Mitä mieltä perheestä, pitäisikö vaihtaa?

Suomalainenvaihtari

Hei, olen vaihto-oppilaana Uudessa-Seelannissa ja olen miettinyt perheen vaihtoa, mutta en ole varma. Host-perheeni on todella mukava, mutta ainoa vika on isä. Isä osaa olla todella mukava, mutta hän osaa olla todellinen kusipää hän juo viiniä / alkoholia joka ilta. Hän ei ole usein kännissä, mutta jotkut illat huomaa vain, että nyt on juotu vähä liikaa. Kun hän on juonut niin hän valittaa pienestäkin äänestä ja suuttuu TODELLA helposti. Eli aina kun olen host broidini kanssa niin meidän pitää katsoa mitä suusta tulee ja mitä teemme. (Voin kertoa tarkemmin jos joku pyytää) Toinen huono puoli on, että asumme todella kaukana kaupungista eli elämä on todella tylsää. Teen kavereitteni kanssa jotain noin kerran kahdessa viikossa. Nyt kun on lomaa niin on erittäin tylsää eli luen kirjaa ja räplään kännykällä. Host isäni on myös aina kotona eli se huonontaa asiaa. Ei meillä ole hirveän huonot välit, mutta puhumme vain todella vähän ja sen on vähän awkward kun näämme, koska emme puhu. Ennen meillä oli jonkun verran ongelmia.
Perheen äiti ja lapset ovat todella mukavia ja tulen heidän kanssaan hyvin juttuun. Minulla on myös host broidi toisesta maasta ja hän on samaa mieltä kanssani. Olen myös puhunut host äitinia kanssa tästä etten ihan aina tule juttuun perheen isän kanssa ja siitä, että he juovat alkoholia. Puhuminen kyllä auttoi, mutta alkoholia vedettiin ja vedetään vieläkin samaan tahtiin.
Olen ollut perheessä nyt 4kk ja en välillä enää kestä isää. He puhuvat paljon siitä, että  olen heidän perheessään ja kuinka paljon he välittävät minusta, joten en tavallaan myöskään haluaisi lähteä. Olen puhunut aluevalvojani kanssa ja hän ymmärtää ja on sanonut, että voin vaihtaa perhettä milloin haluan. Oma perheeni suomessa ei hyväksy alkoholia, mutta eivät painosta minua vaihtamaan. Heidän mielestä  on myös hyvä jos vaihan jotta pääsen elämään uuden-seelannin elämää toisesta näkökulmasta. En todellakaan tiedä mitä teen. Sen takia tulin kysymään teidän mielipidettä.

25

1722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elfjcb

      Hei! Host-perheen vaihdossa on aina isoja riskejä. Voit joutua ojasta allikkoon ja leimatuksi "sopeutumattomaksi" yms. perusvaihtarijärjestöpskaa. Koko vaihtarihommahan on kuin sika säkissä.
      Omituista, että host-isä on koko ajan kotona. Onko hän työtön vai sairas vai mikä on?
      Eikö host-veljestäsi ole seuraa?
      Mikäli tunnet olosi uhatuksi tai sinua kohdellaan asiattomasti niin siinä tapauksessa vaihda.
      Huutaako se äijä teille vai mitä tekee? Eihän se kiva ole olla kusi sukassa ja hissun kissun koko ajan.

      • JepulisJepJep

        Hän työskentelee kirkossa, mutta tekee sitä kotoa käsin. Host-veljeni on hyvää seuraa, mutta emme tee mitään muuta kuin räpläämme kännyköillä, kun ei ole mitään tekemistä. Äijä ei huuda hirveän useasti, mutta sanoo aina vihaisesti, mutta kun huutaa niin saattaa olla ihan aiheellista, mutta myös ihan aiheetonta esim. kun kutitin perheen tytärtä, siitä tuli kovimmat huudot tähän mennessä.


      • OtanOsaa

        Ahaa oletko ehkä poika? Ei silloin kutitella tyttöjä.
        Huutaminen aiheetta on kyllä asiatonta. En itse sietäisi sellaista. Ehkä se äijä on teille epäystävällinen, että tajuisitte itse lähteä tai sitten sillä on henkilökohtaisia ongelmia.
        Niillekin on varmaan maksettu tai maksetaan teistä...


      • HirveeBisnes

        Ja huutaminen aiheestakin on asiatonta. Asioista pitäisi keskustella ja perusystävällisyyttä sopii odottaa ihan jokaiselta, joka vaihtarin ottaa...


    • MrsMiddleWest

      Jos hostfather juo jokapäivä alkoholia, niin se selittää 90% ärtyneisyydestä. Olen entinen alkoholisti. Huusin ja raivosin päivittäin lapsilleni. Suutuin pienestäkin. Lopetin alkoholinkäytön. Ja mitä seurasi: rauha ja ilo perheeseen!

      Nyt asiaan. Olen myös entinen vaihtari. Olin Yhdysvalloissa. Kehotan sinua puhumaan vielä kerran aluevalvojallesi, ja kertomaan juuri tuosta viininkittaamisesta. Jos oma perheesi ei hyväksy Suomessa alkoholinkäyttöä, niin mielestäni sinut pitäisi sijoittaa raittiiseen perheeseen? En jaksa uskoa, että joutuisit huonompaan paikkaan.

      Vapaa-ajan vietto ei voi olla kännykän räpläämistä! Aktivoidu - ala pyytää kyytiä tapahtumiin (huom! jos äijä kännissä, niin älä lähde kyytiin!). Hankkiudu koulussa mukaan juttuihin; sinun on oltava aloitteellinen. Löydät taatusti tekemistä, kun vaan ryhdyt niitä aktiivisesti järjestämään. Aloita jokin harrastus. Tapaa säännöllisesti toisia vaihtareita - ja kysy tarkoin heidän kokemuksiaan isäntäperheistä. Vertailkaa kokemuksia. Kysy toisten vaihtareiden mielipidettä sinun perhetilanteestasi. Opettele juttelemaan! Kysy kuulumisia ihmisiltä, jne. Jos et pääse koulussa porukoihin, niin tapaa toisten vaihtareiden kanssa.

      Vielä perheenvaihdosta: se voi olla haikeaa ja surullista, olethan tavallaan "leimautunut" ensimmäiseen perheeseesi. Muista kuitenkin, että kyse on sinun edustasi, sinun vuodestasi. Olet ostanut kalliin "palvelutuotteen" vaihto-oppilasbisnekseltä - vaadi rahoillesi vastinetta!

      Mikään ei estä sinua pitämästä yhteyttä ensimmäiseen, sinänsä kivaan perheeseen perheenvaihdon jälkeen. Mietipä seuraavaa: pitääkö sinun viettää vuosi alkoholin huurussa. Nimittäin, kuningas alkoholi määrittää perheen elämää niin kauan kuin perheessä on alkoholisti. Ja jos ei ihan alkkis, niin kuitenkin mielialaan alkoholi vaikuttaa. (Ja mitä siitä seuraakaan: ärtymystä, huutoa, kiukkua. Seuraapa huviksesi, millainen perheen isä on aamuisin. Vapiseeko kädet, punoittaako naama ja silmät. Onko herännyt pahantuulisena...)

      Minä en jäisi tuohon perheeseen. Kertoisin valvojalle, että perheen isän tapa juoda viiniä päivittäin on sinulle vieras asia, ja haitallinen malli.

      Eräs vinkki: pidä puolesi perheenvaihdossa. Kerro myös vapaa-ajan viettämisen ongelmista/tekemisen puutteesta asuessasi kaupungin ulkopuolella. Älä jää vaihto-oppilasjärjestön uhriksi. Sinä et ole tehnyt mitään väärää. Ei sinun tarvitse sopeutua perheeseen, jossa on alkoholin liikakäyttöä. (Voin lyödä vetoa, että kaikissa keskusteluissa perheen isä tulee kieltämään viinin juontinsa haitallisuuden, tai ainakin reippaasti arvioi kulutustaan alakanttiin. Mutta se on toinen juttu.) Ei sinun tarvitse kantaa mielessäsi aikuisen miehen alkoholiongelmaa, saati kärsiä siitä. Mars valvojalle ja perheen vaihtoa puuhaamaan!

      Uudessä perheessä ole aktiivinen. Ole ystävällinen, kohtelias, hymyilevä, reipas. Täsmällinen. Kiva. Ulospäinsuuntautunut. Trust me, hyvillä käytöstavoilla, maltilla ja suomalaisessa sisulla selviät! Vaikutat älykkäältä tyypiltä, analysoit tilannettasi hyvin. Kirjoitat hyvin. Jo se, että pohdit kovasti perheen vaihtoa sekä kysyt täältä neuvoa, on minusta syy vaihtaa porukoita. Olen varma, että pärjäät.

      Toivon sinulle kaikkea hyvää, olen hengessä mukana, pidän peukkuja jollekulle suomalaiselle vaihtarille Uudessa-Seelannissa! Voimahalit.

      • KritisoikaaVaroen

        Oma aktiivisuus ei aina auta! Tulee muistaa, että varsin monet vaihtarit sijoitetaan periferiaan keskelle ei mitään. Julkisia kulkuyhteyksiä ei ole, kauppoja ei ole, muita nuoria ei ole jne. Siinä ei paljon ole tehtävissä. Järjestöt takaavat motivoituneen isäntäperheen, joka on halunnut juuri sinut vaihtariksi!! Ei viiniä litkivää ja kännissä raivoavaa hostisää... Kyllä järjestöllä on vastuu asianmukaisen perheen järjestämisestä. Vaarana tietty on, että ottaessasi asian esiin, järjestöltä räpsähtää perhepulassa ensimmäinen varoitus ja syynä se, ettet osoita riittävää kunnioitusta isäntäperhettäsi kohtaan! Kannattaa myös muistaa, kun lähtee isäntäperhettä kritisoimaan, että em. perusteella useat järjestöt pidättävät itsellään oikeuden erottaa vaihtari samantien, ilman ensimmäistäkään varoitusta!!! (STS, Explorius, AFS..)


    • ExVaihtari

      Suosittelen, että koetat nyt vielä oikeasti puhua vaikka sille äidille, että asia häiritsee sinua paljon. Kerro ihmeessä myös perheenvaihtopohdinnoistasi, ehdota vaikka sitä ratkaisuna ongelmaan, jottei se tule heille yhtäkkiä yllätyksenä. Perhe saattaisi ottaa loukkauksena sen, ettet ole kertonut asiasta heille. Olisi varmaankin hyvä antaa perheelle vielä mahdollisuus yrittää muuttaa tilannetta (jos haluavat) ennen kuin vain lähdet menemään. Jos tilanne ei parane tai he eivät ole halukkaita tekemään tilanteelle mitään - etkä voi itsekään tehdä sille mitään enää - älä jää sinne mätänemään loppuvaihtoasi, vaan vaihda. Voisitko kuitenkin esim. koulun jälkeen jäädä välillä kavereiden kanssa hengailemaan? Kenenkään vaihto tuskin on pelkkää ruusuilla tanssimista, mutta pitäisi siitä saada jotain irtikin.

    • PidäPuolesi

      Ainakin Jenkeissä viininkittaus otetaan aika vakavasti. Se on huono malli. Muista tehdä itsestäsi uhri; valita, miten haitallisesti sinuun vaikuttaa vaihtari-isän päivittäinen viininjuonti. Että sinua pelottaa mielialanvaihtelut, jne. Tosin lue ensin äärimmäisen tarkasti vaihto-oppilasjärjestön säännöt, ne kaikki pienet tekstitkin ja ole yhteydessä omiin vanhempiisi, ennen kuin ryhdyt perheenvaihtoon!

      Sinun, eikä kenenkään, pidä sietää alkoholinkäytön väärinkäyttöä perheessä (ja sen seurauksia). Pidä puolesi! Jos vaihtarijärjestö alkaa syyllistä sinua, niin kerro että et odottanut päätyväsi alkkisperheeseen. (Liioittele tarvittaessa viininkittausta). Kysy, laittaisivatko tyypit omat lapsensa vaihtariperheeseen, jossa juodaan päivittäin liikaa? Suomalaisella sisulla ihan oikeasti pärjää, kun muistaa pitää puolensa ja olla vaativainen. Älä nöyristele tai myönnä mitään sellaista, mitä et ole tehnyt - jos vaihtarijärjestö koettaa sinua syyllistää.

      • UskoPoiss

        Kannattaisi myös äänittää tai videokuvata äijän räyhäämistä. Muuten sinua ei tulla uskomaan vaan saat kaikki syyt päällesi.


      • KuvaaJaÄänitä

        Tallenna todisteita!!! Järjestöt eivät myönnä eivätkä halua nähdä isäntäperheistä johtuvia ongelmia. Järjestöjen edun mukaista on tehdä vaihtarista syntipukki ja sopeutumaton, joka ei osoita riittävää kunnioitusta isäntäperhettään kohtaan.
        Kiistämällä virheet järjestöt laistavat vastuusta sekä korvauksista. Näytön ja todisteiden hankkiminen on VÄLTTÄMÄTÖNTÄ!!! Vielä kiistattoman näytönkin edessä järjestöt yrittävät pullikoida vastaan ja keksiä jos jonkinlaisia selityksiä mitätöidäkseen todisteet.


      • KukaErehtyyVaihtoon

        Puolensa pitäminen ja vaatimusten esittäminen järjestöille on helpommin sanottu kuin tehty! Nuoren vaientaminen varoituksilla ja erottamisuhkauksilla on järjestöjen toimintatapa, mitä helpottaa kielto pitää yhteyttä omiin vanhempiinsa sekä vanhemmille määrätty kielto olla puuttumasta asioihin.
        Vaihtaritoiminta on järjestöjen vapaata mielivaltaa ja rahastusta!!


    • Kirjoittajatähänpalstaan

      Moro! Kiitos kaikista vastauksista! Olen nyt päättänyt, että vaihdan vähän joulun ja uuden-vuoden jälkeen perhettä, ellei asiat muutu paremmaksi. Host-broidini vaihtaa varmaan samaan aikaan. Pitäisi puhua host-äitini kanssa tästä ja jotenkin vinkata, että harkitsen perheen vaihtoa.
      Host-broidini sai juuri varoitus kirjeen sts:ltä siitä ,ettei ole tarpeeksi aktiivinen perheessä. Puhun varmaan myös aluevalvojan kanssa lähipäivinä.

      • STSMielivaltaa

        Just! STSn mielivaltaisuus näköjään jatkuu. Varoituksia jaetaan täysin mielivaltaisesti ja järjestön intressien mukaan. Tällaisia varoituksia ei kannata allekirjoittaa ja hyväksyä!!!!
        Enpä ihmettele, vaikka pyrkisivät tekaisemaan sinullekin jonkinlaisen warning letterin perhepulassa.


      • GoodLuck

        Ai sai host-veljesi jo varoituksen! Olitteko te siellä jossain hornan tuutissa, missä ei ollu mitään tekemistä eikä pääse mihinkään.
        Ihan törkeää touhua ja se jatkuu vaan!
        Suosittelen olemaan yhteydessä Danielle Grijalvaan CSFES ja todellakin videoi tai äänitä todisteet.
        Veikkan, että sullekin varoitusta lätkäistään, heti kun uskallat sanoa mitään.
        Ottakaa yhdessä yhteyttä host-veljesi kanssa Danielleen.
        Sts tulee syyttämään sua pahimmassa tapauksessa sen tytön kutittelusta usko pois ne ei tunne mitään rajaa...


      • OtanOsaa

        Ja valmistaudu henkisesti todella törkeään syyttelyyn ja valehteluun!


    • Elifhc

      Ja vaikka olet Uudessa Seelannissa, voi Danielle silti olla avuksi. Hänellä on yhteyksiä ympäri maailman!

    • NäinSeHommaEteneee

      Vaikuttaa siltä, että perheelle käy liian kalliiksi ylläpitää kahta vaihtaria. Teidän ottamisestanne ( tiskin alta) maksetut rahat on varmaan jo menneet host- isän kurkusta alas.
      Siksi varmaan ovat nyt varoituksilla pohjustamassa host-veljesi erottamista! Ja älä ihmettele, että jos host-veljesi erotetaan perusteettomasti ( järjestöjen perustoimintaa) niin hönen jälkeensä saat uuden host-veljen, josta (tiskin alta) maksetut rahat host-isä ryyppää taas!

      • VaroitusJadellekin

        Näinhän se vaihtaribisnes pyörii....
        Maajohtajat ovat valehtelevia ja tunteettomia narsisteja, jotka tehtailevat perusteettomia varoituksia ja syyllistävät aiheettomasti nuoria vaihtareita!
        Rahat viedään asiakkailta röyhkeästi ja sen jälkeen alkaa tuo rikollinen toiminta, jolla keplotellaan eroon vaihtarista ja rahat järjestölle!
        Kunnon isäntäperheitä ei ole riittävästi, mutta tilaisuus tekee varkaan....


    • kirjoittajapalstaan2

      Siis puhuimme perheen ja aluevalvojan kanssa tästä varoituksesta ja molemmat pitävät sitä ihan aiheettomana. Perhe nimenomaan pyysi, etteivät pistäisi varoitusta broidilleni, mutta pistivät silti. Aluevalvoja sanoi vaan, että turhaan pistivät varoituksen, mutta kannattaa varoa ettei sieltä tule toista. Ai niin perheen kanssa menee kyllä nyt ihan ok, mutta haluan vaihtaa, koska asumme niin kaukana ja myös koska meillä on aina vähän niikun jaksot että milloin menee hyvin, yksi viikko menee hyvin ja en halua vaihtaa, kaksi viikkoa menee huonosti ja en kestä olla täällä koska isä.

      • SairastaJaSadistista

        Tää on just tätä niin tyypillistä. Miksi ihmeessä antavat "turhan" varoituksen? Sairasta sanon vaan. Itse koimme saman aikoinaan ja todellakin tuli sellainen " mitä vittua"-elämys koettua myös.
        Järjetöntä ja sairasta ja sadistista uhkailua. Olisko siellä joku ilman perhettä jossain.
        En ymmärrä enkä hyväksy.
        Ottakaa yhteys Danielleen.
        Voimia host-veljellesi ja itsellesi myös.


      • STSkotiuttaaYllättäen

        Vaikuttaa siltä, että STS jälleen kerran vahvistaa asemiaan jonkin suunnitelman varalta. Ollaanko hostveljeäsi kenties kotiuttamassa yllättäen? En ihmettelisi, vaikka lentoliput olisi jo ostettu.


    • HappyLady

      Minua EF "uhkaili" kotiinlähettämisellä - 80-luvulla - ellei koulussa tule parempia arvosanoja, sekä asetti pakotteen istua pöydässä tunnin verran ruokailun jälkeen, etten mene "syömishäiriöisenä oksentamaan". Minulla ei ollut syömishäiriötä. Kukaan, paitsi ehkä hostmother, ei uskonut minua. Koulussa minulla oli vaikeuksia ainoastaan englannin kielen tunneilla - missä jenkkioppilaatkin kärsivät vaativasta opettajasta. Lopulta osasin kielioppisääntöjä paremmin kuin he.

      Kaikista törkein menettely järjestön puolelta oli se, että minulla LUULTIIN olevan em. syömishäiriö, jonka vuoksi minut pakotettiin kerran viikossa psykiatrin puheille! Ellen olisi suostunut, minut olisi välittömästi lähetetty kotiin. No. Hammasta purren kävin täti-ihmisen luona "juttelemassa" niitä näitä. Muutaman kerran jälkeen hän totesi, etten ole a) mielenterveysongelmainen millään tavoin b) minulla ei ole syömishäiriötä. Eipä paljon auttanut järjestön suuntaan. Kävin sovitut kerrat, ja mielessäni haistatin paskat EF:lle. Sen jälkeen en ole suositellut ko. järjestöä kenellekään, en myöskään vaihto-oppilasvuotta, enkä STS - järjestöäkään.

      Sen verran ikävä kokemus tuo oli, etten vuosikausiin kertonut todellista laitaa vaihtarivuodestani. Toisaalta, vuosi oli myös kiva, tutustuin ihaniin ihmisiin, koin vieraanvaraisuutta, ystävällisyyttä, syvää inhimillisyyttä.

      Löydettyäni tämän palstan vuosikymmenten jälkeen tunnen suurta helpotusta, että en ole ainoa, joka on kärsinyt järjestön mielivallasta. Harmittaa huomata, että yhä järjestöt toimivat uhkailemalla ja kiristämällä.

      En suosittele vaihto-oppilasvuotta kenellekään.

      • NoShame

        Kiitos kirjoituksestasi. Olen iloinen, että nämä kirjoitukset auttoivat sinuakin pääsemään syyllisyydestä, jota järjestöjen toiminta aiheuttaa niin monissa nuorissa.
        Olen itse ex-vaihtarin äiti. Yksi näistä " häiriintyneistä";D , jotka ottaneet asiakseen tiedon levittämisen.
        Uskoin itse helvettimme aikoina omaan nuoreeni enemmän kuin järjestöjen törkeisiin sepustuksiin.

        Minäkään en koskaan, ikinä tule suosittelemaan kellekään osallistumista vaihtarivuoteen tai samojen järjestöjen kielikursseille.
        Päin vastoin. Kehoitan ja neuvon kaikkia pysymään todella kaukana järjestöistä. Jep. Ihan kaikista niistä.


    • Hommathoitoon

      Jos on alkoholiongelmia kehittynyt niin niihin on vaikea vaikuttaa eikä sinulla tai hostveljesi ole mitään tekemistä ongelmien syntyyn eikä myöskään vastuu ratkoa perheen ongelmia. Omalla aktiivisuudella voi parantaa omaa mieltä. Joku tuolla aikaisemminkin sanoi hienosti kirjoittikin ettei sinun tarvitse sopeutua perheeseen jossa on alkoholin liikakäyttöä. Alaikäisten ja nuorten kanssa tekemisissä olevien järjestöjen ja yritysten pitäisi ymmärtää tällaiset asiat. Tietenkin on hyvä kertoa asioista vastuussa oleville aikuisille jos kykenevät kuuntelemaan ja keskustelemaan ja toimimaan ilman että sinua tai hostveljeäsi syyllisestetään ja varoitellaan. Olen kirjoitellut muissa ketjuissa miten meitä nuorta kohdeltiin sen jälkeen kun ongelmia alettiin ottamaan esille. Kaikkea hyvää ja hyvää jatkoa ja onnea asioiden selvittämiseen.

    • Hommathoitoon

      Samaan aikaan selvitit tilannetta kuin meidän nuori. Riitauttamisprosessi oli selvä noin vuosi sen jälkeen mutta psykologiset seuraukset ( pelko lähteä maailmalle uudestaan jne) hetkittäin pulpahtavat vieläkin esille. Emme suosittele vaihtarivuotta, varsinkaan huonomaineisten yritysten kautta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2082
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe