vaurioittava sosiaalityö

missävapaus

"perheet karttavat ja vierastavat sosiaalityötä siksi, että se sementoi ohimenevän ongelmatilanteen pysyväksi identiteetiksi ja leimaksi, joka aiheuttaa enemmän ongelmia kuin alkuperäinen tilanne, johon apua haettiin. "

http://www.lokakuunliike.com/ll-uutiset

Lokiksen uutisissa on varsin hyvä kirjoitus. Vertaistuessa tuo em lainaus/ilmiö on mielettömän tuttua: jos pyöritykseen joutuneet olisivat tienneet mitä kotiavun pyytäminen toikaan tullessaan, asiat olisivat niin eri tavalla. Eli erittäin hyvin.

Sama asia jos kirjaston käyttäjiä alettaisiin syynätä ja epäillä sen takia, että he eivät osta itse kirjoja eli ovat syrjäytyneitä ja heissä piilee jotain epäilyttävää tai haastavaa mikä tulee tutkia tarkemmin. Julkisista varoista on aivan samoin määrätty osuus lohkaistavaksi mm kotiavun tarvitsijoita varten.

Mikä on sellainen oppi, joka ihan velvoittaa viranomaisia änkeämään joihinkin perheisiin mutta joka taasen pitää ostopalveluja käyttäviä perheitä ei-epäilyttävinä? Kuitenkinhan siis myös ostava perhe tarvitsee apua!

Kuka päättää siitä keitä kuuluu kontrolloida ja ketkä taas saavat vapaasti nauttia jokaiselle kuuluvasta perusoikeudesta määrätä itse elämäänsä?

7

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aukkoja_on

      Tyypillistä Lokakuun liikkeen roskaa. Ovatko Englannissa tehdyn tutkimuksen tulokset aina automaattisesti yleistettävissä Suomeenkin???

      • Luet_aina

        Voi kun sua kiinnostaa tuo lokakuun liike. Taidat olla fani.


    • Tuulisariteijamarjatta

      Se että joku pitää huonona ja epäonnistuneena vanhempana vauriottaa taatusti. Vielä enemmän jos tietää tehneensä kaikkensa lapsensa puolesta ja tehnyt kaiken niinkun muut tahot haluaa.
      Eläkääpä ite sellaista elämää, jossa ei ole mahdollisuutta mennä töihin, palavereita ja kuntoutuksia kolme kertaa viikko. Yöunet n. 5 tuntia/yö, aviomies häipyy kun ei jaksa, opettaja antaa kasvatusohjeita (juur samoja joita oot noudattanut jo usiamman vuoden), lapsen raivokohtauksia pari kertaa päiväsä, Jatkuvasti kokeilaan jotain uutta terapiaa, ja entiset jopa toimivatki lopetetaan kesken. Siellä me kaks sitten oltiin kotona kahdestaan. Kerrataan päivästä toiseen miten ollaan muitten kanssa ja miten missäkin tilanteesa käyttäytään. Tietää jo etukäteen että mitään muutosta ei tuu, mutta äitinä on pakko yrittää.
      Sitten tulee joku, kuin hippoihin pukeutunut nainen, ja kattelee köyhää omaishoitajaa nenänviertä pitkin. Arvostelee asunnon ja äidin perusteellisesti. Loukkaantuu, kun lapsi ei puhu hänelle. Huomaat jossain vaiheesa, että elämäs pyörii tuntemattomien ihmisten ympärillä.
      Perhetyöntekijä lässyttää jotain omista lapsistaan, että mikä toimi niihin. Eiköhän terve ja sairas lapsi ole kuitenkin hieman eri juttu. Kuntoutustahot olettaa että äidin kuuluu jaksaa kuskata lasta sinne ja tänne, koska se nyt on vanhempien tehtävä. Opettaja järjestelee palavereita mutta unohtaa kysyy sopiiko minulle se aika. Mitäpä sitä kysellä itestään selvyyksiä. Minähän elän heitä varten (no ainaski heidän mielestä) Sitten kun sanoo, että minulla on aikaa vammaispuolen sossulle ja kelalle meno ja apteekissa käynti sille päivälle, niin kysytään eikö niitä vois siirtää. Ihan aiheesta kyllä kysyin, että eikö sitä päivää olis voinut kysyä minultakin ja että kuvitteleeko ne, että lapsi paranee palaveeraamalla. Pitäs pomppii kuin vieteriukko.

      Arvatkaas mikä on yhteistyö? Se ei ole YHTEIStyötä, vaan sitä että teet just niinkuin muut haluaa. Muuten et ymmärrä lapsesparasta, ja oot vielä viranomaisvastanen.

      • toinen_vanhempi

        Vähän saman suuntaisia on minunkin kokemukset. Sosiaalityöntekijä oli ihan ok, verrattuna niihin muihin. Perhetyöntekijä oli varmaan ihmisenä mukava, mutta ei hän osannut neuvoa missään. Ei hän toisaalta auttanutkaan missään. Kävi meillä kaksi vuotta. Minä ajattelin aluksi, että se on ihan ok. Näkeepä, että meillä vietetään ihan tavallista elämää, mutta ei sitä meinattu lopettaa lainkaan. Lopetin sen sitten itse, kun en saanut vastausta miten se auttaa lastani. Yleensä perhetyöntekijä kävi silloin kun lapseni oli koulussa. Olisikohan tavannut hänet vain pari kertaa. Yritin kysellä mikä minussa heidän mielestä on vikana, ja mitä tukea tarvitsen ja miksi mutta vastaukset olivat kierteleviä.

        Opettaja ei tullut palavereihin. Aina oli juuri silloin menoja. Palavereita oli joka kuukausi/joka toinen kuukausi suunnilleen. Aina oli joku muu asia tärkeämpi, kuin oppilaan asiat. Ei minkaanlaista kykyä kurinpitoon. Miten siellä olisi voinut kukaan keskittyä opettajan monotoniseen puheeseen. Pienryhmän opettaja osasi kyllä opettaa ja hänen opetuksesta minulla ei ole valittamista. Jäljestä päin olen kyllä saanut selville hänen puhuneen pahaa lapsesta ja minusta sosiaalityöntekijälle. Se oli järkytys.

        Meilläkin oli jos jonkinlaista kuntoutusta meneillään. Sitten kelan tuki loppui ja kuntoutus katkesi. Ei pitäisi aloittaa mitään, jos ei kykene viemään sitä loppuun.

        Tuli hieman pitkästi kirjoitettua. Saas nähdä kyseleekö utelias opettaja ummet ja lammet meiltä lisätietoja, koska taatusti olemme hänen mielestään valehtelijoita. Tosin sitten kun vastaa kysymyksiin se ei enää vastaa mitään, joten mikähän pointti sille on edes vastata.


      • Juuso-inkeri

        Eiköhän siihen perhetyöhön kuitenkin ole ollut jokin syy. Nykymaailman kaikesta valittajat harvoin näkevät malkaa omassa silmässä


      • Ai_sulla_on_uus_nimi
        Juuso-inkeri kirjoitti:

        Eiköhän siihen perhetyöhön kuitenkin ole ollut jokin syy. Nykymaailman kaikesta valittajat harvoin näkevät malkaa omassa silmässä

        Minä kyselin sitä syytä. He sanoivat että tueksi. Minä kysyin missä hänestä on tukea ja miten he määrittelisivät minun tuen tarpeen. Seuraavaksi jaarittelivat erityislapsestani, ja jaksamisestani hänen kanssaan. Minä kysyin miten perhetyö auttaa sellaiseen, kun työntekijä ei edes näe lasta, ja minä joudun miettimään kaikki muut menot perhetyön kautta. Kerroin perhetyön vievän juuri sitä aikaa jota tarvitsisin asioiden hoitoon ja lepäämiseen ja kotitöihin. Eikö ihminen ansaitsisi kunnollisen selvityksen omista asioistaan. Mutta ymmärrän kyllä ettet sinä tiedä tuollaisesta mitään. Kuvittelisi kuitenkin että sinuakin loukkaisi jos sinun vanhemmuutesi ja ammattitaitosi laitettaisiin viranomaisen taholta kyseenalaiseksi.


      • Inkerikinkerijuu
        Juuso-inkeri kirjoitti:

        Eiköhän siihen perhetyöhön kuitenkin ole ollut jokin syy. Nykymaailman kaikesta valittajat harvoin näkevät malkaa omassa silmässä

        Perhetyö lähetetään vähävaraiseen tai yh-perheeseen automaattisesti jos perheen vanhemmat tarvitsevat yksilöllistä ohjausta tai tukea lapselle -tai vaikkei tarvitsisikaan; sinänsä ikävä, mutta tokitoki ilmanmuutaymmärrettävä Sosiaalitt:n Vahinko, sellainen "Yksittäistapauslapsi" päätyy monasti Ammatti-ihmisten tutkimustyökalun, terävän seipään, zuumausnokkaan (ei minkään pikkutikun nokkaan) ja siellä se uppoaa sitten yhä syvemmälle jos se rohkenee laittaa hanttiin.

        Sos.työ huomaa, että lapsen olo on jotenkin pahentunut, mutta samalla se nyökyttelee huojentuneena päätänsä siitä hyvästä, että lapsi kuitenkin saatiin tuen piiriin ("liian myöhään", mutta saatiin kuitenkin), ja tuo vammautettu lapsi loittonee kauemmas, pois tuttujensa läheltä.

        Nykymaailman kaikkitietävät eivät näe sitä yksittäistä malkaa eivätkä edes mielettömän suuruista, Kykloopinkin silmän lävistävää seivästä, millä he aivan itse murskaavat ihmisen lapsia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe