Lähete lapsettomuustutkimuksiin

Tivolissa

Hei!
Mitä lapsettomuustutkimusten ekalla käynnillä tapahtuu?
Labroissa ja sperma näyte annetaan etukäteen.
Ja sit täytellään hulluna papereita mukaan...

Eka käynti tulossa ja jännittää!

Kiitos!

8

164

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kkkkkj

      Haastatellaan ja käydään läpi tulevat tutkimukset (yleensä aukiolotutkimus heti seuraavassa kierrossa) ja joskus tekevät ultrankin naiselle. Sitten selostavat kierronseurantaverikokeista, jos siis sulta ei jo noita otettu eli tiettyinä kierron päivinä käydään ja tsekataan irtoaako munasolu ja toimiiko keltarauhanen normaalisti. Puhuit verikokeista, mutta ne yleensä alkuun vaan hiv, hepatiitti, prolaktiini, kilpirauhasarvot ja perusverenkuva yms. ja vasta lapsettomuuspolin lähetteellä varsinaiset kierronseurantakokeet. Selostavat myös sen, mitä hoitoja sitten mahdollisesti tehdään eli jos munatorvet on auki ja miehellä normaalit siittiöt, tehdään inseminaatioita. Jos munasolut ei kypsy normaalisti, sitten lääkityksiä, millä kypsyvät ja joko inseminaatio tai normaali yritys. Ja sitten tietty koeputkihedelmöitys jos munatorvet tukossa tai muuta ongelmaa jne.

      • Tivolissa

        Mitä siinä aukiolotutkimuksessa tapahtuu?

        Joo, noi labrat on ne ekat missä otetaan just noi kokeet.

        Eli toi kierronseuranta pitää sisällään paljon piikittelyä?

        Mä oon tota primolutia pop sinulle nyt vuoden...

        Kiitos vastauksesta, ja mä esitän uteliaana jatko kysymyksiä


      • kkkkkj

        Aukiolotutkimuksessa katsotaan onko munanjohtimet auki eli pääseekö koko munasolu edes kohtuun. Esim. sairastettu klamydia tai muut tulehdukset voivat aiheuttaa kiinnikkeitä munanjohtimiin. Googlettamalla saa lisätietoa. Yleensä pitää ottaa särkylääkettä tunti ennen tutkimusta, niin kipu on vähäisempää. Saat kyllä varmasti ohjeetkin valmistautumiseen.

        "Tutkimuksen tekee lääkäri tarvittaessa lapsettomuushoitajan avustamana. Tutkimuksen alussa tehdään gynekologinen tutkimus ja tavallinen emättimen kautta tehtävä ultraäänitutkimus. Tämän jälkeen kohdun kaulakanavaan viedään ohut, taipuisa katetri, joka saadaan pysymään paikallaan täyttämällä katetrin sisällä oleva tyhjä osio pienellä nestemäärällä. Tutkimuksen aikana seurataan ultraäänellä katetrin kautta ruiskutetun ilman ja keittosuolan kulkua munanjohtimissa. Tutkimus kestää noin 10 minuuttia. Lopuksi katetrin nesteosio tyhjennetään ja kohtuonteloon ruiskutetaan keittosuolaliuosta kohdun rakenteen selvittämiseksi. "

        Kierron seurantakokeissa ei piikitellä. Siinä katsotaan hormoonimääriä verestä kierron eri vaiheissa ja näin saadaan selville ovuloitko. Mutta jos sulla jo on todettu jotain ongelmaa ja määrätty primolutia, voivat toimia eri tavalla. Riippuu aina todetuista ongelmista mitä tehdään seuraavaksi... Itsellä oli siis tuntematon ongelma eli ovuloin normaalisti (ovulaatiotestiin tuli aina plussa ja gynekologin ultrassa näkyi kehittyvä munarakkula) ja minulle tehtiin ekana tuo aukiolotutkimus ja kierronseuranta verikokein.


      • Tivolissa

        Oon epäsäännölliseen kiertoon syöny tota primolutia, vielä ei siis ole todettu missä vika on.

        Googlasinkin sitten itse, ku tajusin et netistä varmaan saan vastauksen.

        Tarkoitin piikittämisellä, et verta otetaan... Otetaanko sitä kuinka monta kertaa kierron aikana?

        Mitäs sulla sitten seuraavaksi edessä?


      • kkkkkj

        Oletko kokeillut ovulaatiotestejä eli ovuloitko? Monestihan epäsäännöllisessä kierrossa on ongelmia ovulaatiossa. Ja silloin ongelma voi olla ihan "pienikin" eli kun vaan saa ovulaatiot toimimaan, raskautuu.

        En tarkalleen muista monestiko niitä verikokeita otettiin, koska samoihin aikoihin otettiin niin monia muitakin verikokeita. (Piikitykset miellän hormoonihoitoon millä saa munasoluja kypsyteltyä... ajatukset oli vaan sellaisissa ;) ). Varmaan netti kertoo tuonkin montako koetta on. Yksi linkki: http://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaalat/hyvinkaan-sairaala/Poliklinikat/naistentautien-poliklinikka/hyvinkaa-infertiliteetti-poliklinikka/Sivut/Kuukautiskierron-kartoitus-.aspx Mutta jos sulla on keltarauhashormoonia annettu, saatettu noita jo ottaa.

        Tulin raskaaksi kaikkien tutkimusten jälkeen ihan luomusti. Jos en olisi tullut, olisi tehty inseminaatio 3 krt ja sitten jos ei tulosta, olisi tehty koeputkihedelmöitys.


    • Tivolissa

      Oon kokeillut ja en oo yhtään ovulaatiota saanu kiinni vielä.
      Täytyy toivoo, et olis vaan siitä kiinni.
      Mitään ei oo vielä verestä otettu, meen nyt viikolla ekoihin labroihin, ja mies menee antaa oman näytteensä.

      Joo, mulla väärä sanavalinta ton piikittelyn kanssa.

    • kokemustenjakoa

      Aukiolotutkimuksesta liikkuu netissä kaikkia, varmasti aivan tosia, kauhutarinoita. Luulen kuitenkin, että useammin tulee nettiin kirjoitettua, jos joku ei mennyt helposti. Siispä nettikokemuksia tasapainottamanaan oma kokemukseni: ei sattunut paljoakaan. Otin buranaa (2x400) tunti ennen lääkäriaikaa. Vähän joutui venkslaamaan lääkäri että sai sisään sen katetrin, mutta ei isommin sattunut siltikään. Vesiliuoksen pumppaaminen tuntui pikkuisen ikävältä, mutta kokonaisuutena jäi sellainen olo, että näin helpostiko se menikin. Eli ei kannata jännittää liikaa!

      Aukiolotutkimuksen lisäksi tehty verikokeita alku- ja loppukierrosta.

    • Tivolissa

      Eka käynti suoritettu...
      Ja hoitona aloitettiin munarakkuloiden kypsytys hoito...
      Letrozol accord lääkkeenä, saas nähdä mikä on vaikutus

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe