Nettilukion hyvät ja huonot puolet ym

netissävaikoei

Olen miettimässä nettilukioon siirtymistä päivälukiosta. Kertokaa nettilukion hyvät ja huonot puolet. Mikä nettilukio on "parhain"? Tarvitsen mahdollisimman paljon ja erilaisia näkemyksiä kyseisestä opiskelumuodosta ja voihan tietysti "turhaakin" höpinöitä ja ajatuksia siitä jakaa. :) Kiitos jo etukäteen!

5

1559

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tääkikokeiltu

      Nettilukion paras puoli on varmasti se, ettei tarvitse joka aamu lähteä säähän kuin säähän. Huonoin puoli on se, että olet opiskelujesi kanssa hyvin yksin ja usein ihan pihalla kaikesta. Tämä usein johtaa opiskelun katkeamiseen tai ainakin huonompaan lopputulokseen kuin koulussa opiskelu.

      • Nablarabla

        Tämähän on täysin riippuvainen itse opiskelijasta. Itse esimerkiksi olen aina ollut hyvä itsenäisessä opiskelussa ja opettajan seuraaminen ei vain ole koskaan oikein napannut. Monesti jos hetkeksikkään huomio herppaantuu niin kärryille pääseminen on haastavaa, verrattuna itsenäisesti opiskeluun. Lisäksi itsenäisesti voi paljon laajemmalta alueelta opiskella, eli ei tarvitse vain käyttää sitä yhtä oppikirjaa. Ja jos lukiosta meinaa jatko-opiskelemaan lähteä niin itsenäisen opiskelun taidot (mm. sopivan materiaalin löytäminen, mikä tosin ei lukiossa taida olla ongelma) ovat erittäin hyödyllisiä akateemisessa urassa.

        Kuitenkin, jos on yhtään aikomuksia vaihtaa päivälukiosta nettilukioon vain sen vuoksi, että haluat helpommaksi lukion, niin älä vaihda. Ainoat fiksut syyt vaihtaa olisi, että työskentelisit ja yrittäisit lukiota suorittaa yhtä aikaa tai tiedät että olet erittäin tehokas opiskelemaan itsenäisesti. Ja jälkimmäistä on vaikea tietää, ellei ole vähintään muutamaa kurssia vääntänyt erikoisluvalla itsenäisesti, mitä vain harva pääsee tekemään.

        Ja onhan siinä myös negatiivisia puolia, mm. mahdollisuus syrjäytyä. Jos ei mitään harrastuksia, yms. ole niin kontakti muihin nuoriin voi jäädä vähälle. Ja tämä se varsinkin laskee opiskelumotivaatiota ja suorituskykyä.

        Jos et aivan varma ole, että olisitko kykenevä suorittamaan itsenäisesti kursseja, niin yritä opiskella esimerkiksi jokin tuleva kurssi etukäteen täysin itsenäisesti. Jos ei meinaa onnistua ja on kokoajan vain jatkuvaa hampaiden kiristelyä, niin jatka päivälukiota. Jos taas suoriuduit ilman suurempia ongelmia, niin voitkin harkita jo nettilukiota.


    • nettilukiolainen

      Oon 17-vuotias tyttö ja oon opiskellu Otavan opiston nettilukiossa viime huhtikuusta asti.

      Oon tykänny itsenäisestä opiskelusta tosi paljon ja mulle se tuntuu hyvältä vaihtoehdolta. Alotin suoraan nettilukiossa eli en ollu ekaks päivälukiossa, joten en pysty vertailla niitä keskenään. Sisko on päivälukiossa ja on kiva jäädä vielä kotiin nukkumaan kun toinen lähtee kouluun. :D

      Nettilukion huonoina puolina sanoisin sen, että multa ainakin puuttuu se ns. vertaistuki. Mulla ei oo sellassia kavereita, joilla olis sama ongelma kun mulla: ei oo tehny viikkoon mitään koulujuttuja kun on jääny jumittamaa yhteen tehtävään. Ja tietenkään en voi puhua siitä, että millassia opettajia mulla on ja että millassia oppilaita mun koulussa on. :D

      Kun sisko puhuu lukiokavereittensa kanssa koeviikosta, mä vaan seiskoskelen siinä vieressä ja valitan siitä kun en tajua jotain matikan tehtävää eikä oikeen oo ketään, keneltä saisin siihen apua (ja tottakai samalla myhäilen tyytyväisenä ettei mulla oo kokeita) :D Vaikka opettajalle voi laittaa sähköpostia ja sitä kautta pyytää apua jossain tehtävässä, se ei oo sama kun se että se opettaja olis sun vieressä neuvomassa. Ja mun mielestä se avun pyytäminenki on vaikeeta.

      Mun terapeutin mielestä nettilukio on tosi haasteellista ja vaativaa, kun pitää ite ottaa vastuu siitä omasta opiskelusta. Mä en oo kokenu sitä niin vaikeena, sillä mulla on aika löysä aikataulu.

      Hyvinä puolina on just se, että saa ite päättää ne opiskeluajat: ei tarvi herätä aikasin aamulla koulun penkille, jos aamuherätykset ei oo oma juttu. Nettilukio on aina avoinna, jouluna ja juhannuksena. Sekin on hyvä, ettei tarvi olla missään paikassa tiettyyn aikaan. Voit hyvin lähteä äkkilähdöllä ulkomaille eikä tarvi miettiä sitä että huomenna pitäis mennä kouluun.

      Lomia saa pidettyä siis silloin kun haluaa, mutta kannattaa kumminki suunnitella (ja noudattaa) jonkinlaista aikataulua että etenee opiskeluissa koko ajan. Syksyllä ja kesällä mulla ei ollu mitää aikataulua, oli vaan tietyt kurssit mitkä päätin suorittavani vuoden loppuun mennessä. Sain kurssit tehtyä, mutta tuli kumminki pidettyä muutaman kerran lomaa, jota en ollu suunnitellu ollenkaan...

      Mulle toi itsenäinen opiskelu sopii hyvin, paitsi joittenki oppiaineitten kohalla toivoo välillä, että ois ihan normaalissa lukiossa. Esimerkiks matikka. Toiset oppiaineet on sellassia, mitkä tosi mielellään suoritan etänä, esim. liikunta. Nettilukiohan on aikuislukio, eli liikunta on pakollinen vaan alle 18-vuotiaina alottaneille.

      Se, että ei tarvi mennä minnekkään kouluun ja saa jäädä kotiin tekemään koulujuttuja, on sekä hyvä että huono puoli. Ja riippuu tottakai ihmisestäkin. Mä oon introvertti ja se, ettei mun tarvi mennä kouluun satojen ihmisten keskelle on mulle vaan hyvä juttu.

      Kun opiskelee itsenäisesti, niin silloin jos motivaatio puuttuu tai opiskelu ei jostain syystä just silloin nappaa, siivoaminenki tuntuu kiinnostavammalta vaihtoeholta. :D Just se, että löytää sen motivaation siihen opiskeluun voi olla haastavaa. Sulla ei oo ketään sanomassa, että palauta tää tehtävä päivään x mennessä tai että sun on pakko opetella nää asiat koska sun pitää osata ne kokeessa. Se on vaan sä ite. Ja mulla ainakaan ei oo kavereita, keille vois puhua tällässistä "vain nettilukio-jutuista" koska kaikki on päivälukiossa.

      Välillä ku tulee sellassia päiviä, että ei vaan kiinnosta, on huono olo tai väsyttää, ni on kiva ettei oo pakko tehä. :D Se on kans hyvä, että saa päättää miten pitkää opiskelee kerrallaan. Mä pystyn keskittymään kunnolla vaan joku reilu puol tuntia, ja sitte mun on pidettävä taukoa. Ne 75min tunnit vois olla aika tuskasta mulle.

      Kaiken kaikkiaa oon tosi tyytyväinen mun valintaan suorittaa lukio nettilukiossa. Se, että kumpi on parempi, nettilukio vai päivälukio, riippuu ihan ihmisestä. Ne asiat, mitkä on jollekkin positiivia, voi jollekkin olla negatiivisia.

    • onnahty

      Hyvää nettilukiossa on se, että voi opiskella oman aikataulun mukaan, nopeasti tai hitaasti, yöllä tai päivällä, myös kesällä, jouluna ja juhannuksena. Mutta toisaalta tässä piilee vaaraa. Tulee helposti taukoja, tauot pitenevät ja lopulta koko opiskelu katkeaa.

      Kuten edellä on hyvin kerrottu, vertaistuki puuttuu. Kukaan ei kannusta, ketään ei kiinnosta, olet hyvin yksin opiskeluinesi. Tavallaan nettilukio sopii introvertille tyypille, mutta saattaa johtaa aika totaaliseen eristymiseen muista.

      Mielestäni lähiopetuksessa kannattaa käydä, jos se suinkin on mahdollista. Nettilukio on hyvä ratkaisu aikuiselle, päättäväiselle ja kurinalaiselle henkilölle, jonka työajat ovat siinä määrin epäsäännölliset, ettei normaali aikuislukio tule kyseeseen tai sellaista ei lähimailla ole.

    • lukiostalukioon

      Itse olen myös miettimässä nettilukioon vaihtamista. Minulle itsenäinen opiskelu on ns. parempi opiskelumuoto. Matikassa saattaa tietysti tulla hankaluuksia, koska netin kautta ei ole ketään opettajaa vieressä auttamassa, kun taas päivälukiossa on. Itseäni turhauttaa olla päivälukiossa, koska tunnen siellä olemisen ajantuhlaamiseksi. Samassa ajassa opiskelisin tehokkaammin, mitä päivälukiossa opiskellaan. Riippuen toki aiheesta ja päivästä, mutta yleisesti ottaen kuitenkin.

      Hyvinä puolina pidän nettilukiossa kurssien suorittamisajan. Voit suorittaa niitä nopeammin netin kautta. Jotkut kurssit saattavat olla mukavempia itsenäiseen opiskeluun. Itselläni esimerkiksi biologian ja maantiedon tunnit päivälukiossa ovat olleet puuduttavia, ja olen joutunut opiskelemaan itsenäisesti kyseisiä asioita kotona.

      Huonoja puolia nettilukiossa on mahdollinen eristäytyminen ja liika "lomailu". Työtä tulee olemaan yllättävän paljon, ainakin jos on käynyt aluksi päivälukiota. Itsekuri täytyy ylläpitää, jotta kursseja tulee suoritetuksi. Ihmisestä riippuen, voi eristäytymistä tapahtua. Et näe enää joka arkipäivä kavereita koulussa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      1922
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe