ajureiden lataus

mistäkannattaa

Kannattaako ajurit esim. näytönohjaimeen ladata emolevyn valmistajan sivuilta vai suoraan Intelin sivulta. Kyseessä Intel HD 4600 näytönohjain. Intelin sivu tarjoaa vähän uudempaa versiota, onko kyseessä sama ajuri.

20

340

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fdsafdsa

      Uudempi ellei ole läppäri jossa vuorotellaan kahden kortin välillä.

    • sieltäaina

      Intelin sivuilta. Muuten ei saa uusinta..

    • Emolevyn valmistajan sivuilta niin on se valmistaja testannut kyseisen version yhteensopivaksi.

      • fdsafdsa

        Emolevyllä ei ole mitään tekemistä Intelin prosessoriin integroidun näytönohjaimen kanssa. Ajuri kannattaa ladata Intelin sivuilta, ellei kyseisessä tietokoneessa ole kahta näytönohjainta, joiden välillä järjestelmä hyppii rasituksen mukaan. Näissä hybridiviritelmissä kannattaa mennä laitevalmistajan (valmiita tietokoneita) ajureilla.


      • mistäkannattaa

        Kyseessä on i7 prosessori jossa integroitu näytönohjain ja siis pöytäkoneesta kyse. Ei ole erillistä näytönohjainta vain tuo prosessorin oma eli siis lataan intelin sivulta.


      • fdsafdsa

        Näin minä tekisin, ellet käytä mitään koneen valmistajan omaa automaattipäivityssoftaa.


      • vainvanhoja
        fdsafdsa kirjoitti:

        Näin minä tekisin, ellet käytä mitään koneen valmistajan omaa automaattipäivityssoftaa.

        Joka taas ei löydä uusia versioita..


      • M-Kar
        vainvanhoja kirjoitti:

        Joka taas ei löydä uusia versioita..

        Lataa sitten sieltä valmistajan sivulta.

        Sillä ei sitten ole väliä vaikka Intelillä olisi uudempi versio ajurista ellei valmista ja ole testannut sitä yhteensopivaksi.


      • fdsafdsa

        Yhteensopivaksi minkä kanssa? Intelin ajuri on varmasti yhteensopiva Windowsin kanssa, Intelin näytönohjaimen kanssa, joka taas on Intelin prosessorin kanssa yhteensopiva ja Intelin piirisarjan kanssa (emolevyn).


      • fdsafdsa kirjoitti:

        Yhteensopivaksi minkä kanssa? Intelin ajuri on varmasti yhteensopiva Windowsin kanssa, Intelin näytönohjaimen kanssa, joka taas on Intelin prosessorin kanssa yhteensopiva ja Intelin piirisarjan kanssa (emolevyn).

        Emolevyn kanssa.

        Vaikka on se Intelin piirisarja niin älä odota liikoja, että rev.a on 1:1 sama kuin rev.b ja se eri versiota oleva ajuri voi aiheuttaa ongelmia.

        Ronkkii sitten sitä ajuria uudemmaksi mikäli se versio mikä siinä on, aiheuttaa jotain ongelmaa. Ei kannata turhaan ehjää käydä korjaamaan.


      • fdsafdsa

        "Vaikka on se Intelin piirisarja niin älä odota liikoja, että rev.a on 1:1 sama kuin rev.b ja se eri versiota oleva ajuri voi aiheuttaa ongelmia."

        Intelin näytönohjaimen ajuri tietylle näytönohjainpiirille on aivan sama emolevyn piirisarjasta riippumatta. Ylipäätään nykyään on unified driverit melkein, ellei jopa kaikilla valmistajilla.


      • jotaisevaikuttaa

        On emolevyllä jotain tekemistä tuon intel näytönohjaimen kanssa kun maksimi resoluutiot ja maksimi muistin määrä erilaisia eri emolevyjen kesken samalla prosessorilla.


      • fdsafdsa

        Resoluutioerot johtuvat liitäntästandardista, eli onko Displayport, HDMI vai VGA jne. Muistimäärän rajoituksen syytä en tiedä, mutta sekään ei vaikuta näytönohjaimen ajureihin. Intelillä nyt vaan ei kertakaikkiaan ole eri näytönohjainajuripaketteja erikseen.


      • jotaisevaikuttaa
        fdsafdsa kirjoitti:

        Resoluutioerot johtuvat liitäntästandardista, eli onko Displayport, HDMI vai VGA jne. Muistimäärän rajoituksen syytä en tiedä, mutta sekään ei vaikuta näytönohjaimen ajureihin. Intelillä nyt vaan ei kertakaikkiaan ole eri näytönohjainajuripaketteja erikseen.

        Ei johdu pelkästään siitä. Osa antaa hdmi 4k resoluutiota ja osa vaan 1920x1200 maksimissaan. Eli siis tarkoittaa käytännössä sitä että emolevyllä on jotain muutakin merkitystä prosessoriin integroidun näytönohjaimen kanssa kuin "tarjota liittimet".


    • win_antiikkia

      Antiikkisiin järjestelmiin pitää ajurit ladata. Nykyaikaisissa käyttöjärjestelmissä on ajurit olleet ytimessä jo vuosia valmiina.

      • nooan_aikainen_linuks

        Eihän tuo pidä paikkaansa. Ei oo wlanin (broadcom b43) ajuria ainakaan mintissä eikä missään muussakaan linuksissa. Ja asennus on sitten ihan sattumankauppaa, johonkin onnistuu jos hyvin sattuu, mutta vaatii joskus mitä ihmeellisimpiä koodeja ja taikasanoja että saapi onnistumaan.


      • HataMari
        nooan_aikainen_linuks kirjoitti:

        Eihän tuo pidä paikkaansa. Ei oo wlanin (broadcom b43) ajuria ainakaan mintissä eikä missään muussakaan linuksissa. Ja asennus on sitten ihan sattumankauppaa, johonkin onnistuu jos hyvin sattuu, mutta vaatii joskus mitä ihmeellisimpiä koodeja ja taikasanoja että saapi onnistumaan.

        Sitten on parempi että sinä käytät vaikka Maccia niin saat sopivan firmwaren.


      • nooan_aikainen_linuks kirjoitti:

        Eihän tuo pidä paikkaansa. Ei oo wlanin (broadcom b43) ajuria ainakaan mintissä eikä missään muussakaan linuksissa. Ja asennus on sitten ihan sattumankauppaa, johonkin onnistuu jos hyvin sattuu, mutta vaatii joskus mitä ihmeellisimpiä koodeja ja taikasanoja että saapi onnistumaan.

        Kas, Jallu ei ymmärrä firmwaren ja ajurin eroa, mutta näitä "asiantuntijalausuntoja" syntyy silti. Se firmware asennetaan Ubuntussa yhdellä komennolla.


    • minnikupla11

      Jos kone toimii moitteetta ei tarvitse päivitellä suotta ajureita.wanha viisaus.

      • toisaaltanäin

        Totta sekin ellei ajurit paranna suorituskykyä jne..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1238
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      904
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      90
      845
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      21
      786
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      712
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      603
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      117
      530
    Aihe