Verkkokalvon reikien laseroinnin jälkioireet

nator21

Moro,

Kävin tuossa pari päivää sitten verkkokalvon laseroinnissa. Laserointi tehtiin siksi, että verkkokalvon reuna-alueilta löydettiin reikä. Olen melko likinäköinen (-8), joten reikä oli ilmeisesti muodostunut tästä syystä. Silmälääkäri päästeli menemään ilmeisesti n. 1000 "ammuksen" verran, joka on käsittääkseni keskimääräistä enemmän.

Nyt kaksi päivää leikkauksen jälkeen laseroidussa osaa silmästä näkyy epämiellyttävä harmaa/tumma/usvainen katvealue. Se on onneksi näkökentän alareunassa, mutta muistuttaa itsestään jatkuvasti etenkin vaaleita pintoja vasten kun liikuttaa silmiä. Silmiä räpäyttämällä tulee lisäksi huomattavasti tummempi "jälkikuva" laseroituun näkökentän osaan - aivan kuin silmän laseroitu osa reagoisi valoon hitaammin tai eri tavalla kuin muu silmä. Aamuisin tämä katvealue on kaikista suurimmillaan ja tuntuu täyttävän 1/3 operoidun silmän näkökentästä, mutta muutaman minuutin ylhäälläolon jälkeen se onneksi pienenee.

Soitin jo operaation tehneelle silmälääkärille ja kysyin asiasta, mutta lääkäri tuntui kieltävän kaiken mahdollisuuden tällaiseen näköhäiriöön ja epäili jonkinlaista hiertymää sarveiskalvossa, joka olisi tullut laseroinnin yhteydessä käytetystä linssistä, joka painettiin silmää vasten (ja paskat sanon minä, vika on selkeästi verkkokalvolla).

On nyt vähän sellainen fiilis, että silmälääkäri laseroi vähän turhankin suuren alueen verkkokalvon reunalla ja meni vahingossa jo enemmänkin näkevän alueen puolelle...

Onko muilla verkkokalvon laseroinnissa käyneillä vastaavia kokemuksia ja voinko olettaa, että tämä katvealue vielä katoaisi sivusilmästä vai onko parempi totutella elämään tämän kanssa?

8

464

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • llaser

      Itsellä ainakin verkkokalvon laserointi jätti just tuommoisen kuvaamasi alueen, joka näkyy etenkin kun katsoo esimerkiksi valkeeta seinää ja räpäyttää muutaman kerran silmää. Itse ajattelisin ainakin, että parempi et se on kunnolla laseroitu kiinni, mieluummin kai liikaa vaikka kuin liian vähän ettei tarvitse heti juosta uudelleen moiseen. Voi toki olla että olen väärässäkin.. Mulla se alue ei ole ainakaan pienentynyt tässä, mutta ei se juurikaan häiritse enää..(:

      • nator21

        Kiitos kommentista, ilmeisesti omasta laseroinnistasi taitaa olla jo aikaa kun toteat, että alue ei ole pienentynyt?

        Sikäli olet oikeassa, että parempi kun on laseroitu kunnolla kiinni, mutta olisin kyllä toivonut, että lääkäri olis kertonu riskeistä tai vaikka koittanut laseroida vähän tarkemmin. Ei tuossa varmaankaan ole kuin millistä tai parista kiinni, että tuota katvealuetta ei olisi (tai se olisi paljon pienempi).


      • llaser

        Muutama kuukausi on aikaa, en tiedä voineeko tilanne tästä vielä muuttua parempaan.. Toivossa on hyvä elää ettei ainakaan huononisi :D


      • nator21
        llaser kirjoitti:

        Muutama kuukausi on aikaa, en tiedä voineeko tilanne tästä vielä muuttua parempaan.. Toivossa on hyvä elää ettei ainakaan huononisi :D

        Moro,

        Selvittelin asiaa hieman itse kun silmälääkäri ei oikeen osannut sanoa muuta kun "ehkä menee pois, ehkä ei".

        Jos otetaan ns. worst case skenario, jossa lääkäri on käyttänyt "vahvinta" konfiguraatiota laseroinnissa (eli 400 mikrometrin halkaisija ja 100ms pulssi) niin ensimmäisen kahden kuukauden aikana tapahtuu suurin paraneminen. Tämän jälkeen verkkokalvon pinta paranee vielä hieman 12kk saakkaa (tästä eteenpäin en löytänyt tietoa, mutta trendistä päätellen on oletettavaa, että seuraavien vuosien aikana tapahtuu vielä edelleen pientä paranemista).

        12kk kohdalla arpi verkkokalvossa on n. 50% pienempi verrattuna lähtötilanteeseen.

        Eli myös sinun onneksesi tämän perusteella voin sanoa, että nämä katvealueet tulevat vielä paranemaan jonkun verran myös sinun kohdallasi, vaikkakin vain muutaman prosentin mikäli laseroinnistasi on jo n. 3-4kk

        Sittenhän on mahdollisuus, että kohdallasi lääkäri käytti hieman pehmempää konfiguraatiota, jolloin paraneminen tulee olemaan selkeästi runsaampaa.

        Lähde: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/aos.12045/full


      • llaser

        Mielenkiintoista luettavaa ja helpottavaa ajatella, että tilanne on mahdollista vielä parantua. Mulla on tosin verkkokalvoreiän lisäksi laseroitu myös verkkokalvon irtaumasta jäänyt kohotusalue joka leikkauksen jälkeen jäi. Siellä on siis nestettä, joten se varmaan aiheuttanee mulla ainakin osaksi tuon näköhäiriön... Yritin katsoa noista kertomuksista, leikkauksen yhteydessä tehdyssä kryohoidossa eli ilmeisesti jäädytyshoito? puhutaan vain "kohtalaisen korkeasta pulssista", ja tuossa jälkeenpäin laserointi kertomuksessa puhutaan että 0,2 mm spotilla, neljän spotin kuviolla ja 0,75 diametrin välillä tehdään laserpolttovyö.. mitä sitten tarkoittaneekaan.. :D Toivottavasti sullakin tilanne vielä paranee.. On se elämistä näiden silmien kanssa, vaan eihän siihen valitus auta..:D


      • nator21
        llaser kirjoitti:

        Mielenkiintoista luettavaa ja helpottavaa ajatella, että tilanne on mahdollista vielä parantua. Mulla on tosin verkkokalvoreiän lisäksi laseroitu myös verkkokalvon irtaumasta jäänyt kohotusalue joka leikkauksen jälkeen jäi. Siellä on siis nestettä, joten se varmaan aiheuttanee mulla ainakin osaksi tuon näköhäiriön... Yritin katsoa noista kertomuksista, leikkauksen yhteydessä tehdyssä kryohoidossa eli ilmeisesti jäädytyshoito? puhutaan vain "kohtalaisen korkeasta pulssista", ja tuossa jälkeenpäin laserointi kertomuksessa puhutaan että 0,2 mm spotilla, neljän spotin kuviolla ja 0,75 diametrin välillä tehdään laserpolttovyö.. mitä sitten tarkoittaneekaan.. :D Toivottavasti sullakin tilanne vielä paranee.. On se elämistä näiden silmien kanssa, vaan eihän siihen valitus auta..:D

        Tulkkaisin tuota siten, että laserin "spotin" halkaisija on ollut 200mikrometriä (0,2mm) ja mahdollisesti sitten tämä "kohtalaisen korkea pulssi" on ollut 200ms. Spotti on siis ehkä hieman pienempi, mutta pulssin aika pidempi, joka tarkoittaa pienempää, mutta syvempää jälkeä. Siitä en sitten osaa sanoa mikä on ennuste parantumiselle tuolla kombinaatiolla (jos osuin arvauksessa oikeaan). Noh, niin tai näin, paranemista on vielä odotettavissa seuraavina kuukausina ainakin jonkun verran jos tilannetta voidaan verrata 200mikrometrin halkaisijan 100ms pulssiin.


    • Hei.
      Tästä ketjun aloituksesta on jo näköjään hetki, mutta vieläköhän aloittajat/keskustelijat ovat linjoilla? Tai muut joilla vastaavia kokemuksia? Erittäin kiitollinen olisin vertaistuesta jos samanmoisista operaatiosta kokemusta,

      Minulla löytyi repeämä verkkokalvolta ja lääkäri arveli sen liittyvän lasiaisen irtoamiseen. Repeämä laseroitiin. Operaation jälkeen silmässä on harmahtavan samea alue, mutta lääkärin "sorminäkökenttätestissä" näkökenttäpuutosta ei ole.

      Miten teillä kanssakokijoilla, onko laseroidut repeämät miten hyvin onnistuneet ja oletteko välttyneet ehkä sen avulla verkkokalvon irtautumiselta?
      Se itseäni huolestuttaa eniten.

      Vastauksista kiitellen.

      • Anonyymi

        Minulla oli reilu pari viikkoa sitten iso rajuoireinen lasiaisen irtauma. Lääkäri löysi tuoreen verkkokalvon repeämän ja laseroi sen. Viikko sitten laserarpi tarkistettiin ja oli kuulemma ok.
        Silmän alalaidassa käy joku ihme "sipinä" ja vaaleita valoja tms väpättää siinä.
        Tulee myös valonvälähdyksiä reuna-alueille.
        Silmästä keskeltä lähtee välillä suurenemaan valorengas joka häipyy sitten.
        Silmä on täynnä mustia pisteitä ja lasiaisen riekaleita jotka liikkuvat näkökentän mukana.
        Tosi rasittavaa enkä nää kunnolla.
        Repeämä oli ylhäällä joten ilmeisesti tuo alalaidan välke ym johtuu siitä, koska silmähän kääntää kuvan. Oletan sen jääneen juuri tuosta laseroinnista.
        Silmästä löytyi myös kaihi
        Pelottaa ,koska toinen silmä on jo sokea.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5088
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3337
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1010
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe