Kuinka usein kani pitää madottaa jos se viettää ainoastaan kesän ulkona???? Mistä kanin matolääkettä saa??? Auttakaa... Pian...
Kanin madotus, apua!
7
3091
Vastaukset
- Elli
Yleensä kani madotetaan keväisin ja syksyisin. Sisäkanejakin madotetaan. Tuodaanhan niille esim. heinää ja keppejä ulkoa ja aina ei tiedä mitä niissä on. Matolääkettä saa apteekeista, joissa on omat hyllyt eläinlääkkeille. Esim. Axilur on hyvä merkki. Ohjeet on yleensä paketeissa.
- SilverFox
Tietääkseni paras matolääke kaneille on Flubenol-pasta, annostus on kaksi mitta asteikkoa painokiloa kohden. Eli yksi mittaasteikko Flubenol ruiskussa on 1kg, kanille joka painaa esim. 3kg. annetaan siis kuuden kilon annos.
Tämä on varmaa tietoa. (Kaneja ja Marsuja olen madottanut)
- Sipsu
Minun mielipide taas on, että syksyllä riittää, jos ei syötä sille käsittelemättömiä luonnontuotteita. Axsilur ja flubenol ovat molemmat menettäneet tehoaan, joten suosin Stronghold-valeluliuosta. Enkö tästä jo jossain ed. ketjussa puhunut?
Stronghold on liuos, joka velellaan kanin niskaan, se tappaa sisä- ja ulkoloiset, ja koska se vaikuttaa kuukauden, myös matojen koteloituneet toukkamuodot kuolee. Muut lääkkeet eivät koteloihin välttämättä pure. Lisäksi Stronghold on järkyttävän helppo omistajalle ja kanille muihin monen päivän kuureihin verrattuna. Sitä saa eläinlääkäriltä.- kanitar
Kauheata, mutta en ole tiennyt, että kanillakin voi olla matoja, joita ei voinnista huomaa. En ole koskaan madottanut kaniani, ja kyllä se on saanut olla ulkona ja kaivaa multaa ja syödä tuoretta...no voikukkaa (vaikka runsas ja komea) en ole koskaan ottanut ojien varsilta (koirankakan takia)...mutta muuta tuoretta omasta pihasta.
Miten madot näkyy? Ja pitääkä madottaa, vaikka ei ikinä ole ollut 6 vuoteen sairas? - Hermanni
kanitar kirjoitti:
Kauheata, mutta en ole tiennyt, että kanillakin voi olla matoja, joita ei voinnista huomaa. En ole koskaan madottanut kaniani, ja kyllä se on saanut olla ulkona ja kaivaa multaa ja syödä tuoretta...no voikukkaa (vaikka runsas ja komea) en ole koskaan ottanut ojien varsilta (koirankakan takia)...mutta muuta tuoretta omasta pihasta.
Miten madot näkyy? Ja pitääkä madottaa, vaikka ei ikinä ole ollut 6 vuoteen sairas?Tehokkain matolääke on Axilur 250 mg.
Annostus 20 mg/kg, eli noin 1/10 tbl/kanikilo (voi antaa vähän reilummin, että ainakin annostettu määrä menee kurkusta alas).
Tabeltista lohkaistaan sopiva pala, murskataan ja sekoitetaan veteen. Mössö neulattomalla ruiskulla suuhun.
Stronghold-nesteestä tai Ivomec-loishäätöpiikistä ei apua (ainakaan kanin kihomatoon).
Kania ei periaatteessa tarvitse madottaa ellei oireita ole, mutta jos sen haluaa tehdä, niin syksyllä kun ei enää ulkoilla / tuoda ulkoa syömistä. - Jopikani
Hermanni kirjoitti:
Tehokkain matolääke on Axilur 250 mg.
Annostus 20 mg/kg, eli noin 1/10 tbl/kanikilo (voi antaa vähän reilummin, että ainakin annostettu määrä menee kurkusta alas).
Tabeltista lohkaistaan sopiva pala, murskataan ja sekoitetaan veteen. Mössö neulattomalla ruiskulla suuhun.
Stronghold-nesteestä tai Ivomec-loishäätöpiikistä ei apua (ainakaan kanin kihomatoon).
Kania ei periaatteessa tarvitse madottaa ellei oireita ole, mutta jos sen haluaa tehdä, niin syksyllä kun ei enää ulkoilla / tuoda ulkoa syömistä.Itse suosittelen myös Hermannin sanomaa Axiluria.
Itse annan sen vahvempana muotona, niin ei tarvitse tapella kanin kanssa paria päivää enempää. (Koska harva kani matolääkkeen innolla ottaa)
Ja sitten eläinlääkärit yleensä suosittelet että matolääkettä aina vaihtaisi välillä, koska eri matolääkkeet "torjuvat" eri matoja. - Hermanni
Jopikani kirjoitti:
Itse suosittelen myös Hermannin sanomaa Axiluria.
Itse annan sen vahvempana muotona, niin ei tarvitse tapella kanin kanssa paria päivää enempää. (Koska harva kani matolääkkeen innolla ottaa)
Ja sitten eläinlääkärit yleensä suosittelet että matolääkettä aina vaihtaisi välillä, koska eri matolääkkeet "torjuvat" eri matoja.Meinas unohtua. Axiluria siis pitää antaa viiden päivän kuuri putkeen. Kuurin kesto on oleellinen.
Tabletin vahvuushan vain määrittää minkä suuruinen osa siitä pitää antaa. Se, että antaa reilummin kahtena päivänä, ei korvaa viiden päivän satsia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324521Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152528Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252395Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su532248- 321747
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321571Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731486- 661284
- 821241
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?401144