Vinttikaivo pihalle

minä

MOI! Haluisin rakentaa vinttikaivon paritalon pihalle(pihallemme mahtuisi hyvin ja olisihan se näyttävän näkönen!)Onko valmiina olemassa vinttikaivon tukipuita jossain liikkeessä vai pitääkö itse tehä?Kaivossa ei ole tarkoituskaan olla vettä,sillä haluun sen vain näön vuoksi,koristeeksi tai jos siinä olisi vettä niin toisaalta olisi kiva kastella kukkapenkkiä vedellä joka on saatu omasta vinttikaivosta!Kertokaa neuvoja miten vinttikaivo kannattaisi tehdä?Onko monellakin vinttikaivo pihalla jo olemassa ja onko kuinka moni rakentamassa sitä esim. mökille?

17

5299

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä

vinttikaivon ehkä 1000 eurolla sinulle.

Rakennesuunnittelija tekee laskelmat urakkakilpailua varten.

• vinttikaivoosi

näin ikkää; meet Hki Vantaa lentoasemalle parin sangon kans. Meet Thaimaaseen meneviin koneisiin, tuot paluumatkalla aina pari sangollista vettä, siel sitä nyt on...

• tsuhnami

älä tee kaivoo joku hukkuu sinne...

• Vanhempi suunnittelija

On minullakin haave feikkikaivosta. Ehkä teenkin. Routiminen estetään kunnolla eli tehdään perustus. Ja tuon perustuksen päälle kaivo pulterikivistä ja sisäpuoli vedenpitäväksi. Järkkään niin, että sinne voi nostaa vettä pumpulla melkein piripintaan ja toisaalta niin, että veden saa laskettua takaisin sinne mistä sitä nostattaa, jostain kivipesästä. Kasteluvesiksi ajattelin ja levän kasvun estämiseksi se on ajoittain tyhjennettävä.

• minulla..

Maanpinnalla olevaan 60 senttisen kaivonrenkaan kylkeen roppasin halpakaupasta ostetun kiinalaisen valurautaisen kampipumpun.( 30 euroa )
        Kampipumpusta poistin sisuskalut.
        Sadevesikaivosta pumppaan puutarhan suihkulähdepumpulla vettä, joka valuu kampipumpun juoksuputkesta kaivonrenkaan sisällä olevaan muovipaljuun, jossa ylijuoksuputki, josta vesi palaa lähtösijoilleen sadevesikaivoon.

Tuosta voi vaimo koukata kastelukannuun valmiiksi limottunutta lämmintä vettä ja lapset kastella siinä itsensä.

Tämä nyt ei ole idea, eikä mikään, mutta tuttavat on halunneet samanlaisen.

Kaivonrenkaan voi paneloida muistuttamaan koristekaivoa ja sen voi jopa kattaa. Kukkaamppeleita riippumaan, niin vaimokin on mielissään ja antavainen.

• niksi-tehti

Kaivosuunnitelmaa voisi vielä jatkojalostaa. Kai tontti sijaitsee asemakaava-alueella?

Tontinlle voisi feikkikaivon lisäksi tehdä riu-uista ns. pisteaitaa. Pihan perälle vanha pieni traktori. Keväisin punaista maalia pintaan. Ei tarvitse olla toimiva. Myös muunlaiset käytöstä poistetut maatalouskoneet sopivat uusvanhan omakotitalon pihaan. Reki täynnä kirjavia kesäkukkia on vallan mainio ilmestys. Ympärille traktorinrenkaita mullalla täytettyinä ja petuniat sinne. Alumiiniset maitotonkat ympärille. Ai ai!

Ja täytyyhän "maalaistalossa" kotieläimiä olla! Pihamaalle akryylilevystä leikattuja lammas-silhuettikuvia, tai jos viimeisenpäälle aitoa tavoitellaan niin neljän jalan päälle peltitynnyri ja päälle lampaantalja. Mää!!!

Niin ja aito tuoksu vielä... ulkohuussi on ehdoton. Jos naapurit natisevat niin tee rasite ja anna heille rajoitettu käyttöoikeus hotelliinne.

• Vanhempi suunnittelija

Tämä meidän juttu on 4 talon maaseututaajama. Tontit keskimäärin 1 ha. Kyllä kaivon lisäksi olen ajatellut sepän pajaa. Kesämallia. Savusaunaa järvinäkymällä kantovesillä, maakellaria. Oikeastaan yksi alue tontin kallioisesta metsiköstä on aivan kuin luotu tuollaiselle. Ulkovessa siellä jo on. Tuollainen feikkikaivo, jonka voi täyttää tarvittaessa hyvään vedenottokorkeuteen, sopii kyllä saunavesillekin.

• Tahvo
        Vanhempi suunnittelija kirjoitti:

Tämä meidän juttu on 4 talon maaseututaajama. Tontit keskimäärin 1 ha. Kyllä kaivon lisäksi olen ajatellut sepän pajaa. Kesämallia. Savusaunaa järvinäkymällä kantovesillä, maakellaria. Oikeastaan yksi alue tontin kallioisesta metsiköstä on aivan kuin luotu tuollaiselle. Ulkovessa siellä jo on. Tuollainen feikkikaivo, jonka voi täyttää tarvittaessa hyvään vedenottokorkeuteen, sopii kyllä saunavesillekin.

vähin kaljalle tää juttu, mutta jatkakaa samaan malliin ja Hyvää Uutta Vuotta toivottelee
        vanhempi kaivoonkatsoja!

• Vanhempi suunnittelija
        Tahvo kirjoitti:

vähin kaljalle tää juttu, mutta jatkakaa samaan malliin ja Hyvää Uutta Vuotta toivottelee
        vanhempi kaivoonkatsoja!

Joka sana on tosi.

• tahvo
        Vanhempi suunnittelija kirjoitti:

Joka sana on tosi.

kalatkin vedestä ja jalat altani. Uskon vanhemman suunnittelijan jutun. Olet alvaria asialinjoilla.

Tuli hankittua mäyräkoira edullisesti ja olen sitä yritellyt taltuttaa vaihtelevalla menestyksellä.

• maalla on mukavaa
        tahvo kirjoitti:

kalatkin vedestä ja jalat altani. Uskon vanhemman suunnittelijan jutun. Olet alvaria asialinjoilla.

Tuli hankittua mäyräkoira edullisesti ja olen sitä yritellyt taltuttaa vaihtelevalla menestyksellä.

Jos mäyräkoira ei muuten ota talttuakseen, sille kannattaa hankkia toinen samanlainen kaveriksi. Ikään kuin tasapainottamaan tilannetta.

Mäyräkoirien juoksunarun voi virittää kaksimetrisen muovisen pihatontun ja vinttikaivon väliin. Mäyräkoirat pysyvät talvella viileinä kun ne laskee narun perässä feikkivinttikaivoon. Vettä ei tarvita. Mäyräkoirat eivät katoa pimeässäkään kun kiedot vinttikaivon ympärille runsaasti punaista ja vihreää valoköyttä. Voittavat katuvalojen loisteen mennen tullen. Bauhaussista tai HongKongista sitä saa pikkurahalla.

Maalaistunnelmaa nääs...

• Vanhempi suunnittelija
        tahvo kirjoitti:

Sama vika. Kuukauden on ollut sileäkarvainen normaalikokoinen. Vaimoa piti opettaa enempi. Kun otti sitä muka niskasta kiinni (siis vaimo koiraa), niin sehän meni selälleen ja luuli että leikitään. Sen verran pitää ottaa kiinni tarvittaessa että vingahtaa. Ei se sen vaikeampaa ole.

• hemppa
        Tahvo kirjoitti:

vanhempi kaivoonkatsoja!

Loistava idea. Tee kerralla oikea kaivo. Ano lupa kaivonrakentamiseen ja tee ilmoitus naapurillekin. Huom! naapurilta ei tarvita lupaa, vaan ilmoitus rakentamisesta (samoin kuin kaikissa rakennusluvan hauissa). Itse asun kaupungin alueella ja minulla on vanha kaivo. Toki kaipaa vähän kunnostusta. Olisittepa nähneet naapurien ilmeet, kun pumppasin vettä helteellä päivät pitkät pihalle vettä pojan leikkeihin. Naapuri kasteli 2 L:n sangolla yhtä kitukasvuista omenapuunrääpälettä.
        Kunnon isännällä on oma kaivo, josta voi ottaa vaikka saunavedet. Vinttikaivon mallin saat kätevästi käymällä kesällä museoissa. Useiden museoiden pihalla on vinttikaivo. Ei sitten muuta kuin mittanauha esille ja mitat paperiin ja valokuva.

• jasser arafat

Siis vinttikaivo,mikä ihmeen vinttikaivo?Minä olen ollut vaikka kuinka monesti talon vintillä,mutta en minä siellä mitään kaivoa oo nähny.Kertokaa ihmiset mikä on vinttikaivo.

• jasserille

tehdä vintille kaivoja, mutta sata vuotta sitten jokaisessa talossa oli vinttikaivo, mutta mökkiläisillä yleensä ihan tavalliset.

• tahvo

itseasiassa tota.
        Se oli niinku venäläiset öljypumput Siperian lakeudella. Vesi nostettiin kaivosta vastapainoa ja riukua apuna käyttäen ämpäri kerrallaan käsivoimin vaikka kymmenen metrin syvyydestä

• mentävä

Marketista vinttikaivon rakennustarpeita en usko löytyvän, tuskin tietävät mikä se on.

Metsästä ne vinttikaivon rakennustarppeet ennen hankittiin.
      Elikkä, jos itselläs ei ole honkia humisevia, on sinun mentävä metsää omistavan tuttavan puheille.

Menet metsään, etsit kaksihaaraisen männyn.
      Männyn " haarukka " on oltava sen verran auki, että 15 senttinen vipupuu mahtuu sen sisään.
      Tuon lisäksi kaadat vipupuun, joka on tuo 15 senttiä nivelkohdastaan ja riittävän pitkä noin 8 meriä.

Joskus vinttikaivon sankon puoleisessä vivun päässä oli vielä puinen alaslaskuriuku.
      Senkin hankit samalla kertaa.

Venäläisen sinnkkisankon löydät halpakaupasta ja pätkän kettinkiä sakkeleineen.

Kuorit puut ja mieles mukaan kyllästät tai pintakäsittelet.

Jos vinttikaivon malli on päässyt unehtumaan, niin noita on nähtävänä maaseudun ulkomuseoissa.

Rakennuslupaa ja insinooritasoista suunnitteluapua tuohon tuskin tarvitset, mutta naapuriltasi voisit kysyä, josko hänellä ei olisi asiasta eriävää mielipidettä.

Kirjotellaan...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      60
      7492
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      123
      2916
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      142
      1766
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1649
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      115
      1458
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      167
      1394
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      130
      1134
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      73
      827
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      802
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      51
      707
    Aihe