Herpes tai kondylooma?

Tartunnansaanut

Olen 20-vuotias nainen ja huomasin tänään alapäässäni sheivatessani pieniä kovia rakkuloita. Tarkemmin tutkittuani löysin myös punoittavan rakkulan emättimen suulta limakalvolta. Rakkulat eivät ole kipeitä, kutise ja tuskin olisin niitä edes huomannut ilman karvojen ajelua. Aloin googlailla aiheesta ja nyt pohdin vaihtoehtoja kondylooman ja herpeksen väliltä. Molemmat aika ikäviä vaihtoehtoja. Juuri viime viikonloppuna tuli humalapäissään harrastettua suojaamatonta seksiä. Eli tartuntariski on hyvinkin mahdollinen. Kondyloomalla itämisaika pidempi, mutta sekin on ihan mahdollinen vaihtoehto. En oikein osaa eritellä oireita kumpaankaan tautiin. Maanantaina varaan ajan gynelle, mutta ois kiva kuulla millaisia oireita muilla on tullut kyseisistä taudeista ja jos sukupuolitauti todetaan, niin pitääkö mun ottaa asia puheeksi tän yhden illan jutun kanssa? On kuitenkin tuttu, niin voisin hyvin kysyä, onko hänellä mahdollisesti todettu joku sukupuolitauti. Tai ainakin kehottaa käymään testeissä, jos on oireeton.

5

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kimmelli

      Mulla on ollut molemmat, ja molemmat puhjenneet vaan kerran. Herpes-rakkuloita mulla oli monta, varmaan kymmenen ja ne oli tosi tosi kipeitä. Ne oli sellasia vaaleita keskeltä, ja pikemminkin kuopalla kuin koholla. Kondylooma taas oli kaksi pienen pientä näppylää jotka oli koholla ja suhteellisen ihon värisiä, ja ei yhtään kipeitä.

      Herpes oli mulla kropassa ennen puhkeamista ainakin pari kuukautta, kondyloomasta taas en osaa sanoa yhtään.

      Molemmista on selvitty eikä mitään näkyviä oireita oo hoitojen jälkeen ollut. Herpeksestäkin on jo vuosia, onneksi.

      • fgdsfgdfgdfhfdffdh

        Kondyloomasta voit selvitä, mutta herpes on ja pysyy elimistössäsi. Eli et voi koskaan olla varma, milloin se tulee uudestaan esiin. Asia pitää muistaa kertoa, jos esim. synnytät. Monilla herpeksen ensitartunta on tuskallinen. Jos uusiutumisia on harvoin, ne saattavat olla lähes oireettomia. Itselläni vähäoireinen herpes löytyi lähes vahingossa. Eikä sekään ole tullut uudestaan esiin pariin vuoteen.

        Papilloomaviruksien jäljiltä osa saa kohdunkaulan syövän, joten papa-seulonnat ovat jatkossa sitä tärkeämpiä. En tiedä, voiko samalla ihmisellä olla eri tyyppisiä ja eri paikassa olevia papilloomaviruksia yhtä aikaa. Eli ei kannata olla liiallisessa turvallisuudentunteessa, vaikkei mitään näkyisi.


    • kondynkokenut

      Itsellä kokemusta kondyloomasta. Kävin gynellä ja sain reseptin Aldaraan (oli aika kallis, yksi paketti jonka ostin 50e). Levitin ohjeen mukaan kolmeen kertaan, joka toinen päivä, ja sillä kuurilla se katosi kokonaan. Oikeastaan jo kahdella ensimmäisellä penslauskerralla, mutta on tärkeää penslata vähintään kolmesti. Suosittelen hakeutumaan lääkäriin! Tsemppiä :)

    • hfghjgjfjgfjgfj

      Tuskinpa kondylooma kehittyy viikossa. Herpesrakkulat voivat olla hyvin siistejä ennen puhkeamista, puhkeamisen jälkeen voivat infektoitua. Löydät niistä hakukoneella kuvia. Monissa kuvissa herpesrakkulan ympäristö punoittaa. Itselläni näkyi vain siistit rakkulat, ei mitään punoitusta. Mielestäni herpesrakkulat eivät ole kovia, vaan puhkeavat helposti. Vähän vastaavia kuin vesirokkorakkulat, auringonpolttamat tai pieni palovamma.

      Herpeksestä voi ottaa virusnäytteen vain silloin kun se oireilee (=on ehjä), eli lääkäriin olisi pitänyt mennä heti. Useimmilla herpekseen liittyy kirvelyä, kipua tms. En usko, että sinulla on kumpikaan kyseessä. Jos se on sukupuolitauti, niin jokin muu. Myös sheivauksella voi olla asiaan vaikutusta. Eli voivat olla sisäänpäin kasvaneita karvoja, talipatteja tms.

    • entiedäauttaako

      Mä mietin, että voisko ne olla vaan finnejä? Mulla oli kerran sellanen kova valkoinen näppylä mun poskessa. Se kun ei muuten lähteny, niin mä leikkasin sen auki paperiveitsellä. Ei kyllä toimi sulle tuo kikka mutta ehkä tää auttaa?

      t:Rosvoroope

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6629
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4283
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2700
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1588
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1084
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe