttyvirtaa. Siis noissa yhteispaineruiskutuskoneissahan se diiselöljypössäys ohjataan sähköisesti, eikä mekaanisesti kuten 60-luvun rivipumppufordsoneissa, jolloin riitti että saatiin pyttyyn paineet =moottori rullaamaan. Onkop Ooppelin/Saabin/Fiiatin moottoreissa jokin tyyppivika, jolloin sitä painetta ei synny putkistoon, tai ruiskusuuttimen idioottiventtiili ei tajua aueta ?
      Se ottaa eniten päähän, että autoasentajat vain levittelevät laiskoja käsiään, vaikka motti ei käynnisty vaikka akussa on täydet virrat ja startti pyörittää moottoria normaalivauhdilla.

    • Vaihda urpo Nissaniin

      • Eipä se auto siinä kyllä parane! Nissan on japanin lada ja kaiken lisäksi niin pehmeä korinen että kokoajan saa pohjasta hitsata kissan kokoisia reikiä ja mitä itse tiedän niin on niitä kinkkisiä ongelmia nissanillakin.


    • Almera-kundi: Sulla on hyvä auto, siinähän on jarrut jokaisessa pyörässä ja kertovat siinä olevan turvatyynynkin? Onko ? Ja missä kohdassa?
      Niitä almeeroidahan tehdään siellä, missä asunnot ovat kylmiä ja kalja lämmintä.

    • Pojat, pojat! Eipäs kettuilla, tämä Zafirani käynnistysongelma ei näytä selviävän tällä palstalla, eli olen ilmeisesti saanut ajokikseni varsinaisen maanantaikipaleen, ja kotipaikkakunnallani on todellakin vain niitä autoasentajia, jotka osaavat vain lukea vikakoodit, ja vaihtaa osia. Jos vika ei selviä koodinlukijalla, niin tilanne on toivoton.
      Kiitos kaikille mielenkiinnosta.

      • Tiesitkö, että Opeleita tehdään vain maanantaisin ja siksi ne ovat kaikki maanantaikappaleita. Loput viikonpäivät tehtailla valmistetaan hapankaalia ja saippuaa.


    • Ongelma poistui: Uusi starttimoottori. Entisessä oli bendixin päässä tosiväljää. Startatessa startti otti kaiken virran, koska staattori ja roottorin välys oli välillä nolla. Eli moottori ei saanut riittäviä kierroksia.
      Nyt käynnistyy pakkasessakin kylmänä kuin palmun alta.

    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruotsin linja ihmetyttää maailmalla

      "– Tämä on hullu kokeilu 10 miljoonalla ihmisellä. Kertokaa edes, miksi teemme tämän. Minusta tuntuu tällä hetkellä, että meitä johdetaan kuin lammasl
      Maailman menoa
      403
      11892
    2. Suomalaisten eristäytyminen näkyy jo koronatartuntatilastossa

      Hyvä juttu. https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/be78bc0b-4a82-4fd2-a82b-15ffa09761da
      Maailman menoa
      204
      8765
    3. Hesburgerin omistaja vaatii valtiota korvaamaan

      kaikki liiketappionsa koronavirustilanteessa eli riihikuivaa rahaa heti. https://www.iltalehti.fi/talous/a/ca6b4409-671c-4de2-b1d0-ad8d511d043c
      Maailman menoa
      466
      4664