Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Ulkona myöhään lapset

Salasanaonparas

Miksi nuoret ovat myöhään ulkona? Asiahan minulle kuulu mutta eikös olisi hyvä olla koti tulo aika.

Toinen ihmettelyni asia on että miten jotkut uskaltavat pienen lapsen antaa yksin liikkua kauas koti pihalta..

13

99

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niintyhjää

      Taas yksi kuvitteellinen kirjoitus. Jos kirjoituksesi koskisi aitoa tilannetta, siinä olisi "nuoret" sanan tilalla ikä tai ikähaarukka. Samoin "pienen lapsen" tilalla olisi kyseisen lapsen ikä.
      Mutta kun ei. Kunhan kirjoittelet paremman tekemisen puutteessa.

      • Salasanaonparas

        Nuoret 12 v

        Pieni lapsi alle koulu ikäinen maksimissaan ehkä 5 vuoden ikäinen


      • Salasanaonparas
        Salasanaonparas kirjoitti:

        Nuoret 12 v

        Pieni lapsi alle koulu ikäinen maksimissaan ehkä 5 vuoden ikäinen

        En viitsinyt laittaa tarkemmin mutta laitan älä sit hauku että olen rasisti koska esimerkiksi tapaus koskee minun naapureitani jossa alle koulu ikäinen saa yksin liikkua jopa puistoon tai autotien pyörällä ylittää yksin. Puuttua en voi asiaan koska silloin en ymmärtäisi heidän kulttuuria...


      • onolopikuja
        Salasanaonparas kirjoitti:

        En viitsinyt laittaa tarkemmin mutta laitan älä sit hauku että olen rasisti koska esimerkiksi tapaus koskee minun naapureitani jossa alle koulu ikäinen saa yksin liikkua jopa puistoon tai autotien pyörällä ylittää yksin. Puuttua en voi asiaan koska silloin en ymmärtäisi heidän kulttuuria...

        Diipa daapa. Jos et voi puuttua, ei ole ongelmaakaan.
        Osta itsellesi vaikka vohvelirauta ja mieti mihin sitä voisi käyttää. Vihje: Sillä ei kannata kihartaa hiuksia.


      • Salasanaonparas

        Miten puuttua ku naapurit eivät puhu suomea? Hetkinen eikö ketään oikeasti vaivaa että ton ikäinen on yksin liikkeellä?


      • vaivaataikinaa
        Salasanaonparas kirjoitti:

        Miten puuttua ku naapurit eivät puhu suomea? Hetkinen eikö ketään oikeasti vaivaa että ton ikäinen on yksin liikkeellä?

        Muuttuuko asia vaivaamisella?


      • hanki.elämä
        Salasanaonparas kirjoitti:

        En viitsinyt laittaa tarkemmin mutta laitan älä sit hauku että olen rasisti koska esimerkiksi tapaus koskee minun naapureitani jossa alle koulu ikäinen saa yksin liikkua jopa puistoon tai autotien pyörällä ylittää yksin. Puuttua en voi asiaan koska silloin en ymmärtäisi heidän kulttuuria...

        Tää tyyppi vaan provoaa tai on tyhmä tai molempia, mut kuule kyttääjämummo oot ihan oikeessa siinä, ettei asia kuulu sulle.


      • ttwetrye
        Salasanaonparas kirjoitti:

        Miten puuttua ku naapurit eivät puhu suomea? Hetkinen eikö ketään oikeasti vaivaa että ton ikäinen on yksin liikkeellä?

        Ei kiinnosta, ratkaise itse oma ongelmasi


    • Ninettee

      Opettelisit ensiksi edes kirjoittamaan, ennen kun alat puhua kotiintuloajoista mitään. :p

      Itse olen nyt 20v nainen ja olen myös vapaankasvatuksen tulos.. Mulla ei siis koskaan ollut mitään rajoja yms. Lapsia mulla ei kyllä vielä ole, mutta vauvakuumeilen. :)

      Aion olla omille lapsilleni tiukempi ja rakastavampi vanhempi, mitä omani olivat mulle.

      Nuorille, eli 13v täyttäneille ja siitä ylöspäin, suosisin tälläisiä kotiintuloaikoja:

      Arkisin jos läksyt on tehty niin kotiin klo 20. Jos koulusta on suoraan lähdetty kaverille tai muuta vastaavaa ja läksyt tekemättä, kotiin viim. Klo 18 ja siitä suoraan tekemään läksyjä nii ne on tehtynä ilta kaheksaan mennessä kun sen jälkeen rupeaa olemaan jo niin väsynyt ettei jaksa läksyihin keskittyä. Viikonloppuisin kotiin klo 22. ( 13-14vuotiaalle nämä kotiintuloajat.)

      15-vuotiaalla arkisin samat kotiintuloajat kuin ylempänä. Viikonloppuisin saa olla vähän pidempään, viikonloppuisin kotiintuloaika on klo 23.

      16-17v, voi asua jo omassa osoitteessa, joten sillon huolehtii myös omista kotiintuloajoistaan ja uskon että on aivan tarpeeksi kypsä siihen, jos on fiksumpi nuori ja hyvin kasvatettu. Jos asuu kuitenkin vielä kotona, niin pyritään siihen että ois arkena edelleen ajoissa kotona ja huolehtii myös sopivan ajan opiskelulle. Viikonloppuisin ei kotiintuloaikoja. Mutta vanhempien on hyvä kuitenkin tietää missä päin liikkuu ja minkälaisissa porukoissa.

      Näissä kotiintuloajoissa mä en rupeis ees joustamaan, ellei oo jotain speciaalimpaa menoa tiedossa, silloin voidaan asiasta neuvotella, mutta mä uskon että olen sopivan rento, mutta myös huolehtivainen mutsi just näin! :)

    • djjidkfjjeiosp

      Nuoret on nykyään niin myöhään ulkona kun ei ole muutakaan tekemistä. Liikunnallisia harrastuksia harvasella ja läksyt nykyään niin helppoja ettei niitä periaatteessa edes ole. Ei seurata enään tv:stä salkkareita tai putousta tms. Harvanen saa kannustusta terveellisempään elämän rytmiin. Sitte valitetaan lasusta kun on oma masentunut tupakkaa ja röökiä vetävä nuori huostaanotettu.

    • Bathsuua

      Minusta nyt tuntuu pahalta kun joku vanha ihminen huolissaan
      lapsista, ja 20 vuotias kirjoittaa "opettelisit ensiksi edes kirjoittamaan, ennenkuin alat puhua kotiintuloajoista" ?
      Ensinnäkin 20 vuotiaan tulisi teititellä, ja olla kunnioittava

    • Näin_täällä

      Itse olin nuorena monesti myöhään ulkona. Pihalla touhuttiin samanikäisten kanssa, sit vähän myöhemmin hilluttiin kaupungilla.
      Tarhassakin kävin yksin, 2km matka kaupungin keskustaan. Mutta ajat oli eri, se oli 70-lukua.

    • I1998

      No voi anteeksi jos mun koulu loppuu joskus klo. 18.00 ja seuraava bussi tulee klo.20.00.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2033
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1642
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1470
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1357
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. 52
      1228
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe