Elikäs olen ostanut ensi sukseni ja hiihdellyt noin 100km. Joten vissiin olisi tarve voidella suksia, missä pulma tulee eteen. Millä suksi kannattaa voidella, pohjakäsittely ja millä ottaa vanhat voiteet pois pohjista?
Uusien suksien
26
13232
Vastaukset
- viellä
edelliseen. Jos on tarvetta lämmittää jotakin niin millä, riittääkö hiustenkuivaaja?
- hiihtelijä
Uusien suksien pohjustukseen suosittelen todella lämpimästi uutta REX:in valmistamaa fluoripohjustusöljyä. Pikkupullo on todella riittoisa ja tuote on äärimmäisen helppokäyttöinen ja lopputulos on erinomainen. Levitä öljyä ohut kerros suksen luistoalueelle (HUOM! siis perinteisen suksissa EI pitoalueelle), anna imeytyä yön yli ja pyyhkäise ylimääräiset rätillä pois. Tämän jälkeen suksien pohjustus parafiinilla on paljon nopeampaa kun ei tarvitse sulatella parafiinia kymmentä kertaa. Kuntoilijalle riittävän hyvä lopputulos tulee jo kun sulatat ensin pohjustusparafiinin joko vanhalla silitysraudalla tai voiteluraudalla, annat jäähtyä vähintään 10 min, siklaat ja harjaat nylonharjalla minkä jälkeen sulatat vielä REXin sinisen parafiinin, annat jäähtyä, siklaat ja harjaat. Kaikkien voiteluvälineiden hankinta on tietysti kallis (200 e), mutta jos meinaa hiihtoa tosissaan harrastaa niin pakollinen, investointi. On olemassa helposti levitettäviä pikaluistovoiteita, mutta niiden lopputulos kelpaa vain satunnaiselle sunnuntaihiihtäjälle.
pohjustusöljy:
http://www.rexskiwax.com/rex2004/index.php?id=products&grpId=3&subId=23
- hiihtelijä
teet ihan turhaa työtä ja tuhlaat myös rahojasi ellet saa voiteita sponsorilta. Luistovoitelua ei harjoituslenkeille tarvitse tehdä kuin noin 100km välein ellei keli olennaisesti muutu. Esim Rexin sinistä käytettäessä (menettelevä kelialue -0...-10C) näin harvemmin tapahtuu. Pitovoitelun kanssa on tarkempaa ja se pitää käytännössä tehdä joka lenkille uudelleen.
- asd
hiihtelijä kirjoitti:
teet ihan turhaa työtä ja tuhlaat myös rahojasi ellet saa voiteita sponsorilta. Luistovoitelua ei harjoituslenkeille tarvitse tehdä kuin noin 100km välein ellei keli olennaisesti muutu. Esim Rexin sinistä käytettäessä (menettelevä kelialue -0...-10C) näin harvemmin tapahtuu. Pitovoitelun kanssa on tarkempaa ja se pitää käytännössä tehdä joka lenkille uudelleen.
no pitäähän se sitten kertoa että olen yksi vauhdin talliurheilijoista eli saan osan voiteista ilmaiseksi ja loput joudun itse ostamaan, mutta hinnat ovat aivan toisenlaiset kuin kaupassa. minulle ei ole oikeutta kertoa tallihintoja. sopimuksen saanti edellyyttää että suksi kulkee ja kovasti.
itse käytän lähes aina alimmaisena voiteena vauhdin perus sinistä, joissain keleissä laitan alle violetin.
en tiedä oletko kilpahiihtäjä tai miten paljon tiedät suksien voitelusta, mutta mitä enemmän jaksat/kehtaat voidella suksia sitä paremmin ne toimivat. suksi imee voiteen paljon paremmin mitä enemmän sitä on voideltu ja se on olennaista kilpahiihdossa.
sanoit toisessa viestissäsi että pikavoiteiden tulos kelpaa vain sunnuntaihiihtelijällä. ei pidä paikkaansa, jos suksien pohjatyöt ovat tehty oikein. viime keväänä tallihenkilökunta testasi ruotsissa uutta Speed Gel vihreä:tä ja totesivat sen kaikkeista luistavimmaksi eräässä kelissä että ei ne pikavoiteet huonoja ole.
voiteluvälineet eivät kyllä lähde alle 200€:lla kaupasta. teline 120€, rauta 60€, 2xharja 30€ on jo 210€, siitä puuttuu aika paljon välineitä. ei taida ihan se 200€ riittää voiteluvälineisiin. en edes viitsi laskea omien välineiden arvoa voiteet sukset sauvat asusteet = pienoinen omaisuus.
ja vielä siitä miksi suksieni voiteluväli on joskus alle 1km: sukseen on tehty kilpavoitelu käyttäen pulveria. jos suksella ei hiihdetä kuin testi niin se on jopa alle 1km. jos sukseen jättää pulverit pohjaan eli ei laita sukseen perusvahaa pohjaan niin suksen pohjat kuivuvat ja menevät piloille. ei pahemmin huvita tahallaan pilata hyviä kisasuksia, osa on sellaisia että kuntohiihtäjä/aktiivi voi vain uneksia niistä eli niitä ei saa kaupasta ostettua eikä niitä tule suomeenkaan paljoa.
rexin pohjustusöljystä minulla ei ole kokemusta eli en sano siitä mitään.
pitovoitelun teen yleensä vanhan päälle eli yksi lisäpinta voidetta riittää hyvin.
jos kaipaat voiteluvinkkejä/kokemuksia ja vauhdin voiteet kelpaavat sinulle niin olen kyllä valmis kertomaan.
anteeksi vaan jos tämä viesti on turhauttava lukea ja jos pahoitat mielesi tästä. - dga
hiihtelijä kirjoitti:
Kyllä asd on ihan oikealla asialla.. harva vaan viitsii pitää välineistään hyvää huolta kun se vaatii paljon aikaa ja työtä. Ja pihistely ja kilpahiihto sopii sitten mahdollisimman huonosti yhteen.. rahanmenoa on turha laskea ei niitä vielä kukaan ole pois lähtiessään mukaansa saanut.
Jos voitelet suksesi vain 100km välein niin ei niitä kapuloita ilman kivihiontaa saa kisakuntoon mikään fakiiri. Kuntoilu ja kilpahiihto on ihan eri asioita eikä kannata sekoittaa keskenään suksihuollonkaan osalta.
Suksesi saattavat luistaa ihan kohtalaisesti kuntoilu tarpeisiin mutta oletko tullut ajatelleeksi että se luistovoide myös suojaa suksen pohjaa? - hiihtelijä
asd kirjoitti:
no pitäähän se sitten kertoa että olen yksi vauhdin talliurheilijoista eli saan osan voiteista ilmaiseksi ja loput joudun itse ostamaan, mutta hinnat ovat aivan toisenlaiset kuin kaupassa. minulle ei ole oikeutta kertoa tallihintoja. sopimuksen saanti edellyyttää että suksi kulkee ja kovasti.
itse käytän lähes aina alimmaisena voiteena vauhdin perus sinistä, joissain keleissä laitan alle violetin.
en tiedä oletko kilpahiihtäjä tai miten paljon tiedät suksien voitelusta, mutta mitä enemmän jaksat/kehtaat voidella suksia sitä paremmin ne toimivat. suksi imee voiteen paljon paremmin mitä enemmän sitä on voideltu ja se on olennaista kilpahiihdossa.
sanoit toisessa viestissäsi että pikavoiteiden tulos kelpaa vain sunnuntaihiihtelijällä. ei pidä paikkaansa, jos suksien pohjatyöt ovat tehty oikein. viime keväänä tallihenkilökunta testasi ruotsissa uutta Speed Gel vihreä:tä ja totesivat sen kaikkeista luistavimmaksi eräässä kelissä että ei ne pikavoiteet huonoja ole.
voiteluvälineet eivät kyllä lähde alle 200€:lla kaupasta. teline 120€, rauta 60€, 2xharja 30€ on jo 210€, siitä puuttuu aika paljon välineitä. ei taida ihan se 200€ riittää voiteluvälineisiin. en edes viitsi laskea omien välineiden arvoa voiteet sukset sauvat asusteet = pienoinen omaisuus.
ja vielä siitä miksi suksieni voiteluväli on joskus alle 1km: sukseen on tehty kilpavoitelu käyttäen pulveria. jos suksella ei hiihdetä kuin testi niin se on jopa alle 1km. jos sukseen jättää pulverit pohjaan eli ei laita sukseen perusvahaa pohjaan niin suksen pohjat kuivuvat ja menevät piloille. ei pahemmin huvita tahallaan pilata hyviä kisasuksia, osa on sellaisia että kuntohiihtäjä/aktiivi voi vain uneksia niistä eli niitä ei saa kaupasta ostettua eikä niitä tule suomeenkaan paljoa.
rexin pohjustusöljystä minulla ei ole kokemusta eli en sano siitä mitään.
pitovoitelun teen yleensä vanhan päälle eli yksi lisäpinta voidetta riittää hyvin.
jos kaipaat voiteluvinkkejä/kokemuksia ja vauhdin voiteet kelpaavat sinulle niin olen kyllä valmis kertomaan.
anteeksi vaan jos tämä viesti on turhauttava lukea ja jos pahoitat mielesi tästä.en mieltäni pahoita, mukava kerrankin lukea asiantuntevaa tekstiä tälläkin palstalla. Itse olen "harrastelijakilpailija". Luistovoitelen tosiaan sukseni noin 100km välein (eli noin kerran viikossa) ja ihan riittävän hyvin ne luistavat. Olen kilpaillut massahiihdoissa ja muutamissa piirikunnallisissa ja ainakin niissä ympyröissä suksien luisto on ihan vertailukelpoinen muihin nähden. Oikeilla kilpahiihtäjillä tilanne varmaan onkin toinen. Kilpailuihin laitan tietysti yleensä perusparafiinien päälle vielä fluoriparafiinin. Koska joudun itse maksamaan voiteeni ja vieläpä opiskelubudjetilla niin pulvereita en käytä koskaan ja fluorinappiakin on pakko käyttää säästeliäästi.
Tuo esittämäni 200 euroa oli vaan arvaus, mutta kyllähän 200 eurolla saa jo aika läjän voitelutarvikkeita kun ostaa kaikki kerralla ja pyytää niistä tarjoushinnan. Hintalappuhinnoista lähtee helposti 20% pois pelkästään tarjoushintaa kysäisemällä. - Joni
hiihtelijä kirjoitti:
en mieltäni pahoita, mukava kerrankin lukea asiantuntevaa tekstiä tälläkin palstalla. Itse olen "harrastelijakilpailija". Luistovoitelen tosiaan sukseni noin 100km välein (eli noin kerran viikossa) ja ihan riittävän hyvin ne luistavat. Olen kilpaillut massahiihdoissa ja muutamissa piirikunnallisissa ja ainakin niissä ympyröissä suksien luisto on ihan vertailukelpoinen muihin nähden. Oikeilla kilpahiihtäjillä tilanne varmaan onkin toinen. Kilpailuihin laitan tietysti yleensä perusparafiinien päälle vielä fluoriparafiinin. Koska joudun itse maksamaan voiteeni ja vieläpä opiskelubudjetilla niin pulvereita en käytä koskaan ja fluorinappiakin on pakko käyttää säästeliäästi.
Tuo esittämäni 200 euroa oli vaan arvaus, mutta kyllähän 200 eurolla saa jo aika läjän voitelutarvikkeita kun ostaa kaikki kerralla ja pyytää niistä tarjoushinnan. Hintalappuhinnoista lähtee helposti 20% pois pelkästään tarjoushintaa kysäisemällä.luistaa minusta hieman paremmin vain 5 kilometriä sitten tasottuu.Johan Lindh antoi tosi yksinkertaiset voiteluohjeet jolla olen saanut suksen toimimaan yksinkertaisesti.
- asd
Joni kirjoitti:
luistaa minusta hieman paremmin vain 5 kilometriä sitten tasottuu.Johan Lindh antoi tosi yksinkertaiset voiteluohjeet jolla olen saanut suksen toimimaan yksinkertaisesti.
hiihtovauhdin ratkaisevat tekijät:
hiihtäjä ~65%
sukset ~30%
voitelu ~5%
vaikka kovalle pakkaskelille (& ilmankosteus alhainen) laittaisi miten paljon vaan fluoria niin suksi menee tod.näk. kovempaa pelkällä matala fluorisella palalla.
aika paljon vaikuttaa miten teet voitelun. meneekö siihen 5min vai 30min.
fluori voiteiden edut tulevat kunnolla esiin vesikelissä, jossa fluorittomattomat eivät mene mihinkään verrattuna fluoriin. - yksinkertainen
Joni kirjoitti:
luistaa minusta hieman paremmin vain 5 kilometriä sitten tasottuu.Johan Lindh antoi tosi yksinkertaiset voiteluohjeet jolla olen saanut suksen toimimaan yksinkertaisesti.
voitelu ohje on? Kiitos sinulle, etukäteen.
- Joni
yksinkertainen kirjoitti:
voitelu ohje on? Kiitos sinulle, etukäteen.
Ensiksi pohjusteparafiini pari kertaa eli sulatus vähän aikaa.7 min jäähdytys ja lisää hieman päälle uudelleen.Ei tarvitse välillä siiklata ja harjata.7 min jälkeen siiklaus harjaus ja sitten sinistä päälle.Sinisen siiklaus lähes heti ja harjaus 7 min kuluttua.Pohjustetta EI tarvitse laittaa kymmeniä kertoja vaikka joku niin väittää(VTT:llä tutkittu)Sinistä ei tarvitse pitkään lämmitellä vaan pari vetoa riittää.Minusta yksinkertaista.Lenkin jälkeen pelkkä harjaus riittää niin kauan kun suksen saa kiiltämään.
- asd
Joni kirjoitti:
Ensiksi pohjusteparafiini pari kertaa eli sulatus vähän aikaa.7 min jäähdytys ja lisää hieman päälle uudelleen.Ei tarvitse välillä siiklata ja harjata.7 min jälkeen siiklaus harjaus ja sitten sinistä päälle.Sinisen siiklaus lähes heti ja harjaus 7 min kuluttua.Pohjustetta EI tarvitse laittaa kymmeniä kertoja vaikka joku niin väittää(VTT:llä tutkittu)Sinistä ei tarvitse pitkään lämmitellä vaan pari vetoa riittää.Minusta yksinkertaista.Lenkin jälkeen pelkkä harjaus riittää niin kauan kun suksen saa kiiltämään.
laitatko aina pohjustusparafiinin ?
itse käytän sitä vain kun saan uudet sukset tai kun sukset tulevat hionnasta, en muulloin.
ainankin kovemmat voiteet imeytyvät pohjaan kiinni niin pahasti 7min jälkeen ettei niitä saa pois kovinkaan helposti ja ne syövät luistoa paljon.
harjaatko sukset ennen lenkkiä tuon voitelun jälkeen ? tuossa on kyllä mielestäni hieman liian nopeasti selitetty ainankin kuntohiihtäjälle voitelu, minäkin jouduin lukemaan oikein ajatuksen kanssa tuon ja toivottavasti ymmärsin sen oikein. jos viitsisit kirjoittaa tuon voiteluohjeen vaihe vaiheelta tänne jotta siitä olisi hyötyä kuntohiihtäjille (esim. sulata X voidetta, anna jäähtyä X min, siklaa, toista edellinen kaksi kertaa sitten tee...). varmasti moni kuntohiihtäjä olisi kiitollinen siitä sinulle. Ja vielä sanoiko Johan minkä voide firman voiteilla tuo olisi hyvä tehdä, minkälainen harja ? - Joni
asd kirjoitti:
laitatko aina pohjustusparafiinin ?
itse käytän sitä vain kun saan uudet sukset tai kun sukset tulevat hionnasta, en muulloin.
ainankin kovemmat voiteet imeytyvät pohjaan kiinni niin pahasti 7min jälkeen ettei niitä saa pois kovinkaan helposti ja ne syövät luistoa paljon.
harjaatko sukset ennen lenkkiä tuon voitelun jälkeen ? tuossa on kyllä mielestäni hieman liian nopeasti selitetty ainankin kuntohiihtäjälle voitelu, minäkin jouduin lukemaan oikein ajatuksen kanssa tuon ja toivottavasti ymmärsin sen oikein. jos viitsisit kirjoittaa tuon voiteluohjeen vaihe vaiheelta tänne jotta siitä olisi hyötyä kuntohiihtäjille (esim. sulata X voidetta, anna jäähtyä X min, siklaa, toista edellinen kaksi kertaa sitten tee...). varmasti moni kuntohiihtäjä olisi kiitollinen siitä sinulle. Ja vielä sanoiko Johan minkä voide firman voiteilla tuo olisi hyvä tehdä, minkälainen harja ?Kauden alussa peruskunnostus ja kilometreistä riippuen kauden aikana.Sininen ei kiinnity liikaa jos sen siiklaa melkein heti.Harjaan sukset kuntoon kun pohjaan on ilmestynyt harmaata.Se ei tarkoita, että voide olisi kokonaan kulunut,vaikka joku sellaistakin väittää.Johan ei suositellut messinkiharjaa aloittelijalle,mutta pari pyyhkäisyä messingillä ja nailonia päälle.Ei kehunut erikseen että meidän voide on parasta(samaa mitä itse käytät)mutta suosin suomalaista.Kannattaa käydä kuuntelemassa jos sattuu paikkakunnalle.Esim. Startin kaverit tuntuvat tekevän hommasta liian vaikeaa ja maksivoivan voidemäärän käyttöä.
- hiihtelijä
Joni kirjoitti:
Kauden alussa peruskunnostus ja kilometreistä riippuen kauden aikana.Sininen ei kiinnity liikaa jos sen siiklaa melkein heti.Harjaan sukset kuntoon kun pohjaan on ilmestynyt harmaata.Se ei tarkoita, että voide olisi kokonaan kulunut,vaikka joku sellaistakin väittää.Johan ei suositellut messinkiharjaa aloittelijalle,mutta pari pyyhkäisyä messingillä ja nailonia päälle.Ei kehunut erikseen että meidän voide on parasta(samaa mitä itse käytät)mutta suosin suomalaista.Kannattaa käydä kuuntelemassa jos sattuu paikkakunnalle.Esim. Startin kaverit tuntuvat tekevän hommasta liian vaikeaa ja maksivoivan voidemäärän käyttöä.
siis onko todellakin niin että sininen pitää siklata "melkein heti"? Lämpimänäkö? Ja harjaus sitten 7min kuluttua?
Itse olen antanut sinisen jäähtyä ja imeytyä noin 10min ennen siklausta ja harjausta. Kieltämättä se välillä lohkeilee siklatessa varsinkin jos voidetta on sulattanut turhan paksun kerroksen suksen pohjaan.
Startin miehistä olen kyllä Jonin kansa ihan samaa mieltä. - Joni
hiihtelijä kirjoitti:
siis onko todellakin niin että sininen pitää siklata "melkein heti"? Lämpimänäkö? Ja harjaus sitten 7min kuluttua?
Itse olen antanut sinisen jäähtyä ja imeytyä noin 10min ennen siklausta ja harjausta. Kieltämättä se välillä lohkeilee siklatessa varsinkin jos voidetta on sulattanut turhan paksun kerroksen suksen pohjaan.
Startin miehistä olen kyllä Jonin kansa ihan samaa mieltä.Muutama minuutti riittää,jos lohkeaa on jo ehtinyt liikaa jäähtyä.Eikä tarvitse pitkään sulatella vaan yksi tai kaksi vetoa riittää.Tämän varmistin myös maajoukkueen Lindelliltä kun oli Retaik Parkissa esittelemässä.
- asd
Joni kirjoitti:
Muutama minuutti riittää,jos lohkeaa on jo ehtinyt liikaa jäähtyä.Eikä tarvitse pitkään sulatella vaan yksi tai kaksi vetoa riittää.Tämän varmistin myös maajoukkueen Lindelliltä kun oli Retaik Parkissa esittelemässä.
olen kyllä samaa mieltä kanssasi Joni, halusin vain varmistaa että ymmärrät asian, jonka näyt tekevän todella hyvin.
mitä kovempaa voide on sitä lämpimämpänä se pitäisi ottaa pois eli älä missään tapauksessa anna vihreän [-8°...-25°C] voiteen olla pohjassa yli 7min, koska sen jälkeen et saa voidetta enää suksen pohjasta pois muulla kuin viemällä sukset hiontaan. vihreä voitelun välissä estää hyvin kosteuden imeytymisen sukseen. - Viestiketjunaloittaja
dga kirjoitti:
Kyllä asd on ihan oikealla asialla.. harva vaan viitsii pitää välineistään hyvää huolta kun se vaatii paljon aikaa ja työtä. Ja pihistely ja kilpahiihto sopii sitten mahdollisimman huonosti yhteen.. rahanmenoa on turha laskea ei niitä vielä kukaan ole pois lähtiessään mukaansa saanut.
Jos voitelet suksesi vain 100km välein niin ei niitä kapuloita ilman kivihiontaa saa kisakuntoon mikään fakiiri. Kuntoilu ja kilpahiihto on ihan eri asioita eikä kannata sekoittaa keskenään suksihuollonkaan osalta.
Suksesi saattavat luistaa ihan kohtalaisesti kuntoilu tarpeisiin mutta oletko tullut ajatelleeksi että se luistovoide myös suojaa suksen pohjaa?ole ajatellut. Koska on ensimmäiset sukset sitten ala-asteen. Siksi täällä kyselenkin, mutta ei kyllä tunnu löytyvän mitään vakio ratkaisua.
- dga
Viestiketjunaloittaja kirjoitti:
ole ajatellut. Koska on ensimmäiset sukset sitten ala-asteen. Siksi täällä kyselenkin, mutta ei kyllä tunnu löytyvän mitään vakio ratkaisua.
Kannattaa tutustua jonkin voidevalmistajan tuotteisiin ja unohtaa muut niin ei mene sekaisin ja oppii tuntemaan ko. voiteiden ominaisuudet.
Itse olen käyttänyt Swixin voiteita lähes koko hiihtourani ajan ja jos jotakin perusvahaa hakee niin lenkkillä olen yleensä käyttänyt LF6 matalafluorista (sininen). Kelialue on -6- -12 mutta toimii ihan hyvin jo pikkupakkasilla ja kestää hyvin kulutusta. Ja soveltuu sikälikin hyvin että käytetään usein kilpavoitelun pohjana.
Luultavasti on ihan sama minkä merkkistä vahaa pohjaan laitat mutta siniset ovat luultavasti kovuudeltaan sopivia hyvinkin erilaisiin lämpötiloihin. Ihan perus-fluorittomat sopii hyvin ja tietenkin voit kokeilla tuleeko matalafluorisilla parempi luisto.. ne eivät vielä ole ihan järkyttävän hintaisiakaan.
Tämän kovuusluokan voiteet kannattaa siklata kädenlämpöisiksi jäähdytettyinä ja hyvä harjaus päälle niin menoa ei sitten jarruta yhtään mikään.. paitsi ehkä räntäsade ;)
Eipä sitten muuta kun liukkaita latuja..
- ViestiKetjunAloittaja
kaikille vastanneille. Tarvikkeiden hankkiminen menee kuitenkin tammikuulle ja voitelu myös. Ilmoitan myös palstalle lopputuloksen!
Jos ongelmia kyseisenä ajan kohtana ilmenee niin tiedän ainakin mistä voin kysyä neuvoa.
Millaisia matkoja te olette hiihtäneen harrastuksen aloittaessa? Itse toisesta kerrasta 15km-? Mutta toivoisin että hiihto intoni ei hellittäisi.- asd
nopeasti voisin suositellaa sinulle hiihtolenkin max. pituudeksi 20km, mutta jos lähdet laturetkelle niin matka voi olla pidempi koska laturetkillä vauhti on hiljaista. Liian pitkät lenkit vetävät ruumiin jumiin, jos ei tee lihashuoltoa, ja väsyksiin. itse hiihtelen 15km-40km lenkkejä, mutta en hiihdä lenkkejä matkan mukaan vaan ajan. eilenkin suunnitelma oli hiihtää hiljaa 2½h niinkuin teinkin ja matkana hiihdin 32km. ei kovinkaan kovaa minulle. viime vuonna hiihdin 30km kisan ja aikaa meni muistaakseni alle 1½h, eikä ollut vielä "lentokeli". kun oloitin hiihdon niin matkat taisivat olla 100m-1km, joskus silloin pienenä, mutta kun oloitin kunnolla reenaamaan niin matkat olivat ~15km-25km.
kyllä täältä saa kysyä neuvoa ihan vapaasti ja ainankin minä koetan neuvoa parhaani mukaan, mikäli vain jaksan/ehdin lukemaan tätä palstaa.
- Netti-Nörtti
löyty tällänen sivu kuin:
http://www.rex.fi/rex2004/index.php?id=guides
aika hyviä neuvoja.- asd
tuolta löytyy toisen voidemerkin sivut, löytyy mm. kisaraportit, voiteluvinkit, kaikkea yleistä voitelusta ja "voitelukone"
- asd
http://www.vauhtispeed.fi/fin/vauhti.htm
tuolta löytyy toisen voidemerkin sivut, löytyy mm. kisaraportit, voiteluvinkit, kaikkea yleistä voitelusta ja "voitelukone" - perus voitelu
asd kirjoitti:
http://www.vauhtispeed.fi/fin/vauhti.htm
tuolta löytyy toisen voidemerkin sivut, löytyy mm. kisaraportit, voiteluvinkit, kaikkea yleistä voitelusta ja "voitelukone"oppi mennyt päähän, mutta sellanen asia askarruttaa. Millon pitää tehdä uusi parafiini käsittely? Liikkeessä sanottiin, että kestäisi 500km? Mutta nytten 130km mennyt ja pohjat näyttävät jo aika valmiilta kauralta. Koska etelä-suomen ladut ovat aika jäisiä.
- dga
perus voitelu kirjoitti:
oppi mennyt päähän, mutta sellanen asia askarruttaa. Millon pitää tehdä uusi parafiini käsittely? Liikkeessä sanottiin, että kestäisi 500km? Mutta nytten 130km mennyt ja pohjat näyttävät jo aika valmiilta kauralta. Koska etelä-suomen ladut ovat aika jäisiä.
Jäätiköllä voiteet kuluu nopeasti. Nyt suosittelen että pyyhit suksen pohjan puhtaaksi karhunkielellä (siivoukseen tarkoitettu hieno karhunkieli kelpaa hyvin tähän käyttötarkoitukseen) jotta lika ja vanhat voiteen jämät lähtisi pois. Sitten vaan uusi vaha pohjaan (hyvä ratkaisu laittaa jotakin sinistä) ja siklaus harjaus ja eikun menoksi.
Tämä siis luistovoitelusta..
- Ekat voitelut
saan pitoteipin pois? Saako koko käsittelyn hoitaa kotona vai lähteekö siitä hajusta taju pois? Mihin mahdollinen jätteiden kadotus?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1103277GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431187- 831172
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531112Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351062- 60978
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn27890- 67878
- 53877
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39872