Hieronnasta apua todella tiukkoihin jalkoihin?

jumissa

Tuli tuossa mieleen, että voisikohan hierojalla käynti laukaista todella pahat jumit jaloista. Itsellä ollut jumissa oikeastaan aina syntymästä asti ja nyt ikää 18v. Venyttelemällä olen hieman saanut paremmaksi mutten kunnolla. Jos jokin hieronta auttaa niin mikäköhän? Urheiluhieronta vai? Ja fiittääkö yksi kerta ja kuinka kipeään mahtaa käydä?

5

208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kunnollinen venyttely ennen ja jälkeen treenien/suoritusten auttaa melko hyvin jo sinällään, mutta jos jalkasi ovat kunnolla "jumissa" suosittelen kunnollista hierojaa. Keskustele hierojasi kanssa siitä mikä sulla suurin ongelma on ja miten hieroja voisi siinä auttaa sua. Yhdessä varmasti löydätte hyvän ratkaisun asiaan. Ja ihmisillä on kummallinen käsitys hieronnasta eli usein luullaan tai uskotaan että jo kertakäynti hierojalla auttaa. Mutta valitettavasti tuo ei ole totta. Jos lihakset ovat kunnolla jumissa, silloin tulee käydä usein hierojalla, sopivin väliajoin. Itse suosittelen asiakkaalle viikottaista käyntiä alkuun ja ainakin 5-10 käyntiä jotta nähdään kunnolla hieronnan hyödyt. Hieronnan jälkeen en suosittele menemään treeneihin tai raskaaseen työhön, mutta esim sauna tai kuuma kylpy rentouttaa illalla kivasti.

      • Osaavan hierojan käsistä on hyvä lähteä liikenteeseen ja hän ohjaa sut kyllä (toivottavasti) tarvittaessa eteenpäin, jos tarvetta on fysioterapialle tms.

        Kaikesta muusta olen Hoitsukundin kanssa samaa mieltä, mutta kunnollinen venyttely ennen treeniä ei ole suositeltavaa. Pikemminkin lihakset tulisi valmistella/lämmitellä suoritusta varten, mielellään suoritusta vastaavilla liikkeillä, mutta pienemmällä intensiteetillä ja voimalla kuin varsinainen suoritus.

        Suomessa terveydenhuollon ammattihenkilö on virallisesti Koulutettu hieroja, joten hierontaterapeutti tai urheiluhieroja ei ole Valviran rekisterissä. Toisaalta jos on hommansa osaava, niin sillä ei sinällään ole merkitystä asiakkaan kannalta.

        Se onko kyseessä millainen hieronta, riippuu yksinomaan hierojasta. Urheiluhieronta ja klassinen hieronta eivät tekniikoiltaan poikkea toisistaan juuri millään tavalla. Hierojan tietämys, kokemus ja osaaminen sekä lisäkoulutukset ovat tärkeässä roolissa aina.


      • Caroluss

        Ehdottomasti riippuu kuka hoitaa. Valviran rekistereillä ja muilla nimikkeillä ei ole mitään merkitystä. Monesti itseoppinut on ollut huomattavasti parempi kuin koulutettu. 2-3 kertaa pitäisi riittää. Hoito ei myöskään saa sattua. Kun tekniikka loppuu käytetään voimaa. Näin käy yleensä perus hierojilla/urheiluhierojilla. Suomalaisilla on ihmeellinen käsitys että mitä enemmän tuntuu se tehokkaampaa. Sori, olette väärässä. Kipu ei korreloi tehoon.


    • Caroluss on tavallaan oikeassa. Hyvän hierojan ei välttämättä tarvitse olla kouluja käynyt. Hyviä hierojia on myös kouluttamattomissa. Itselläni kokemusta hierojasta ulkomailla joka tulee hotelliin hieromaan ja hieroo 1,5h todella hyvin vaikka ei ole täysin ammattilainen. Juteltiin siinä hieronnan ajan ja kertoi oppineensa taidot isovanhemmiltaan joilla myös ollut taito hieroa ja oman työnsä ohella ovat hieroneet "melkein aina" kuten hän ilmaisi asian. Hän kertoi mumminsa olleen myös jäsentenkorjaaja. Olen samassa maassa käynyt ammattilaisen vastaanotoillakin, mutta ehdottomasti koin tämän ei-ammattilaisen käsittelyn parhaimmaksi. Samoin kokeillut esim Bulgariassa ja Thaimaassa rannoilla liikkuvia kiertäviä hierojia, joista osa tekee työnsä todella hyvin, osa vain näennäisesti hieroo.

    • Kuten jo sanoinkin, ettei koulutus välttämättä asiakkaan kannalta aina ole oleellinen asia. Kunhan kaverilta löytyy toiminimi ja verotukselliset asiat ovat hanskassa, niin kyllähän kädentaitojaan kannattaa harjoittaa! (YTJ:stä voi muuten tsekata tämän puolen).

      Itse kuitenkin lähtökohtaisesti luotan ainakin pk-seudun julkisten oppilaitosten tuottamaan hieroja-materiaan, jonka olen itse todennut suorittamalla hierojan erikoisammattitutkinnon osioita samassa ryhmässä, jossa valmistuu nyt hierojan ammattitutkintoon opiskelevia tulevia koulutettuja hierojia.

      Koen myös että tukemalla sitä "oikeaa ja virallista" ammattikuntaa saan myös työlle jonkin sortin kuluttajan suojan, sillä jotain he ovat tehneet, ainakin nykyään, että näytöistä ovat läpi päässeet.

      Lähtökohtaisesti nykyään koulutetut hierojat ovat osoittaneet sellaiset tiedot ja taidot alalla, että heidät on hyväksytty Terhikki-rekisteriin ja saaneet oikeuden käyttää tuota nimekesuojattua koulutetun hierojan titteliä.

      Heillä on oltava myös lakisääteinen potilasvakuutus, joka korvaa hekilövahinkoja, vaikka harvassa taitavat olla ne kerrat, jolloin ko. vakuutusta olisi hierontahoidon tiimoilta tarvittu.

      Valvira myös valvoo heidän toimintaansa (ilmoitusten perusteella) eli jos toiminta on epäasianmukaista voi tulla sanktioita tai titteli voi lähteä kokonaan veks.

      Jos taas olet hierontaterapeutti tai urheiluhieroja, niin eipä sulta kukaan titteliä vie mihinkään ja kun olet tarpeeksi töpeksinyt, niin ainahan voi vaihtaa markkinointi-, toimi- tai omaa nimeä. :)

      Joka tapauksessa sen oikean hierojan tai terapeutin sekä hoitomuodon löytäminen saattaa joskus olla todella kiven alla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6560
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2634
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2210
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1886
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1661
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1457
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe