Kannattaako ajurit esim. näytönohjaimeen ladata emolevyn valmistajan sivuilta vai suoraan Intelin sivulta. Kyseessä Intel HD 4600 näytönohjain. Intelin sivu tarjoaa vähän uudempaa versiota, onko kyseessä sama ajuri.
ajureiden lataus
20
340
Vastaukset
- fdsafdsa
Uudempi ellei ole läppäri jossa vuorotellaan kahden kortin välillä.
- sieltäaina
Intelin sivuilta. Muuten ei saa uusinta..
Emolevyn valmistajan sivuilta niin on se valmistaja testannut kyseisen version yhteensopivaksi.
- fdsafdsa
Emolevyllä ei ole mitään tekemistä Intelin prosessoriin integroidun näytönohjaimen kanssa. Ajuri kannattaa ladata Intelin sivuilta, ellei kyseisessä tietokoneessa ole kahta näytönohjainta, joiden välillä järjestelmä hyppii rasituksen mukaan. Näissä hybridiviritelmissä kannattaa mennä laitevalmistajan (valmiita tietokoneita) ajureilla.
- mistäkannattaa
Kyseessä on i7 prosessori jossa integroitu näytönohjain ja siis pöytäkoneesta kyse. Ei ole erillistä näytönohjainta vain tuo prosessorin oma eli siis lataan intelin sivulta.
- fdsafdsa
Näin minä tekisin, ellet käytä mitään koneen valmistajan omaa automaattipäivityssoftaa.
- vainvanhoja
fdsafdsa kirjoitti:
Näin minä tekisin, ellet käytä mitään koneen valmistajan omaa automaattipäivityssoftaa.
Joka taas ei löydä uusia versioita..
vainvanhoja kirjoitti:
Joka taas ei löydä uusia versioita..
Lataa sitten sieltä valmistajan sivulta.
Sillä ei sitten ole väliä vaikka Intelillä olisi uudempi versio ajurista ellei valmista ja ole testannut sitä yhteensopivaksi.- fdsafdsa
Yhteensopivaksi minkä kanssa? Intelin ajuri on varmasti yhteensopiva Windowsin kanssa, Intelin näytönohjaimen kanssa, joka taas on Intelin prosessorin kanssa yhteensopiva ja Intelin piirisarjan kanssa (emolevyn).
fdsafdsa kirjoitti:
Yhteensopivaksi minkä kanssa? Intelin ajuri on varmasti yhteensopiva Windowsin kanssa, Intelin näytönohjaimen kanssa, joka taas on Intelin prosessorin kanssa yhteensopiva ja Intelin piirisarjan kanssa (emolevyn).
Emolevyn kanssa.
Vaikka on se Intelin piirisarja niin älä odota liikoja, että rev.a on 1:1 sama kuin rev.b ja se eri versiota oleva ajuri voi aiheuttaa ongelmia.
Ronkkii sitten sitä ajuria uudemmaksi mikäli se versio mikä siinä on, aiheuttaa jotain ongelmaa. Ei kannata turhaan ehjää käydä korjaamaan.- fdsafdsa
"Vaikka on se Intelin piirisarja niin älä odota liikoja, että rev.a on 1:1 sama kuin rev.b ja se eri versiota oleva ajuri voi aiheuttaa ongelmia."
Intelin näytönohjaimen ajuri tietylle näytönohjainpiirille on aivan sama emolevyn piirisarjasta riippumatta. Ylipäätään nykyään on unified driverit melkein, ellei jopa kaikilla valmistajilla. - jotaisevaikuttaa
On emolevyllä jotain tekemistä tuon intel näytönohjaimen kanssa kun maksimi resoluutiot ja maksimi muistin määrä erilaisia eri emolevyjen kesken samalla prosessorilla.
- fdsafdsa
Resoluutioerot johtuvat liitäntästandardista, eli onko Displayport, HDMI vai VGA jne. Muistimäärän rajoituksen syytä en tiedä, mutta sekään ei vaikuta näytönohjaimen ajureihin. Intelillä nyt vaan ei kertakaikkiaan ole eri näytönohjainajuripaketteja erikseen.
- jotaisevaikuttaa
fdsafdsa kirjoitti:
Resoluutioerot johtuvat liitäntästandardista, eli onko Displayport, HDMI vai VGA jne. Muistimäärän rajoituksen syytä en tiedä, mutta sekään ei vaikuta näytönohjaimen ajureihin. Intelillä nyt vaan ei kertakaikkiaan ole eri näytönohjainajuripaketteja erikseen.
Ei johdu pelkästään siitä. Osa antaa hdmi 4k resoluutiota ja osa vaan 1920x1200 maksimissaan. Eli siis tarkoittaa käytännössä sitä että emolevyllä on jotain muutakin merkitystä prosessoriin integroidun näytönohjaimen kanssa kuin "tarjota liittimet".
- win_antiikkia
Antiikkisiin järjestelmiin pitää ajurit ladata. Nykyaikaisissa käyttöjärjestelmissä on ajurit olleet ytimessä jo vuosia valmiina.
- nooan_aikainen_linuks
Eihän tuo pidä paikkaansa. Ei oo wlanin (broadcom b43) ajuria ainakaan mintissä eikä missään muussakaan linuksissa. Ja asennus on sitten ihan sattumankauppaa, johonkin onnistuu jos hyvin sattuu, mutta vaatii joskus mitä ihmeellisimpiä koodeja ja taikasanoja että saapi onnistumaan.
- HataMari
nooan_aikainen_linuks kirjoitti:
Eihän tuo pidä paikkaansa. Ei oo wlanin (broadcom b43) ajuria ainakaan mintissä eikä missään muussakaan linuksissa. Ja asennus on sitten ihan sattumankauppaa, johonkin onnistuu jos hyvin sattuu, mutta vaatii joskus mitä ihmeellisimpiä koodeja ja taikasanoja että saapi onnistumaan.
Sitten on parempi että sinä käytät vaikka Maccia niin saat sopivan firmwaren.
nooan_aikainen_linuks kirjoitti:
Eihän tuo pidä paikkaansa. Ei oo wlanin (broadcom b43) ajuria ainakaan mintissä eikä missään muussakaan linuksissa. Ja asennus on sitten ihan sattumankauppaa, johonkin onnistuu jos hyvin sattuu, mutta vaatii joskus mitä ihmeellisimpiä koodeja ja taikasanoja että saapi onnistumaan.
Kas, Jallu ei ymmärrä firmwaren ja ajurin eroa, mutta näitä "asiantuntijalausuntoja" syntyy silti. Se firmware asennetaan Ubuntussa yhdellä komennolla.
- minnikupla11
Jos kone toimii moitteetta ei tarvitse päivitellä suotta ajureita.wanha viisaus.
- toisaaltanäin
Totta sekin ellei ajurit paranna suorituskykyä jne..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251258
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89914- 94904
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede23837Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat284739- 93727
- 109636
- 34628
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.50571Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet129550